Aihe: Klassisen kitaran ja fingertyle tyylisen soittamisen mikitys | 1 |
---|
|
Moi! Jos äänittää puukirkossa, (jossa on kohtuu pieni kaiku, verrattuna isoihin kivikirkkoihin) klassista kitaraa tai fingerstyle kitaraa, niin minkälaista mikitystä suosittelette? Miten monta mikkiä ja miten kauas kitarasta osa mikeistä? Mua kiinnostaa aihe eritätin paljon. | oksatboys 06.10.2015 23:37:22 (muokattu 07.10.2015 08:59:30) | |
|
Noi klasarihommat menee yleensä niin että stereopari laitetaan sopivaan kohtaan yleisössä tai lavan edessä. Ei tosiaan mitään lähi mikitystä. Tavallisin (= ainut) mikkityyppi mitä klasarissa käytetään on kondensaattorimikki. Yleensä valitaan sellaiset, jotka ovat hyvin luonnolliset ja flätit. Kuvio taitaa usein olla pallo mutta varmaan muitakin käytetään. Eli lyhyesti: kaksi hyvää stereomikki ja etäisyys kitaraan niin että kaiku ja suoraääni sekoittuu halutulla tavalla. Sellaistakin näkee että esim. laulaja ja piano on mikitetty erikseen ja sit on tilamikit jossain kauempana yleisössä. "Hieno mekanismi sinäänsä, jos ei olisi näin saatanan tyhmä." -Lihis96 | |
Mä käyttäisin kolmea mahdollisimman hyvää stereoparia ihan varmuuden vuoksi mikäli olisin äänittämässä tuntemattomassa tilassa eikä olisi liikaa aikaa tehdä experimentaatioita. Näin jäisi pelivaraa miksatessa ja olisi vähän vaihtoehtoja. Toki jos näkemys on valmiiksi selkeä ja on aikaa testata niin yhdellä parilla pärjää hyvin kun sijoitaa sen sopivasti niin että suoran äänen ja tilan suhde on oikein. Omat lähtökohdat vois olla esim: 1. Lähimikit (30-70 cm) pienikalvoinen herttapari (myös erttäin hyvä ribbon-pari saattaisi olla mahdollisuus) 2. Lähi/Tila (1-2 m) iso- tai pienikalvoinen pallopari 3. Tila (3-5 m) iso- tai pienikalvoinen pallopari Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|