Aihe: Apple, mac osx ja iMuusikot toinen osa
1 2 3 4 534 35 36 37 3861 62 63 64 65
UnderConstruction
07.07.2015 12:30:26
(Alnperin jelppikerhossa, mutta Garageband-kysymys poikeastaan, joten laitan tännekin)
Hei Gurut,
Pulma koskee synkkausta. Teen itse garagebandilla 10.0.3. Exportaan biisin toiselle soittajalle joka lisää basson PC-Abletonissa. Saan takaisin bassoträckin joka ei ole synkassa.
Olen kokeillut exportausta garagebandista useilla eri tavoilla suoraan mp3:ksi tai aiff 24bit:ksi ja vielä niin että exportaan ensin aiffin ja teen siitä mp3:n Itunesissa. Kahdella jälkimmäisellä saan toimivan tuloksen mutta vain _joskus_ ja siinä ei näytä olevan johdonmukaisuutta eli voi toimia toisella toisella kerralla ja sitten taas ei.
Hermo menee tähän, joten olisiko kenelläkään vinkkiä ?

Molemmissa päissä äänitys 44.1 kHz/24 bit. Saan bassoraidan aiffina.
anapena
07.07.2015 13:28:55
UnderConstruction: (Alnperin jelppikerhossa, mutta Garageband-kysymys poikeastaan, joten laitan tännekin)
Hei Gurut,
Pulma koskee synkkausta. Teen itse garagebandilla 10.0.3. Exportaan biisin toiselle soittajalle joka lisää basson PC-Abletonissa. Saan takaisin bassoträckin joka ei ole synkassa.
Olen kokeillut exportausta garagebandista useilla eri tavoilla suoraan mp3:ksi tai aiff 24bit:ksi ja vielä niin että exportaan ensin aiffin ja teen siitä mp3:n Itunesissa. Kahdella jälkimmäisellä saan toimivan tuloksen mutta vain _joskus_ ja siinä ei näytä olevan johdonmukaisuutta eli voi toimia toisella toisella kerralla ja sitten taas ei.
Hermo menee tähän, joten olisiko kenelläkään vinkkiä ?

Molemmissa päissä äänitys 44.1 kHz/24 bit. Saan bassoraidan aiffina.

Kuvaäänihommissa on joskus tullut ongelmia, kun kuvaleikkaaja on käyttänyt ja leikannut ohjelman ääniraidoille mp3sia konvertoimatta niitä ensin waveiksi/aiffeiksi. Eli en ihmettele, jos mp3set ei pidä synkkaansa. Taino, onhan se vähän kummallista, mutta kyse voi olla samasta oireesta. Pitäkää matskut ja projektit waveina tai aiffeina, perustakaa joku yhteinen Dropbox-tai vastaava tili, johon kaikilla on pääsy. MP3sia käyttäisin vain raakademoja varten, jos pitää vähän esitellä saundia tai meininkiä sähköpostin liitteenä.
Istu ja pala!
UnderConstruction
07.07.2015 17:53:03
anapena: Kuvaäänihommissa on joskus tullut ongelmia, kun kuvaleikkaaja on käyttänyt ja leikannut ohjelman ääniraidoille mp3sia konvertoimatta niitä ensin waveiksi/aiffeiksi. Eli en ihmettele, jos mp3set ei pidä synkkaansa. Taino, onhan se vähän kummallista, mutta kyse voi olla samasta oireesta. Pitäkää matskut ja projektit waveina tai aiffeina, perustakaa joku yhteinen Dropbox-tai vastaava tili, johon kaikilla on pääsy. MP3sia käyttäisin vain raakademoja varten, jos pitää vähän esitellä saundia tai meininkiä sähköpostin liitteenä.

Kiitoksia!
Itse asiassa se tässä hämääkin, että aifit ei myöskään ole synkassa. Tosin Ableton-puoli joutuu minun lähettämän aiffin konvertoimaan mp3.ksi ennenkuin tekee oman bassotrackinsa aifiksi. Olisko siinä sitten se pulmakohta.
Juu, ja dropboksissa filet juurikin lentelee.. :-)
Henri Henri Olavi
08.07.2015 15:38:09
UnderConstruction: Tosin Ableton-puoli joutuu minun lähettämän aiffin konvertoimaan mp3.ksi ennenkuin tekee oman bassotrackinsa aifiksi.

Miksi? Kyllähän Ableton ossa aiffia.
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
UnderConstruction
10.07.2015 11:39:20
Henri Henri Olavi: Miksi? Kyllähän Ableton ossa aiffia.

Tuotapa en tiiä sanoa. Ehkä basisti ei osaa..:)
sepisti
30.07.2015 15:41:43 (muokattu 30.07.2015 15:42:13)
Tarkoitus olisi hankkia MacBook Pro:n 13 tuumainen malli ja pyörittää siinä Logic X:ää. Käyttö tulisi olemaan sitä, että tehdään pieni muotoisia demoja max. kuudellatoista raidalla käyttäen äänikorttina Behringerin X32-mikseriä.
Mulla on nykyisin late 2010 iMac 21" 12 Gt muistilla ja käyttiksenä OSX Mavericks ja siinä homma toimii hyvin, paitsi että liikuteltavuus paikasta toiseen on ongelmallista.

Näettekö, että tuon MacBookin kanssa voisi tulla jotain ongelmaa verrattuna vanhaan systeemiin?
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
Vessajono
30.07.2015 15:48:40
sepisti: Näettekö, että tuon MacBookin kanssa voisi tulla jotain ongelmaa verrattuna vanhaan systeemiin?

Emme. Muistit nyt tietysti kannattaa ladata tappiin jos vaan perse kestää.
Kampela77: Itsekin jaksoin 15 vuotta ravata salilla ja laskea kilokaloreita, mutta lopulta tajusin, että kaljan juominen alasti ja syöminen mitä huvittaa on paljon hauskempaa. Kuolen sitten kun kuolen.
sepisti
30.07.2015 16:02:33
Vessajono: Emme. Muistit nyt tietysti kannattaa ladata tappiin jos vaan perse kestää.

Mä käsitin, että tuota 13 tuumaista myydään vaan 8Gt keskusmuistilla, vai tarkoitatko kovalevytilaa? Lähtökohta on se, että budjetti on 1500 euroa, joten mopoin versio pitää riittää, tai sitten mennään vanhalla systeemillä. Projektit toki säilötään erikseen ulkoiselle kovalevylle.
Vessajono
30.07.2015 20:17:32
sepisti: Mä käsitin, että tuota 13 tuumaista myydään vaan 8Gt keskusmuistilla, vai tarkoitatko kovalevytilaa? Lähtökohta on se, että budjetti on 1500 euroa, joten mopoin versio pitää riittää, tai sitten mennään vanhalla systeemillä. Projektit toki säilötään erikseen ulkoiselle kovalevylle.

Kyllä niitä saa ostettua 16 gigalla mutta enää ei pysty omatoimisesti päivittämään jälkeenpäin.

Mut ei se kahdeksankaan kyllä ihan heti kesken lopu, semminkin jos ei mitään hirveän raskaita plugareita aio pyöritellä. Ja jos tarkoitus on pelkästään äänittää ja tehdä jälkityöt sillä iMacilla niin sittenhän ei oo hädän päivääkään.
Kampela77: Itsekin jaksoin 15 vuotta ravata salilla ja laskea kilokaloreita, mutta lopulta tajusin, että kaljan juominen alasti ja syöminen mitä huvittaa on paljon hauskempaa. Kuolen sitten kun kuolen.
sepisti
10.08.2015 15:53:49
Mulla on nyt kaksi maccia ja latasin äsken uuteen koneeseen Logic pro x:n.
Miksi uudessa koneessa Logic näyttää ihan Garagebandilta? Eli onko tässä nyt joku ongelma lisenssien kanssa?
Point
10.08.2015 19:45:33
sepisti: Mulla on nyt kaksi maccia ja latasin äsken uuteen koneeseen Logic pro x:n.
Miksi uudessa koneessa Logic näyttää ihan Garagebandilta? Eli onko tässä nyt joku ongelma lisenssien kanssa?

Ei ole. :D Se on se uusi ulkoasu tommonen. Itse ainakin tykkään tästä nykyisestä moninkertaisesti enemmän, toki vähän aikaa kesti tottua.
sepisti
11.08.2015 15:23:38
Ongelma ratkesi eilen. Uudessa koneessa ei ollut Advanced -asetus päällä, jolloin perusnäkymässä ei ollut näkyvissä kaikkia samoja ominaisuuksia.

Ajattelin ensin, että on joku lisenssi-ongelma, kun asensin myös imacin viikonloppuna uudestaan ja siinä advanced -asetus oli suoraan päällä ja näkymä oli sama kuin ennenkin.
sepisti
13.08.2015 11:55:09
Mistä johtuu, että jos käytän logicia (pro x edelleen) treenatessa "kitaravahvarina", pienen tauon jälkeen käyttämäni kanava mykistyy, eikä siihen näytä tulevan signaalia sisään. I ja R -painikkeita painamalla homma alkaa taas futata, tai sitten niin, että käyttää rec:iä päällä hetken? Ongelma ei siis ilmene kesken soiton, vaan esim. safkiksen jälkeen. Mac itsessään saa kyllä signaalin sisäänsä kokoajan äänikortilta, mutta onko mulla joku aika-asetus päällä, joka katkaisee ohjelmalle tulevan signaalin, kun sitä ei käytetä?
ReBeat
21.09.2015 20:26:45

Vessajono
02.10.2015 15:32:45
Kukaan vielä päivittänyt El Capitaniin? Internetissä kovasti väittävät että kovin toimii kone smoothimmin ja nopeammin mutta vaikuttaa muilta osin siksi mitättömiltä uudistuksilta että enpähän tiedä.
Dr. Funkenstein: Hattu nousee kyllä teille, jonkunhan ne on ne rahat otettava pois. Nobelaneria ja pitkää ikää sinne.
-Q-
02.10.2015 18:04:36
Vessajono: Kukaan vielä päivittänyt El Capitaniin?

Steinberg ainakin ilmoittaa suoraan että useampikin heidän tuotteistaan, alkaen interfacen ajureista, ei ole yhteensopiva kapteenin kanssa toistaiseksi.

http://www.steinberg.net/en/newsand … 2010.11&etcc_plc=SHA&lan=EN

Eli Cubasistien ei ainakaan kannata pitää kiirettä.
L-studio
02.10.2015 20:01:36
Vessajono: Kukaan vielä päivittänyt El Capitaniin? Internetissä kovasti väittävät että kovin toimii kone smoothimmin ja nopeammin mutta vaikuttaa muilta osin siksi mitättömiltä uudistuksilta että enpähän tiedä.

Toissapäivänä, PT 10 toimii mulla ainakin moitteetta, samoin plugit siinä. Kop kop.
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
L-studio
02.10.2015 22:28:55 (muokattu 06.10.2015 17:42:19)
L-studio: Toissapäivänä, PT 10 toimii mulla ainakin moitteetta, samoin plugit siinä. Kop kop.

Niin, se kop kop ei toiminut täysin: Import Audio ei pelitä.
Pakko keksiä sille korjaus tai kiertotie, kun tulee muualla äänitettyjä fileitä paikallisiin sessioihin mukaan. En mitenkään olisi halukas 11-rumbaan, tosin El Capitano tuki tulee sitten myöhemmin siihen, tuskin vanhempaan versioon.

No onneksi otin back-upin käyttis-kovosta juuri ennen El Capitaniota erilliselle kovolle, kuten on tapana.
Multimediat menee muutenkin eri kovoille: audiolle oma, videolle oma, käyttikselle oma, sekalaiselle oma.
Siis takaisin Yosemitheen, sääh...

Ja mitä sitten kun MacPro mid -10 tulee vanhaksi tai sitten alkaa sairastamaan?
Muut maccini ei jummarra pelkästään 64bit plugeja.
Uusi MacPro vaatii varmaan Thunderbolt hubin ja useammalle kovolle, ehh...

edit: tarkoitin siis PT 11.3.2
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
fasces
05.10.2015 12:04:28
Vessajono: Kukaan vielä päivittänyt El Capitaniin? Internetissä kovasti väittävät että kovin toimii kone smoothimmin ja nopeammin mutta vaikuttaa muilta osin siksi mitättömiltä uudistuksilta että enpähän tiedä.

Päivitin. Focusriten sivuilla väittivät, että olisi yhteensopiva Saffire Pro 14 firewire-interfacen kanssa. No ei ollut, ei löytynyt koko vehjettä enää.

Tulipahan testattua Time Machinen toimivuus samalla.
Harkitsen kaikkien paloittelemista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)