Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gotothin talla ja vire
1 2
finlanderr
04.10.2015 18:01:34 (muokattu 04.10.2015 18:02:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Ibanez RG:ssä uusi Gotohin talla ja lukot. Se on kasattu hiljattain mutta vire ei vaan pysy. Se muuttuu alavireiseksi pikku hiljaa aina säätämisen jälkeen liian pian. Vertaan esim Stratooni joka pitää samanlaisessa käsittelyssä vireen paljon paremmin.
 
Mitä kannattais kokeilla? Huomasin että kaula ei pysynyt hirveän hyvin paikallaan aluksi. Nyt olen ruuvannut kaulan, lukot ja kielien takakiinnikkeet niin tiukkaan kun olen uskaltanut. Olen aika heavy-user eli esineet ennemminkin hajoavat kuin kestävät minulla eli se liian pieni kiristysmomentti voitaneen sulkea pois.
 
Olen myös rasvannut floikan saranatapit.
 
Eli kielet luistavat nyt
1. Lukoista tai
2. Kielien kiinnitysksistä tallapuolella tai
3. Kaulan ja rungon välillä on vieläkin liian vähän kitkavoimaa mitä en kylläkään usko tai
4. Tallan saranatappien kiinnitysket antavat periksi (mitä en myöskään usko)
 
Voiko lukkojen kiinnitystä parantaa jollain vippaskonstilla? Tai voiko tallanpään kielikiinnityksen kiinnitystä parantaa jotenkin?
 
Onko kokemuksia gotohin tallasta? Kaikki hyvät vinkit otetaan blubsien kera vastaan.
 
Itse olen floikan suhteen vasta-alkaja.
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
zedder
04.10.2015 19:07:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laskeeko kaikkien kielien vai vain punottujen vire? Jos vain punottujen, niin tarkista ettei punos "kuoriudu" ydinlangan päältä "ruuvipenkissään".
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
finlanderr
04.10.2015 19:12:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Laskeeko kaikkien kielien vai vain punottujen vire? Jos vain punottujen, niin tarkista ettei punos "kuoriudu" ydinlangan päältä "ruuvipenkissään".
 
Hyvä tarkentava kysymys. Eli kaikkien kielten vire laskee.
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
burnmouth
04.10.2015 19:42:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko itse lukkosatula tiukasti kiinni kaulassa? Jos tuossa on samanlainen satula kuin S-sarjassa, niin mulla ainakin ne puuruuvit tuppasi löystymään ja vire ei pitänyt.
 
ibnz
04.10.2015 20:33:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi tsekattava asia voisi olla tolppien insertit. Pehmeämpien puumateriaalien (esim. lehmus) kanssa on hyvin mahdollista, että talla heiluessaan heiluttaa tolppia, jotka puolestaan laajentavat reikiään ovaaleiksi. Tolpat nojaavat selvästi, jos näin on (ja kai sen näkee päältäkin)
 
Mieluummin ei
finlanderr
04.10.2015 22:15:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ibnz: Yksi tsekattava asia voisi olla tolppien insertit. Pehmeämpien puumateriaalien (esim. lehmus) kanssa on hyvin mahdollista, että talla heiluessaan heiluttaa tolppia, jotka puolestaan laajentavat reikiään ovaaleiksi. Tolpat nojaavat selvästi, jos näin on (ja kai sen näkee päältäkin)
 
Tsekkaan tuon kun pääsen himbeen. Tolppien ympärys on lakkaa pullollaan ja jos tuo ovalization has taken place niin se on kyllä nähtävissä. Ei se lakka niin elastista ole.
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
finlanderr
04.10.2015 22:16:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

burnmouth: Onko itse lukkosatula tiukasti kiinni kaulassa? Jos tuossa on samanlainen satula kuin S-sarjassa, niin mulla ainakin ne puuruuvit tuppasi löystymään ja vire ei pitänyt.
 
Mä olen vääntänyt sen todella tiukkaan kiinni (siis puuruuveilla), mutta nyt kun mainitsit niin sgeba on käynyt sen jälkeen sepällä. Eli tarkistan tuon kun pääsen himbeen. Thanks.
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
finlanderr
05.10.2015 10:23:05 (muokattu 05.10.2015 10:25:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

finlanderr: Mä olen vääntänyt sen todella tiukkaan kiinni (siis puuruuveilla), mutta nyt kun mainitsit niin sgeba on käynyt sen jälkeen sepällä. Eli tarkistan tuon kun pääsen himbeen. Thanks.
 
Päivitys lukoista: Skittaseppä oli jättänyt ehkä aavistuksen löysälle noi satulan puuruuvit. Vedin ne nyt hampaat irvessä kiinni. Mutta voiko niiden löysyys alavireistää kielet maailman tappiin asti? Ymmärtäisin paremmin jos vire muuttuisi välillä yläsuuntaan.
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
finlanderr
05.10.2015 10:25:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kukaan muuten kokeillut hioa lukkopaloihin (sekä talla etä satula) poikittaissuuntaisia kitkajälkiä (vrt. teräsharjaus)? Tarttuisivatko kielet tällöin paremmin lukkoihin?
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
ibnz
05.10.2015 11:33:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kannata - satulan karhentaminen luultavasti nopeuttaa kielten katkomista ja yläsatulan palat ovat valmiiksi muotoiltuja niin, että se tarraa kieleen kahdesta kohdasta: http://www.dominocs.com/Ibanez/nutpads/pads-2.jpg
 
Pistät vaan oikein päin ja sen pitäisi lukita oikein hyvin. Eikä kannata litistää niitä kieliä sitten aivan liiskaksi, että sormilla ensin ja sitten pikkaisen avaimella, pikkaisen! Kummastakin päästä.
 
Mieluummin ei
finlanderr
05.10.2015 15:35:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ibnz: Ei kannata - satulan karhentaminen luultavasti nopeuttaa kielten katkomista ja yläsatulan palat ovat valmiiksi muotoiltuja niin, että se tarraa kieleen kahdesta kohdasta: http://www.dominocs.com/Ibanez/nutpads/pads-2.jpg
 
Pistät vaan oikein päin ja sen pitäisi lukita oikein hyvin. Eikä kannata litistää niitä kieliä sitten aivan liiskaksi, että sormilla ensin ja sitten pikkaisen avaimella, pikkaisen! Kummastakin päästä.

 
Tattis! Haluaisin tosiaan sgeban vakikäyttöön koska kaula on niin pirun ketterä! Mulla on myös liian heavyt mikit siinä tällä hetkellä (SEYMOUR DUNCAN SH-13 BLK tallassa ja DIMARZIO DP151BK kaulassa). Mitähän kombinaatioita kannattaisi kokeilla vähän monipuolisempaan raskaaseen rockiin / blues rockiin RG:n kanssa? Taidankin tehdä aiheesta erillisen threadin...
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
finlanderr
07.10.2015 09:14:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymys vielä: Mun muut kitarat ovat ei-lukollisia. Olen itseoppimut virittäjä ja teen sen aina siten että kun laitan uuden kielet paikoilleen, haen ensin about oikean vireen, rökitän kieliä hiukan. Sitten haen vireen uudestaan ja rökitän uudestaan. Tehtyäni tämän ehkä neljä-viis kertaa, viritän skeban vimpan päälle. Mulla on pari kitaraa jotka pitävät vireen kuin tauti.
 
Miten lukollisen kitaran kanssa? Pitäisikö vireen pysyä heti ilman mitään semi-väli-raiskausta? Ja joku mainitsi että lukkoja ei saa kiertää liian tiukkaan. Voiko liian tiukkaan kiertäminen aiheuttaa sen että litara päätyy aina alavireeseen (teoriasssa kielen teräsmateriaali voisi alkaa myötää liiskaantumiskohdasta ja jatkaa myötämistään..), mutta en usko. Onko jollakulla valmistajien suosituksia siitä että kuinka tiukkaan lukot ja kiinnitykset kannattaa kiertää (eli käytännössä Nm -arvoja). Minulla olisi kyllä tarkkuusavain tuohon tarkoitukseen.
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
mattim
07.10.2015 09:31:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

finlanderr: Kysymys vielä: Mun muut kitarat ovat ei-lukollisia. Olen itseoppimut virittäjä ja teen sen aina siten että kun laitan uuden kielet paikoilleen, haen ensin about oikean vireen, rökitän kieliä hiukan. Sitten haen vireen uudestaan ja rökitän uudestaan. Tehtyäni tämän ehkä neljä-viis kertaa, viritän skeban vimpan päälle. Mulla on pari kitaraa jotka pitävät vireen kuin tauti.
 
Miten lukollisen kitaran kanssa? Pitäisikö vireen pysyä heti ilman mitään semi-väli-raiskausta? Ja joku mainitsi että lukkoja ei saa kiertää liian tiukkaan. Voiko liian tiukkaan kiertäminen aiheuttaa sen että litara päätyy aina alavireeseen (teoriasssa kielen teräsmateriaali voisi alkaa myötää liiskaantumiskohdasta ja jatkaa myötämistään..), mutta en usko. Onko jollakulla valmistajien suosituksia siitä että kuinka tiukkaan lukot ja kiinnitykset kannattaa kiertää (eli käytännössä Nm -arvoja). Minulla olisi kyllä tarkkuusavain tuohon tarkoitukseen.

 
Lukollinen kitara viritetään ylälukot avoinna kuten tavallinenki, raiskauksineen. Kun vire alkaa pitämään, hienosäätöruuvit suunnilleen säätöalueen keskiasentoon, ylälukot kiinni, vire hieman vaihtuu -> hienoviritys -> rock.
 
Hyvää kamaa edullisesti kaupan, muutto tuli töiden loputtua.. https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1046969
finlanderr
07.10.2015 09:38:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Lukollinen kitara viritetään ylälukot avoinna kuten tavallinenki, raiskauksineen. Kun vire alkaa pitämään, hienosäätöruuvit suunnilleen säätöalueen keskiasentoon, ylälukot kiinni, vire hieman vaihtuu -> hienoviritys -> rock.
 
Eli sen jälkeen kun lukot on kiinnitetty, molestaatiota ei enää tarvitse suorittaa. Ja jos vire ei pidä sen jälkeen, jossain haisee turska?
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
zedder
07.10.2015 10:57:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

finlanderr: Eli sen jälkeen kun lukot on kiinnitetty, molestaatiota ei enää tarvitse suorittaa. Ja jos vire ei pidä sen jälkeen, jossain haisee turska?
 
Kyllä minä ainakin kampean lukot lukittuina muutaman kerran. Jos satulalukkoja pitää tuon jälkeen vielä useamman kerran aukoa siksi kun tallan hienosäätövara ei riitä, niin jossakin on vikaa.
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
finlanderr
07.10.2015 12:32:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Kyllä minä ainakin kampean lukot lukittuina muutaman kerran. Jos satulalukkoja pitää tuon jälkeen vielä useamman kerran aukoa siksi kun tallan hienosäätövara ei riitä, niin jossakin on vikaa.
 
Juuri tätä minäkin olen tehnyt ja myös bendaillut. Ja vire muuttuu aika nopeasti alas päin. Ja taas kiristys tallan puolelta -> hetken päästä taas alavire. Ainakin voin sanoa että vire ei pysy niin hyvin kun parhaassa stratossani (joka pitää kylläkin vireen kuin eläin). Ehkä rima on liian korkealla. Mutta eikös lukollinen kitara pitäisi olla tässä mielessä lähtökohtaisesti perempi??
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
zedder
07.10.2015 13:23:20 (muokattu 07.10.2015 13:28:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

finlanderr: Juuri tätä minäkin olen tehnyt ja myös bendaillut. Ja vire muuttuu aika nopeasti alas päin. Ja taas kiristys tallan puolelta -> hetken päästä taas alavire. Ainakin voin sanoa että vire ei pysy niin hyvin kun parhaassa stratossani (joka pitää kylläkin vireen kuin eläin). Ehkä rima on liian korkealla. Mutta eikös lukollinen kitara pitäisi olla tässä mielessä lähtökohtaisesti perempi??
 
Vika ei mielestäni voi olla kuin jommassa kummassa näistä:
 
-Kielet eivät pysy "ruuvipenkeissään" tallassa. Suunä tapauksessa luiskahtavat kokonaan irti jossakin vaiheessa.
 
-Lukkosatula ei lukitse kieliä vaan vaan päästää kielet liikkumaan. Tuon voi testata sillä että painelee soivaa kieltä lukon ja virittimen välissä; jos sävel muuttuu niin asia on selvä.
 
EDIT: Taikka no joo, sekin saattaa ainakin periaatteessa olla mahdollista, että tallapalat tallan pohjalevyyn kiinnittävät pultit eli intonaationsäätöruuvit olisivat sillälailla löysällä että tallapalat pääsisivät hitaasti liukumaan kohti satulaa. Mutta lienee varsin epätodennäköinen syy tuo, kaippa sen huomaisi mm. sointujen epävireisyytenä ja muutenkin.
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Zammy
07.10.2015 13:51:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vikahan voi olla siinäkin, että ne tallan runkoon ankkuroivien tolppien ja tallan näihin tolppiin nojaavat pinnat eivät ole riittävän terävät joten talla ei asetu aina samalle sijalle. Montako jousta sinulla on tallassa siellä kitaran takapuolella?
 
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
zedder
07.10.2015 13:53:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zammy: Vikahan voi olla siinäkin, että ne tallan runkoon ankkuroivien tolppien ja tallan näihin tolppiin nojaavat pinnat eivät ole riittävän terävät joten talla ei asetu aina samalle sijalle. Montako jousta sinulla on tallassa siellä kitaran takapuolella?
 
Jos se vire jatkuvasti vain valuu alaspäin, niin ei kai tuo ole kovin todennäköistä?
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Krice
07.10.2015 14:10:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkä vahvuinen kielisetti kitarassa on? Paksut kielet on aina vähän hankalat ja kyseenalaiset floikkakitaroissa, koska ne vaan rasittaa enemmän sitä koko järjestelmää.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «