Aihe: Nupin ja kaapin ostojärjestys? 1 2 | |
---|---|
![]() 08.10.2015 16:24:47 | |
heviäijä: Mitenkähän 2x12 kotisoitossa? Taitaa olla 1x12 yleisempi tai suositellumpi? Makuasia, jälleen. Jos on mahdollisuus yhtään avata volumea, niin 2x12" on mulla toiminut kotonakin paremmin. Mutta eihän se mene niin, että enemmän elementtejä = automaagisesti jotenkin parempi. Voihan se olla niinkin, että 1x12" -soundi on sun juttu. JuSu Tyhjännaurajasta tulee räkänokka. | |
![]() 08.10.2015 16:53:30 (muokattu 08.10.2015 17:05:35) | |
Gabe: Jos tulee kotisoittoon/kerrostaloasuntoon niin ostaisin suosiolla 1x12 tai 1x10 kaapin. No itse en nyt näkisi aivan näin. Mulla on 4x12 marsun kaappi kotona kerrostalossa ja hyvin pystyy soittaan maltillisilla volumeilla ja ihan hyvillä soundeilla. Tietty mitä enemmän kaapissa kajareita niin kovempi ääni. 2X12 on hyvä kerrostaloon ja saa paremmat soundit kuin 1x12:sta. 1x12:ssa on aina se ongelma, että siinä on käytössä vain se 1 kajari kun 2x12:ssa saa 2 ja voi yhdistellä eri kajareita. Jos heviäijä soittaa ja tykkää hevistä, niin 2x12 on hyvä ja parempi hankinta kuin 1x12. 2x12 on muutenkin parempi soittaisi sitten vaikka humppaa. :) Ja muista heviäijä, että pitää olla 8ohm ja 16ohm paikat kaapissa vähintään. Marsun 2x12 kaappi ja joku hyvä nuppi missä master volume toisen volumen lisäksi että pystyy soittaan paremmilla soundeilla ja saa hyvät säröt sekä muutenkin irti enemmän nupista sitä soundia kerrostalossa/rivitalossa. Siinäpä se. Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin. | |
![]() 08.10.2015 17:24:39 | |
Metalkallo: No itse en nyt näkisi aivan näin. Mulla on 4x12 marsun kaappi kotona kerrostalossa ja hyvin pystyy soittaan maltillisilla volumeilla ja ihan hyvillä soundeilla. Tietty mitä enemmän kaapissa kajareita niin kovempi ääni. 2X12 on hyvä kerrostaloon ja saa paremmat soundit kuin 1x12:sta. 1x12:ssa on aina se ongelma, että siinä on käytössä vain se 1 kajari kun 2x12:ssa saa 2 ja voi yhdistellä eri kajareita. Jos heviäijä soittaa ja tykkää hevistä, niin 2x12 on hyvä ja parempi hankinta kuin 1x12. 2x12 on muutenkin parempi soittaisi sitten vaikka humppaa. :) Ja muista heviäijä, että pitää olla 8ohm ja 16ohm paikat kaapissa vähintään. Marsun 2x12 kaappi ja joku hyvä nuppi missä master volume toisen volumen lisäksi että pystyy soittaan paremmilla soundeilla ja saa hyvät säröt sekä muutenkin irti enemmän nupista sitä soundia kerrostalossa/rivitalossa. Siinäpä se. Siinä oli asiaa kiitti. Juu hevistä tykkään (+rock blues ym) ja hevanderiin vahvaria hankin. Enemmän mietin kuitenkin kaapin laatua kuin elementtien määrää. SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life. | |
![]() 08.10.2015 17:37:34 | |
heviäijä: Enemmän mietin kuitenkin kaapin laatua kuin elementtien määrää. No mun mielestä juuri marsun, blackstarin ja varmaan englin kaapeissa ei voi mennä vikaan laadun suhteen. Ainakaan marsun. Jos käytettynä hommaat 2x12 kaapin, niin tietty kantsii olla varuillaan ettei hommaa mitään vale-kaappia johon on vain lätkäisty Marshall logo, näin kun jotkut tekee esim. harley benton kaapeille kun kuvittelevat niiden olevan sen jälkeen enemmän marsu. ;) Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin. | |
![]() 08.10.2015 17:43:48 | |
Metalkallo: No mun mielestä juuri marsun, blackstarin ja varmaan englin kaapeissa ei voi mennä vikaan laadun suhteen. Ainakaan marsun. Jos käytettynä hommaat 2x12 kaapin, niin tietty kantsii olla varuillaan ettei hommaa mitään vale-kaappia johon on vain lätkäisty Marshall logo, näin kun jotkut tekee esim. harley benton kaapeille kun kuvittelevat niiden olevan sen jälkeen enemmän marsu. ;) Tuo englin 1x10 soundi ei oikein innostanut kun joskus gigmasterin kanssa testailin. Tosin koko testisessio ei ollut onnistunut. Kotiin päästyään tiesin että pakko päästä testaamaan rauhassa paremmin. Anyway gigmaster matching cabinet alta 200€ pitää tuumia josko 12" elementti olisi kivempi. Yleensä on mulle ollut. SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life. | |
![]() 08.10.2015 17:54:17 | |
Tietysti jokainen voi hankkia miten haluaa nuo, jos ei osta nuppia ja kaappia samalla kertaa. Jos kotona soittelee, niin siihen touhuun voi olla paras ratkaisu ja edullisinkin joku pieni combo. Ainakin kerrostalossa lähtee helposti jo aivan pienitehoisistakin putkivahvareista sellaisia ääniä, ettei niitä oikein voi käyttää niillä volumeilla jolla niistä ne parhaimmat soundit irtoaa. Toki voi hommata keinokuorman, mutta ei se siltikään aivan sama asia ole. Muutenkin noissa keinokuormissa on mielestäni sellainen seikka, että en tiedä onko oikein itua hommata suuri tehoinen vahvari ja kaappi--->sitten keinokuorman avulla tiputtaa tehoja sellaiseksi, että se soundi kuulostaa kuitenkin lähes samalta kuin jollain halvemmallakin ratkaisulla. Itsellä oli joskus Peaveyn 60wattinen putkinuppi ja siinä alla Metaltronix 4x12 kaappi. Noista lähti niin suuri meteli, että ulkoilmakeikoillakin ei voinut paljon yli puolen välin kääntää master volumea ja ei tarvinut mikittää. Yleensä pidin vielä molemmat volumet siinä puolessa välissä, että voi sanoa sen yhdistelmän olevan ainakin todella suuritehoinen. Soitin monenlaisissa bändeissä tuolla vahvarilla ja kaapilla, eikä rumpali soittanut missään mitään sutijuttuja. Kerrostaloon ei olisi edes saanut niin pientä ääntä tuosta, etteikö olisi tullut sanomista. Sitten ehkä jos kitarasta olisi tiputtanut myös volumea. Jos on entuudestaan joku combo, niin sen soundia saa kyllä parannettua kun hommaa siihen alle hyvän kaapin. Sen combon oman kajarinhan voi vaikka ohittaa ja soittaa suoraan siihen kaappiin. Hyvä kaappi on oikeasti yksi sellainen jossa ei kannata hommata ihan sitä huonointa. En tarkoita, etteikö halvemmallakin saa jo ihan hyviä kaappeja, mutta hyvälläkään kitaralla ja vahvarilla ei saa hyviä soundeja jos kaappi on huono tai keskinkertainen. Hyvä kaappi voi taas parantaa jopa huononkin vahvarin tai combon soundia. Tietenkin jos haluaa oikein hyväsoundiset vehkeet, niin varmaan silloin ne löytyy todennäköisimmin nupista ja jostain kaapista. Ainakin jos soitetaan raskaampaa musiikkia. Olipa se etsitty soundi millainen tahansa, niin monesti sellainen vahvari joka bänditreeneissä toimii hyvin ei välttämättä ole kotona paras mahdollinen. Riippuu kyllä musamausta ja naapureistakin :) | |
![]() 08.10.2015 18:29:20 | |
Metalkallo: No itse en nyt näkisi aivan näin. Mulla on 4x12 marsun kaappi kotona kerrostalossa ja hyvin pystyy soittaan maltillisilla volumeilla ja ihan hyvillä soundeilla. Tietty mitä enemmän kaapissa kajareita niin kovempi ääni. 2X12 on hyvä kerrostaloon ja saa paremmat soundit kuin 1x12:sta. 1x12:ssa on aina se ongelma, että siinä on käytössä vain se 1 kajari kun 2x12:ssa saa 2 ja voi yhdistellä eri kajareita. Jos heviäijä soittaa ja tykkää hevistä, niin 2x12 on hyvä ja parempi hankinta kuin 1x12. 2x12 on muutenkin parempi soittaisi sitten vaikka humppaa. :) Ja muista heviäijä, että pitää olla 8ohm ja 16ohm paikat kaapissa vähintään. Marsun 2x12 kaappi ja joku hyvä nuppi missä master volume toisen volumen lisäksi että pystyy soittaan paremmilla soundeilla ja saa hyvät säröt sekä muutenkin irti enemmän nupista sitä soundia kerrostalossa/rivitalossa. Siinäpä se. Tuotanoin köh. 2x12" ei ollenkaan välttämättä tarjoa parempia soundeja kuin 1x12". Riippuu paljon laadusta ja siitä, mitä haetaan. 1x12" kuulostaa erilaiselta kuin 2x12" (tai 4x12"), ei huonommalta tai paremmalta. Erilaiselta. Elementtien suurempi määrä ei ole sama asia kuin parempi soundi. Kaapissa ei ollenkaan välttämättä tarvitse olla 8 ohm ja 16 ohm liitäntöjä kumpaakin. 1x12" kaapissa se ei ole mahdollistakaan. Myöskään 2x12" tai 4x12" kaapissa ei saa kaikkia elementtejä soimaan niin, että olisi valittavissa joko 8 tai 16 ohm. Se on sähköteknisesti mahdotonta. Niin voi kuitenkin olla, että kaappi on monona 8 ohm ja stereona 2 x 16 ohm, tai 16 ohm mono ja 2x8 ohm stereo. JuSu Tyhjännaurajasta tulee räkänokka. | |
![]() 08.10.2015 18:57:42 (muokattu 08.10.2015 19:00:17) | |
JuSu: Elementtien suurempi määrä ei ole sama asia kuin parempi soundi. Tämä. Itsehän rullasin noita 2x12 ja 4x12 kaappeja vain todetakseni että se mäntyrunkoinen combo 1x12 formaatissa toimii minun jutuissa vaan sitten kuitenkin parhaiten. :) Raskaampaa musaa jos soittaa niin 4x12 on kyllä kiva. Metalkallo: No itse en nyt näkisi aivan näin. Mulla on 4x12 marsun kaappi kotona kerrostalossa ja hyvin pystyy soittaan maltillisilla volumeilla Itse en kyllä saanut 4x12 kaapista paljon mitään iloa kerrostalokämpässä. Mutta ei sillä, eipä noista vahvistimistakaan saa kotona kuorman kanssa hissitellessa läheskään koko potentiaalia käyttöön. Nykyään soittelen kotona akustisella sen minkä soittelen ja rökitän niitä putkivahvistimia treeniksellä. Kemper oli hyvä kotona, mutta vähän liian hintava. THR -voisi vielä mennä hankintaan, se oli näppärä. | |
![]() 09.10.2015 01:02:43 | |
JuSu: Tuotanoin köh. 2x12" ei ollenkaan välttämättä tarjoa parempia soundeja kuin 1x12". Riippuu paljon laadusta ja siitä, mitä haetaan. 1x12" kuulostaa erilaiselta kuin 2x12" (tai 4x12"), ei huonommalta tai paremmalta. Erilaiselta. Elementtien suurempi määrä ei ole sama asia kuin parempi soundi. JuSu Niin no, joo. :) Erilaiselta. Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin. | |
![]() 09.10.2015 08:55:19 | |
Numb: My two cents: Siihen hyvään kaappiin kannattaa panostaa. Nuppia päällä voi sitten pyöritellä ja elementtejä vaihdella, mutta itse kaappi pysyy. Mä taas väittäisin että niihin elementteihin kannattaa panostaa. Kaappia voi sitten vaihdella ;) Elkäätten kuitenkaan sortuko siihen että sen ja sen merkin kaapit ovat niin witun hyviä kun ovat niin kalliita. Itse olen keittiöitä katsellut vähän niinkuin "sillä silmällä". Ostat puustellista ja maksat 10k€. Ostat IKEAsta ja maksat 3k€. Mutta yllätys yllätys, samma shaattanan kalustelevyä ne ovat kumpainenkin. Tosin, keittiökaappiin ei saa ylihintaista logoa kaapin etupuolelle kuten kitarakaapeissa. HB:n Vintaget riittävät ensialkuun mihin vaan. Korva ja kutinat kehittyvät sitten ajan mittaan ja sitten kun alkaa resonointi tms muu mahdollisuus häiritsemään niin vaihda. Osta vaikka 2x12 kaappi, rakennat siihen kytkimen ja pistät esmes V30:tä sisään toiselle puolelle, jotain muuta toiselle. Kytkimellä voit vaihdella V30/joku muu/molemmat ja kokeilla että mikä toimii. Tämä on varmin tapa saada elementtiGAS räjähtämään sormille. Olen kokeillut. Nyt V30+Greenbacks (4x12, ristissä) mutta noin sataa seuraavaa haluttaisi kokeilla. First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..." | |
![]() 09.10.2015 10:19:24 | |
Mun ajatukset jotka ei välttis oo totuuksia. 4x12 tuntuu oikealta ja muhkealta pändihommissa, mutta mm. eilen huomasin että 5150 4x12 kuulostaa hiljaisellla aivan kamalalta. Elementit vaikuttanee tässä. 2x12 on ohkaisempi mutta mun valinta koska kompromissi soundin ja roudattavuuden kanssa (voi nostaa yksin ja mahtuu auton takapaksiin) Suljettu 1x12 kuulostaa monesti liian laatikkomaiselle ja itseasiassa ottaisin kotikäyttöön avoimen 1x12 kaapin. Tästä saattaa puuttua se paras hevimiehen jytke, mutta hoitaa kuitenkin homman pienessä koossa. Mulla oli palmerin kaappi Celestion 70/80 elementillä ja tuo toimi yllätävän hyvin kotona ja treeneissä "pikkuvehkeillä". | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)