baron 30.05.2004 21:52:09 | |
---|
Sanon nyt tylysti :) mutta ei riipu. En muutenkaan perusta näihin kategorointeihin, vaan itse teen musiikkia riippumatta mitä tyyliä se kenenkin mielestä edustaa. Meillä on tietty aika eri lähtökohdat varmaan monessakin mielessä, mutta ymmärrän kuitenkin tdn. mitä haet. Nuoteissahan on kyse silti viestinnästä, eikä luomisesta. Mites sä toimitat sen suuren sävellyksesi, jonka olet korvakuulolla tehnyt sille suurelle orkesterillesi ilman nuotteja? Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
mklami 31.05.2004 10:17:49 | |
---|
Oho! Mäkin olen ollut Tuomon oppilas Vantaan musiikkiopistossa. Katoppas :) Joo, Tumppi vaihtoi Turkuun tuossa vuoden 2003 alussa. Toistaiseksi Turussa on ollut säveltäminen kurssimuotoisena opetuksena, mutta ensi vuoden syksystä lähtien pitäisi alkaa pääaineisten säveltäjien koulutus :) Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen.
---
Ei pidä yrittää perse edellä puuhun. |
Juice 31.05.2004 19:20:55 (muokattu 31.05.2004 19:24:51) | |
---|
Mites sä toimitat sen suuren sävellyksesi, jonka olet korvakuulolla tehnyt sille suurelle orkesterillesi ilman nuotteja? Milloin minä olen ilmaissut haluani toimittaa suuren sävellykseni suurelle orkesterille? Toiseksi minun tietääkseni säveltäminen ei ole teoksen toimittamista orkesterille. Näihin asioihin viittasin tuolla viimeisellä lauseella. Ei ole mistä repiä tuohta, kun on puilla paljailla. |
baron 31.05.2004 22:25:15 (muokattu 01.06.2004 14:14:17) | |
---|
Milloin minä olen ilmaissut haluani toimittaa suuren sävellykseni suurelle orkesterille? Toiseksi minun tietääkseni säveltäminen ei ole teoksen toimittamista orkesterille. Näihin asioihin viittasin tuolla viimeisellä lauseella. Meni läpi. Kirjailija voi luoda kirjoittamatta, jos se kirjoittaa, se on vain viestintää. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
Sävis 01.06.2004 11:53:34 | |
---|
Sanon nyt tylysti :) mutta ei riipu. En muutenkaan perusta näihin kategorointeihin, vaan itse teen musiikkia riippumatta mitä tyyliä se kenenkin mielestä edustaa. Meillä on tietty aika eri lähtökohdat varmaan monessakin mielessä, mutta ymmärrän kuitenkin tdn. mitä haet. Nuoteissahan on kyse silti viestinnästä, eikä luomisesta. Meillä on varmasti täysin erilaiset lähtökohdat, mutta tuskinpa sinunkaan muistisi on niin hyvä, että siellä säilyy kaikki sävellyksesi. Voin minäkin "säveltää" päässäni, mutta mielestäni musiikki on kuitenkin tarkoitettu soitettavaksi ja muiden ihmisten kuultavaksi. Jos en merkitse sävellyksiäni nuoteille, ei kukaan voi ikinä esittää niitä. Tottakai voisin vaikka hyräillä jokaiselle soittajalle heidän stemmansa, mutta naurettavaahan sellainen olisi. Länsimaisen taidemusiikin traditio perustuu nuotteihin. Jo antiikin aikaan käytettiin eräänlaista nuottikirjoitusta. Mitäs jos tohon laittaisi been? |
Sävis 01.06.2004 12:01:06 | |
---|
Katoppas :) Joo, Tumppi vaihtoi Turkuun tuossa vuoden 2003 alussa. Toistaiseksi Turussa on ollut säveltäminen kurssimuotoisena opetuksena, mutta ensi vuoden syksystä lähtien pitäisi alkaa pääaineisten säveltäjien koulutus :) Kun Tuomo lähti sinne Turkuun, niin se uhosi, että kohta Turussakin opetetaan sävellystä. Ei tainnut turhaan uhota :) Mitäs jos tohon laittaisi been? |
Huevos 01.06.2004 13:11:22 (muokattu 01.06.2004 13:11:41) | |
---|
mulla olis idea niille, jotka ei osaa nuotteja: nauhottakaa jokainen stemma erikseen ja sitten vielä vaikka koko teos erikseen niin, että kaikki stemmat on yhdessä. eiks tollanen systeemi vois toimiakin...? |
hörhö 01.06.2004 14:00:33 | |
---|
Milloin minä olen ilmaissut haluani toimittaa suuren sävellykseni suurelle orkesterille? Toiseksi minun tietääkseni säveltäminen ei ole teoksen toimittamista orkesterille. Näihin asioihin viittasin tuolla viimeisellä lauseella. Entäs, kun mieleesi tulee hyvä idea. Nauhurillekko hyräilet äänet ja penkkiin naputat rytmejä? "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
Huevos 01.06.2004 14:36:08 | |
---|
Entäs, kun mieleesi tulee hyvä idea. Nauhurillekko hyräilet äänet ja penkkiin naputat rytmejä? miksei? |
hörhö 01.06.2004 15:11:32 | |
---|
miksei? Minusta kuulostaa vähän vaivalloiselle. Paperille on selkeämpi jäsennellä. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
Juice 01.06.2004 15:20:43 (muokattu 01.06.2004 15:23:03) | |
---|
Meillä on varmasti täysin erilaiset lähtökohdat, mutta tuskinpa sinunkaan muistisi on niin hyvä, että siellä säilyy kaikki sävellyksesi. Voin minäkin "säveltää" päässäni, mutta mielestäni musiikki on kuitenkin tarkoitettu soitettavaksi ja muiden ihmisten kuultavaksi. Jos en merkitse sävellyksiäni nuoteille, ei kukaan voi ikinä esittää niitä. Tottakai voisin vaikka hyräillä jokaiselle soittajalle heidän stemmansa, mutta naurettavaahan sellainen olisi. Länsimaisen taidemusiikin traditio perustuu nuotteihin. Jo antiikin aikaan käytettiin eräänlaista nuottikirjoitusta. Ei tässä mistään muistista ole kyse, vaan tietenkin tallennan sävellykseni ja ideani soittamalla tai vaikka lallattelemalla kännykkään, soittimen puuttuessa. Mutta kyllä minulla myös muisti pelaa ainakin vielä. Ei ole mistä repiä tuohta, kun on puilla paljailla. |
Huevos 01.06.2004 15:27:52 | |
---|
Minusta kuulostaa vähän vaivalloiselle. Paperille on selkeämpi jäsennellä. riippuu millasta musiikkia tekee. jos tekee VAKAVAA musiikkia (heh heh) ei nauhuri varmasti riitä, jos ei nyt puhut jostain konkreettisesta musiikista. monissa musiikkityyleissä nuottikirjoitus on aika redundanttia. |
Juice 01.06.2004 15:51:01 (muokattu 01.06.2004 15:56:20) | |
---|
Meni läpi. Kirjailija voi luoda kirjoittamatta, jos se kirjoittaa, se on vain viestintää. Täh :) Ei tainnu. Näköjään ei voi jättää mitään päättelyn varaan joten loogiset yhteydet: säveltäjä - nuotit - soittaminen kirjailija - äänitallenne - kirjoittaminen Kirjailijanhan täytyy tottakai välttämättä tallentaa ääneksi, jotta se pystyy luomaan ja kirjoittamaan :) Ei ole mistä repiä tuohta, kun on puilla paljailla. |
Juice 01.06.2004 16:21:05 | |
---|
Entäs, kun mieleesi tulee hyvä idea. Nauhurillekko hyräilet äänet ja penkkiin naputat rytmejä? Niinkuin jo mainitsin, soitan koneelle tai juuri hyräilen vaikka kännykkään. Minusta kuulostaa vähän vaivalloiselle. Paperille on selkeämpi jäsennellä. Olisko tämä juuri nyt niitä makuasioita. Ei ole mistä repiä tuohta, kun on puilla paljailla. |
Kun Tuomo lähti sinne Turkuun, niin se uhosi, että kohta Turussakin opetetaan sävellystä. Ei tainnut turhaan uhota :) Joo, ei tosiaan :) Tumppi on saanut paljon täällä aikaan, parhainta on justiin tuo ens vuonna alkava pääaineisten säveltäjien koulutus. Vastaava linja AMK-puolellahan on toistaiseksi vain Tampereella. Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen.
---
Ei pidä yrittää perse edellä puuhun. |
Sävis 02.06.2004 11:26:46 | |
---|
Ei tässä mistään muistista ole kyse, vaan tietenkin tallennan sävellykseni ja ideani soittamalla tai vaikka lallattelemalla kännykkään, soittimen puuttuessa. Mutta kyllä minulla myös muisti pelaa ainakin vielä. Mitenkäs ne sävellykset sitten säilyvät? Jokainen tavallaan... Mitäs jos tohon laittaisi been? |
Sävis 02.06.2004 11:34:39 | |
---|
Joo, ei tosiaan :) Tumppi on saanut paljon täällä aikaan, parhainta on justiin tuo ens vuonna alkava pääaineisten säveltäjien koulutus. Vastaava linja AMK-puolellahan on toistaiseksi vain Tampereella. Ihan hyvä, että monipuolistuu sävellyksen opetus. Toisaalta pelottaa, että onko meille kaikille töitä. Vuosi sitten, kun hain opiskelupaikkaa, niin oli hauska huomata Akatemian ja Pirkanmaan AMK:n pääsykokeiden erot. Akatemian pääsykokeet kesti monta päivää ja haastattelussa minua haastatteli kuusi miestä puvut (tai vähintään pikkutakit) päällä. Tampereen koe kesti yhden päivän ja haastattelussa juttelin niitä näitä raitapaitaisen Jouni Kaipaisen kanssa. Molemmat pääsykokeet kyllä testasivat taitoja ja tietoja erittäin monipuolisesti. Tampereella oli kuitenkin mukavampi meininki :) Mitäs jos tohon laittaisi been? |
Huevos 02.06.2004 13:38:10 | |
---|
hetkinen...onks jouni kaipainen se kalju rillipäinen kaveri? |
Sävis 02.06.2004 14:38:53 | |
---|
hetkinen...onks jouni kaipainen se kalju rillipäinen kaveri? Ei. Jounilla on tukka päässä, eikä sillä muistaakseni ole silmälaseja. Mitäs jos tohon laittaisi been? |
Juice 02.06.2004 15:16:32 | |
---|
Mitenkäs ne sävellykset sitten säilyvät? Jokainen tavallaan... Siis tä. Minne ne tietokoneen kovalevyltä, CD:ltä tai vaikka kasetilta katoaa? Ei ole mistä repiä tuohta, kun on puilla paljailla. |