Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nupin ja kaapin ostojärjestys?
1 2
heviäijä
07.10.2015 20:01:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terse
 
Engl gigmaster15 nuppi lähtisi edullisesti ja se lievästi kaasuttelee. Olisikohan järkevää ostaa se jos soundi miellyttää, ja sen jälkeen kaappia n. 200-250€ budjetilla? Vai mitenkä on porukka täällä ostanut nuppinsa ja kaappinsa? Kotikäyttöön tulisi ja mietin tuolle sopivia elementtejä.
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Numb
07.10.2015 20:15:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos soundi miellyttää, niin eikös se ole siinä? Sitten kaappi niillä elementeillä, joilla soundi eniten miellyttää.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
heviäijä
07.10.2015 20:25:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Jos soundi miellyttää, niin eikös se ole siinä? Sitten kaappi niillä elementeillä, joilla soundi eniten miellyttää.
 
No mutta täältä m.netistä olen kuullut että kaapilla on iso merkitys soundiin, niin mietin vaan etten osta jotain paskaa joka ei kuullosta hyvältä tai jtn. Voi olla että elementti johon päädyn ei ole sama kuin myyän kaapissa.
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Gabe
07.10.2015 20:28:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: No mutta täältä m.netistä olen kuullut että kaapilla on iso merkitys soundiin, niin mietin vaan etten osta jotain paskaa joka ei kuullosta hyvältä tai jtn. Voi olla että elementti johon päädyn ei ole sama kuin myyän kaapissa.
 
Voithan ostaa samanlaisen kaapin samanlaisilla elementeillä kuin myyjällä...
heviäijä
07.10.2015 20:30:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Voithan ostaa samanlaisen kaapin samanlaisilla elementeillä kuin myyjällä...
 
Mietin että saako 200€ hyvän kaapin. Hyvää kannattaa odottaa, sen tiedän eli voihan sitä pidempään säästää, mutta jos myyjän kaappi on jotain high end tavaraa niin sit eri juttu
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
steelduck
07.10.2015 20:47:29 (muokattu 07.10.2015 20:54:56)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Mietin että saako 200€ hyvän kaapin. Hyvää kannattaa odottaa, sen tiedän eli voihan sitä pidempään säästää, mutta jos myyjän kaappi on jotain high end tavaraa niin sit eri juttu
 
Toria kyttäämällä saa kahdellasadalla hyvän kaapin... esim:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1046209
 
s8na
07.10.2015 21:04:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli joskus palmerin 1x12 avoimena Celestionin 70/80 elementillä, eli ihan peruskauraa. Mun makuun se oli oikein kiva kaappi kotona ja pikkutreeniksellä kun muillakin oli vähän pienemmät kamat.
 
J.Nikkanen
07.10.2015 21:21:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kotikäytössä melko sama kummonen kaappi. Bändihommissa isoilla voimakkuuksilla vaikuttaa jo kummasti. Mene ja tee, ei se väärin ole, luki netissä ihan mitä tahansa.
 
"Istuin kylpyammeessa, kun se alkoi. Siinä syntyi jättitsunami ja sain vettä suuhuni."
jhakwe
07.10.2015 21:25:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Mietin että saako 200€ hyvän kaapin. Hyvää kannattaa odottaa, sen tiedän eli voihan sitä pidempään säästää, mutta jos myyjän kaappi on jotain high end tavaraa niin sit eri juttu
 
Kyllä saapi. Tai no, ei ehkä universaalilla mitta-asteikolla hyvää, mutta varsin passelin kyllä. Toria vaan kyttäämään!
 
Elkää nyt teilatko, mutta toi Framus ei mun mielestä ole hintansa väärti. Kumiseva ja ponneton komotti. Samassa hintaluokassa se kuuluisa Harley Bentonin V30-komero saundaa musta huomattavasti terveemmältä.
 
http://www.facebook.com/taintedaudiofx - Käsintehtyjä pöristimiä.
ÄrGee
07.10.2015 22:31:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jhakwe: Kyllä saapi. Tai no, ei ehkä universaalilla mitta-asteikolla hyvää, mutta varsin passelin kyllä. Toria vaan kyttäämään!
 
Elkää nyt teilatko, mutta toi Framus ei mun mielestä ole hintansa väärti. Kumiseva ja ponneton komotti. Samassa hintaluokassa se kuuluisa Harley Bentonin V30-komero saundaa musta huomattavasti terveemmältä.

 
Katselin vähän aikaa sitten uutta kaappia itselleni ja tulin siihen tulokseen, että lähes samaa vaneria nuo ovat. Tosin pelkästään foorumikeskusteluiden ja kuvien perusteella. Päädyin nostamaan budjettia ja hommasin torilta käytettynä Englin Standardin, jossa on ylhäällä Celestionin V60 elementit ja alhaalla V30.
 
Jos ketjun aloittaja harkitsisi noita Englin 2x12'' pystymalleja? Kolmella sadalla taitaa jo saada, itse ainakin ottaisin jonkun vastaavan mieluusti sisustuselementiksi :)
 
Corto
07.10.2015 22:40:20 (muokattu 07.10.2015 22:44:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan se selvä asia että kummallakin komponentilla on merkitystä kokonaisuuden kannalta, nupilla ja kaapilla. Jos budjetti on tiukilla, voi olla haastavaa tasapainoilla niiden välillä. Mutta jos olet iskenyt silmäsi tiettyyn nuppiin ja se miellyttää, niin miksipä ei satsaisi ensin nuppiin ja hommaisi sille ok-tason kaapin, vaikka sitten aluksi.
 
Itse tosin kun tein saman homman, eli hankin ensin mielestäni hyvän nupin (Orange Dual Terror) ja luukuttelin sitä ainoalla kaapillani mikä sillä hetkellä sattui olemaan käsillä (Harley Benton G112 open back, jossa WGS ET-65 kaiutin) niin melkein pilasin omat fiilikseni: eipä olekaan häävi nuppi, "se jokin" puuttui. Vasta kun sain haltuuni paremman kaapin (Orange PPC212) pääsi Dual Terror oikeuksiinsa: se on oikeasti erinomainen vahvistin. Kaapillakin on siis väliä.
 
edit: Tai ehkä ennemminkin niillä kaappien kaiutinelementeillä on isoin merkitys. Jotkut kaiuttimet vaan natsaa täydellisesti tiettyihin vahvistimiin ja toiset taas ei millään. Ja useimmiten se natsaaminenkin on aika subjektiivinen kokemus: jonkun mielestä täydellinen soundi on toiselle vain ok-tasoa.
 
En ole brändirasisti: minulle kelpaa niin Gibson kuin Fenderkin
jhakwe
07.10.2015 22:50:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Katselin vähän aikaa sitten uutta kaappia itselleni ja tulin siihen tulokseen, että lähes samaa vaneria nuo ovat. Tosin pelkästään foorumikeskusteluiden ja kuvien perusteella. Päädyin nostamaan budjettia ja hommasin torilta käytettynä Englin Standardin, jossa on ylhäällä Celestionin V60 elementit ja alhaalla V30.
 
Jos ketjun aloittaja harkitsisi noita Englin 2x12'' pystymalleja? Kolmella sadalla taitaa jo saada, itse ainakin ottaisin jonkun vastaavan mieluusti sisustuselementiksi :)

 
Täytyypi myöntää, että en ole hetkeen kumpaakaan puuttunut, mutta muutama vuosi sitten tein noilla A/B-vertailua ja ainakin silloisessa tuotannossa oli vissi ero. HB:ta taisin lopulta käyttää jonkun metalcore-lätyn reamppauksissakin :o
 
http://www.facebook.com/taintedaudiofx - Käsintehtyjä pöristimiä.
Metalkallo
07.10.2015 23:42:27 (muokattu 07.10.2015 23:48:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Mietin että saako 200€ hyvän kaapin. Hyvää kannattaa odottaa, sen tiedän eli voihan sitä pidempään säästää, mutta jos myyjän kaappi on jotain high end tavaraa niin sit eri juttu
 
Ainakin marsun ja blackstarin kaapit on aika varmoja kapistuksia hevanderin soittoon, muistaa vaan katsella mitkä kajarit kaapissa on. Ne kyllä on usein hieman kalliimpia siinä 300e-450e paikkeilla jos 4x12, ja jos 2x12 niin varmaan siinä 200e-300e. Marsullahan niissä yleensä on celestion G12T75, V30 tai Greenbackit jos on stock kaappi. Blackstarilla varmaan usein V30 tai seventy 80.

