Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aukko basarin etukalvossa, millainen reikä, mihin kohtaan ja miten vaikuttaa?
1 2
tuquoque
01.10.2015 08:51:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18" tuuman basarini soi ja kumisee hieman liikaa äänittäessä. Ajattelin testata reiän tekemistä etukalvoon. Aiheesta on varmaan keskusteltu aiemminkin, mutta löytyisikö täsmäohjeita yhteen ketjuun?
 
Minkä kokoinen reikä on optimaalinen 18" kalvossa?
Mihin kohtaan kalvoa reikä on parasta tehdä?
Millä työkaluilla reittäminen kotikonstein onnistuu?
Miten reikä vaikuttaa soittotatsiin (bounce)?
Vai, olisko parempi tehdä reikä basarin runkoon? Ero?
 
Kiitos etukäteen!
 
m.
jarome
01.10.2015 09:13:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: 18" tuuman basarini soi ja kumisee hieman liikaa äänittäessä. Ajattelin testata reiän tekemistä etukalvoon. Aiheesta on varmaan keskusteltu aiemminkin, mutta löytyisikö täsmäohjeita yhteen ketjuun?
 
Minkä kokoinen reikä on optimaalinen 18" kalvossa?
Mihin kohtaan kalvoa reikä on parasta tehdä?
Millä työkaluilla reittäminen kotikonstein onnistuu?
Miten reikä vaikuttaa soittotatsiin (bounce)?
Vai, olisko parempi tehdä reikä basarin runkoon? Ero?
 
Kiitos etukäteen!

 
Esim. kuuden tuuman reikä riittää jo.
Mahdollisimman reunaan. Muutama sentti reunasta paras.
Itse huomasin, että jos on keskellä kalvoa niin alataajuudet tippuu hieman.
 
Itse teen reiän mattoveitsellä hyvällä muotilla, hyvällä kovalla alustalla.
Tai sitten kuumentaa jonkun sopivan kokoisen purkin liedellä hehkuvaksi ja tökkäsee läpi.
 
Itse en pidä ollenkaan soittaa reiättömällä resokalvolla. Nuija antaa liikaa palautetta omaan tottumukseen. Basarityöskentely on tarkempaa itsellä reiällisellä resokalvolla.
Tottumakysymyksiä tietenkin.
 
Sointia voit vähentää toki reiättömällä kalvolla ihan sillä, että laitat sisälle jonkun pienen froteepyyhkeen rullalle niin, että molemmat päät ottaa kalvoihin kiinni.
Jo se voi antaa halutun vaikutuksen tekemättä reikää kalvoon.
 
decorating time
markkuliini
01.10.2015 09:44:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yllä mainittu 6" reikä on jo itseasiassa aika iso, varsinkin noin pieneen bassariin. Remon reiänvahvikkeet ovat 5" kokoisia ja Aquarianiin kalvojen valmis reikä muistaakseni vähän alle 5". Tuo koko on juuri ja juuri riittävä jos rumpu mikitetään, mutta jos soitetaan akustisesti (eikä ehjällä kalvolla soitto ole vaihtoehto), niin tekisin vielä pienemmän reiän, tai useamman ihan pienen, kalvon reunaan, voi katsoa mallia Dw:n kalvoista, niillä on sellaisia useamman pikkureiän kalvoja.
Voisi helposti ajatella että onko tuuman eroa muka jotain väliä, mutta 5 ja 6 tuuman halkaisijaltaan olevien reikien pinta-aloissa on jo yllättävän iso ero, ja etenkin pienissä bassareissa botne alkaa vähenemään tosi nopeasti reiän kasvaessa.
Mutta taas mainittakoon, että jos hautaa nuijan lyödessä kalvoon, niin se vähentää pikkubassareissa botnen määrää vielä enemmän mitä resokalvon reiät.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
tuquoque
01.10.2015 09:50:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarome: Esim. kuuden tuuman reikä riittää jo.
Mahdollisimman reunaan. Muutama sentti reunasta paras.
Itse huomasin, että jos on keskellä kalvoa niin alataajuudet tippuu hieman.
 
Itse teen reiän mattoveitsellä hyvällä muotilla, hyvällä kovalla alustalla.
Tai sitten kuumentaa jonkun sopivan kokoisen purkin liedellä hehkuvaksi ja tökkäsee läpi.
 
Itse en pidä ollenkaan soittaa reiättömällä resokalvolla. Nuija antaa liikaa palautetta omaan tottumukseen. Basarityöskentely on tarkempaa itsellä reiällisellä resokalvolla.
Tottumakysymyksiä tietenkin.
 
Sointia voit vähentää toki reiättömällä kalvolla ihan sillä, että laitat sisälle jonkun pienen froteepyyhkeen rullalle niin, että molemmat päät ottaa kalvoihin kiinni.
Jo se voi antaa halutun vaikutuksen tekemättä reikää kalvoon.

 
Kiitoksia. Kuulostaa just siltä, kun olen ymmärtänyt.
Olen pitänyt lyöntikalvoa aika kireänä bouncea pienentääkseni.
Kireys pidentää soimista ja lisää kuminaa, eli reikä taitaa olla oikea ratkaisu.
Testaan ensin polttamista hernekeittopurkilla, jää sitten tilaa suurentaa tarvittaessa.
 
m.
markkuliini
01.10.2015 09:53:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä mitä bouncella tarkalleen tarkoitetaan tässä, mutta kireä kalvohan nimenomaan lisää sitä pomppua.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
tuquoque
01.10.2015 10:33:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: En tiedä mitä bouncella tarkalleen tarkoitetaan tässä, mutta kireä kalvohan nimenomaan lisää sitä pomppua.
 
Joo, taitaa olla mulla käsitteet sekaisin :)
 
Se mitä kaipaan, on lisää kontrollia ja tarkkuutta. Soitan (pääsääntöisesti) kantapää alhaalla, enkä (pääsääntöisesti) hautaa nuijaa. Voi olla, että ongelma on enemmän nilkan lihaksistossa kuin kalvon kireydessä, mutta kun olen kaverin rei'itetyllä basarilla soittanut, jotenkin se on tuntunut paremmalta plus että sointi on lyhyempi ja kumina pienempi. Asia selvinnee vain kokeilemalla. Näillä vihjeillä pääsen alkuun. Kiitos.
 
m.
Kefiiri
01.10.2015 11:05:25 (muokattu 01.10.2015 11:15:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Demppiähän voi laittaa lyöntikalvon ulkopuolellekin kun käärii pyyhettä rullalle pedaalin ja kalvon väliin niin että se tulee vasten kalvon alareunaa. Tiukentaa tömäystä heti.
 
Tämä vinkki meni kyllä otsikosta ohi... mutta osa soittotuntumasta on ainakin itsellä psykologista. Kalvon kireyttä ei välttämättä tarvi muuttaa, pienellä demppauksen lisäyksellä tuntuu soittotatsikin heti muuttuvan kontrolloidummaksi.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Velli
01.10.2015 12:15:05 (muokattu 01.10.2015 13:53:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reiästä kannattaa tehdä sen verran iso, että mikrofonin saa aseteltua basarin sisään. Olen testaillut äänittäessä mikin sijoittelua ja todennut, että paras soundi tulee kun sijoittaa mikin basarin sisään kalvon ehjälle puolelle niin, että mikki osoittaa nuijaa kohti. Tällä tavalla tulee juuri sopiva määrä botnea ja kiinteyttä. Reiän suuaukolta mikitettynä en ole studio-olosuhteissa saanut itseäni miellyttävää soundia napattua. Livenä tosin toimii ihan hyvin siitäkin kohdalta.
 
Ai niin ja tatsi on tosiaan omalle soittotyylille huomattavasti miellyttävämpi reiällisellä kalvolla kuin reiättömällä. Makuasioita, eli kannattaa textata mikä toimii itelle parhaiten.
 
edit. Reiän olen tehnyt joskus vanhalla pienellä kattilan kannella, jonka kuumensin liesilevyllä kuumaksi ja sitten vain painoin läpi kalvosta. Tuolla tavalla sai aikaan todella siistin reiän vaivattomasti. Tuosta tyylistä on sekin etu, että muovi sulaa hieman reiän reunoilta, jolloin reunoille jää sulanutta materiaalia. Tuo sulanut matsku vahvistaa hieman reiän reunoja.
 
Useimmiten olen tosin tehnyt reiän mattoveitsellä muottia vasten. Lopuksi olen vielä hionut hienolla hiekkapaperilla reiän reunat tasaiseksi. Hyviä reikiä on syntynyt tuollakin tavalla.
 
Reiän sijoittelu on mennyt aina fiilispohjalta, mutta oikeaan alareunaan noin kl. 4.00 kohdille olen sen aina tehnyt n. 5cm:n päähän kalvon reunasta.
 
Bullitt
01.10.2015 13:01:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse reijitin joskus basarinkalvon harpin ja siihen asetetun piikin avulla, tässä tapauksessa tuo piikki oli mirkelillä teroitettu pultti. Aikansa kiertämällä sain aikaan juuri halutun kokoisen, siistireunaisen ja kauniin pyöreän reiän. Tässä menetelmässä harpin tulee olla riittävän jäykkä, mutta joissakin harpeissahan on taitekohdassa ruuvi ja mutteri, joiden avulla harppia voi kiristää. Kalvon sisäpuolelle laitoin vielä kontaktimuovin palan, jossa oli hieman kalvon reikää isompi aukko. Tiedä sitten liekö tuolla todellista vaikutusta kalvon vahvistamiseen reiän ympäriltä.
 
Kailis
01.10.2015 14:21:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa tehdä ja viimeistellä hyvin se reikä. Repeää helposti jos siinä on sopiva "alku".
 
TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
Velli
01.10.2015 14:32:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Kannattaa tehdä ja viimeistellä hyvin se reikä. Repeää helposti jos siinä on sopiva "alku".
 
Tämä. Ite oon yleenä lätkäissyt reiän päälle vielä Remon reikävahvikkeen nimen omaan kestävyyden lisäämiseksi. Eli tommosen:
 
http://www.thomann.de/fi/remo_dynamo_ring_schwarz_5.htm
 
El Jefe
06.10.2015 16:50:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vasemmassa bassorummussa (kuvassa oikealla) on juottokolvilla ja muistaakseni tuuman hylsyllä poltettuja reikiä lugien ja kourien kohdalle DW -tyyliin 6 kpl.
 
Kuumensin kolvin ja hylsyn sen päässä ja painoin ylhäältä alas kalvo piukeena.
 
Mikki menee rosetista sisälle, eli ylhäältä reijästä piuhalla ja osoittaa nuijan kohtaa lyöntikalvossa.
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/139496.jpg
 
kincy
06.10.2015 19:31:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

El Jefe:
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/139496.jpg

 
18" basarit? Setti näyttää komealta.
 
jazzmies
06.10.2015 20:00:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Makuasia varmasti, mutta 18" bassarinkalvoon en tekisi reikää. Noin pienestä rummusta katoaa siinä koko rummun pointti. Reikä kalvoon, niin siitä tulee "läps" ilman bottnea. Ilman reikään taas tulee se ainutlaatuinen "romsk". Kokeileppa hankkia Aquarian Super Kick Single Ply tai vastaava siihen, niin tulee kontrollia ja samalla resokalvon tuottama äänenväri säilyy.
 
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
El Jefe
06.10.2015 22:33:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kincy: 18" basarit? Setti näyttää komealta.
 
Kyllä. Ohutta vaahteraa. Tour Custom. Resona sigle ply Remo, ja batterina kanssa yksikerroskalvo. Ilman demppiä saa 26" Bonhamit studiossa. Vinnie Paulit saa toki helpolla myöskin. Ja kaikkea niiden väliltä. Oli mulla 2x20", mutta nämä on paremmat.
 
ultra
07.10.2015 15:20:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla olis samankaltainen tilanne käsissä, eli pidän kyllä kovastikin 18-tuumaisen soundista ja fiiliksestä mutta mikittää pitäis livenä..
 
I'm a gooner
tomboarmageddon
08.10.2015 06:44:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

El Jefe: Kyllä. Ohutta vaahteraa. Tour Custom. Resona sigle ply Remo, ja batterina kanssa yksikerroskalvo. Ilman demppiä saa 26" Bonhamit studiossa. Vinnie Paulit saa toki helpolla myöskin. Ja kaikkea niiden väliltä. Oli mulla 2x20", mutta nämä on paremmat.
 
Ihan mielenkiinnosta ja sen kummemmin riitaa haastamatta ois siistiä kuulla miten ison soundin nui pienestä basarista saa jos tarvii ja osaa. Varmaan aiks kireeseen vireeseen ja nuijaa hautaamatta soittelee.
 
Kefiiri
08.10.2015 14:04:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: Makuasia varmasti, mutta 18" bassarinkalvoon en tekisi reikää.
 
Mitenkäs mikrofonin sijoittelu umpinaisen resokalvon tapauksessa on etevintä hoitaa, jos rumpu keikalla mikitetään? Pitääkö etsiä "sweet spot" reunan ja keskikohdan väliltä?
 
En ole musiikin asiantuntija.
jarome
08.10.2015 14:14:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Mitenkäs mikrofonin sijoittelu umpinaisen resokalvon tapauksessa on etevintä hoitaa, jos rumpu keikalla mikitetään? Pitääkö etsiä "sweet spot" reunan ja keskikohdan väliltä?
 
Keith Carlock Setup googlen kuvahakuun. Sieltä löytyy jotain esimerkkejä.
 
decorating time
El Jefe
08.10.2015 15:40:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomboarmageddon: Ihan mielenkiinnosta ja sen kummemmin riitaa haastamatta ois siistiä kuulla miten ison soundin nui pienestä basarista saa jos tarvii ja osaa. Varmaan aiks kireeseen vireeseen ja nuijaa hautaamatta soittelee.
 
Mikittämällä. Mikseristä tilasoundia eli kaikua, equa tarvittaessa jos ei soita kartanon rappukäytävässä mikki katosta kiinni yms. Kalvoa pidän kireällä. Nuijaa hautaamatta sustainia saa siinä missä isommista.
 
Ilman noita riippuu tilasta, missä soitetaan. Pärjää 20" minusta. 22" ei pärjää ilman PA:ta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «