Aihe: Kielet katkeilevat
1
hene
01.06.2004 11:03:25
Rupeaa jo pikkuhiljaa ärsyttämään. Sain jonkun aikaa sitten uuden kitaran, ja siitä katkeilevat kielet koko ajan. Ennen kieliä katkeili 1 per 10 harjoituskertaa, mutta nyt niitä menee 1 per harjoituskerta. Kerran meni kaksikin.

Kielien katkeilu johtuu ilmeisesti tallasta, koska siinä olevat koloset, joiden kautta kielet laitetaan (en tiedä miksi niitä oikeasti kutsutaan), ovat erittäin terävät ja kaikki kielet ovat katkenneet juuri siitä kohdasta. Tietääkseni en ole vaihtanut soittotyyliä mitenkään radikaalisti, ja kieletkin ovat samat mitä olen aina käyttänyt, eivätkä edes mitenkään ohuet (.11).

Eli pitäisikö sitä sitten ostaa uusi talla, vai uskaltaisiko niitä koloja rueta viilailemaan tylsemmiksi?

Niin ja kitara on ESP-LTD EC-100Q. Onkos muilla saman kitaran omistavilla samanlaisia ongelmia?
Taikuri käveli rannalla, mutta kukaan ei kaivannut häntä.
DJ Lattialuukkukoira
01.06.2004 11:07:26
Valitin samasta asiasta kitaramaikalle ja se sanoi että pitäisi ostaa hiomapaperia, jonka vahvuus on 2000 ja hieman rapsutella.
STFU U N00B!1!!1!!1!1!1!
Heavymies
01.06.2004 11:14:18
Eli pitäisikö sitä sitten ostaa uusi talla, vai uskaltaisiko niitä koloja rueta viilailemaan tylsemmiksi?

Kyllä niitä uskaltaa ainaki vähän viilata. Mun harley benton =) jolla oon kotona soitellu ni katko kieliä vähän väliä ja aina siitä tallan kohalta. Otin viilan ja viilasin snadisti sieltä ni eipä oo katkonu enää. Asiaa helpotutti kovasti se että ku se ei oo mikään kallis kitara ni ei maailma kaadu jos käy huonosti.
Rock 'N' Rollllllllllllllllll
Härski
01.06.2004 11:20:02 (muokattu 01.06.2004 11:20:21)
Tallan joka kohdasta, johon kieli koskee, kannattaa viilata hieman. Ilmeisesti tässä tarkoitetaan tallapalan kieliuraa. Se on yleisin syy katkeiluun. Hieno viila käteen ja hinkaamaan se terskan tasaiseksi.
saturnzreturn
01.06.2004 13:48:56
en tiedä tekeekö viila tarpeeksi siistiä jälkeä, melkein luulis että ainakin viilankäytön jälkeen joku 2000 vesihiontapaperi olisi must

eikä niitten kielien kuuluisi katkeilla edes kymmenennellä soittokerralla..ainakin minulla kielet kestävät aina "loppuun asti", eli kaikki kielet ovat vielä tallella, mutta soundi rupeaa olemaan niin hirveän tumma että on pakko vaihtaa..
my wallet's fat and so is my head
Pnctocn
14.06.2004 00:44:33
Hiominen ja viilaaminen kuulostaa järkeenkäyvältä.
Kivan näköisiä kitaroita ovat. Jos kielet katkeavat läheltä kieltenpidintä - ts. läheltä kielen päässä oleva pompulaa, kannattaa koikeilla (varmaan joku muu kylläkin ekaksi hoksannut) kikkaa. laitaa kielet lähtemään kieltenpitimestä (stop-tailpeacesta) poispäin viritinlavasta ja kiertää kielet sitten kieltenpitimen yli satulalle ja edelleen virittimille.
stratocaster
14.06.2004 01:03:51
No jos viilaus ei auta ja uria ja terväyyttä tulee tulevaisuudessa lisää, nii kannattaa ostaa teflon tallapalat. n.50 €.
Voimaa!! Nopeutta!!
Heguli
14.06.2004 17:20:02 (muokattu 14.06.2004 17:21:54)
Kevyt viilaus/hionta. Pienen pieni tippa ompelukoneöljyä VAROVASTI esim. tulitikun päällä tallapalan ja kielen kosketuskohtaan. Vähentää kitkaa.
Jimi Henri
14.06.2004 17:39:06
Mulla katkeili kielet parin viikon välein ostettuani vuosi sitten uuden kitaran. No, vaihdoin siihen sitten grafiittitallapalat, mutta ei sekään auttanut. Jonkun aikaa sitten aloin pyyhkimään kielet puhtaaksi rätillä joka soittokerran jälkeen ja sittemmin en ole soittamalla saanut kieliä katki. Kädet vissiin hikoaa niin paljon sitten. Kumma että muissa kitaroissa ei ole katkeillut.
Talk Less Play More
mikasoi
14.06.2004 20:50:29
No jos tuo ongelma on uudessa kitarassa niin vie kauppaan ja hoidata kuntoon. Saat luultavasti paketin kieliä matkaan vielä "takuun piikkiin".
Go Billy, Go and drink some jarruneste.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)