Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ei-akustinen piano opiskelijalle
1 2 3
Syksy2011
26.09.2015 13:51:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

outoniemi: Roland HP-506
 
Nyt pitemmällä käyttökokemuksella on pakko sanoa, että "käyttöliittymä" on kyllä ärsyttävän epäkäytännöllinen, ainakin mulla ei tahdo nuo ohjeet pysyä päässä ja koko ajan saa kaivella ohjekirjaa. Toki useimmiten vaan soitan ja tulee harvemmin käytettyä noita valikoita ja säätöjä. Muista vastaavista ei kokemusta ole' joten en tiedä ovatko vähemmän hankalia.

 
Sulla ei siis ole ollut muita Rolandejakaan? Silloin, jos on vähän aikaa perehtyä käyttöohjeisiin, olisi tosiaan hyvä, että soitin olisi mahdollisimman selkeä ja helppokäyttöinen, jotta käyttö olisi nopea omaksua ja sisäistää. Mutta eniten tietty vaikuttaa se, minkä tuntuinen ja -kuuloinen se on soittaessa.
 
outoniemi
26.09.2015 16:56:43 (muokattu 26.09.2015 17:00:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Syksy2011: Sulla ei siis ole ollut muita Rolandejakaan? Silloin, jos on vähän aikaa perehtyä käyttöohjeisiin, olisi tosiaan hyvä, että soitin olisi mahdollisimman selkeä ja helppokäyttöinen, jotta käyttö olisi nopea omaksua ja sisäistää. Mutta eniten tietty vaikuttaa se, minkä tuntuinen ja -kuuloinen se on soittaessa.
 
Muita Rolandeja olen soittanut vain kaupassa. Mutta useaan otteeseen tuli niitä testattua ennen kuin ostin. Ja aina päädyin tuohon keskihintaiseen malliin. F-sarjan mallit oli kamalia soittaa ja kalliimmissa en nähnyt juuri lisäarvoa...
 
Kaipa ne valikkosysteemit sisäistäisi, jos vähän useammin käyttäisi, mutta kun tuo on vaan kakkospiano ja mökkipiano.
 
Mietin kyllä, jos myisi pois ja ostaisi stagepianon, olisi helpompi kuskata...
 
Syksy2011
26.09.2015 20:59:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

outoniemi: Muita Rolandeja olen soittanut vain kaupassa. Mutta useaan otteeseen tuli niitä testattua ennen kuin ostin. Ja aina päädyin tuohon keskihintaiseen malliin. F-sarjan mallit oli kamalia soittaa ja kalliimmissa en nähnyt juuri lisäarvoa...
 
Kaipa ne valikkosysteemit sisäistäisi, jos vähän useammin käyttäisi, mutta kun tuo on vaan kakkospiano ja mökkipiano.
 
Mietin kyllä, jos myisi pois ja ostaisi stagepianon, olisi helpompi kuskata...

 
Niin tietty... Minä mietin Rolandin RD700NX:n ja RD800:n välillä. En oikein kauheasti vielä tiedä, mitä isompia eroja niissä on toisiinsa nähden muuta kuin RD800:n valikot näyttäisi äkkisältään selkeämmiltä käyttää.
 
musamies
26.09.2015 22:05:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Syksy2011: Niin tietty... Minä mietin Rolandin RD700NX:n ja RD800:n välillä. En oikein kauheasti vielä tiedä, mitä isompia eroja niissä on toisiinsa nähden muuta kuin RD800:n valikot näyttäisi äkkisältään selkeämmiltä käyttää.
 
Itse olen melko varauksetta pitänyt 800:sesta, RD 700NX voi käytetyissä olla hyvä vaihtoehto. Uusista aloittaisin tutustumisen 800:sesta. Se oli selkeä ja monipuolinen vehje hyvällä kosketuksella kun testasin.
 
terppa78
30.09.2015 11:52:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaan topikkia kun en viitsi uutta aloittaa.
 
Iski kova innostus opetella soittamaan "pianoa" ja harkinnassa olisikin Digipiano, jotta soitto onnistuu helposti myös kuulokkeilla.
 
Eli kapistus tulee aloittelijalle ja tarkoitus olisi, että myös lapsi (nyt 3v.) voisi hieman myöhemmin, tai jo pikku hiljaa, opetella soittamaan.
 
Budjettia on n. 1000-1500€ (penkkeineen) ja kysymys kuuluukin, onko tuommoinen keikkapianomallinen ihan järjetön ostos kotisoittoon aloittelijalle? Niitä tässä nyt vähän päläräillyt.
 
Oisko jotain komentteja seuraavien mallien soveltumisesta käyttöön?
 
-Yamaha P-115
-Yamaha P-255
-Roland FP-50
 
Tai oisko jotain muita parempia ehdotuksia? Laitteessa pitää olla myös sisäiset kaiuttimet.
 
musamies
30.09.2015 17:02:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

terppa78:
Tai oisko jotain muita parempia ehdotuksia? Laitteessa pitää olla myös sisäiset kaiuttimet.

 
Rajauksia hinnan ja kaiuttimien suhteen on jo asetettu, joten paljoa muuta ei tule mieleen kuin tuollainen Kawai voisi kannattaa tsekata myös:
 
http://www.thomann.de/fi/kawai_es_8_sw.htm
 
Keikkapiano-ominaisuudet on lähinnä käteviä ja käytännöllisiä ominaisuuksia. Ainoa vakavastiotettava huono puoli on, että mitä keikkapianompi niin silloin jää myös sisäiset kaiuttimet pois.
 
Jos se ei haittaisi, niin joku Roland RD800 on kätevä myös kotiharjoittelussa. Ominaisuuksia on paljon, mutta ne on enimmäkseen helppokäyttöisiä.
 
baron
30.09.2015 17:38:43 (muokattu 30.09.2015 17:39:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

terppa78:
-Yamaha P-255

 
Mä ostin itselleni joulukuussa yllämainitun. Se on mulle sekä keikkapiano että himatreenis silloin kun en kerrostalossa voi soittaa flyygeliä.
Joka suhteessa tyytyväinen.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
terppa78
30.09.2015 18:23:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos jo näistä. Eli ei ainakaan torpattu keikkapianon hankkimista ekaksi soittimeksi.
 
Oishan tuommonen RD-800 hieno peli, mutta menee kyllä yli budjetin vähän turhan paljon. Kun tarkemmin ajattelen, niin ei nuo sisäiset kaiuttimet ehkä ihan "must" ole. Tulee varmasti enimmäkseen soitettua kuulokkeilla ja voihan ne kaiuttimet hankkia myöhemmin erikseen.
 
Onkohan käytetyn harkitseminen (samaan rahaan parempaa laitetta) järkevää? Miten noissa keikkapianoissa muuttuu ajan myötä koskettimien tatsi jos niitä ihan hirveesti on hakkailtu keikoilla vuosikaudet?
 
baron
30.09.2015 20:25:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

terppa78: Kiitos jo näistä. Eli ei ainakaan torpattu keikkapianon hankkimista ekaksi soittimeksi.
 
Oishan tuommonen RD-800 hieno peli, mutta menee kyllä yli budjetin vähän turhan paljon. Kun tarkemmin ajattelen, niin ei nuo sisäiset kaiuttimet ehkä ihan "must" ole. Tulee varmasti enimmäkseen soitettua kuulokkeilla ja voihan ne kaiuttimet hankkia myöhemmin erikseen.
 
Onkohan käytetyn harkitseminen (samaan rahaan parempaa laitetta) järkevää? Miten noissa keikkapianoissa muuttuu ajan myötä koskettimien tatsi jos niitä ihan hirveesti on hakkailtu keikoilla vuosikaudet?

 
Mun edellinen oli Yamahan P-95 jossa ei ollut omia kaiuttimia. Kuulokkeiden kanssa soittaminen tietenkin OK, mutta kun nykyisessä P-255 on omat kaiuttimet niin kyllähän se helpottaa kaikkien piuhojen kanssa. Ja lisäksi toimii kohtalaisesti monitorointina keikoilla. Ainoana ongelmana että painavampi mutta jos ei tarvitse roudata niin ei merkitystä.
Mun ymmärtääkseni käytetyt toimivat joitakin vuosia OK, pääasiallinen syy päivittämiseen on että "kehitys kehittyy", tulee koko ajan parempia.
Mutta mun P-95 oli toistakymmentä vuotta vanha ja siinä oli jo ikääntymisen merkkejä eli sen ikäistä ei ehkä kannata ostaa? ja sitä ei huolittu edes vaihdossa osamaksuksi.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
musamies
30.09.2015 22:31:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

terppa78: Kiitos jo näistä. Eli ei ainakaan torpattu keikkapianon hankkimista ekaksi soittimeksi.
 
Oishan tuommonen RD-800 hieno peli, mutta menee kyllä yli budjetin vähän turhan paljon. Kun tarkemmin ajattelen, niin ei nuo sisäiset kaiuttimet ehkä ihan "must" ole. Tulee varmasti enimmäkseen soitettua kuulokkeilla ja voihan ne kaiuttimet hankkia myöhemmin erikseen.
 
Onkohan käytetyn harkitseminen (samaan rahaan parempaa laitetta) järkevää? Miten noissa keikkapianoissa muuttuu ajan myötä koskettimien tatsi jos niitä ihan hirveesti on hakkailtu keikoilla vuosikaudet?

 
Vaihtoehtoja on silloin enempi uutena ja käytettynä jos kaiuttimet ratkaiseekin vaikka tämäntapaisilla lähikenttämonitoreilla - nehän on hyvät myös musan kuunteluun:
 
http://www.thomann.de/fi/aktiiviset … ahikenttamonitorit.html?pg=3&oa=pra
 
Mielestäni keikkapianot kehittynyt niin paljon vuosien saatossa, että kovin vanhat kannattaa jättää väliin - ja näin voi välttyä myös kuluneilta.
 
terppa78
23.10.2015 19:15:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitkän pähkäilyn jälkeen hommasin Rolandin RD-700nx käytettynä. Todella hyväkuntoinen yksilö ja (vielä :)) ei kyllä kaduta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «