Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittotuntuma nauhoissa? Kiillotus?
1 2
heviäijä
27.09.2015 10:54:20 (muokattu 27.09.2015 11:18:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen huomannut jacksonissani 3kk omistamisen jälkeen seuraavan asian. Bendatessa "karheahko" tuntuma. Aivan viimeinen nauhaväli (22) tuntuma on hyvä ja nauha kiiltää ja on liukas soittaa. Muissa nauhoissa kiiltoa on aivan nauhan pinnasssa. Varsinaista kulumaa ei näytä olevan eikä tuo soittoon vaikuta. Hieman vain liukkaampi tatsi 19-22. nauhoilla. Voisiko olla että kiillotus olisi jäänyt puolitiehen? Pitäisikö minun seuraavan kielenvaihdon yhteydessä kiillottaa nauhoja jotenkin. Mihinkään hiontaan en aio ryhtyä, ainakaan itse. Löysin kyllä vanhoja keskuteluja aiheesta, mutta koin että tällein saan kerrottua paremmin asiani.
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
73nd3r
27.09.2015 11:19:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: (...a)3kk omistamisen jälkeen
(...b)Voisiko olla että kiillotus olisi jäänyt puolitiehen?
(...c)Pitäisikö minun seuraavan kielenvaihdon yhteydessä kiillottaa nauhoja jotenkin. (...d)Mihinkään hiontaan en aio ryhtyä, ainakaan itse.

a. Aika uusi kitara, ja ilmeisesti ns. käyttöönottosäätö on tekemättä? Ammattilainen hoitais soittosäätöihin, ja tsekkais samalla satulan, nauhat yms. Pitäis selvitä alle satasella.
b. Voi ihan hyvin olla ettei kiillotus edes kuulu tehtaan työlistalle.
c. Jos karheus haittaa, niin jottan tarttis tehdä.
d. Ks. kohta a. Monella konstilla homma hoituu, GHS Gorgomyte lienee helpoin tapa jos ei ole isoa kokemusta tämän tyyppisistä jutuista. Mun suositus on, että vertaat ammattilaisen säädön hintaa erilaisten tuotteiden + oman duunin hintaan (+ mokariski, vaikkei se tässä iso olekaan), ero jää usein aika pieneksi.
 
Ja onhan tästä ollut juttua, esim; http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=179953&o=0
 
rainmaker
27.09.2015 11:23:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voihan sitä kiillotusta kokeilla, ei se se siitä ainakaan huonommaksi mene. Suojaa otelauta ja mikkien magneetit maalarinteipillä ja 0000 teräsvillalla hinkkaat nauhat kiiltäviksi. Myös 000 teräsvilla käy, mut ite oon käyttänyt tuota hienompaa ja kokenut sen hyväksi.
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
heviäijä
27.09.2015 11:25:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: a. Aika uusi kitara, ja ilmeisesti ns. käyttöönottosäätö on tekemättä? Ammattilainen hoitais soittosäätöihin, ja tsekkais samalla satulan, nauhat yms. Pitäis selvitä alle satasella.
b. Voi ihan hyvin olla ettei kiillotus edes kuulu tehtaan työlistalle.
c. Jos karheus haittaa, niin jottan tarttis tehdä.
d. Ks. kohta a. Monella konstilla homma hoituu, GHS Gorgomyte lienee helpoin tapa jos ei ole isoa kokemusta tämän tyyppisistä jutuista. Mun suositus on, että vertaat ammattilaisen säädön hintaa erilaisten tuotteiden + oman duunin hintaan (+ mokariski, vaikkei se tässä iso olekaan), ero jää usein aika pieneksi.
 
Ja onhan tästä ollut juttua, esim; http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=179953&o=0

 
A. Olen tuota itse säätänyt. (uudet kielet parikin kertaa, intonaatio, action ym)
B. Kuulemma joillakin valmistajilla on juuri tämä.
C.Karheuden haittaaminen riippuu päivästä. (Jännää eikö?)
D.Mitäs tähn sanoisi
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
heviäijä
27.09.2015 11:26:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rainmaker: Voihan sitä kiillotusta kokeilla, ei se se siitä ainakaan huonommaksi mene. Suojaa otelauta ja mikkien magneetit maalarinteipillä ja 0000 teräsvillalla hinkkaat nauhat kiiltäviksi. Myös 000 teräsvilla käy, mut ite oon käyttänyt tuota hienompaa ja kokenut sen hyväksi.
 
Tätä olen miettinyt. Mokariski ei vissiin kovin suuri ole. Pitääkö kovaakin jynssätä vai onko enemmän kevyttä pyyhintää?
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
rainmaker
27.09.2015 11:47:20 (muokattu 27.09.2015 11:58:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Tätä olen miettinyt. Mokariski ei vissiin kovin suuri ole. Pitääkö kovaakin jynssätä vai onko enemmän kevyttä pyyhintää?
 
No ehkä siltä ja väliltä. Ei sitä hampaat irvessä tarvii jynssätä, mutta silittely ei taas sitten toinna mitään.
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
MPU
27.09.2015 12:43:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Tätä olen miettinyt. Mokariski ei vissiin kovin suuri ole. Pitääkö kovaakin jynssätä vai onko enemmän kevyttä pyyhintää?
 
Silleen että nauha kiillottuu. Riippuu nauhan kovuudesta ja pinnan laadusta.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
heviäijä
27.09.2015 12:48:43 (muokattu 27.09.2015 12:50:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äsken soittelin sähköillä eikä häirinnyt ollenkaan, eli varmaan osittain pyskoakustinen homma jos turhaan murehtii, mutta eihän nauhoja pilattua saa vaikka en kiillottaisi, mutta soittelen?
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
GiovanniDiRondo
27.09.2015 21:09:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puu elää. Kosteudenvaihtelut ja erilaiset sisäiset jännitteet voi muuttaa kaulan asentoa niin että siellä kielen "pimeällä puolella" kieli koskettaa toiseen nauhaan. Päättelen siitä, että joskus uudemmissa kitaroissa mulla on tehnyt tota ja sitten hetken päästä tilanne muuttuu.
 
heviäijä
29.09.2015 16:29:20 (muokattu 29.09.2015 16:29:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellanen tuli mieleen että eikös nuo nauhat saata kiillottua ihan soittaessa?
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
rainmaker
29.09.2015 19:43:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Sellanen tuli mieleen että eikös nuo nauhat saata kiillottua ihan soittaessa?
 
No ei ne kyllä kiillotu sanan varsinaisessa merkityksessä. Pienet epätasaisuudet ja karheudet kyllä hioutuu pois ajan mittaan.
 
Lopulta käy sitten näin: http://www.guitarlodge.co.uk/wp-con … fret-wear-in-setups-Guitarlodge.jpg
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
heviäijä
29.09.2015 19:50:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rainmaker: No ei ne kyllä kiillotu sanan varsinaisessa merkityksessä. Pienet epätasaisuudet ja karheudet kyllä hioutuu pois ajan mittaan.
 
Lopulta käy sitten näin: http://www.guitarlodge.co.uk/wp-con … fret-wear-in-setups-Guitarlodge.jpg

 
Jes mahtavaa. Ajattelin kyllä kiillottaa nuo. Kotoa löytyi #00 teräsvillaa, onko liian karhea? #0000:aa on täällä suositeltu. Tapahtuuko kiillotus/hankaus kaulan vai nauhojen suuntaisesti? Youtuben tutoriaaleissa käytettiin monessa videossa jotain vahaa? Onko tärkeä/pakollinen toimenpide?
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
rainmaker
29.09.2015 20:05:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Jes mahtavaa. Ajattelin kyllä kiillottaa nuo. Kotoa löytyi #00 teräsvillaa, onko liian karhea? #0000:aa on täällä suositeltu. Tapahtuuko kiillotus/hankaus kaulan vai nauhojen suuntaisesti? Youtuben tutoriaaleissa käytettiin monessa videossa jotain vahaa? Onko tärkeä/pakollinen toimenpide?
 
On tuo #00 ehkä vähän turhan karkeaa. Käy huomenna rautakaupasta hakemassa #0000 villaa, niin ei tarvitse arvailla. Hankaus tapahtuu nauhojen suuntaisesti. Vahaa en oo ite ikinä käyttänyt, ainakaan nauhoihin. Ruusupuuotelautaan sitruunaöljyä, niin tulee hyvä.
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
heviäijä
29.09.2015 20:42:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selvä. Eebenotelauta ei tarvitse vielä kuin putsauksen. Ei ole halkeillut eikä kuivan oloinen.
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
mhelin
01.10.2015 13:50:57 (muokattu 01.10.2015 14:05:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei tykkää teräsvillasta voi käyttää myös tuota hiomakangasta (micro-mesh):
http://www.ebay.co.uk/itm/Micro-Mes … 4-/331508474204?hash=item4d2f71e15c
 
Tuossa setissä karkeudet alkavat 1500:sta ja menevät 12000 asti.
 
Juutuubissa video siitä miten homma tehdään:
https://www.youtube.com/watch?v=ve8H452OX1E
 
Itse olen viimeisen kiillotuksen tehnyt villalaikalla, akkuporalla ja kiillotusaineella, joka on sellainen sininen vahatanko josta hangataan kiillotusainetta pyörivään laikkaan.
 
heviäijä
01.10.2015 17:23:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ajattelin tehdä-0000 teräsvillalla. Miten tuo nauhojen kiillotamattomuus edesauttaa kuoppien syntymistä?
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
okabass
01.10.2015 20:13:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Itse ajattelin tehdä-0000 teräsvillalla. Miten tuo nauhojen kiillotamattomuus edesauttaa kuoppien syntymistä?
 
No kitka, hioutuminen on suurempaa. Ei sillä kuoppien syntymiseen varmaan suurta vaikutusta ole, mutta tatsi on parempi ja vähän helpompi pitää puhtaana. Ja on kiilloitettu nauha paremman näköinen. 0000 jälkeen on helppo kiillottaa esim. Fareclalla ja kankaalla nauhat.
 
Mikkien suojaus teipillä kannattaa, jos käyttää teräsvillaa.
 
heviäijä
04.10.2015 13:44:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellanen kymysys tuli mieleen että minkäsvärisiä noista nauhoista kuuluisi tulla, nyt on sellasen kullatun värisiä (karkeasti arvioiden sama väri kun hardwaressa.) Jostain oon ymmärtäny että kiiltävän hopeanharmaita pitäis tulla. Nauhat on sitä perusnikkeli seosta. Pientä hopeanharmaata on nauhojen pinnoissa joka toivottavsti on vain kiillotumista eikä varsinaista kulumaa.
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Sotahippi
05.10.2015 10:26:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin olen käyttänyt 0000 teräsvillaa. On vain aika sotkuista, joten suosisin kiillotustahnaa, jolla tuloskin on kiiltävämpi. Tahna kyllä sitten puolestaan vähän tuoksahtaa ja sillä joutuu hinkkaamaan kunnolla. Mihin päädytkään on otelaudan puu tai lakkapinta piilotettava esim maalarinteipillä.
 
http://www.gewamusic.com/fi/produkt … lputzmittel-polish-wenol-30027.html
 
Mielestäni kunnon kiilto tekee soittamisesta jotenkin sujuvampaa tai tarkempaa, ehkä kevyempää tai ainakin miellyttävämpää. Positiivinen vaikutus kuitenkin.
 
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
heviäijä
05.10.2015 14:55:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sotahippi: Itsekin olen käyttänyt 0000 teräsvillaa. On vain aika sotkuista, joten suosisin kiillotustahnaa, jolla tuloskin on kiiltävämpi. Tahna kyllä sitten puolestaan vähän tuoksahtaa ja sillä joutuu hinkkaamaan kunnolla. Mihin päädytkään on otelaudan puu tai lakkapinta piilotettava esim maalarinteipillä.
 
http://www.gewamusic.com/fi/produkt … lputzmittel-polish-wenol-30027.html
 
Mielestäni kunnon kiilto tekee soittamisesta jotenkin sujuvampaa tai tarkempaa, ehkä kevyempää tai ainakin miellyttävämpää. Positiivinen vaikutus kuitenkin.

 
Kiillotin nauhat ja karheus on poissa. En tiedä johtuuko uusista kielistä vai kiillotuksesta kun tuntuu että joskus pelkät paskaiset kielet aiheuttaa karheutta bendatessa.
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «