27.09.2015 14:36:28 | |
|---|---|
Jucciz: Voiskin mielenkiinnosta mitata noi joskus, jos vielä on. Näkis, mimmosia lukemia antavat suhteessa datalehden viitearvoihin. Ihan hyviä arvoja ne mitatessa antoi. Myin ne pois ja ostin koko rahalla näitä vastaavia: http://www.tubes-store.com/product_info.php?products_id=60 | |
27.09.2015 15:15:45 | |
kojones: Ihan hyviä arvoja ne mitatessa antoi. Myin ne pois ja ostin koko rahalla näitä vastaavia: http://www.tubes-store.com/product_info.php?products_id=60 No ei ole hinnalla pilattuja :-) Ja on hyviä? The beautiful thing about learning is nobody can take it away from you. - B.B. King | |
28.09.2015 08:05:25 (muokattu 28.09.2015 08:14:13) | |
kojones: Ihan hyviä arvoja ne mitatessa antoi. Myin ne pois ja ostin koko rahalla näitä vastaavia: http://www.tubes-store.com/product_info.php?products_id=60 Erinomaisia putkia. Hyvä valinta. Jos vahvistimia askartelee itse, kannattaa valita muuntaja jossa on etuasteelle myös 12,6V hehkutoisio. Saa tehtyä helposti automaattisen valinnan itä- ja länsiputken välille. Päätteen vaiheenkääntöineen voi sitten vetäistä tavallisesta 6,3 volttisesta käämistä. Toimii tietysti paremmin jos etuasteputkia on yksi tai kaksi, jolloin 12,6 volttisen käämin ei tarvitse olla kovin järeä. Tosin fiksusti laitettu mekaaninen, ja mahdollisesti lukittava kytkin on myös idioottivarma. Väärässä asennossa ei tapahdu putkille mitään vahinkoa. Ääntä vaan ei tule läpi. E: Fiilasin. | |
28.09.2015 19:23:33 | |
SirElwood:Tosin fiksusti laitettu mekaaninen, ja mahdollisesti lukittava kytkin on myös idioottivarma. Väärässä asennossa ei tapahdu putkille mitään vahinkoa. Ääntä vaan ei tule läpi. Lainaan itseäni. Tässä kuvitusta: http://mia-amps.net/images/hehkut.png | |
29.09.2015 22:10:12 | |
NOS-putki mun perse. Kestää paremmin. Saundierot liiolteltuja. Tulkitkoon kukin miten tykkää. All guitars are gold tops, the rest are just mistakes. | |
29.09.2015 22:24:04 (muokattu 29.09.2015 22:25:34) | |
SirElwood: Lainaan itseäni. Tässä kuvitusta: http://mia-amps.net/images/hehkut.png Tämä kertoo heti enempi kuin edellinen kirjoitus. Plussaa paukkuu. E: tosin oon omissa vehkeissä pistäny ton pinnin 9 maihin, kai se ainakin teoriassa häiriöitä vähentää, ainakaan niiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Ja mitäpä noita vaihtamaan kun kerran on sisään laitettu :D | |
30.09.2015 07:49:00 | |
kojones: Tämä kertoo heti enempi kuin edellinen kirjoitus. Plussaa paukkuu. E: tosin oon omissa vehkeissä pistäny ton pinnin 9 maihin, kai se ainakin teoriassa häiriöitä vähentää, ainakaan niiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Ja mitäpä noita vaihtamaan kun kerran on sisään laitettu :D Kyllä se varmaan niitä käytännössäkin vähentää, mutta vaikutus audiotaajuuksilla ja tyypillisissä kitarakoneissa on pieni. VHF-taajuuksilla yleisesti käytetty ECC85 sisältää myös samaisen suojan ja on ihan tarpeen jos esimerkiksi ULA-purkin haluaa saada toimimaan kunnolla. Tosin näillä taajuuksilla (~100MHz) myös putken päällä oleva metallihuppu on tarpeellinen. Joskus pitäisi kokeilla miten nämä neuvostoputket suoriutuvat suurtaajuustehtävistä. | |
30.09.2015 22:38:39 | |
Kysympä tässä ketjussa. Onko antaa vinkkiä firmasta/henkilöstä tms, joka voisi tunnistaa putkia ja mittauttaa ne? mulla on vanhoja pääteputkia ja etuaste putkia laatikoissa. Osasta on kulunut aikalailla kaikki merkinnät pois. Etenkin noi etuaste putket kiinnostaisi saada selville mitä ne on, en enää ite muista. Osa niistä on peräisin Marshallin jcm900 sarjan nupista, osa on muista vahvistimista mitä mulla on ollut. MUSIC LOVER, Joka on päättänyt onnistua unelmissa | |
30.09.2015 22:42:13 | |
käsi: Kysympä tässä ketjussa. Onko antaa vinkkiä firmasta/henkilöstä tms, joka voisi tunnistaa putkia ja mittauttaa ne? mulla on vanhoja pääteputkia ja etuaste putkia laatikoissa. Osasta on kulunut aikalailla kaikki merkinnät pois. Etenkin noi etuaste putket kiinnostaisi saada selville mitä ne on, en enää ite muista. Osa niistä on peräisin Marshallin jcm900 sarjan nupista, osa on muista vahvistimista mitä mulla on ollut. Jucciczellahan on pelit ja vehkeet sekä kompetenssia NOSseista ja muistakin vanhoista putkista.... Believe what you want, it doesn't mean you're right... | |
30.09.2015 22:46:39 | |
Laulava Kylätohtori: Jucciczellahan on pelit ja vehkeet sekä kompetenssia NOSseista ja muistakin vanhoista putkista.... jes. Kiitosta. ite epäilen että noi on Sovtekkiä, JJ, Electro-harmonixia tms peruskauraa, mutta en nyt tiedä voiko ihan vanhoiksi kaikkia noista luokitella. Muutama on tod.näk luokkaa 20-vuotta vanhoja. MUSIC LOVER, Joka on päättänyt onnistua unelmissa | |
30.09.2015 23:30:29 | |
käsi: Kysympä tässä ketjussa. Onko antaa vinkkiä firmasta/henkilöstä tms, joka voisi tunnistaa putkia ja mittauttaa ne? mulla on vanhoja pääteputkia ja etuaste putkia laatikoissa. Osasta on kulunut aikalailla kaikki merkinnät pois. Etenkin noi etuaste putket kiinnostaisi saada selville mitä ne on, en enää ite muista. Osa niistä on peräisin Marshallin jcm900 sarjan nupista, osa on muista vahvistimista mitä mulla on ollut. Multa löytyy testeri, mutta mittaan vain ne putket, jotka voin luotettavasti tunnistaa. En halua rikkoa mitään, joten tuntematonta tyyppiä olevat putket jätän rauhaan. Toisaalta n. 99 prosenttia kitaravahvistimien etuasteputkista on ECC83/12AX7-tyyppisiä. Laita vaikka pikaviestiä. | |
07.12.2015 21:55:29 (muokattu 07.12.2015 21:56:31) | |
Tällanen putkilo tuli vastaan, onko kellään käryä onko kova? Tekstit putkessa on seuraavat: "Phillips ECC83, 2A1 (epämääräinen pyörylä) 1 H" http://1drv.ms/1R5AJRb Kiinnitin vaan huomiota et tää rööri tuntu kuulostavan kivemmalle kun nykyputket etuspedaalissa, vaikka en oikein putkiuskovainen ookkaan. Täytyy ehkä kääntyä. | |
07.12.2015 22:00:12 | |
s8na: Tällanen putkilo tuli vastaan, onko kellään käryä onko kova? Tekstit putkessa on seuraavat: "Phillips ECC83, 2A1 (epämääräinen pyörylä) 1 H" http://1drv.ms/1R5AJRb Kiinnitin vaan huomiota et tää rööri tuntu kuulostavan kivemmalle kun nykyputket etuspedaalissa, vaikka en oikein putkiuskovainen ookkaan. Täytyy ehkä kääntyä. Englantilaista tuotantoa noiden koodien perusteella. Tiiä vaikka ois Mullardin tehtaalta. Hyviä nuo on. | |
07.12.2015 22:01:22 (muokattu 07.12.2015 22:03:39) | |
Jucciz: Englantilaista tuotantoa noiden koodien perusteella. Tiiä vaikka ois Mullardin tehtaalta. Hyviä nuo on. Kiitos tiedosta. Ilmottelen lahjoittajalle josko haluaa takaisin kun ei kaveri tienny mitä lahjaksi anto. Jos ei niin menee käyttöön. :) | |
09.11.2018 18:54:34 | |
Huom! Olet kirjoittamassa yli 1067 päivää vanhaan aiheeseen! Mutta ajankohtainen aina. Oletteko millä putsailleeet noita vanhojen putkien pinnejä? Jostain luin, että soundiinkin se vaikuttaisi... meinasin muutenkin tilata taas putkia, mutta Googlen avulla tästä ketjusta löysin oman myynti-ilmoituksen missä idioottima luovuin JAN GE, Telefunken, RCA ja Raytheon -pareista. Rankaisen siis itseäni, enkä osta kuin Sovtekkia. =D Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why | |
09.11.2018 20:06:44 | |
VIPMetal: Mutta ajankohtainen aina. Oletteko millä putsailleeet noita vanhojen putkien pinnejä? Jostain luin, että soundiinkin se vaikuttaisi... meinasin muutenkin tilata taas putkia, mutta Googlen avulla tästä ketjusta löysin oman myynti-ilmoituksen missä idioottima luovuin JAN GE, Telefunken, RCA ja Raytheon -pareista. Rankaisen siis itseäni, enkä osta kuin Sovtekkia. =D Joulu on jo ovella. Kerro vain, mitä tarttet. :D | |
09.11.2018 22:32:14 | |
Jucciz: Joulu on jo ovella. Kerro vain, mitä tarttet. :D En voi. Pakko rankaista tyhmyydestä itseäni. Prkl. Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why | |
13.09.2025 19:49:16 | |
Onhan tämä nyt aikamoinen NOSto mutta jättäkää toki huomiotta väliin jos aihe ei kiinnosta. Jos palstalla on vielä joitain muitakin vanhoihin putkiin höyrähtäneitä, niin ajattelin jakaa viimeisimmät ostokokemukseni ja rohkaista muitakin vetämään edelleen ostohousuja jalkaan. Etuasteputkista on kyse. Hinnat ovat markkinoilla nousseet, se on selvä mutta niin ovat näköjään myös uusien putkien hinnat. Perusputkiakaan ei taida alle 20€ saada ollenkaan. Nyt kun sattuneesta syystä tuli "tarvetta" hankkia uusia putkia vahvistimiin ja jemmaan, niin pienen vaivannäön ja nettiselailun jälkeen huomasin hankkineeni 9kpl ecc83 ja 3kpl ecc81 -putkia ja maksaneeni niistä n.300€. Onhan se paljon rahaa vanhoista putkista mutta uusiin olisi mennyt suurinpiirtein sama jos ei enemmänkin. Ostamani putket ovat seuraavilta valmistajilta: Telefunken, Siemens, Ei, Philips, Tungsram, RFT ja Toshiba. Kaikki ovat käyneet vahvistimessa ja yksi Ei oli lievästi mikrofoninen. Kaikki loput kuulostivat siltä miltä pitääkin. Osa näistä myytiin käyttämättöminä ja suurempi osa käytettynä mittaustulosten kanssa. Hankin nämä Ebaysta ja suomalaisilta radioharrastajilta. Mielestäni edullisia hintoja selittää se, että osassa putkissa luki seuraavia tuotemerkkejä: National, Dynacord, Hoges ja Polam. Vihjeeni on siis se, että jos vanhat (hyvät?) putket kiinnostavat, niin niitä kyllä vielä löytää edullisestikin, kunhan osaa katsoa eri merkkien taakse ja tunnistaa putket kuvien perusteella. Tietenkin kannattaa ostaa luotettavaksi todetuilta myyjiltä. Kotimaisilta radioharrastajilta voi myös tehdä vielä löytöjä. Nuo ecc81 putket hankin ihan Suomesta. Onhan tällaisessa riskinsä mutta minun mielestäni homma kannatti. Arvelen pärjääväni näillä putkilla loppuelämäni. Voin olla väärässäkin. Soundeista en tässä ala väittelemään enkä ylivertaisuutta kehumaan mutta sellaisen huomion tuossa tein kun putkia testailin, että säröpedaalin kanssa esiin nousi yllättävän suuria eroja. Rohkenen väittää että erot olivat korvin kuultavia, voin olla väärässäkin. Ja voi olla, että nykyputket kuulostaisivat paremmalta. Toinen havainto oli se, että kun vaihdoin Fender 68 Custom Deluxe Reverbiin ensiasennusputket uusiin vanhoihin, niin laitteen kohina hiljeni huomattavasti. Todella. Sen verran olen tapoihini jämähtänyt, että tällainen säätäminen putkien kanssa on mukavaa puuhaa. En tee digiloikkaa, ainakaan lähivuosina. Jep. | |
14.09.2025 13:07:21 (muokattu 14.09.2025 13:14:00) | |
Mäkään en tee digiloikkaa, vaikka mulla yksi vanha mallintava Cube 80X COSM onkin. Molempi kun on parempi, nimittäin. Mutta ihan aiheesta nostit tämän ketjun esiin koska NOS-putkista on aina kiva lätistä, ja kyllä, niitä saa vieläkin kohtuuhintaan jos vain jaksaa etsiä. Itse olen ostanut vanhoja CCCP-militäärispeksattuja sieltä sun täältä ja vieläpä viimeisen jäljelläolleen 6V6-ekvivalentin sovitetun pääteputkiparin (6P6S) Radioduosta kohtuuhintaan viime talvena, eli kyllä niitä löytää edelleen sopurahalla jos vain on kärsivällinen. No joidenkin Mullardien saaminen pikkurahalla alkaa kyllä olla jo tuuripeliä, mutta kuolinpesistä sun muista jäämistöistä saattaa silti tehdä vieläkin löytöjä jos vain sattuu oikea-aikaisesti oikeaan paikkaan. Monet eivät noista neukkuputkista oikein perusta, mutta mulla ne ovat toimineet ihan hienosti eikä saundissakaan ole ollut moittimista, eli hinta-laatusuhde on ollut kohdillaan. Mutta se on kyllä totta, että kaiken maailman nettimyyjät pyytävät ainakin tunnetuimmista vanhoista brändeistä aivan hirveitä rahoja nykyään, joten parempi vain pysyä paikallisessa tarjonnassa niin kauan kuin sitä riittää. Ja sekin on kyllä totta, että viimeaikainen kova inflaatio ja epävakaa maailmanpoliittinen tilanne näkyvät myös niin uusien kuin NOS-putkienkin hinnoissa, mutta sillehän ei kukaan mitään mahda... PS. Sitä en tosin tiedä, että mitä NOS-putket täällä uudessa asemamaassamme Saksassa maksavat, mutta eipä nyt ole tarvettakaan. Luulisin, että kalliimpia ovat, mutta se selviää ajallaan jos ja kun tulee tarvis. Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ | |
14.09.2025 18:13:24 | |
Todella paljon näkee internetissä myytävän "NOS" vahvistinputkia, mutta kovasti usein kyseessä on käytettyjä röörejä. Osa mitattuja ja ehkä jopa testattujakin, vanhoja tietysti, mutta eivät siis täytä määritelmää NOS, New old stock. Ja testaajia sekä testereitä on myös moneen lähtöön. Eikä pelkkä mittaus aina riitä kertomaan, toimiiko putki hyvin vai huonosti siinä koneessa mihin sitä ollaan tyrkkäämässä. Monesti etuasteputkissa voi olla puoliskojen välillä hajontaa, mutta toisinaan taas vaaditaan puoliskojen tiukkaa symmetriaa ja balanssia. Mä kokeilin erääseen Fenkun comboon useampaa 12AT7 putkea, myös NOS/vanhatuotantoa (mm. Siemens, JAN, Telefunken, Sylvania Black Plate yms. laatukamaa), mutta yllättäen helpoin vaihtoehto oli ostaa TAD:n ECC81 Premium balansoituna ja triodiparin ollen symmetrinen. Varmasti NOS-rööreistäkin löytyisi soveltuva, mutta jos niitä joutuu ostamaan vaikka 15kpl löytääkseen yhden hyvän/toimivan, niin voipi tulla melko tyyriiksi. NOS etusputket tuntuvan olevan noin 100 dollarin/euron hinnoissa per kappale. Jotkut Telefunken EL34 pariskunnat lähempänä tonnia. Käytettyjä vanhoja putkia, jotka kuitenkin mittautuvat hyviksi, saa murto-osalla tuosta, mutta se on aina vähän sattumankauppaa. Mulle tuli viimeksi erääseen Marshalliin 4kpl TAD EL34 Premium Redbase-sarjan putkia sovitettuna ja mätsättynä, hinta oli n. 150 euroa. Se on heittämällä kymmenesosa jostain sovitetusta Telefunken/Mullard-nelikosta. Mielenkiintoista olisikin testata, onko soitannollinen ja soundillinen ero kymmenkertainen tai jopa suurempi. Harmi ettei itsellä ole kuin vuosimallin 1966 Telefunken EL34 duo... ei päässyt suoraan vertailemaan. Samalla olisi voinut päätellä, paljonko soundiin ja päätteen toimintaan vaikuttaa aito ja alkuperäinen Schumacherin ja Partridgen muuntajat vs. uusiomuuntaja made in Vietnam. Veikkaan että ero on merkittävämpi kuin vaikkapa TAD Redbase EL34 röörien ja hinnakkaamman NOS-kaman välillä ;) Mutta kyllä... pelkästään yksi vanha jugoslavialainen EI 12AX7/ECC83 teki pienen Marshall-nupin säröstä miellyttävämmän V1-paikalla. Alkuperäinen, ilmeisesti kiinaputki, oli ihan toimiva, mutta tuotti aika ilkeän kuuloisen säröytymisen. Vaikea kuvailla sanoin, mutta EI:n myötä soundista tuli pehmeämpi, mutta ei missään tapauksessa muhjuinen tai epäselvä. Soundi oli selkeä, mutta ei niin repivä tai riipivä. moving in stereo | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)