Marsun kaapit on perus hyviä jos ei etsitä mitään parhaista parhainta vaan hyvää ja toimivaa. Sun tuskin kantsii liikaa lueskella kaappi ketjua kaappien kaikista pienistä eroista ellei (kuten jo sanottu) ole tarkoitus bändisoittoon. Monesti kyllä varmaan marsun kaapit on silloinkin perus hyviä.
 
Sillä ei varman ole paljoa merkitystä ostaako nupin vai kaapin ensin kun kumpikin tarvitsee toistaan toimiakseen.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
heviäijä
08.10.2015 09:14:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tullut siihen tulokseen että saatan säästää hieman pidempään jos ei HB 112/212 miellytä. Tosin tuolla 200e joka uppoaa HB212 saa varmaan paremman 1x12 kaapin.
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Gabe
08.10.2015 09:25:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Olen tullut siihen tulokseen että saatan säästää hieman pidempään jos ei HB 112/212 miellytä. Tosin tuolla 200e joka uppoaa HB212 saa varmaan paremman 1x12 kaapin.
 
Jos tulee kotisoittoon/kerrostaloasuntoon niin ostaisin suosiolla 1x12 tai 1x10 kaapin.
heviäijä
08.10.2015 09:30:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Jos tulee kotisoittoon/kerrostaloasuntoon niin ostaisin suosiolla 1x12 tai 1x10 kaapin.
 
No sitä mietin että 2x12 kaappiin uppoavilla rahoillaa saa jo hyvän 1x12, varmaankin.
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
JuSu
08.10.2015 14:53:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: No sitä mietin että 2x12 kaappiin uppoavilla rahoillaa saa jo hyvän 1x12, varmaankin.
 
Juu ja ei. Jos nyt katsellaan yleistä tarjontaa, niin mun mielestä tuossa 200-250 euron hintaluokassa hyötyy enemmän hankkimalla lisää elementtejä kuin laatuisamman lootan.
 
Noin niinkuin esimerkkinä Thomannin tarjonnasta... HB:n 1x12" -kaappi V30:llä maksaa reilun satkun. Mielestäni laittamalla tuplat lisää rahaa, ei juuri parempaa (tai ainakaan lisärahan väärtiä) kaappia 1x12" T-kaupan valikoimassa ole. Tietenkään en omaa kokemusta kaikista haarukkaan mahtuvista kaapeista, mutta mulla on tuollainen 1x12" HB, ja se on varsin pätevä esitys, toimii ihan bänditreenivolumellakin hyvin.
 
Sen sijaan laittamalla sen 200-250€ 2x12" -kaappiin, saa mielestäni lisärahalle vastinetta. Siinä voin kompata aikaisempia kirjoittajia, että mainittu Framuksen kaappi on minunkin mielestäni aika rimpula, HB:n G212 Vintage on parempi valinta.
 
Käytettynä kuitenkin katselisin. Kannattaa kiinnittää huomiota kaapin rakenteeseen ja kotelon laatuun. Kaiuttimia on helppo ja suhteellisen halpa vaihtaa myöhemminkin, varsinkin jos kaapissa on jo valmiiksi laatutötteröt. Ei edes käy kovasti kukkaron päälle, kun myy vanhat. Hieman mietittävää tässä: Bentonin komero V30:llä maksaa sen rapiat 200 euroa uutena. Bognerin vastaava maksaa reilut 800 euroa, vaikka kaiuttimet ovat samat. On siinä vanerilootalla hintaeroa... Mutta puolustukseksi voi sanoa, että eroa on soundissakin. Onko se kuudensadan väärti, tai voiko eroa kuroa kiinni halvemmalla, se pitää jokaisen itse ratkaista.
 
JuSu
 
Tyhjännaurajasta tulee räkänokka.
Numb
08.10.2015 15:02:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

My two cents: Siihen hyvään kaappiin kannattaa panostaa. Nuppia päällä voi sitten pyöritellä ja elementtejä vaihdella, mutta itse kaappi pysyy.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
JuSu
08.10.2015 15:06:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: My two cents: Siihen hyvään kaappiin kannattaa panostaa. Nuppia päällä voi sitten pyöritellä ja elementtejä vaihdella, mutta itse kaappi pysyy.
 
Komppaan tätä nivuset vaahdossa.
 
JuSu
 
Tyhjännaurajasta tulee räkänokka.
heviäijä
08.10.2015 16:20:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkähän 2x12 kotisoitossa? Taitaa olla 1x12 yleisempi tai suositellumpi?
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «