Aihe: Mikä vahvistin?
1 2 3 4
Antti1
22.05.2009 01:42:59 (muokattu 22.05.2009 01:45:54)
Silppuri: Antti, kerros vähän tuosta Vypyristä, että millanen se on soundiltaan verrattuna muuhun saman akselin myllyihin (valvetronicsit, cubet, spidert ja muut). Mä oon myöskin vähän kyllästyny tuohon cuben tuhnuseen metallisoundiin ja onko tuo piivi yhtään sen parempi? Mikäs tää putki-vypyri on sitten? Onkos sitä kukaan testannut?

Verrattuna muihin, nyt on aika laaja alue puitavana... Cubet on vähän muovisen kuuloisia, en tykkää sen takia. Spiderit on tosi sellaisia "kapeita" äänialaltaan ja tukkoisia, jokainen kokeillut tietää varmasti. Valvetronixit on pikkusäröillä ja puhtailla ihan oikeasti hyvän kuuloisia vehkeitä, eikä mättösäröilläkään aivan toivottomia. Liian pehmeitä vaan, jos hakee raakaa junttausta. Vypyr 30 ainakin on sensijaan melko paljon erottelevampi, kirkkaampi ja jossain määrin "aidompi" isoilla säröillä. Onhan se tietty tommonen trankkuvehje, mutta sen särö tuotetaan kuitenkin täysin analogisesti, jolla on varmasti osansa sopassa.

Jos sä metallisoundia haluat, niin kannattaa ehdottomasti testata. Niillä mättömallinnuksilla (6505, Recto jne.) kannattaa vaan kiskaista melkein poikkeuksetta keskiäänet tappiin, kun ne on muuten vähän scoopatun kuuloisia. Mulla tosin on testaamatta kunnon kaapin kanssa tämä vielä, voi johtua avoimesta rakenteesta ja huonosta elementistä. Plexi ja JSX muuten toimivat mainiosti mätössäkin ts-mallinnuksen kanssa, kannattaa testata huolellisesti läpi. Bad Catista löytyy mainioita kasarisoundeja ja leadimenoja.

Puhtailla tää taistelee melko tasavertaisesti tuon Voxin kanssa, mutta sellaista tiettyä lämpöä löytyy enempi Valvetronixin metelistä. Kääntöpuolena tosin sit se säröjen turhankin pyöreä luonne, vaikka potikoita kääntäis mihin tahansa.

Hyviä puolia:
-poikkeuksellisen erotteleva isoilla säröillä halvaksi mallintavaksi
-monipuolisesti erilaisia sävyjä, joissa on oikeasti omaa luonnetta mukana
-kevyt roudata
-perus tuhnuisuus uupuu yläkerrasta
-ei valikkohelvettiä

Tässä vähän negatiivisia puolia:
-mastervola ei toimi potikan alkupuolella kovin tasaisesti --> täytyy laskea post gainia
-ei efektilenkkiä
-kuulokeliitäntä 3,5mm plugilla (no hyvä/huono...)
-laitteessa oleva noise gate ei ole mitenkään kait säädettävissä, joskaan ei juurikaan leikkaa soittoa lähes ikinä
-ihan helvetin ruma, mutta sen Batmanjutun saa neljä ruuvia avaamalla pois ja sen jälkeen ihan perus ok
-no rakenne on tämmönen kertakäyttömalli tietenkin, saa nähdä kauanko kestää

Imo paras halpismallintaja soundeiltaan kuitenkin, joka on tähän mennessä tullut omistettua tai testattua.

Setä Hemuli: Vypyr malli kiinnostaa myös. Ainakin siinä näyttää itsessään olevan jo paljon mallinnuksia ja muuta sälää. Pystyyköhän näitä kontrolloimaan jalkakytkimillä kuinka monipuolisesti?

No niillä Peaveyn omilla midilankuilla pystyt kontrolloimaan presettejä, jossain määrin polkemaan efektejä päälle/pois, käyttämään expressiopolkimilla volaa, wahia ja pitch shifteriä. Lisäksi löytyy jalkaohjattava loopperi, jos niitä tykkää käyttää. Olikohan sitten viritystä ja jotain muutakin. Melko monipuolisesti siis ja se lauta itsessään on kohtuullisen edullinen myös.

EDIT: Vypyrin hyväksi täytyy sanoa, että se on melko äänekäs vehje myös. Tuolla on vedetty omalla elementillään parin bändin treenejä ihan onnistuneesti useampaan otteeseen. Toinen vähän rauhallisempaa meininkiä, mutta toinen taas metallibändi jossa rumpali soittaa ns. täysillä. Ihan hyvin kuului (master jossain klo 11 ja kanavavola isommalla), joskin alapää nyt jää vähän toistumatta tietenkin ja soundin laatu kärsii hiukan luukutuksesta.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
Silppuri
22.05.2009 08:08:50

Hyvä sepostus tänks! Oliko tuossa kaappiulostuloa?
"I havent slept since I woke up."
Pluto
22.05.2009 08:16:46
Silppuri: Hyvä sepostus tänks! Oliko tuossa kaappiulostuloa?

Jotenkin repesin kysymyksen viimeiselle sanalle. Kaapista ulos tuleminen. Hehehehhe.

Vitsi mä oon hauska.
Dillon, you son of a bitch!
Antti1
22.05.2009 17:12:26
Silppuri: Hyvä sepostus tänks! Oliko tuossa kaappiulostuloa?

30W mallissa? Ei ole, mutta eipä oo kovin vaikea modi tehdä sellaista siihen johdon päähän. Isommista en tiedä, nupista nyt ainakin löytyy.
Setä Hemuli
23.05.2009 12:06:02
Niin Antti1 sulla on siis ilmeisesti 30w vypyr? Oletko päässyt testaamaan isompaa, juurikin sitä 75 mallia, että onkohan niissä samanlainen ääni? Musakaupassa testatessani huomasin että jo 30w cube taisteli aivan eri luokassa kuin 15x ja 20x versiot, siksi kyselen.

Säröt on vissiin ainakin laadukkaita? Itselläni on käytössä niinkuin sanoin Zoom G2.1 ja cube15x, minkä yhdistelmän latteaan ja ohueen särösaundiin etsiskelen parannusta. On mulla kyllä pari erillistä säröpedaalia, mutta olisi kiva jos kaikki olisi samassa paketissa.
Antti1
23.05.2009 13:31:18
Setä Hemuli: Niin Antti1 sulla on siis ilmeisesti 30w vypyr? Oletko päässyt testaamaan isompaa, juurikin sitä 75 mallia, että onkohan niissä samanlainen ääni?

En ole päässyt testaamaan, mutta mutulla väittäisin sen olevan ainoastaan parempaan suuntaan. Siinähän on se power sponge, joka olis tossa 30W mallissakin kotikäytössä paikallaan. Elementti on sama ja kotelo abouttiarallaa samanlainen myöskin.

Säröt on vissiin ainakin laadukkaita?

On, "higainit" on tämän laitteen paras puoli mun mielestä.
yannara
23.09.2014 17:12:54

Tuomasd: Harkinnassa ois uuden vahvistimen ostaminen Roland Cube 20x tilalle. Soitan pääosin Metallicaa ja Dream Theateria ja kitarani on Ibanez RG321 fixed ja Zoomin multiefektiboksi G7.u1t.

Kotikäyttöön max 700euroa. Suosituksia?

Vähän offtopikia, mutta oliko Cube 20x eroon pääsemiseen joku muu syy kuin teho? Yritän tässä etsiskellä mielipiteitä kyseisestä vahvarista ennen ostoa, ei oikein tunnu löytyvän. Onko hyvä vehje pelkästään kotisoitteluun? Ei ole Micro.
Dropped C
23.09.2014 17:29:08
Kellään kokemusta Laney Irt Studio nupeksista? Jos joskus hommais himaan jotkut putkivermeet. Tollanen ja 1x12 kaappi ei ainakaan maksais paljoa, eikä veisi paljon tilaa.
Metalkallo
07.10.2015 00:37:57 (muokattu 07.10.2015 00:48:53)
Jälleen kerran tulee mietittyä, että mikähän vahvari olis mulle se oikea?

Olisi mukava kun löytyisi Hyvät puhtaat, hyvät säröt mutta puhtaat tärkeämmät, ottaisi pedaaleja hyvin, master volume vahvarin oman volumen lisäksi olis mukava muttei ehkä pakollinen kunhan olisi 25w rajoissa keinokuorman takia jos ei olisi master volumea. Mieluusti olisi puolittain putkivehje eli hydridi tai kokonaan putkivehje. Soundimaisema saisi olla kallellaan marsun suuntaan kun siitä pidän eniten.

Tykkään ihan mun marsun lead 100 mosfet nupista, mutta se on trankku. Jotain tuon tapaista mutta putkella/putkilla ja kahdella kanavalla, eli puhdas ja särö.

Mun valvestate 8240 combossa on ihmeen hyvät puhtaat soundit ja muutenkin omaan korvaan miellyttävät, että jos sen saisi myös nuppina kaappiin niin se olisi siinä. Tuossa siis 1 putki vaikuttaa selvästi tuohon puhtaaseen kanavaan.

Raha nyt menee vähän sen mukaan mitä saisi myytyä, mutta varmaan 300e-400e tai 500e saisi olla.
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
hallu
07.10.2015 00:53:47
Metalkallo: Jälleen kerran tulee mietittyä, että mikähän vahvari olis mulle se oikea?

Olisi mukava kun löytyisi Hyvät puhtaat, hyvät säröt mutta puhtaat tärkeämmät, ottaisi pedaaleja hyvin, master volume vahvarin oman volumen lisäksi olis mukava muttei ehkä pakollinen kunhan olisi 25w rajoissa keinokuorman takia jos ei olisi master volumea. Mieluusti olisi puolittain putkivehje eli hydridi tai kokonaan putkivehje.

Tykkään ihan mun marsun lead 100 mosfet nupista, mutta se on trankku. Jotain tuon tapaista mutta putkella/putkilla ja kahdella kanavalla, eli puhdas ja särö.

Mun valvestate 8240 combossa on ihmeen hyvät puhtaat soundit ja muutenkin omaan korvaan miellyttävät, että jos sen saisi myös nuppina kaappiin niin se olisi siinä. Tuossa siis 1 putki vaikuttaa selvästi tuohon puhtaaseen kanavaan.

Raha nyt menee vähän sen mukaan mitä saisi myytyä, mutta varmaan 300e-400e tai 500e saisi olla.

Nyt kyllä vaikuttaa kummalliselta?!?! tykkäät vahvistimestasi, mutta haluat vaihtaa sen putkivahvistimeen? siis miksi? jos siis kerran tykkäät siitä. Transistorivahvarihan on parempi kuin putkivahvisitin. Kevyempi, huoltovapaampi, halvempi, ainoa minkä takia joku haluaa putkivahvistimen on soundi, mutta jos sekin on vahvistimessasi kunnossa, niin miksi ihmeessä haluat putkivahvistimen riesaksesi? nykyisinhän on transistorivahvistimia joissa ne sounditkin on kohillaan niin vaikea keksiä syytä ostaa tieten tahtoen putkivahvistinta.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Metalkallo
07.10.2015 02:10:20 (muokattu 07.10.2015 02:19:56)
hallu: Nyt kyllä vaikuttaa kummalliselta?!?! tykkäät vahvistimestasi, mutta haluat vaihtaa sen putkivahvistimeen? siis miksi? jos siis kerran tykkäät siitä. Transistorivahvarihan on parempi kuin putkivahvisitin. Kevyempi, huoltovapaampi, halvempi, ainoa minkä takia joku haluaa putkivahvistimen on soundi, mutta jos sekin on vahvistimessasi kunnossa, niin miksi ihmeessä haluat putkivahvistimen riesaksesi? nykyisinhän on transistorivahvistimia joissa ne sounditkin on kohillaan niin vaikea keksiä syytä ostaa tieten tahtoen putkivahvistinta.

En vaihtaa vaan hankkia sen vierelle. Särö on ihan ok mosfetissa, mutta puhtaat sais olla heleämmät ja särökin ehkä dynaamisempi. Ja juu, putkareissa on se tietynlainen soundi. Mutta kuten sanoin, niin hydridikin on ihan jees.

Hyvät puhtaat olis tärkeät kun tykkään soitella bluesia ja silloin tällöin käyttää tiettyjä pedaaleja päällä. Särö ei mielellään tarvitsisi olla liian modernin kuuloinen, pitäisi olla enempi marsun tyyppinen vintagempi. Putkiakaan ei tarvitsisi olla liikaa kun nekin maksaa kuitenkin lopulta jonkin verran jos joutuu kaikki vaihtamaan. Putkia voisi olla 2x pääteputkia ja 2x etusputkia tai sitten 1x pääteputki ja 2x etusputkia.

Olen mietiskellyt marsun Class 5 nuppia, mutta siinäkin on vain volume ei masteria ja on tuon takia lähempänä marsun JTM1:stä joka multa löytyy. Miettinyt kuitenkin irtoaisiko tuosta Class vitosesta helpommin säröt ja kun siitä löytyy nuo eq säädötkin mitä ei löydy JTM1.stä.

Trankuista Tech 21 60 voisi olla ihan hyvä, mutta se on harmi kun noita ei saa nuppeina. Noissahan ei taida olla 16ohm kaapin paikkaakaan takana?
stratobuster
07.10.2015 10:24:47 (muokattu 07.10.2015 10:28:13)
Torilta lähtis ENGL Thunder halvalla:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1051318
Mainio peli.
Sarko
07.10.2015 10:26:44
Fender Pro Junior III. 15 wattia, 10" kaiutin. Putket: 2 x 12AX7 & 2 x EL84.

Puhtaat ja reunarosot oikein hyvät, säröosastolla mennään sitten tweed-maailmaan, joka hipaisee sitä Marshall-osastoa. Kaiuttimeksi vaikka kymppituumainen Celestion Greenback tai WGS Green Beret niin pääsee lähemmäs sitä brittiturinaa.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
nakedzen
07.10.2015 11:40:38 (muokattu 07.10.2015 19:59:53)
700e budjetti ja metallia pitäisi vääntää niin Peavey 5150/6505 torilta.

Mutta aloitus ei oikein antanut ilmi että haetaanko tässä komboa, onko kaappi jo olemassa nuppia varten, vai pitäisikö 700 euroon saada sekä kaappi että nuppi?

Jos tarkoitus on vetää ajasta ikuisuuteen vain kotosalla niin siinä tapauksessa joku mallintava toki parempi kuin SISO.

Edit: Eipä mitään, tämähän olikin zombi.
Gabe
07.10.2015 12:08:43
Sarko: Fender Pro Junior III. 15 wattia, 10" kaiutin. Putket: 2 x 12AX7 & 2 x EL84.

Puhtaat ja reunarosot oikein hyvät, säröosastolla mennään sitten tweed-maailmaan, joka hipaisee sitä Marshall-osastoa. Kaiuttimeksi vaikka kymppituumainen Celestion Greenback tai WGS Green Beret niin pääsee lähemmäs sitä brittiturinaa.

Olisin vähän samaa mieltä tässä. Celestion Greenback ja joku marsuhenkin säröpurkki ja keinokuorma persiiseen niin siinä on aika näppärä, edullinen ja hyväsoundinen paketti.
Metalkallo
07.10.2015 18:43:25 (muokattu 07.10.2015 18:48:57)
hallu: Aaa... nyt ymmärrän. No tuolta pohjalta itse lähtisin hakemaan niitä puhtaita vahvistimesta. En oikeastaan usko, että putkivahvistin pystyy tarjoamaan heleämpiä kliinejä kuin transistorivahvistin. Muuan suomalainen vahvistinrakentaja kertoi rakentaneensa eräälle asiakkaalleen putkivastimen josta oli pitänyt tehdä niin heleä kuin olla ja voi. No se sano, että kun oli värkännyt sinne älyttömän määrän suotimia estämään kaikki kuviteltavissa olevat takaisinkytkennät sun muut putkivahvistinta leimaavat piirteet, niin vahvistimesta oli tullut tosi puhdas ja heleä ja asiakas oli kuulemma ollut tyytyväinen. Tämä rakentaja oli vain sitä mieltä, että se olisi ollut paljon helpompi toteuttaa suoraan transistoreilla jolloin se haluttu heleys olisi tullut ilman ylimääräistä kikkailua.

Minä lähtisin siitä, että putkivahvistimelta voit odottaa siihen kliiniin soundiin ripauksen lämpöä ja se oikeastaan on se sellainen leimaavin ominaisuus mitä putket mukanaan voi tuoda hehkuksi tai lämmöksi kuvattu ominaisuus soundissa (siitä se yksi vahvistin varmaan sai nimensäkin "Hehku"). Se lämpöhän on oikeastaan epäpuhtautta, siis pikkuriikkistä säröä joka hiipii hiljalleen siihen ääneen kun vahvistinta aukaisee (eli kääntää kovemmalle), mutta se on vain niin pientä ettei sitä hahmota särönä vaan lämpönä tai hehkuna. Tällainen soundihan onnistuu nykyään ihan loistavasti myös transistorivahvistimilta ja jos olet valmis sen viisisataa laittamaan jonoon, niin Tech21 tai Roland bluescube (tätä jälkimmäistä ei taida saada vielä ihan viidellä sataa) tarjoavat juurikin tätä soundia jota jotkut pitävät putkisoundina jota se siis nykyisin ei enää ole.

Jotta sielua ei jää kutittamaan ja haluat sen putkivahvistimen, niin suosittelen jotakin fenderin putkaria joissa mielestäni on kaikkien aikojen parhaat kliinit. Ja siihen värkkää säröt hyvillä pedaaleilla (joka on mielestäni paras ja hallituin tapa tuottaa särö). Vahvistimen sisään rakennettu "pedaali" (jollaisesta näissä etuastesäröön pohjaavissa vahvistimien särökanavissa oikeasti on kyse) toimii hyvin ja kuulostaa hyvältä, mutta on vain rakennettu kiinteäksi osaksi vahvistinta jolloin sitä ei voi vaihdella ja etsiä sopivaa kuten pedaalin tapauksessa voi tehdä. Toki tästä asiasta joku voi olla eri mieltä ihan perustellusti ja on ihan totta, että jotain Marshallin lyttyyn ajettua tasasuuntaajaa tms. säröä on vaikea jäljitellä pedaalilla, mutta käytännössä lähes kaikki nykyään kuultavasta kitarasäröstä tuotetaan etuasteella joka on käytännössä sama kuin pedaali (toki oikeat etuastepedaalit jotka tekvät täysin saman, ovat kalliita monen sadan euron polkimia, mutta niitäkin siis on).

Jos särön dynamiikalla viittaat siihen, että miten soundi puhdistuu kitaran volapotikaa kääntämällä, niin hyvinkin löydät sen dynamiikan monestakin pedaalista. No tämä nyt on minun oma kanta johon olen taipunut pitkällisen pohdinnan tuloksena eli eli hyvä yksi tai kaksikanavainen kliini vahvistin ja säröt pedaaleista on minun kantani. Jätän nyt vuoron muille suositella niitä särövahvistimia.

Ainakin silloin kun omistin vielä Blackstarin 50w putkinupin niin puhtaat oli kyllä aika paljon heleämmät, lämpimämmät ja paremmat kuin esim. mosfetissa jossa puhtaat on aika perus trankut, eli kylmät sekä kovat ja ne ei inspiroi soittaessa. Blues on omasta mielestäni varsinkin sellainen musatyyli, että siinä soundi inspiroi.

Blackstar oli mun eka kosketus putkariin, mutta koin särön ehkä hiukan liian moderniksi ja tummaksi.

Roland bluescube on pyörinyt ajatuksissa usein kun sen soundi vaikuttais olevan aikas kohdillaan, ja esittelyvideon mukaan siinä on myös dynaamisuutta, eli mitä kovempaa rämpyttää sitä kovempaa kuuluu ja mitä hiljempaa ja niin edel. Ehkä paras "ei putkari" putkari soundeilla näinä päivinä, mutta tosiaan aika vaikea saatava vielä suomessa. Yhdessä vaiheessa kyllä oli yksi käytettynä torilla, harmi vaan kun ei ollut silloin rahaa siihen. Nuppia tässä kyllä muutenkin etsitään kaapille ja bluescuben nuppiversio maksaa kyllä hiukan liikaa, mutta olisi varmaan hyvä.

Fenderiä olen mietiskellyt silloin tällöin kyllä. Fenderin vahvari voisi ehkä olla hyvä kanditaatti kun niissä tosiaan on hyvät kliinit ja varmaan syö hyvin pedaaleja? Täytyykin ottaa niistä enempi selvää. Kiitoksia.

Eli nuppia etsin mieluummin kuin comboa. Tosin jos olisi combo niin se olisi hyvä olla sellainen, että sen voisi liittää halutessaan 4x12 kaappiin. Tuo liitettävyys olisi unelmaa kun silloin pystyisi käyttämään combona että kaapin kanssa. Marsun dsl401 putkicombo vaikuttaa ihan hyvältä ja siinä on 16ohm kaappi liitäntäkin, mutta siitä on ollut juttua ylikuumenemisista niin en tiedä sitten?

Mulla on kans vähän se ongelma, että soittelen vähän kaikkea niin vahvarin pitäis pystyä kaikkeen. :) Ja budjetti ei ole 700e vaan siinä 400e-500e jotain. Aika persauki tällä hetkellä et vaihtokaupalla tai myymällä jotain saisi ehkä rahaa uuteen. Välillä käynyt myös mielessä, että myisikö sitä kaapin, nupit ja toisen kitaran ja jättäis vaan tuon les paulin ja hommais hyvän combon?
hallu
07.10.2015 23:47:16
Metalkallo: Ainakin silloin kun omistin vielä Blackstarin 50w putkinupin niin puhtaat oli kyllä aika paljon heleämmät, lämpimämmät ja paremmat kuin esim. mosfetissa jossa puhtaat on aika perus trankut, eli kylmät sekä kovat ja ne ei inspiroi soittaessa. Blues on omasta mielestäni varsinkin sellainen musatyyli, että siinä soundi inspiroi.

Blackstar oli mun eka kosketus putkariin, mutta koin särön ehkä hiukan liian moderniksi ja tummaksi.

Roland bluescube on pyörinyt ajatuksissa usein kun sen soundi vaikuttais olevan aikas kohdillaan, ja esittelyvideon mukaan siinä on myös dynaamisuutta, eli mitä kovempaa rämpyttää sitä kovempaa kuuluu ja mitä hiljempaa ja niin edel. Ehkä paras "ei putkari" putkari soundeilla näinä päivinä, mutta tosiaan aika vaikea saatava vielä suomessa. Yhdessä vaiheessa kyllä oli yksi käytettynä torilla, harmi vaan kun ei ollut silloin rahaa siihen. Nuppia tässä kyllä muutenkin etsitään kaapille ja bluescuben nuppiversio maksaa kyllä hiukan liikaa, mutta olisi varmaan hyvä.

Fenderiä olen mietiskellyt silloin tällöin kyllä. Fenderin vahvari voisi ehkä olla hyvä kanditaatti kun niissä tosiaan on hyvät kliinit ja varmaan syö hyvin pedaaleja? Täytyykin ottaa niistä enempi selvää. Kiitoksia.

Eli nuppia etsin mieluummin kuin comboa. Tosin jos olisi combo niin se olisi hyvä olla sellainen, että sen voisi liittää halutessaan 4x12 kaappiin. Tuo liitettävyys olisi unelmaa kun silloin pystyisi käyttämään combona että kaapin kanssa. Marsun dsl401 putkicombo vaikuttaa ihan hyvältä ja siinä on 16ohm kaappi liitäntäkin, mutta siitä on ollut juttua ylikuumenemisista niin en tiedä sitten?

Mulla on kans vähän se ongelma, että soittelen vähän kaikkea niin vahvarin pitäis pystyä kaikkeen. :) Ja budjetti ei ole 700e vaan siinä 400e-500e jotain. Aika persauki tällä hetkellä et vaihtokaupalla tai myymällä jotain saisi ehkä rahaa uuteen. Välillä käynyt myös mielessä, että myisikö sitä kaapin, nupit ja toisen kitaran ja jättäis vaan tuon les paulin ja hommais hyvän combon?

Kaikki combot pystyy kytkemään ulkoiseen kaappiin. Tavallisesti liitin ulkoiselle kaapille löytyy, mutta jos sellaista ei ole, niin vahvistimen omaan kaiutin johtoon voi modata ulostulon ulkoiselle kaapille.

Juurikin se että vahvarin pitää taipua kaikkeen puhuu sen puolesta, että hyvä yksikanavainen ja hoitaa pedaaleilla sen muun, niin saat sen taipumaan juuri kaikkeen siihen mihin haluatkin. Mutta joo itse tietenkin tiedät parhaiten mitä tarvitset. Fendereissä on omanlaisensa kliini sellainen middlekuoppainen. Neljän viiden huntin huitteilla katselen käytettyä laatuvahvistinta tai sitten etsit noista uusista halppiksista mieleisen. Bugeroita kehuvat hyväsoundisiksi, mutta niiden kestävyyttä on jotkut moittineet, utta ei ole pitkään aikaan niitä täällä haukuttu joten ehkä ne ovat nykyisin ihan toimivia tapauksia. Kannattanee jokatapuksessa tsekata nekin.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Gabe
08.10.2015 00:04:37 (muokattu 08.10.2015 00:05:06)
hallu: Fendereissä on omanlaisensa kliini sellainen middlekuoppainen.

Ei ehkä ihan voi kuitenkaan yleistää koskemaan kaikkia fenkkuja? :)
RaskasMielinen
08.10.2015 00:11:30

Mulle on "kertynyt" (pyytämättä ja yllättäen?) kohtuullisen paljon musakamaa, mutta onneksi myös tilaa on kohtuullisen paljon. Mulla on käyttöullakolla kotistudio, jossa päivystän pääsääntöisesti. Nyt kun illat pimenevät ja kylmenevät, niin tuli mieliteko siirtää päivystyspisteeni takkahuoneeseen. Sinne piti siten tietenkin siirtää pari kitaraa sekä joku vahvistin.

Lopulta roudasin sinne Fender Machete -comboni (painaa helvetisti). Kyseinen laitos ei ehkä ole monelle tuttu, koska sitä valmistetiin pari vuotta sitten vain hetken aikaa. Sen hinta oli kohtuullisen levoton ja Fender epäonnistui täydellisesti sen markkinoinnissa. Kyseessä on kaksikanavainen 50 W putkivahvistin Celestion V30 -ämyrillä. Molemmissa kanavissa on normi säätimien lisäksi erilliset notch-säätimet, jotka vastaavat varsin pitkälle Blackstarin IFS-säätimiä, tosin toteutettu mielestäni paljon paremmin. Siten Machetesta irtoaa oikeastaan kaikki soundimaailmat mitä voi toivoa kristallisesta cleanista aina synkimpään ja tummimpaan kirkonpolttoon.

Ostin Macheten aikanaan musa-fasun poistosta levottoman halvalla. Vaimon ollessa poissa kotoa, 12" kaiutinelementti pääsee oikeuksiinsa olohuoneessa, mutta pienessä takkahuoneessa, jossa on kiviseinät, sillä ei tee niin mitään.

Machetessa on kaiutinsimuloitu balanced line out ja pääteasteen saa mykistettyä. Siten kytkin Macheten Mackien mikkumikseriin ja siitä edelleen Behringerin legendaarisen hyviin Genelec-kopioihin. On muuten aivan perkeleen hyvät soundit pienessä tilassa ja myös todella hiljaisella volumella. Sitten kun tekee mieli soitella "norjalaista kansanmusiikkia", niin kielten helinä alkaa häiritsemään kokonaisuutta. Siinä vaiheessa kytken luurit Mackieen ja käännän vielä lisää volaa:)

Olohuoneessa mulla on Yerasov Gavrosh -combo venäjänmaalta, niin ikään V30-elementillä. Aivan loistava, monipuolinen ja pikkutarkasti päältä sekä sisältä viimeistelty putkivahvistin sekin (2 kanavaa, 2 tai 10 W tai kuulokkeet) ja maksoi muistaakseni 300 €. Kyseinen Combo on niin pieni kuin vain 12" ämyrillä varustettu voi olla ja rakenne on hyvin suljettu. Siten ääni on hyvin suuntaava ja toimii mulla ainakin olohuoneen kokoisessa tilassa myös todella hiljaisella volumella. Kiviseinäiseen pieneen takkahuoneeseen silläkään ei kuitenkaan ollut asiaa.

Keinokuormista suosittelen edelleen Koch Loadbox LBII:sta, koska siinä on kaiutinsimuloitu balanced line out eli sen saa siitä mikseriin ja edelleen juuri kuhunkin tilaan sopivan kokoisiin kaiutinelementteihin. Lisäksi, etenkin kun käytän paljon reverbiä ja echoa, niin ei se ainakaan kokemusta pilaa, että ääni tulee oikealta ja vasemmalta "stereona".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)