Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 598 99 100 101 102266 267 268 269 270
Laulava Kylätohtori
28.09.2015 17:25:36
Laa laa laa laa....
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
ÄrGee
28.09.2015 17:50:18
Laulava Kylätohtori: Laa laa laa laa....

Niin hyvää puuta? :)))
FensonGibder
28.09.2015 17:52:20 (muokattu 28.09.2015 17:52:37)
Laulava Kylätohtori: Laa laa laa laa....

Onnittelut! Olette sadas trolli ja voititte kopallisen tonea.

Älä kuuluta kaikkea kerralla.
Riffi, nyt.
FensonGibder
28.09.2015 18:10:09
Oma, lyhyt, loppuyhteenveto:

Kiitos tämän ja aikaisempien asiaan pureutuneiden triidien, olen täysin vakuuttunut e t t e i tavallinen puu, eikä tonewood, k u u l u lankkukitaran sähköisessä signaalissa.

Pääargumentit
- kaikki ei-kaupalliset yliopistotestit tukevat tätä näkemystä (joka myöhemmin liimattiin minun näkemyksekseni, vaikka tulin keskusteluun avoimin mielin)

- kukaan kaupallinen toimija ei ole tullut tänne esittämään 'totuutta'

- mitään (toimivaa) fysikaalista selitystä ei esitetty edes harrastelijoiden puolelta

- parhaan todistuksen antoi se, ettei äänekkäimmätkään kultakorvat suostuneet osallistumaan, useista pyynnöistä huolimatta, sokkotesteihin, eli minusta tämä oli taputeltu juttu jo 6kk sitten

Kiitos osallistujille.
Riffi, nyt.
Seba
28.09.2015 18:15:16

Nyt herrajjumala äkkiä lukkoon tämä!
Sarko
28.09.2015 18:24:47
Eekäkö lissää paskaa housuun, hernettä nenään ja sivu 200 tavoitteeksi.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
pappasfin
28.09.2015 18:51:18
varpio: Luepa:

Ei voi olla niin että vain hyvä puu vaikuttaa ja paskapuu ei vaikuta.

Eli ei menny jakeluun ;D
PappaSFin
Gabe
28.09.2015 18:51:29
FensonGibder: Oma, lyhyt, loppuyhteenveto:

Kaiutin ei muodosta itse mitään tonea. Se kaiutin on siis kuin tulostin: näppäilet sormin tekstin jonka sähköisen koodin tulostin sitten ulostaa printatuksi paperiksi..kitara ei kuullosta Frank Sinatralta tai valtamerihöyryltä, vaan kitaralta. Jos toisessa kajarissa on norsu, ääni on siinä luonnollisesti hieman erilainen. Skarpatkaa, eli minusta tämä oli taputeltu juttu jo 6kk sitten

Kiitos osallistujille.

Joo, eiköhän tämä ollut tässä.
pappasfin
28.09.2015 18:54:52
Gabe: Joo, eiköhän tämä ollut tässä.

Jep! Ellei joku halua jatkaa asiaa toiset sata sivua ;D
PappaSFin
Gabe
28.09.2015 19:09:14
pappasfin: Jep! Ellei joku halua jatkaa asiaa toiset sata sivua ;D

https://youtu.be/umDr0mPuyQc
Yallup
28.09.2015 19:13:07
Gabe: Eli nyt väität vielä tähän päälle että kaiutin on täysin neutraali ja soundiin vaikuttamaton osa signaaliketjua? Jos et tosiaan kuule mitään eroja eri kaiuttimien välilläkään niin johan ratkesi tämäkin satoja sivuja kestänyt mysteeri, wanha kunnon puukorva. :D

Kyllä sillä kaiuttimen vaihdolla jos jollain saa isoja eroja aikaan.

Minäkin olen päätynyt Fensonin kohdalla puukorvateoriaan, jota sitten todistaa yliopistotutkimuksia myöten - joka sekin todistaa, että eroja on.

Ihmiskorva on erikoinen kapine. Se kuulee esim älämölöstä - ja vaikkapa konsertin melusta - kaverinsa puheen. Tai muita yksittäisiä tuttuja ääniä. Näitä ei Toledokaan voi mitata ja varmasti todistaa, ettei kaveri tainnut puhuakkaan. Käppyröissä on vain häröjä. Etpä pysty mittaamaan edes putki- ja transistorivahvistimen signaaleissa eroja - edes kaiuttimelta, vaikka korva kuulee heti. Tätä mysteeriä tutki nyt kesällä edesmennyt guru Matti Otala ja keksi TIM-särön. Sen sai selville ainoastaan moduloimalla siniaallon matalampaan kanttiaaltoon, jolloin näissä kanttien jyrkissä kohdissa näkyi hento transientti vain transistorivahvistimella.

Miksi kerron tämän? No siksi, että Toledossa mitataan asiaa puukorvasysteemillä. Kun mittari ei näytä eroa (vaikka näyttääkin, enemmän kuin Otalan mittauksissa) niin eroa ei ole. Olisihan se noloa sanoa, että ero on, mutta en saa sitä mitattua. Ihan peruskauraa monella tutkimusalalla, että ero on haettava muilla menetelmillä, jos ensimmäinen ei tuota tuloksia (vaikka tuottikin)
"Tosta se taitaa lähteä.."
Laulava Kylätohtori
28.09.2015 19:17:46
FensonGibder: Onnittelut! Olette sadas trolli ja voititte kopallisen tonea.

Älä kuuluta kaikkea kerralla.

Lällällällälliaru, Fensonilta pääsi piaaru...

Meikäläisen pitkän häviöiden sarjan ensimmäinen, ainut ja tärkein voitto - ja todennäköisesti sellaiseksi se myös jää, joten siitä on otettava kaikki irti... :D
Laulava Kylätohtori
28.09.2015 19:21:14
FensonGibder: Oma, lyhyt, loppuyhteenveto:

Kiitos tämän ja aikaisempien asiaan pureutuneiden triidien, olen täysin vakuuttunut e t t e i tavallinen puu, eikä tonewood, k u u l u lankkukitaran sähköisessä signaalissa.

Pääargumentit
- kaikki ei-kaupalliset yliopistotestit tukevat tätä näkemystä (joka myöhemmin liimattiin minun näkemyksekseni, vaikka tulin keskusteluun avoimin mielin)

- kukaan kaupallinen toimija ei ole tullut tänne esittämään 'totuutta'

- mitään (toimivaa) fysikaalista selitystä ei esitetty edes harrastelijoiden puolelta

- parhaan todistuksen antoi se, ettei äänekkäimmätkään kultakorvat suostuneet osallistumaan, useista pyynnöistä huolimatta, sokkotesteihin, eli minusta tämä oli taputeltu juttu jo 6kk sitten

Kiitos osallistujille.

Joo, pakko myöntää, ettei niillä puilla ole niin paljon merkitystä kuin olen luullut. Mutta vaikuttipa se toneen tai ei, niin onhan niillä puilla merkitystä muihin ominaisuuksiin, joten ihan merkityksettömiä ne eivät vieläkään (valitettavasti) ole...

Hattua täytyy nostaa sinnikkyydestäsi. :)

Kiitos kaikille osallistujille. Valitettavasti se 5 % loikka jäi loikkaamatta, mutta olkoon tämä todiste, että kaiken tiedon ei tarvitse olla hyödyllistä ja tehokkuutta lisäävää. :)
Laulava Kylätohtori
28.09.2015 19:21:34
Sarko: Eekäkö lissää paskaa housuun, hernettä nenään ja sivu 200 tavoitteeksi.

On täällä sentään joku järkeväkin...
LaMotta
28.09.2015 19:23:42 (muokattu 28.09.2015 19:24:22)

Laulava Kylätohtori: Joo, pakko myöntää, ettei niillä puilla ole niin paljon merkitystä kuin olen luullut. Mutta vaikuttipa se toneen tai ei, niin onhan niillä puilla merkitystä muihin ominaisuuksiin, joten ihan merkityksettömiä ne eivät vieläkään (valitettavasti) ole.)

Niin millä teeseillä se aiemmin esillä ollut Telecastertesti (video) on kumottu? En vielä toistaiseksi ole nähnyt sen osalta kuin pelkkää spekulointia.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Laulava Kylätohtori
28.09.2015 19:26:55
LaMotta: Niin millä teeseillä se aiemmin esillä ollut Telecastertesti (video) on kumottu? En vielä toistaiseksi ole nähnyt sen osalta kuin pelkkää spekulointia.

En väitä, että se olisi kumottu. Meinasin vaan, että vähemmän niillä puilla on merkitystä kuin olen luullut. Mutta onhan niillä edelleen merkitystä, vaikuttipa ne toneen tai ei, joten sinänsä tällä ei ole mitään merkitystä, eikä mikään ole muuttunut....
LaMotta
28.09.2015 19:28:59 (muokattu 28.09.2015 19:32:04)

Laulava Kylätohtori: En väitä, että se olisi kumottu. Meinasin vaan, että vähemmän niillä puilla on merkitystä kuin olen luullut.

Näin ne asiat nähdään eri tavoin. Kas kun minä en todellakaan uskonut ennen tuon videon kuulemista noin suuriin (bodyn)puiden tonaalisiin eroihin.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Laulava Kylätohtori
28.09.2015 19:32:57
LaMotta: Näin ne asiat nähdään eri tavoin. Kas kun minä en todellakaan uskonut ennen tuon videon kuulemista noin suuriin puiden tonaalisiin eroihin.

Mulla ei ole ikinä tullut edes mieleen, että tonen voisi jotenkin erottaa soundista, sillä minusta soundi on kokonaisuus alukkeet, sustainit, ym. mukaan lukien ja jos puut vaikuttavat edes yhteen, niin voidaan sanoa, että puut vaikuttavat soundiin ja niillä on merkitystä...
GiovanniDiRondo
28.09.2015 22:31:07

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Argumentointivirhe

+ ne kymmenen uutta argumentointivirhettä, jotka tämän ketjun aikana onnistuttiin lanseeraamaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)