Aihe: Mitä kieliä käytät kitarassasi?
1 2 3 4 541 42 43 44 4574 75 76 77 78
Jorma Rysky
04.10.2015 11:30:03
barclay:Sähkiksessä pyrin käyttämään niitä kieliä mitkä tulevat kitaran matkassa tehtaalta mahdollisimman pitkään. Ideaalia on että kielet vaihtuisivat vasta samalla kuin itse kitarakin.

Miten hiljaa sinä kieliä hipsuttelet? Minä käytän baritoni kitaran kielisettiä
(Tällä hetkellä Curt Mangan http://www.uraltone.com/soitinkaupp … -wound-sahkokitaran-kielisetti.html , parhaat kielet tähän mennessä.) , soitan sormilla ja siltikin onnistun aina reuhtomaan kielet poikki.
Gabe
04.10.2015 13:08:30
barclay: Sähkiksessä pyrin käyttämään niitä kieliä mitkä tulevat kitaran matkassa tehtaalta mahdollisimman pitkään. Ideaalia on että kielet vaihtuisivat vasta samalla kuin itse kitarakin.

barclay: Varmasti pärjään noilla ainakin tämän vuosikymmenen.

Voisi kuvitella että soundi alkaa olla jo aika surkea vuosia vanhoissa kielissä. Itselläni menee kyllä joka kuukausi kielet vaihtoon, näkisin että ne on ihan perus kulutustavaraa. Eipä nuo niin paljon edes maksa etteikö niitä voisi kuukausittainki vaihtaa, vai mikä idea on pitää kieliä mahdollisimman pitkään?
heviäijä
04.10.2015 13:28:00
Metalkallo: Itse asiassa tuo hyppäys on aika iso omasta mielestäni mitä omiin kokemuksiini tulee.

Kantsii ehkä kokeilla vaikka 10-46 settiä ensin tai 9-50, voi olla sopivampi. Itse käyttelin 10-52 kokoa jonkin aikaa, mutta vähitellen aloin kypsymään siitä koosta ulos kun olivat lopulta liian jäykät, kuin kiskonradat itselleni. Mojoa oli alapäässä enempi eli isompi soundi hiukan, mutta tuntuma oli liian kireä E vireessä. Eb:llä hiukan parempi muttei tarpeeksi itselleni. D standart taas oli aika passeli ja soundi oli iso, siihen 10-52 setti on jees soundin että tiukkuuden puolesta.

10-50 vaikkakin on vain pari pykälää alaspäin ovat mun mielestä paremmat kuin 52:t koska ne on sopivan tiukat ja mojoa riittää vaikka virettä alentaisi E vireestä Eb tai D standartiin. Tietty joillakin enempi voimaa sormissa ja tiukempi setti ei olekaan niin tiukka kuin toiselle E vireessä.

10-46 setti vaikkakin on aika perus, niin on aika hyvä kaikkeen. Ei liian tiukka eikä liian tuhnu soundin sekä kielien kokoon nähden.

Kaverin jacksonia jossa sama skaala, samat speksit, sama tehdas, niin kyllä tuo riffittely kivaa sillä oli. Tosin tykkään tilutella niin pitää tarkkaan tutkia sopiiko 10-52 mulle.
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Matias.
28.10.2015 23:04:31
Jatketaan tätä kun on oma ketju kielille. LP -johdannaisessa käytän 11-49 Elixirin Nanoweb kieliä ja Furchin jazzarissa oli Newtonen Archtop 11-50 -kielet. Ne soi hyvin mutta aktiivikäytössä wound g-kieli hajoaa jo kuukaudessa. Kalliit kielet ja pitää tilata Englannista. 6 setin paketti rahteineen satasen verran.

Vaihdetaan toisiin mutta mihin? Hakusessa on pure nickel kielet noin 11-50 paksuudella ja g -kieli punottuna. Kokeilin Addarion EXL115W Nickel Wound, Medium/Blues-Jazz Rock, Wound 3rd, 11-49, mutta ei. Soundi on mulle aivan liian kirkas ja alakielet liian karkeat. Yläkielet sinällään notkeat soittaa. Itse asiassa paremmat kuin ne aikaisemmat Newtonet. Mutta nyt etsin sitä lämmintä ja tummempaa soundia.
Netistä löytyi GHS:n Nickel Rockers Wound 3RD - Light josta kuulisin mielelläni kokemuksia jos sellaista porukalla löytyy. Toinen merkki joka tuli vastaan on Pyramid. Niillä on Nickel Classics 11-48 Electric Guitar Strings jotka kiinnostaa kovasti, erityisesti siitä oleva "studioversio" joka on round wound mutta jotenkin hiottu.

Mitä muita em. spekseihin mahtuvia kieliä maailmalta löytyy? Flatwoundeja en vielä halua vaan joku halfwound olisi se millä olisi mukava sormillakin soitella. Yhdet DR:n Zebrat odottaa hyllyssä kokeilua mutta niidenkin alakielet näyttää aika karheilta verrattuna niihin aikaisempiin Newtonen vastaaviin joten etsintä jatkuu....

Tummissa soundeissa kun mennään niin tulen varmaan laittamaan tuohon Lp-johdannaiseen Jammun SG -kitaraankin pure nickelit....
barclay
28.10.2015 23:48:21

Jorma Rysky: Miten hiljaa sinä kieliä hipsuttelet? Minä käytän baritoni kitaran kielisettiä , soitan sormilla ja siltikin onnistun aina reuhtomaan kielet poikki.

Pittää soittaa silleen nätisti niitä riffejä. Yleensä mulla on katkennut kieli siinä vaiheessa kun olen yrittänyt jotain diu diuta. Ja rankastikaan rämpyttämällä en saa kieliä poikki. Lisäksi mulla tuo soittaminen jakautuu useammalle soittimelle. 1 sähkis, 5 akustista, ukulele, bouzouki, domra, balalaika, bassoja jne jne.

Gabe: Voisi kuvitella että soundi alkaa olla jo aika surkea vuosia vanhoissa kielissä. Itselläni menee kyllä joka kuukausi kielet vaihtoon, näkisin että ne on ihan perus kulutustavaraa. Eipä nuo niin paljon edes maksa etteikö niitä voisi kuukausittainki vaihtaa, vai mikä idea on pitää kieliä mahdollisimman pitkään?

Minä taas näkisin asiat juurikin päin vastoin. Mielestäni kielet eivät ole mitään kertakäyttökamaa. Turhaa sitä nyt ehjiä kieliä on mihinkään vaihtaa. Tuhlausta ja tarpeetonta kulutusta. Järjetön ajatus.

Sitäpaitsi se saundihan vain paranee käytössä tiettyyn pisteeseen asti ja sen jälkeen pysyy stabiilina. Kaikki turha räminä, klangi ja kielten venyminen loppuu kun kielet ovat kunnolla ajettu sisään. Muistaakseni itse Eddie Van Halenkin on kanssani samaa mieltä. Kielet paranevat vanhetessaan kuten viini ja naiset. Jos sä aina vaihdat kielet raakana pois niin et koskaan saa tietää miltä ne kuulostaisivat "kypsänä". Suosittelen kokeilemaan. Kielten puhtaanapitäminen on myöskin tärkeä asia. Itse en onneksi ole mikään rasvanäppi.

Saas nähdä nyt kun olen alkanut bändissäkin soittamaan säännöllisesti piiitkän tauon jälkeen, että miten kielet kestävät..
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli P. M. Kostiainen Project , Arizonan aavikolla siatkin lentävät: Sumell/Kostiainen
Barska
29.10.2015 02:31:45

Muistaakseni itse Eddie Van Halenkin on kanssani samaa mieltä. Kielet paranevat vanhetessaan kuten viini ja naiset.

Oiskos se Eetu Van Haalee (Aku Ankan alias EVH:lle) kuiteskin puhellut siitä, ettei ihan uudet kielet tahtoneet pysyä vireessä sen soittotyylillä ennen Floyd Rosen keksimistä? Sillä kun ikivanhan Guitar Playerin mukaan oli tapana keitellä kieliä, että poistuu jännitykset ja lika kielistä. Pysy frankenstrat ykkönen paremmin suunnilleen vireessä.
Kielten keittäminenhän on ikivanha juttu ajalta jolloin Pöytäviina pullo oli tärkeämpi, kuin uudet kielet ja Jallu ei ollut vielä lyönyt muusikolle läpi ;) (vanhukset on kertoneet, itte en tiijä noista, kun en ollut ees syntynyt)

Se on kyllä totta, että vanhoissa kielissä on erilainen soundi, kuin uusissa. Toinen tykkää tyttärestä, toinen äidistä. Oisko kakkaisissa kielissä se Brown-soundin salaisuus? Oikein vanhoissa kielissä tuppaa vaan se vika, että vähänkin kovemmalla kädellä soittaessa, tai venytellessä, niitä ei saa pidettyä vireessä. Itsellä ei jostain syystä ole ollu tapana katkoa kieliä vaikka käytän paksuja plekuja ja ei aina tuu hiplailtua. Mutta kielet vaihtuu aika usein, just kun ei enää pidä venyttäessä virettä. Soundin tumppuuntumistahan ei huomaa, kun se tulee hiljalleen

Ja alkuperäiseen kysymykseen. Itsellä sekavasti 10-46, 11-49 ja 12-54-settejä kepeissä. Mitään logikkaa tyyliin, lyhyempiskaalaisissa paksummat, ei mulla ole. Jotkut kepit vaan tuntuu paremmalta, niin käpälään kuin soundillisestikin, paksummilla, toiset ohuemmilla kielillä. Jos ei tossa olisi sitä 100+-sivua kinaamista siitä, että vaikuttaako puut kitaran sointiin, väittäisin, että osa mun kepeistä menee "tukkoon" paksummilla kielillä. Enimmäkseen kielimerkki on viimeaikoina ollut DAddario NYXL. Mut muutkin menee normi seteistä. Pitäis varmaan tutustua noihin nano-vai mitä ne ny onkaan- kieliin. Vaan tiijä sit, aikanaan kun kokeilin niitä Optima-kullattuja kieliä, niin niissä oli uutena ihan sairaan kirkas soundi, ois varmaan vuos pitänyt soitella normisoundin...
All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
finlanderr
29.10.2015 15:53:23
Suurimmasssa osassa kitaroita ihan 9-42 pinksejä mutta joissain 10 - 52 samalta valmistajalta. Tuntuu hyvältä soitella välillä eri paksuuksilla. Tuskinpa koskaan tulee lähdettyä vielä paksumpiin. Ellei tule paksun himo...
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
Jorma Rysky
29.10.2015 15:59:55 (muokattu 29.10.2015 16:08:41)
Barska: Toinen tykkää tyttärestä, toinen äidistä.

Ja sitten on meitä paatuneita misogyyneja, jotka vihaavat molempia.
Fossiili
31.10.2015 11:10:29 (muokattu 31.10.2015 11:57:55)
Kolme eri sähköskebaa ja kolme eri virettä.

Epiphone les paul studio Deluxe A# DR DDT-13 Drop-Down 013-017-022-042-056-065

ESP LTD EX-360 C D'Addario EXL148 Extra 012-016-020-034-046-060

Jackson RR C# D'Addario EXL117 Medium Top / X-Heavy 011-014-019-032-044-056
jiippari
12.11.2015 16:09:20 (muokattu 12.11.2015 16:10:59)
Ernie Ball Regular Slinky 10-46.
freakingenius
13.11.2015 13:08:34
Mun hikitassuilla oon tottunut siihen että parin päivän jälkeen lähtenyt jo se uuden setin tuntuma ja totta puhuen siihen totuttua mun on vähän käytetyllä setillä helplmpi soittaa kun ei kieli liu'u sormien alta bendatessa ja siinä mielessä pidän vanhemmista kielistä mutta kyllä ne kuukauden parin jälkeen kuulostaa jo niin epävireisiltä ja kuolleilta että en näe mitään syytä miksi niiden kansaa pitäisi sinnitellä. 10-52 settiä käyttelen ja merkillä ei niin väliä.
Ilmomi
13.11.2015 17:47:19
Juuri vaihdoin teleen Pyramidin flatit kokoa 11-50. Kohtuullisen paksuja täysnikkelikieliä olen aina pyrkinyt käyttämään, viimeksi D'addarion 11-48. Nyt tuli vaihdettua pyramideihin.

Mitä tulee plektroihin ja kieliin niin minulla soundi menee aina tuntuman edelle. Paksumpiin kieliin ja outoon plektraankin tottuu ajan kanssa, mutta sitä mikä uupuu plektran ja kielten soundissa ei saa enää kompensoitua vahvistimella tai mikeillä, kun ollaan kuitenkin siellä äänen syntymisen alkulähteillä.
Generalissimo
13.11.2015 18:13:49 (muokattu 14.11.2015 01:46:06)
Zappa ei käsittääkseni vaihtanut kieliä, korvasi vain katkenneen uudella.

Itse en jaksaisi usein vaihdella, mutta kun kielet menettävät iän myötä vireenpitokyvyn niin on vähän pakko.

24,75 -> 10-52
25,5 -> 9-46

Nuo vahvuudet olen huomannut hyviksi noille skaaloille
Jorma Rysky
13.11.2015 18:55:29
Miksi lyhemmälle ohuempi ja pidemmälle paksumpi? Loogisesti ajateltuna jos haluttasiin sama jäykkyys molemmille niin laitettaisiin toisinpäin.
Gabe
13.11.2015 19:16:24
Jorma Rysky: Miksi lyhemmälle ohuempi ja pidemmälle paksumpi? Loogisesti ajateltuna jos haluttasiin sama jäykkyys molemmille niin laitettaisiin toisinpäin.

Mietin samaa.. tämän takia mulla on paulissa 11-48 ja telessä 9-46..
freakingenius
13.11.2015 19:18:29
Generalissimo: Nuo vahvuudet olen huomannut hyviksi noille skaaloille, en oikein ymmärrä sitä trendiä, että mitä paksummat kielet sen enemmän "true-muusikko" tjsp...

Varmaan lähteny siitä, että aloittelijat useimmiten käyttää kevyempää kielisettiä ja sormien muskeleiden kasvaessa nämä "true-muusikot" saattaa vaihtaa painavampaan painoon. Tai sit joku on joskus aikoinaan leuhkinut soittavansa paksuilla kielillä "ku on vaikeempaa" ja sitte lähteny leviämään. Mistäs näitä tietää...
sustain65
13.11.2015 19:40:29
Generalissimo: Zappa ei käsittääkseni vaihtanut kieliä, korvasi vain katkenneen uudella. Jos näin on, niin ei se soundissa ainakaan kuulu, siis huonolla tavalla.

Itsekään en jaksaisi usein vaihdella, mutta kun kielet menettävät iän myötä vireenpitokyvyn niin on vähän pakko.

24,75 -> 9-46
25,5 -> 10-52

Nuo vahvuudet olen huomannut hyviksi noille skaaloille, en oikein ymmärrä sitä trendiä, että mitä paksummat kielet sen enemmän "true-muusikko" tjsp... Varsinkin kun sähkökitarassa kielten vahvuuksien aiheuttama soundiero on niin mitätön ja se käy niin paljon bendauksen keveyden kustannuksella, etten näe syytä käyttää paksumpia kieliä. Esim, kenestä Billy Gibbonsilla on huono soundi, koska käyttää 9-settiä? Tai Tony Iommilla? Zappakin saattoi käyttää 9-settiä jos oikein muistan, kun joskus netin uumenista selailin.

Kyllä minulla suurin syy koko setin vaihtoon kerralla on että noin kahdessa kuukaudessa ykköskitaran kielet ovat aivan "kuolleet" ja myös jotenkin epävireisen kuuloiset, vaikka muka mittarin mukaan olisivatkin vireessä. Vaikuttaako ehkä intonaatioon? Mieluummin vaihdan kielet tietysti ennen tuota, mutta on sitä tullut hölmösti välillä sinniteltyä.

Jos pitäydytään normivireessä, niin tuo paksuilla kielillä brassailu on välillä sarjaa "mulla on isompi". Sitten on tietysti asia erikseen jos saavuttaa paksuilla kielillä jotenkin itselle sopivamman tatsin tai vaikka jotenkin enemmän "pianomaisen" soundin. Mutta varsin jykevää jyrää pystyy tosiaan vetämään hyvinkin ohuella kielisetillä.
Generalissimo
13.11.2015 19:49:55
Jorma Rysky: Miksi lyhemmälle ohuempi ja pidemmälle paksumpi? Loogisesti ajateltuna jos haluttasiin sama jäykkyys molemmille niin laitettaisiin toisinpäin.

Tuli virhe.. just toisinpäin meinasin =)
Gabe
13.11.2015 19:50:38
freakingenius: Varmaan lähteny siitä, että aloittelijat useimmiten käyttää kevyempää kielisettiä ja sormien muskeleiden kasvaessa nämä "true-muusikot" saattaa vaihtaa painavampaan painoon. Tai sit joku on joskus aikoinaan leuhkinut soittavansa paksuilla kielillä "ku on vaikeempaa" ja sitte lähteny leviämään. Mistäs näitä tietää...

Itse en kyllä jaksa paljon mieltäni vaivata mitä joku toinen mahtaisi ajatella kielten paksuudesta. Laitan semmoisen setin kuin itse tykkään ja sillä mennään.

sustain65: Kyllä minulla suurin syy koko setin vaihtoon kerralla on että noin kahdessa kuukaudessa ykköskitaran kielet ovat aivan "kuolleet" ja myös jotenkin epävireisen kuuloiset, vaikka muka mittarin mukaan olisivatkin vireessä. Vaikuttaako ehkä intonaatioon? Mieluummin vaihdan kielet tietysti ennen tuota, mutta on sitä tullut hölmösti välillä sinniteltyä.

Meikäläisen tatsilla alkaa kuukausi olla aika maksimi minkä kehtaan pitää. Soundi huononee kuukauden jälkeen merkittävästi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)