Aihe: Aurora guitars
1 2 3 4 5 6 7 8 930 31 32 33 34
JohnLemon
03.10.2015 20:01:36
Juu, täällä ooteltu 24kk+... Tonefestiin sanoi rästityöt yrittävänsä valmiiksi. Hieno juttu!
Gabe
03.10.2015 20:34:16
Huh huh, hurjat on kyllä toimitusajat. Onko tietoa tippunut kuitenkin?
toivase
03.10.2015 21:02:56
JohnLemon: Juu, täällä ooteltu 24kk+... Tonefestiin sanoi rästityöt yrittävänsä valmiiksi. Hieno juttu!

Mielestäni tuollainen toimitusaika on hyväksyttävissä (ilman force maj -syitä) vain silloin, jos toimitusajaksi on sovittu 24kk+. Muutoin se on merkki jostakin ihan muusta.
Decadetroll
03.10.2015 22:15:59
toivase: Mielestäni tuollainen toimitusaika on hyväksyttävissä (ilman force maj -syitä) vain silloin, jos toimitusajaksi on sovittu 24kk+. Muutoin se on merkki jostakin ihan muusta.

Kyllähän se aika usein tietty ongelmista kielii. SS.orgissa on paljon ihmiset teettäneet pienillä pajoilla keppejä ja kun tilaajia tuleekin maineen myötä paljon lisää, niin alkaa toimitusajat venymään ja laadussa tulemaan heittoja. Ei tietenkään jokaisessa tapauksessa, mutta ikävän usein kuitenkin.
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Gabe
03.10.2015 22:53:22
Meikäläisen hermoilla oltaisiin kyllä aika palasina tuollaisen parin vuoden odottelun kanssa.
JaaGeRMaisTeR
04.10.2015 10:40:18
Gabe: Meikäläisen hermoilla oltaisiin kyllä aika palasina tuollaisen parin vuoden odottelun kanssa.

Se on sellaista, kun yksi mies tekee vehkeitä ja tilauksia tulee enemmän kuin kerkeää valmistumaan. Soittelin taas menneellä viikolla kuulumisia. Kiire on kova, eikä tuo muusikon elämä helpota sitä. Maltti on valttia ja customiksi nuo on edullisia :)
Kappale on kuin tulkitsijansa. Yleensä vähän vajaa.
toivase
04.10.2015 11:43:16
JaaGeRMaisTeR: Se on sellaista, kun yksi mies tekee vehkeitä ja tilauksia tulee enemmän kuin kerkeää valmistumaan. Soittelin taas menneellä viikolla kuulumisia. Kiire on kova, eikä tuo muusikon elämä helpota sitä. Maltti on valttia ja customiksi nuo on edullisia :)

Kysymyshän lienee vain luvatuissa aikatauluissa pysymisestä. Tärkeintä ei välttämättä ole toimitusaika vaan toimitusvarmuus. Mistäköhän syntyy semmoinen kiire... ?
JohnLemon
04.10.2015 11:55:56
Tietoa tulee jos kysyy mutta odottavan aika on välillä helevetin pitkä. Hiljaa hyvä tulee vai miten se sanonta menikään? :)
Gabe
04.10.2015 13:19:31 (muokattu 04.10.2015 13:21:12)
JaaGeRMaisTeR: Se on sellaista, kun yksi mies tekee vehkeitä ja tilauksia tulee enemmän kuin kerkeää valmistumaan. Soittelin taas menneellä viikolla kuulumisia. Kiire on kova, eikä tuo muusikon elämä helpota sitä. Maltti on valttia ja customiksi nuo on edullisia :)

No joo, mutta jos tilatessa sanotaan että 6-9kk ja todellisuus on reilut kaksi vuotta niin ymmärrän hyvin jos asiakkaalla palaa käpy. Varsinkin jos rakentajan puolelta vallitsee täysi hiljaisuus projektin etenemisistä ja aikataulujen pahasta pettämisestä. Onhan se rehellisesti sanottuna aika karu tilanne jos tilaa itselleen kitaran, tilatessa sanotaan että 6kk.. siinä kärsivällisesti odottaa sen puoli vuotta.. 9kk.. 12kk.. sitten kummastuneena pirauttaa ja saa kuulla että mitään puitakaan ei ole vielä katsottu.

Muutenkin tuo jonon kulku on vähän mielenkiintoista kun teikäläisen maila tilattiin reilu vuosi sitten ja se on kohta valmis.. ja samaan aikaan täällä on noita jotka ovat odotelleet jo päälle kaksi vuotta? Pääseekö ahkerin soittaja listalla ylös päin vai miten se menee? :D

Ei siinä. Oman Navigatorin remppa hoidettiin erittäin mallikkaasti ja luvatussa aikataulussa. Tietoa tuli myös hyvin projektin etenemisestä ja asiakaspalvelu oli ensiluokkaista. Ei mitään valittamista siis ainakaan remppapuolen osalta. Kitararakennuspuolen osalta voisi olla paikallaan katsoa tuota tilausten hallintaa ja asiakkaan tiedotusta. Mukava mies kuitenkin, eihän se yrittäjän elämä ole aina helppoa. Mutta totta on myös että näin pahat aikataulun pettämiset tuppaavat pahimmassa tapauksessa näkymään myös niiden kitaroiden laadussa. Olisiko fiksumpaa kieltäytyä uusista tilauksista kunnes vanhat saadaan kuntoon? Palkata lisää työntekijöitä? Nostaa hintoja? Mene ja tiedä...
ÄrGee
04.10.2015 14:25:42
Gabe: Palkata lisää työntekijöitä? Nostaa hintoja? Mene ja tiedä...

Nämä, ja valikoiman laajentaminen perinnekitaroista modernimpiin kasvattaisi asiakaskuntaa.
JaaGeRMaisTeR
04.10.2015 14:34:50
ÄrGee: Nämä, ja valikoiman laajentaminen perinnekitaroista modernimpiin kasvattaisi asiakaskuntaa.

Tilaamalla saa muitakin. Onhan sieltä lähtenyt V:tä, seiskoja, dinkyä ja Kouvolan mallinen skeba :) Pitää vain osata pyytää.
ÄrGee
04.10.2015 14:46:13
JaaGeRMaisTeR: Tilaamalla saa muitakin. Onhan sieltä lähtenyt V:tä, seiskoja, dinkyä ja Kouvolan mallinen skeba :) Pitää vain osata pyytää.

Aijaa, no hyvä. Ei vain näkynyt facebookin kuvagalleriassa, eikä googlen kuvahakukaan tuottanut tulosta. Mutta ihan kuin minulla olisi varaa tilata custom kitaraa :D
Gabe
04.10.2015 14:56:36 (muokattu 04.10.2015 15:24:55)
ÄrGee: Aijaa, no hyvä. Ei vain näkynyt facebookin kuvagalleriassa, eikä googlen kuvahakukaan tuottanut tulosta. Mutta ihan kuin minulla olisi varaa tilata custom kitaraa :D

Nyt kun tilaat niin johan sitä kolmessa vuodessa ehtii sen summan säästämään. :D

JaaGeRMaisTeR: En tiedä mitä sulle on ajaksi luvattu. Mitä itselle on luvattiin ja syyt miksi venyy on täysin ymmärretäviä.

Yksi mies kun ei pysty repeytymään ja vielä kovempi homma on vaatia muistamaan kaikki asiat

Joo, kyllä minä ymmärrän ja tiedän kyllä miten yrittäjä joutuu venymään. Mutta ymmärrän hemmetin hyvin tuskastunutta asiakastakin, itse olisin vuoden jälkeen jo alkanut penäämään hinnanalennusta ja ennen kahta vuotta varmaan perunut koko tilauksen. Ei noin paha venyminen ja kiire ole hyvä kummankaan osapuolen kannalta. Tekijä itse tuskin pystyy työstään nauttimaan jos koko ajan on kauhea stressi päällä ja asiakkaat soittelee jatkuvasti viipyneiden tilausten perään jne. Tuskin siinä myöskään parhaalle taitotasolleenkaan yltää, itse en ainakaan pystyisi. Täytyy nostaa hattua kyllä näille kotimaisille puuhaajille, ei ole helppoa. Voisi olla fiksua ottaa vaikka joku oppipoika tekemään noita perus huolto/remppahommia niin voisi itse keskittyä tekemään noita kitaroita.

Tuon Navin tilauksen yhteydessä kyselin aikatauluja ja tarjouksia muiltakin ja mm. Ruokangas sanoi ihan suoraan että eivät ehdi ottamaan näin isoa remppaa työpöydälle kun on kädet täynnä omien kitaroiden valmistuksessa.
JohnLemon
04.10.2015 16:45:25 (muokattu 04.10.2015 16:48:00)
Kyllähän sen ymmärtää, että kahdella käpälällä on tietty maksimi mitä voi ja pystyy tekemään. En kuitenkaan vittuilemaan ala vaikka näyttää vielä menevän tovi, että pääsee soittohommiin. Tulee varmasti sen verran laadukas ja omasta mielestä hieno tele/strato/lessu sekasikiö, että oksat pois kirjaimellisesti. :) Toki itsekkin tässä funtsinu kaikenlaista tän odottelun lomassa, tilauksen perumisesta lähtien. Se tässä on hyvä puoli, että kerkes sen tilauksen tekemään ennen kun hintoja nosti. Ei mikään kauheen kallis customiksi vaikka ison loven tekikin kukkaroon. :)
JaaGeRMaisTeR
04.10.2015 17:48:45 (muokattu 04.10.2015 17:52:12)
Gabe: Nyt kun tilaat niin johan sitä kolmessa vuodessa ehtii sen summan säästämään. :D
No ehkei ihan niin kauaa mene sentään. Nyt jos tilaa, niin epäilisin valmistuksen kestävän 1,5 vuotta vähintään.

Voisi olla fiksua ottaa vaikka joku oppipoika tekemään noita perus huolto/remppahommia niin voisi itse keskittyä tekemään noita kitaroita.

Se on varmasti puhdas hintapoliittinen kysymys. Lisäkädet maksaa, pitää vahtia tekemistä. Pelkästään hintojen nosto rajoittaisi tilausmääriä, mutta uskaltaako pienyritys ottaa sitä riskiä ettei tule enään tilauksia? Tuo on kumminkin siellä elanto ja mitä enemmän tavaraa on jonossa, sitä varmempi se leipä on. Vaihtoehto olisi saada brändättyä itseä isosti jolloin porukka ostaa ja tilaa vaikka hinta olisi yli 3000/tele ;)

E: Niin tuolla 3000/ tele pystyykin hyvin jo hommaamaan lisäkäsiä, jotka tekee sen kitaran nopeasti. Puolet tuosta pois, niin alkaa olemaan se yhden miehen elanto.
Gabe
04.10.2015 17:59:09
JaaGeRMaisTeR: Se on varmasti puhdas hintapoliittinen kysymys. Lisäkädet maksaa, pitää vahtia tekemistä. Pelkästään hintojen nosto rajoittaisi tilausmääriä, mutta uskaltaako pienyritys ottaa sitä riskiä ettei tule enään tilauksia? Tuo on kumminkin siellä elanto ja mitä enemmän tavaraa on jonossa, sitä varmempi se leipä on.

No joo, mutta toisaalta ne "vakionaamat" ovat myös tärkeitä yritykselle. Samoin tällaiset jutut keskustelupalstoilla monen vuoden toimitusajoista eivät varmaan tee hyvää yrityksen maineella ja varmasti vaikuttaa ostopäätöksiinkin kun tuotteesta kiinnostunut etsii tietoa yrityksestä. Jos tilaaja joutuu kauheassa epätietoisuudessa odottamaan vuosia tilaamaansa soitinta niin seuraavan kitaran tilaamiselle voi ollakin iso kynnys, jolloin katse kääntyy muihin pajoihin. Itse tuumin tilaavani akustisen Auroralta mutta kyllä nämä usealta suunnalta mainitut tilausaikojen paukkumiset ovat saaneet suunnitelmat vähän muuttumaan, ei mulla riittäisi kärsivällisyys odotella noin kauan. Enkä jaksaisi alkaa itse huolehtimaan siitä että muistaako se rakentaja sitä minun tilaustani ja sovittuja juttuja.

Minusta sovituista toimitusajoista tulisi pitää kiinni, asiakasta tulisi ainakin tiedottaa ensi tilassa jos jotain muutosta sovittuun tapahtuu. Ei se yhteydenpito saa olla pelkästään asiakkaan varassa.
mpekkanen
04.10.2015 18:05:10
Kyllähän maailmalla on paljonkin sellaisia kitarapajoja ja soitinrakentajia, että heille saattaa olla useiden vuosien jonotusaika. Siltikään se ei vaikuta niiden soittimien laatuun tai siihen etteikö asiakkaita olisi.

Toisaalta on myös niinkin, että soitinrakentajalle on itselleen eduksi ettei se tilaustyönä teetetty kitara ole jo muutaman kuukauden päästä torilla myynnissä tai vaihdossa.
Kun kitaraa saa/joutuu odottelemaan kauemmin, niin varmaan he jotka soittimen tilaavat ovat varmempia siitä mitä haluavat. Näin voisin veikata, mutta voihan ihmisillä toki elämän tilanteet muuttua yllättäen muutenkin. Ettei sitä koskaan voi tietää, miksi joku on myynnissä ja joku taas ei ole.

Joillakin CS pajoilla tuo odottaminen on tavallaan yksi laatumääre muiden joukossa. Odottavan aika on tietysti pitkä, mutta sittenhän kun se soitin valmistuu niin siinä on jo sitä omaa juttua valmiiksi aika paljon. Ihan jo senkin takia, että on itse odottanut sen kitaran valmistumista.
Näin voisin uskoa, että sellaiseen soittimeen syntyy aivan toisenlainen suhde kuin kitaraan jonka voi ostaa liikkeestä hetken mielijohteesta.
nakedzen
04.10.2015 18:10:04 (muokattu 04.10.2015 18:12:56)
Aika monen pikkupajan nähnyt kaatuvan omaan ahneuteen. Otetaan tilauksia yli tuotantokapasiteetin kun sitä voittoa ja ennakkoja on aina tietysti kiva saada näinkin epävarmalla alalla. Sitten jonot venyy pilviin, maine menee ja asiakkaat kaikkoaa. Ei ole ainoa eikä viimeinen custom kitara/vahvistin yms. pikkupaja mille näin käynyt/käy.

Tämä näin vaan yleistä pohdintaa, mitään kokemusta Aurorasta ei ole. Blackmachine esim. teki fiksusti ja siirtyi odotuslistasysteemiin. Itse taisin laittaa mailiosotteen listalle joskus 2009, vielä ei ole kuulunut että olisi tilaamaan pääsemässä. :D
toivase
04.10.2015 18:20:01
nakedzen: Aika monen pikkupajan nähnyt kaatuvan omaan ahneuteen. Otetaan tilauksia yli tuotantokapasiteetin kun sitä voittoa ja ennakkoja on aina tietysti kiva saada näinkin epävarmalla alalla. Sitten jonot venyy pilviin, maine menee ja asiakkaat kaikkoaa. Ei ole ainoa eikä viimeinen custom kitara/vahvistin yms. pikkupaja mille näin käynyt/käy.

Tämä näin vaan yleistä pohdintaa, mitään kokemusta Aurorasta ei ole. Blackmachine esim. teki fiksusti ja siirtyi odotuslistasysteemiin. Itse taisin laittaa mailiosotteen listalle joskus 2009, vielä ei ole kuulunut että olisi tilaamaan pääsemässä. :D

Näin se menee. Itse en ainakaan tilaisi kitaraa pajalta, jossa odotusaika on yli 2 vuotta...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)