Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yamaha BB425 mikit
1
hallu
27.09.2015 12:07:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on siis tämmöinen basso ja olen soitellut sillä yli puoli vuotta ja se on oikein hyvä soitin (vakaa eikä vääntyile ja pysyy vireessä ja silleen), mutta onko siinä jotenkin kuumat ne mikit? netistä löytyi tieto, että siinä on kaulamikkiparina alnico 5 magneettiset ja tallamikkinä keraaminen yksikelainen. Siitä lähtee vaan ihan tolkuttomasti sitä jytää. Korvakuulokkeilla soittaessa se dynamiikka tulee paremmin esille ja se on tosi herkkä soittotatsille, mutta kaiuttimella voi soittaa vähän ronskimmin.
 
Mulla on toisena bassona aktiivi Ibanez (joku SR405 tjsp) ja siinä on paljon pienempi ulostuloteho eli vahvistimen gainia pitää isontaa aktiivibassolle ja kun tuolla Yamahalla soittaa niin gainia pitää pienentää ettei mene räälle.
 
Tykkään tosi paljon Yamahan soundista ja soittotatsista, mutta kun se on passiivinen basso niin dynamiikka pitäisi olla parempi ja epäilen, että olisiko ne mikit liian kuumat. Olen kokeillut säätää mikkejä alemmas ja se kyllä parantaa dynamiikkaa, mutta mietin notta olisiko vielä kylmemmät mikit paremmat?? en ole varma. Mulla oli aikaisempi basso Yamahan RBX170 jossa oli samanlainen JP mikitys kuin tuossa BB425:säkin, mutta siinä dynaaminen liikkumavara oli isompi jos kohta se oli muutenkin aika erisoundinen laitos enkä haluaisi menettää tämän basson hyvää perussoundia vaan ainoastaan pikkuisen dynaamisemman soittotatsin.
 
Mitä mieltä olette, pitäisikö vaan sinnikkäästi säätämällä hakea se sweetspotti, vai lähteäkkö hakemaan mikkien vaihtoa (esim alnico 2 ja alnco5 pari voisi kaiketi olla vähän kylmempi).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
MPU
27.09.2015 14:11:45 (muokattu 27.09.2015 14:12:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikkejä vaan alemmas jos soundi miellyttää muuten. Jos vaihdat mikit voi soundi olla hyvinkin muuta kuin se mistä nyt bassossa pidät. Magneetin tyyppi ei pelkästään kerro mikin ulostulotehosta mitään, kelan koko ja muoto kun vaikuttavat myös ulostuloon.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
hallu
27.09.2015 14:56:12 (muokattu 27.09.2015 15:05:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Mikkejä vaan alemmas jos soundi miellyttää muuten. Jos vaihdat mikit voi soundi olla hyvinkin muuta kuin se mistä nyt bassossa pidät. Magneetin tyyppi ei pelkästään kerro mikin ulostulotehosta mitään, kelan koko ja muoto kun vaikuttavat myös ulostuloon.
 
Okei, vähän arvelinkin että näin. Se on vaan tarkkahomma löytää juuri oikea suloinepiste niin, että se tömähtävä jynkkä tulee kovaa näpätessä, mutta ei muulloin. E: niin se ongelma on tosiaan siinä, että tykkään basson perussoundista ja se tömähtävä jynkkä on justiinsa hyvä, mutta se dynaaminen liikkumavara on niin lyhyt, että soundi tömähtää kattoon heti ja haluaisin siitä semmoisen että se ei ihan niin herkästi reagoisi, vaan jättäisi vähän enemmän tilaa sille miten sitä kieltä näppää. Kokeilen nyt oikein ajan kanssa etsiä sopivan säädön, eiköhän se löydy.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
MPU
27.09.2015 15:17:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dynamiikka on sormissa. Jos on kova ulosanti näpelöi kieliä herkemmin näpein.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
hallu
27.09.2015 18:15:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Dynamiikka on sormissa. Jos on kova ulosanti näpelöi kieliä herkemmin näpein.
 
Juu nimenomaan :-) olen älynnyt tuon asian, mutta olen vielä vähän aloittelija eikä sormissani ole riittävää herkkyyttä ja varmuutta näin herkälle soittimelle, niin siksi ajattelin että soitinta yritän säätää hiukan anteeksiantavaisemmaksi. Toki haluan oppia enkä suhtaudu yliolkaisesti siihen, mutta koitan keksiä keinoja paikata omaa dynaamisuuden puutettani lisäämällä sitä soittimeen ;-).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «