Aihe: Uudet mikit vai "uusi" basso
1 2 3 4
MPU
12.10.2015 14:58:47
Juu ja kannattaa muistaa että rakenne+puumateriaali+mikkipaikka+mikki+elektroniikka ei ole sellainen yhtälö johon yksi muutos toisi aina just sen tietynlaisen muutoksen.
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
PeteSq
12.10.2015 18:08:09
Ja minä kun luulin että soundi tulee sormista...
Itsellä ainakin edullisen basson kohdalla (samantyyppisen) mikin vaihto toi paremmat äänentasot ja vähemmän häiriöitä. Uudet (/uudenlaiset) kielet vaikutti soundiin enemmän.
hallu
12.10.2015 19:57:22
PeteSq: Ja minä kun luulin että soundi tulee sormista...
Itsellä ainakin edullisen basson kohdalla (samantyyppisen) mikin vaihto toi paremmat äänentasot ja vähemmän häiriöitä. Uudet (/uudenlaiset) kielet vaikutti soundiin enemmän.

Sormista ja kompressorista ;-). Kokeilin tällä viikolla ensimmäistä kertaa whitefingeriä basson kanssa ja sehän perhana teki kerrassaan ihmeitä soundille ja soittotuntumalle. Itseasiassa passiivibasson tumpsahdus muistutti kompuran kanssa vähän aktiivibassoa. No jatka sounditutkimuksia, mutta uskallan jo nyt väittää, että tulevaisuuden bassoraitani tulen äänittämään EBS/whitefingeryhdistelmällä Logicin bassomallintimien sijaan. Saa nyt nähdä, mutta sen verran olen innoissani noista soundeista jota tuosta setupista irtoaapi.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hollstro
12.10.2015 20:05:10

hallu: Sormista ja kompressorista ;-). Kokeilin tällä viikolla ensimmäistä kertaa whitefingeriä basson kanssa ja sehän perhana teki kerrassaan ihmeitä soundille ja soittotuntumalle. Itseasiassa passiivibasson tumpsahdus muistutti kompuran kanssa vähän aktiivibassoa. No jatka sounditutkimuksia, mutta uskallan jo nyt väittää, että tulevaisuuden bassoraitani tulen äänittämään EBS/whitefingeryhdistelmällä Logicin bassomallintimien sijaan. Saa nyt nähdä, mutta sen verran olen innoissani noista soundeista jota tuosta setupista irtoaapi.

Mallinnukset voi unohtaa jos haluaa hyvän saundin äänitykseen.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
absqua
12.10.2015 21:23:38
hollstro: Mallinnukset voi unohtaa jos haluaa hyvän saundin äänitykseen.

Tulee sellainen fiilis, että nyt et ole ihan ajan tasalla ton yleistyksesi kanssa. Kaikella kunnioituksella.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
hallu
12.10.2015 21:52:56
absqua: Tulee sellainen fiilis, että nyt et ole ihan ajan tasalla ton yleistyksesi kanssa. Kaikella kunnioituksella.

No varmaan joku AXE FX tai Kemper voisi olla mallinnushommissa poikaa, mutta tällä hetkellä mulla on semoinen tuntuma, että Logicin vakiobassomallit eivät pärjää tuolle mun analogiselle setupille, mutta se voi johtua siitäkin, että en osaa niitä vaan käyttää.
absqua
12.10.2015 21:59:39
hallu: No varmaan joku AXE FX tai Kemper voisi olla mallinnushommissa poikaa, mutta tällä hetkellä mulla on semoinen tuntuma, että Logicin vakiobassomallit eivät pärjää tuolle mun analogiselle setupille, mutta se voi johtua siitäkin, että en osaa niitä vaan käyttää.

Toki tää on hyvin tilannesidonnaista, enkä mä lähde väittämään että mallinnus olisi yleispätevästi _parempi_ kuin suoraan bassosta tiskiin soitettu soundi. Mutta ei ne mallinnukset ole mitenkään kategorisesti huonompiakaan. Mallinnosten tekninen laatu on noussut kohisten viime vuosina, joten nää valinnat rupeaa olemaan yksinomaan esteettisiä tässä vaiheessa. Hyvää tulee niin monella tavalla.
hollstro
12.10.2015 22:28:01

absqua: Tulee sellainen fiilis, että nyt et ole ihan ajan tasalla ton yleistyksesi kanssa. Kaikella kunnioituksella.

No en ehkä ole, Mäkillä olen pelannut. Parhaat saundit saan kunnon DI-boksila tai esim. tolla: http://www.apogeedigital.com/products/duet.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hallu
13.10.2015 00:13:54
hollstro: No en ehkä ole, Mäkillä olen pelannut. Parhaat saundit saan kunnon DI-boksila tai esim. tolla: http://www.apogeedigital.com/products/duet.

No minäkin touhuan mäkillä juurikin ja Logic X sekä Garagebandilla. Tähän talouteen ei enää usb-äänikorttia tule, vaan fw tai tb sen olla pitää (jääpi meikältä sen vuoksi tuo duetti hyllyyn). Saako erillisellä DI boksilla muuta etua kuin päätteen siihen signaaliin mukaan? meinaan, että kun käytän transistorivahvistinta, niin eikö vahvistimen oma DI-lähtö (joka kaiketi on heti etuasteen jälkeen) ole riittävä?
MPU
13.10.2015 07:01:20
hallu: No minäkin touhuan mäkillä juurikin ja Logic X sekä Garagebandilla. Tähän talouteen ei enää usb-äänikorttia tule, vaan fw tai tb sen olla pitää (jääpi meikältä sen vuoksi tuo duetti hyllyyn). Saako erillisellä DI boksilla muuta etua kuin päätteen siihen signaaliin mukaan? meinaan, että kun käytän transistorivahvistinta, niin eikö vahvistimen oma DI-lähtö (joka kaiketi on heti etuasteen jälkeen) ole riittävä?

Riippuu varmaan siitä millaista di-soundia haetaan. Jotkut di:t värjäävät soundia enemmän kuin toiset.
hallu
13.10.2015 10:18:55
MPU: Riippuu varmaan siitä millaista di-soundia haetaan. Jotkut di:t värjäävät soundia enemmän kuin toiset.

Siis DI:sä on erilainen tone elikkäs äänen väri? tällaisista eroista en ole kuullut. Luulin että lähinnä putkivahvistimissa ne sen pääteputken hehkun saisi mukaan erillisellä DI:lä. Täytyypä joskus koittaa havainnoida tuo äänenväri jos sattuu tulemaan tilaisuus testata kahda DI:tä rinnakkain. Vahvistimen DI on eri kohdassa signaaliketjua joten siinä se tone varmaan onkin erilainen.
MPU
13.10.2015 10:32:57
hallu: Siis DI:sä on erilainen tone elikkäs äänen väri? tällaisista eroista en ole kuullut. Luulin että lähinnä putkivahvistimissa ne sen pääteputken hehkun saisi mukaan erillisellä DI:lä. Täytyypä joskus koittaa havainnoida tuo äänenväri jos sattuu tulemaan tilaisuus testata kahda DI:tä rinnakkain. Vahvistimen DI on eri kohdassa signaaliketjua joten siinä se tone varmaan onkin erilainen.

On di:ssäkin erilaisia äänensävyjä. Joissain enemmän erilainen, joissain vähemmän.
J.Nikkanen
13.10.2015 11:35:51
hallu: Siis DI:sä on erilainen tone elikkäs äänen väri? tällaisista eroista en ole kuullut. Luulin että lähinnä putkivahvistimissa ne sen pääteputken hehkun saisi mukaan erillisellä DI:lä. Täytyypä joskus koittaa havainnoida tuo äänenväri jos sattuu tulemaan tilaisuus testata kahda DI:tä rinnakkain. Vahvistimen DI on eri kohdassa signaaliketjua joten siinä se tone varmaan onkin erilainen.

Niin, toisissa DIssä saundi on huono, toisissa hyvä. Hyvissäkin on sitten eroja, menee jo ehkä vähän korkin haisteluksi "isoilla pojilla" mutta mitäpä sitten? Mukavata puuhaa aina välillä tuo saundipuljaaminen.
"Istuin kylpyammeessa, kun se alkoi. Siinä syntyi jättitsunami ja sain vettä suuhuni."
J.Hollström
13.10.2015 16:04:36
Joo, ei kande tosiaan niitä mikkejä vaihtaa, vaihtaa sen DI-boksin vaan...
absqua
13.10.2015 17:58:44
sepisti: Mä en nyt ymmärrä, miten di-boksilla voi lähtökohtaisesti saada mitään pääteastetta mukaan. Tietysti on eriasia, jos on joku keinokuorma, jossa on di-lähtö.
Kun mä olen ollut studiossa tai keikalla, erillinen di-boksi on laitettu ennen vahvistinta ja kaappi on mikitetty, jos on haluttu styrkkarin soundia mukaan.

Osa Di-bokseista kestää kaiutinlähdön signaalia. Kytkentä siis päätteen ja kaiuttimen väiin.
hallu
13.10.2015 22:18:38 (muokattu 13.10.2015 22:20:57)
sepisti: Mä en nyt ymmärrä, miten di-boksilla voi lähtökohtaisesti saada mitään pääteastetta mukaan. Tietysti on eriasia, jos on joku keinokuorma, jossa on di-lähtö.
Kun mä olen ollut studiossa tai keikalla, erillinen di-boksi on laitettu ennen vahvistinta ja kaappi on mikitetty, jos on haluttu styrkkarin soundia mukaan.

Ihan mielenkiinnosta pitää myös kysyä, että millä tavalla usb-liitännän rajat ovat tulleet vastaan sun käytössä?

Olen käyttänyt keinokuormaa, jossa on DI- lähtö ja ainakin H&K:n redbox tulee käsittääkseni juurikin vavistimen ja kajarin väliin. Luulin kaikkien toimivan niin muutenhan sen basson voi tökätä suoraan äänikorttiin. Tai no enhän minä näistä mitään varsinaisesti tiedä joten kiitos kun valistit.

Joo mulla on ollut aikaisemmin usb äänikortti ja sen kanssa ei ollut varsinaisesti ongelmia, vaan se teki juuri sitä mitä pitikin. Ainoa, että se ei osannut mennä nukkumaan eikä herätä tietokoneen kanssa samaan aikaan, vaan herätessään kadotti aina äänet ja kortti piti käynnistää uudelleen (vika voi hyvin olla vain huonoissa ajureissa). Toinen juttu oli, että äänikortin kuunteluja ei voinut käyttää kuin yhtä kerrallaan, vaikka siinä oli liitäntä kahdelle kuuntelulle ja se seikka totta puhuen vähän ärsytti. Latenssi mallinnuksia käytettäessä oli myös havaittavissa, mutta en tiedä minkälainen se olisi ollut tämän uuden koneeni kanssa joten en voi suoraan syyttää äänikorttia siitä. Voi olla että laatukortti toimisi paremmin, mutta ne ovat sen verran kalliita, että en viitsinyt alkaa testaamaan asiaa, vaan laitoin samantien fw-kortin niin ei tarvitse arpoa.

Minulle on kerrottu, että usb-väylä on suunniteltu alkujaan näppäimistöä, hiirtä, etc. laitteita varten ja sen vuoksi äänilähteen liittäminen siihen väylään vaatii ajurilta enemmän aktiivisuutta kuin fw, joka on alkujaan suunniteltu juurikin äänilaitteita varten. Kun olin korttia tuossa keväällä ostamassa, niin punnitsin kyllä vaihtoehtoja ja vaihtoehtoina väikkyi mielessä RME babyface ja Apogee duetti tms. , mutta ne ovat kalliita huippukortteja ja ajattelin, että jos niissä sittenkin on jotain tommosia höpsöjä rajoituksia vaikkapa kuunteluiden osalta, niin ei viitsi alkaa kokeilemaan. Myös tb kortti pyöri vaihtoehtona mielessä, mutta ne ovat vielä tosi kalliita joten ajattelin, että fw on koeteltua tekniikkaa ja laadukkaitakin fw- kortteja saa verrattain maltilliseen hintaan niin ostinpa sitten semmoisen. Toimivuus oli ihan toista luokkaa kuin vanhassa usb kortissani eli mitään rajoituksia kuunteluiden kanssa ei ole ja kaikki väylät saa vaikka kerralla päälle siis neljä kanavaa sisään ja kolme kuuntelua päälle joten väylä on väljä:-D. Toki minulle on kerrottu, että uudet usb-kortit ovat parempia kuin muutaman vuoden takaiset ja usb3 pitäisi tarjota puhtia omiksi tarpeiksi, mutta kun fw on koeteltua tekniikkaa ja usb3 uutta tekniikkaa niin ajattelin, että antaapi muitten kokeilla se ensin. Lisäksi fw-kortin kello ei mennyt sekaisin koneen nukahtaessa, vaan kortti sammuttaa kiltisti itsensä koneen nukahtaessa ja herää koneen mukana ja on ihan tikissä ilman sen kummempaa, niin voiko ihminen muuta toivoa?

Tiedän, että Apogee ja RME tekevät laatukortteja, mutta eihän hyväkään kortti poista itse väylän rajoituksia. Ja tuo minun fw kortti on alle puolet duetin hinnasta. Ihan kiinnostunut olen kylläkin kuulemaan, että olisiko apogeen duetissa mahdollista pitää samaan aikaan kahta kuuntelua auki molempien sisäänmenojen kanssa?

Se minkä vuoksi sanoin ettei usb-korttia enää tähän talouteen tule, johtuu vain siitä, että seuraavan äänikortin uusimistarpeen kittaessa tb-korttien hinnat ovat varmasti jo halpuneet sen verran, että laitan sitten semmoisen kun nähdäkseni tb on liitäntätapana ylivertainen mihinkään muuhun tarjolla olevaan verrattuna. Tosin fw:kin vaikuttaa pätevältä, mutta jäänee ajansaatossa historiaan.
kojones
13.10.2015 22:39:43
Aiheeseen yhtään liittymättä, äänittelen kahdeksaa raitaa kerralla USB-äänikortilla kuus vuotta vanhalla koneella, joten ei se ihan kauheasti kuormita.
hallu
13.10.2015 23:18:47 (muokattu 13.10.2015 23:20:09)
kojones: Aiheeseen yhtään liittymättä, äänittelen kahdeksaa raitaa kerralla USB-äänikortilla kuus vuotta vanhalla koneella, joten ei se ihan kauheasti kuormita.

Monta kuuntelua saat samaan aikaan?

E: niin tämähän tosiaan ei kuulu aiheeseen, joten lopettelen tämän offtopikin osaltani ja pahoittelen sen aloittamista.
metlica
14.10.2015 07:19:06

Tuhnu soundi johtuu yleensä kielistä, mutta herätkää nyt. Totta vitussa mikkiä vaihtamalla saa muutoksia soundiin. Joku Epiluurin EB0 esim, aivan sysipaska mikki (sijainnin lisäksi), mutta kuumempaa tilalle ni avot. Toinen vaihtoehto on tunkea väliin purkkeja tai multiefekti yms, mutta itse en niin perusta..
Get it fucking done.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)