Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uudet mikit vai "uusi" basso
1 2 3 4
DDelay
10.10.2015 13:34:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve.
 
Minulla on vantage merkkinen basso jostai 90-luvulta ja en ole oikein tyytyväinen saundiin.
Olisiko järkevämpää vaihtaa siihen uudet mikit esim: http://www.thomann.de/fi/fender_cus … shop_62_p_bass_pickup.htm#bewertung vai ostaa käytettynä jokin esim. yamahan BB-sarjalainen?
 
Bassoa tarvin vain kotinauhoitteluissa.
 
It`s all in your mind
Etvi
10.10.2015 14:47:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oman kokemukseni mukaan mikkien vaihdolla ei tavallisesti saa kovin radikaalia muutosta soundiin, joten täältä ääni koko basson vaihdolle. Basson puumateriaalit, rakenne, hardware ja käytännössä kaikki vaikuttaa soundiin sen verran paljon, ettei pelkällä mikkien vaihtamisella selviä tuosta.
 
Herra Tossavainen - Jatsia apinan raivolla
MPU
10.10.2015 15:35:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep edelliselle. Jos basson akustinen soundi ei miellytä ei mikin vaihdolla ihmeitä tehdä. Säädä tai säädätä ensin basso uusilla kielillä niin hyväksi kuin sen vain saa, soita ja kuuntele ilman sähköjä ja luo mielipiteesi. Jos tykkäät niin mikin vaihto voi kannattaa, jos et niin haaskaa rahasi uuteen bassoon.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
hallu
10.10.2015 17:27:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän ihmetyttää etteikö bassoo päde samat lainalaisuudet kuin sähkökitaraankin, jonka soundia voi muuttaa eniten juurikin mikeillä ja muulla elektroniikalla ja jonka puiden merkitys on vähäinen. Magneettimikithän ne bassossakin on?
 
Totanoin, jos päädyt vaihtamaan koko basson niin itselläni on juurikin tuo halvempi Yamahan BB sarjalainen ja se on hyvä. Siitä se kallis japanian versio on luultavasti parempi, vaikka pikaisella testauksella kaupassa en itse pystynyt eroa havaitsemaan. Mulla on se Yamaha on viisi kielinen ja toinen bassoni on niinikään viisikielinen Ibanez. Tykkään tuosta Yamahasta enemmän siksi, että siinä on kielet tallassa leveämmällä välyksellä niin on tilaa soittaa enemmän. Yamahan mikit on kylläkin aika kuumat (siis tässä halvemmassa).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Topiello
10.10.2015 17:35:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Vähän ihmetyttää etteikö bassoo päde samat lainalaisuudet kuin sähkökitaraankin, jonka soundia voi muuttaa eniten juurikin mikeillä ja muulla elektroniikalla ja jonka puiden merkitys on vähäinen. Magneettimikithän ne bassossakin on?
 
Totanoin, jos päädyt vaihtamaan koko basson niin itselläni on juurikin tuo halvempi Yamahan BB sarjalainen ja se on hyvä. Siitä se kallis japanian versio on luultavasti parempi, vaikka pikaisella testauksella kaupassa en itse pystynyt eroa havaitsemaan. Mulla on se Yamaha on viisi kielinen ja toinen bassoni on niinikään viisikielinen Ibanez. Tykkään tuosta Yamahasta enemmän siksi, että siinä on kielet tallassa leveämmällä välyksellä niin on tilaa soittaa enemmän. Yamahan mikit on kylläkin aika kuumat (siis tässä halvemmassa).

 
Olisko kyse siitä että matalat taajuudet ottaa enemmän ominaisuuksia puusta...
En tiedä, mutta minusta se olis looginen selitys. Itse en ole pelkkien mikkien vaihtoa kokeillut, joten en voi puhua sen puolesta tai vastaan.
 
Youtube-basismisisti.
kojones
10.10.2015 18:17:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Vähän ihmetyttää etteikö bassoo päde samat lainalaisuudet kuin sähkökitaraankin, jonka soundia voi muuttaa eniten juurikin mikeillä ja muulla elektroniikalla ja jonka puiden merkitys on vähäinen. Magneettimikithän ne bassossakin on?
 
Se, että sähkökitaran puiden merkitys on vähäinen, ei tarkoita sitä että mikkien osuus sointiin olisi iso. Lähinnähän ne määrää outputin määrän ja snadisti vaikuttaa taajuusvasteeseen, mutta isoin osa soundista määräytyy edelleen mikin sijainnista soivalla kielellä.
 
MPU
10.10.2015 19:25:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Vähän ihmetyttää etteikö bassoo päde samat lainalaisuudet kuin sähkökitaraankin, jonka soundia voi muuttaa eniten juurikin mikeillä ja muulla elektroniikalla ja jonka puiden merkitys on vähäinen. Magneettimikithän ne bassossakin ).
On joo magneettimikit mutta jos basso soi akustisesti kuin märkä villasukka on siitä turha toivoa teräväsoundista atakkihirmua mikkien vaihdolla. Sähkökitarassa se lähtösoundi muljuutetaan jos vaikka millä purkilla ennen vahvainta ja vahvarilla vielä särötetään lisää. Siinä on lähtösoundin osuus paljon pienempi kuin basso ja piuha- meiningissä.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
hollstro
10.10.2015 19:42:30 (muokattu 10.10.2015 19:44:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Vähän ihmetyttää etteikö bassoo päde samat lainalaisuudet kuin sähkökitaraankin, jonka soundia voi muuttaa eniten juurikin mikeillä ja muulla elektroniikalla ja jonka puiden merkitys on vähäinen. Magneettimikithän ne bassossakin on?
 
Totanoin, jos päädyt vaihtamaan koko basson niin itselläni on juurikin tuo halvempi Yamahan BB sarjalainen ja se on hyvä. Siitä se kallis japanian versio on luultavasti parempi, vaikka pikaisella testauksella kaupassa en itse pystynyt eroa havaitsemaan. Mulla on se Yamaha on viisi kielinen ja toinen bassoni on niinikään viisikielinen Ibanez. Tykkään tuosta Yamahasta enemmän siksi, että siinä on kielet tallassa leveämmällä välyksellä niin on tilaa soittaa enemmän. Yamahan mikit on kylläkin aika kuumat (siis tässä halvemmassa).

 
Mun mielestä puut jos mitkä vaikuttaa basson sointiin. Mikkien sijoitus ja tyyppi siihen ominaissaudiin josta esim Presarin tunnistaa. Mikkejä vaihtamalla ei saa mistään bassosta täysin erilaista karaktääriä. Jos laittaa Rikun mikit Jatsiin sille paikalle missä ne mikit on olleet, niin ei kuulosta rikulta, vaan jatsilta.
 
Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen, niin toi on halpa baso johon en kallita mikkejä laittaisi. Perus Fender-mikki vaika käytettynä torilta voi olla kuitenkin ihan hyvä investointi. Ainakin selviää halvalla se kysymys, oliko mikeistä kiinni vai ei. Jos ei ollut, mikit ja basso kiertoon.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hallu
10.10.2015 19:58:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Topiello: Olisko kyse siitä että matalat taajuudet ottaa enemmän ominaisuuksia puusta...
En tiedä, mutta minusta se olis looginen selitys. Itse en ole pelkkien mikkien vaihtoa kokeillut, joten en voi puhua sen puolesta tai vastaan.

 
Voi olla ja toisaalta bassossa tuntuu olevan aika tärkeässä roolissa atakki ja sustaini, jotka lienee joka tapauksessa basson rakenteesta kiinni. Voisoko puut vaikuttaa jopa basson vireisyyteen?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
J.Nikkanen
10.10.2015 23:35:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuon mikkien vaihdon onnistumisen tietää vasta sitten kun sen on tehnyt, ei yhtään aiemmin. Munsta. Blöm.
 
"Istuin kylpyammeessa, kun se alkoi. Siinä syntyi jättitsunami ja sain vettä suuhuni."
MPU
11.10.2015 08:13:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Voi olla ja toisaalta bassossa tuntuu olevan aika tärkeässä roolissa atakki ja sustaini, jotka lienee joka tapauksessa basson rakenteesta kiinni. Voisoko puut vaikuttaa jopa basson vireisyyteen?
 
Enpä ihan heti keksi miten puut voi vaikuttaa vireeseen. Lähinnä virittimien laatu ja tallan ja satulan säädöt ja korkeus sekä tietysti otelaudan paikkansapitävyys.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
hollstro
11.10.2015 08:37:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Enpä ihan heti keksi miten puut voi vaikuttaa vireeseen. Lähinnä virittimien laatu ja tallan ja satulan säädöt ja korkeus sekä tietysti otelaudan paikkansapitävyys.
 
Jos on ihan letku kaula niin siinä on tietysti mahdolinen epävireen aiheuttaja. On sellasiakin ritsoja tullut vastaan.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
MPU
11.10.2015 19:09:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Jos on ihan letku kaula niin siinä on tietysti mahdolinen epävireen aiheuttaja. On sellasiakin ritsoja tullut vastaan.
 
Kyllä kai sellaisenkin saa kurottua vireeseen kun vaan virittimiä kiertää. Tuskin se kaula loputtomiin asti kaareutuu ja antaa periksi.toisaaltajos se ihan jousipyssyksi kaareutuu eikä kaularaudalla pysty kaarta oikomaan on ihan sama saako sen vireeseen vai ei.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
hollstro
11.10.2015 19:48:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Kyllä kai sellaisenkin saa kurottua vireeseen kun vaan virittimiä kiertää. Tuskin se kaula loputtomiin asti kaareutuu ja antaa periksi.toisaaltajos se ihan jousipyssyksi kaareutuu eikä kaularaudalla pysty kaarta oikomaan on ihan sama saako sen vireeseen vai ei.
 
Ei näin, vaan kaula elää soittaessa ja aasennosta riippuen.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Nikkanen
11.10.2015 21:08:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Ei näin, vaan kaula elää soittaessa ja aasennosta riippuen.
 
No jos näin, niin satula on pökäle ja/tai kaularauta liian löysällä. Toki onhan niitä ihan letkujakin kauloja jotka joutais kokkoon.
 
"Istuin kylpyammeessa, kun se alkoi. Siinä syntyi jättitsunami ja sain vettä suuhuni."
hallu
11.10.2015 21:31:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: No jos näin, niin satula on pökäle ja/tai kaularauta liian löysällä. Toki onhan niitä ihan letkujakin kauloja jotka joutais kokkoon.
 
No mulla oli nelikielinen halpa basso Yamaha RBX170 jossa oli ohut kaula ja se oli mielestäni yllättävänkin hyvä basso niillä tehdas kielillä. Kaula oli siinä mielestäni aika veltto, mutta se ei häirinnyt soittoa eikä virettä normi setillä. Ongelmia tuli sitten kun laitoin siihen jämäkät hiotut kielet jolloin fiilis oli aika jouskari. Sen sai vielä kuosiin kun kaularassia väänsi niin että rutina kuului :-D. Nuo kaksi uutta bassoa on siinä suhteessa tosi paljon parempia kun eivät nitku eikä notku.
 
Semmoinen tuli mieleen, että eikös ainakin pitkäskaalaisen basson kaulassa ole kaularassin lisäksi hiilikuituvahvikkeet tms. pitämässä sen jämäkkänä? kun noita notkujia kuitenkin on (varmaan noi ihan halvimmat toisinaan on semmoisia) niin voisiko olla niin että siellä on jätetty ne vahvikkeet pois?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
J.Nikkanen
11.10.2015 22:29:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Semmoinen tuli mieleen, että eikös ainakin pitkäskaalaisen basson kaulassa ole kaularassin lisäksi hiilikuituvahvikkeet tms. pitämässä sen jämäkkänä? kun noita notkujia kuitenkin on (varmaan noi ihan halvimmat toisinaan on semmoisia) niin voisiko olla niin että siellä on jätetty ne vahvikkeet pois?
 
Ei mulla taida ainakaan olla vaikka on 35" skaala eikä soitinrakentajafrendi myöskään ole moisia bassoihin laitellut. Hyvä kaulapuu on niin hyvää puuta!
 
"Istuin kylpyammeessa, kun se alkoi. Siinä syntyi jättitsunami ja sain vettä suuhuni."
crestfall
12.10.2015 07:41:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös jossain olla tehty tutkimuksia, kuinka samankokoisiin ja -muotoisiin puubodyihin pistetään samaan kohtaan mikit ja analysoidaan ääntä tietokoneella ja katsotaan miten lopputulos eroaa kun bodyn puuaines vaihtuu. Lopputulokset taisivat olla muistaakseni jotain marginaalisen ja olemattoman välillä.
 
Ja Spock's Beardin basisti Dave Meros taas vaihtoi Rickenbackerinsa OLP:n bassoon kun hänelle esitettiin teoria siitä, että hänen ominaissoundinsa ei lähtenyt Rickenbackerista, vaan mikeistä. Taisi teoria olla oikea, kun Riku sai vaihtua, eikä bassosoundi tunnu pahemmin muuttuneen.
 
Tämähän on kuitenkin pelkkää puskistahuutelua, koska itse en ole mitään tutkinut, ainoastaan lueskellut.
 
"Tuntuu siltä, että oli aiheena vaikka pyöräkuormaajat niin pian tulee crestfall ja kertoo, että pyöräkuormaajalla ajelu on mukavaa, mutta ei millään bulkkivolvolla vaan kyllä Komatsulla nousee hiekan kuskailukin ihan uusiin sfääreihin." -Quru
J.Hollström
12.10.2015 09:51:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten on useaan kertaan monen toimesta todettu, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos bassoon vaihtaa mikit, ja laittaa samantyyppisen mikin samaan positioon, muutos soundin värimaailmaan ja luonteeseen on kohtuu pieni ja saman muutoksen voi saada aikaan pelkästään mikin korkeutta muuttamalla. Isoin muutos tapahtuu vahvistimien etuasteessa jotka reagoi eri tavalla eri vahvuisiin signaaleihin. Muutos voi vaikuttaa suuresti myös itse soittajan tatsiin, jolloin esim. isompi ulostuloisten mikkien kanssa ääni syntyy pienemmällä energialla.
 
Jotkut soittajat ovat erittäin tarkkoja mikkien korkeuksien säätöjen kanssa, joiden etsimiseen käytetään paljon aikaa.
https://www.youtube.com/watch?v=c5Zo_iOXaRg&feature=youtu.be&t=29m11s
 
Jos mikin tyyppi muuttuu (1 vs. 2-kelainen, tai aktiivi vs. passiivi) erot ovat jo suurempia, koska koko sähköisen signaalin luonne muuttuu, puhumattakaan siitä jos välissä on aktiivielektroniikkaa ja eq ennen vahvistinta.
 
Itse uskon mikkien vaihtamisen sijaan basson rakenteeseen, akustisiin ominaisuuksiin, puihin ja mikkien fyysiseen sijoitteluun enemmän kuin siihen että lähden mikkien vaihdolla hakemaan jotain radikaalia muutosta basson perusluonteeseen. Yleisin aloittelijan toimihan on vaihtaa soittimeen mikit jo ennenkuin ollaan opittu edes soittamaan. Mutta sekin kannattaa toki tehdä jos harrastustoiminta saa uutta potkua ko. toimenpiteestä.
 
okabass
12.10.2015 12:50:31 (muokattu 12.10.2015 13:01:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mä olen säätänyt ja hakenut neljä vuosikymmentä. Sinä aikana on löytynyt puolenkymmentä minulle erinomaista soitinta. Mutta perehtymistä, kyselyä, kokeilua, soittamista, kuuntelua ja säätämistä se vaatii.
 
Tärkeä on myös muistaa kokonaisuutta: koko vahvistusketjua ja mikä toimii bändin kanssa. Itse asiassa usein hyvä bassosoundi soolona ei toimi alkuunkaan bändin kanssa.
 
Monella taitaa ongelma olla, ettei tiedetä mikä on hyvä, mihin pitää pyrkiä. Silloin kokeneemman soittajan ja kitarasepän apua kannattaa kysyä. Voisi ajatella, että säädättää soittimensa hyvällä korjaajalla, ja mittailee kielten ja mikkien korkeuden, ja merkitsee muistiin. Jo oikeat säädöt ja uudet kielet tekevät paljon. En tunne ko. passoa, mutta en uhraisi siihen säädättämistä ja kieliä enempää, ellei se olisi "lempibasso".
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «