Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Studiolaitteet räkkiin ja menoks.. mutta mitä räkkiin?
1
Loopis
22.09.2015 21:57:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli tarkoituksensa olis kasata räkkiin sellanen semi-hyvä setup (räkissä) joka olis kevyt roudata esim mökille tai treenikselle jne jolla pääasiassa olis tarkotus nauhottaa kitaroita.. bassoa.. laulua jne.
 
Mitä te suosittelisitte tohon setupiin? Itse ollu vajaa 10v poissa näistä studiojutuista ja tekniikka menny niin paljon eteenpäin että sen takia kyselen neuvoa :)
 
Mulla on ennestään Mbox2 joten se riittää varmaan äänikorttina. Tuskin tulee 2-kanavaa enemmän nauhotettua kerralla.. ainakaan näin aluksi.
 
-Q-
22.09.2015 22:07:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sori mutta nyt joudut kyllä aloittamaan alusta. Halutko siis suosituksia jostain kitaraetuasteesta tai rumpukoneesta? Jotain perinteisiä räkkiviipaleita joiden läpi haluat äänittää, vai? Jos helppo roudattavuus on pop niin eikö vaan perushyvä interface, läppäri ja sopivat plugarit ole aika kova ratkaisu harrastustasolla?
 
oksatboys
22.09.2015 23:05:29 (muokattu 22.09.2015 23:07:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ööh just sellasta mitä tuntee tarvitsevansa ja mihin on varaa :D. Eipä toi analogirauta ole paljoa muuttunut viimeisessä vuosikymmenessä (tai parissa kolmessa), paitti että nykyään jotkut "halpamerkitkin" ovat varsin hyviä.
 
Toi Mbox2 taitaa olla ainakin kymmenen vuotta vanha. Veikkaisin että esim. Audient iD22 vois olla aika kova korvaaja sille. Tosin eipä noi vanhat interfacet tosin pahimpia pullonkauloja ketjussa ole. Mullakin on vain motu 828 mk2, joka kyllä toimii muuntimena ihan mukavasti, mutta sen etuset ovat melkoista kuraa.
 
"Hieno mekanismi sinäänsä, jos ei olisi näin saatanan tyhmä." -Lihis96
AoA
23.09.2015 14:05:01 (muokattu 23.09.2015 14:06:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SPL Goldmike -mikkietuaste, hinta-laatu kohdillaan.
 
edit: jos äänikortista lisäksi puhe niin RME Fireface 400 ja tuo etuaste ovat osoittautuneet todella hyväksi comboksi. Mikkiä vaihtamalla soundi mieleiseksi..
 
tmuikku
24.09.2015 12:59:48 (muokattu 24.09.2015 13:05:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku USB äänikorttihärdelli ja läppäri + hyviä mikkejä, ständejä ja piuhaa ja jatkopiuhaa ja kuulokkeita. Itellä on ollu jotain vuosia RME babyface ja mahtuu koko potti kuulokkeineen olkalaukkuun. Räkit on laiskalle hankalia roudata, ja tulee tarpeeseen vasta kun tarvii enempi kanavia kerralla käyttöön.
 
Babyfacessa ja monessa muussa vastaavassa vempeleessä on kivasti pari mikki/linja kanavaa sisään ja ulos, DI, pari kuulokelähtöä ja ADATtia 8 sisään ja ulos (48kHz). Etaritkin on nykyään hyvät vehkeessä kun vehkeessä, joskaan ei ihan timanttia.
 
Mitäkö räkkiin? Ite tarviin tietokonehommissa lisää etareita, ADDA muuntimen, kuulokevahvistimen ja monitorikontrolerihärdellin, jos ei mikseriä mukana. Nauhahommissa tarvii tietty räkkitolokulla kompuraa ja kaikua ja laatikoittain piuhaa, sekä mikserin. Hyvät mikit ja tila täytyy aina olla, muiden kamojen kans pärjäilee mitä ny sattuu olemaankaan kun vaa kuuntelee mihin mikäkin mikki pitää laittaa ja huolehtii että orkesteri soittaa hyvin ;)
 
Antti1
24.09.2015 21:07:34 (muokattu 24.09.2015 21:15:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Veikkaisin että esim. Audient iD22 vois olla aika kova korvaaja sille.
 
Mä nyt kaappaan vähän tätä ketjua, mutta tuli oikein sopivasti vastaan. Olen pyöritellyt ajatusta uudesta interfacesta kotihommiin. Vaihtoehtoina on tällä hetkellä mielessä Audient iD22 ja SPL Crimson. Onko porukalla jotain ajatuksia näistä, tai ehdottaa jotain muita härveleitä wintoosaan?
 
Audientin muuntajat voittavat numeroina SPL:n heittämällä ja siinä olisi toi ADAT-liitäntä lisäleikkejä varten, kun etusiakin tarvittaessa löytyy hyllystä. Kaksi etusta ja kelvollinen DI-sisääntulo kuitenkin riittää ihan ok. Ilmeisesti latenssin kanssakin on onnistuttu paljon paremmin, joskin Crimsoniin oli joskus luvassa jonkinlainen softakorjaus. Kontrollerina iD22 kuitenkin häviää 6-0 ominaisuuksiltaan, mutta mulle suurin miinus on ehdottomasti toisen kuulokeliitännän uupuminen. Se rajoittaa olohuonedemojen tekemistä tosi paljon ja pitäisi hommata pöydälle vähän tarpeettoman paljon hintaa nostava kuulokevahvistin pelkästään tuon vuoksi, ei hyvä.
 
E: Universal Audio Apollo olisi myös mielenkiintoinen, mutta hyppää tällä haavaa ulos hintahaitarista aika komeasti. Säästäminen tosin ei ole aivan mahdottomuus, joskin nykyisen interfacen kanssa on vähän turhan usein jo ongelmia.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
saastara
24.09.2015 21:20:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1:mutta mulle suurin miinus on ehdottomasti toisen kuulokeliitännän uupuminen. Se rajoittaa olohuonedemojen tekemistä tosi paljon ja pitäisi hommata pöydälle vähän tarpeettoman paljon hintaa nostava kuulokevahvistin pelkästään tuon vuoksi, ei hyvä.
 
Eikun ostat multa pois kuleksimasta ton Pro-Jectin HeadBoxin Audientin kaveriksi.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Ze Kink
26.09.2015 20:58:14 (muokattu 26.09.2015 21:00:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mä nyt kaappaan vähän tätä ketjua, mutta tuli oikein sopivasti vastaan. Olen pyöritellyt ajatusta uudesta interfacesta kotihommiin. Vaihtoehtoina on tällä hetkellä mielessä Audient iD22 ja SPL . Onko porukalla jotain ajatuksia näistä, tai ehdottaa jotain muita härveleitä wintoosaan?
 
Audientin muuntajat voittavat numeroina SPL:n heittämällä ja siinä olisi toi ADAT-liitäntä lisäleikkejä varten, kun etusiakin tarvittaessa löytyy hyllystä. Kaksi etusta ja kelvollinen DI-sisääntulo kuitenkin riittää ihan ok. Ilmeisesti latenssin kanssakin on onnistuttu paljon paremmin, joskin iin oli joskus luvassa jonkinlainen softakorjaus. Kontrollerina iD22 kuitenkin häviää 6-0 ominaisuuksiltaan, mutta mulle suurin miinus on ehdottomasti toisen kuulokeliitännän uupuminen. Se rajoittaa olohuonedemojen tekemistä tosi paljon ja pitäisi hommata pöydälle vähän tarpeettoman paljon hintaa nostava kuulokevahvistin pelkästään tuon vuoksi, ei hyvä.
 
E: Audio Apollo olisi myös mielenkiintoinen, mutta hyppää tällä haavaa ulos hintahaitarista aika komeasti. Säästäminen tosin ei ole aivan mahdottomuus, joskin nykyisen interfacen kanssa on vähän turhan usein jo ongelmia.

 
SPL:stä en osaa sanoa mitään, mutta Audient iD22 mulla on ollut jo... puolisentoista vuotta nyt?
 
Aika samanlaisista interfaceistahan on pohjimmiltaan kyse, mutta omiin tarpeisiin esim. tuo iD22:n ADAT veti pidemmän korren. Joskin myönnettäköön, että en ole vielä juurikaan testailua lukuunottamatta sitä puolta edes käyttänyt, ja mun vanha Profire 2626 ei jostain syystä silloin testaillessa suostunut leikkimään Audientin kanssa nätisti. Kymmenen kanavaa kuitenkin riittää omiin nauhotteluihin mainiosti, ja himakäytössä tuo on ollut todella näppärä.
 
Vaihdoin tuohon siis Apogeen Duet 2:sta, johon olin myös hyvin tyytyväinen. Ainoastaan tarkoitus oli siis vähän laajentaa inputti/outputtimäärää niihin tilanteisiin kun siihen on tarvetta. Yksi juttu, mitä Duet 2:sta olen jäänyt kaipaamaan on sen hyvin pieni ja näppärä koko sekä mahdollisuus käyttää sitä ilman virtalähdettä. iD22 on oikeastaan hyvinkin iso, vaikkei ihan kuvissa siltä näytäkään. Sitä ei samalla tavalla vaan sujauta reppuun kun lähtee jonnekin - mulla oli Duet 2 hyvin paljon käytössä vaan ihan kuulokevahvistimen tyyppisenä ratkaisuna HD650:lle, joita läppärin oma kuulokelähtö ei ajanut niin hyvin. Muuntimet Duet 2:ssa oli myös tosi hyvän kuuloiset, kun taas Audientissa ne on vähän neutraalimmat. Pidin ehkä Duet 2:n vähän korostuneesta yläpäästä enemmän, mutta se on lähinnä makuasia.
 
Toinen miinus iD22:lle on vaan yksi DI-input, joka tosin tuntuu saundaavan paremmalta kuin Duetissa, ja siinä on myös selkeästi enemmän headroomia.
 
Muuten ei ole kuin hyvää sanottavaa tuosta Audientista. Etuasteet kuulostaa todella hyvältä mun korvaan - vissiin ne ovat aika lailla samat kuin saman puljun Micossa. Lisäksi nuo konffattavat monotus/vaiheenkääntönappulat ovat paljon kätsymmät kuin Duetin hölmöt kosketusnappulat, ja ainakin mulla paljon runsaammalla käytöllä. Ajurit on myös olleet hyvät ja stabiilit, ei valittamista siitä. Volumepotikassa on paljon portaattomampi ja miellyttävämpi tuntuma kuin mitä Duetissa oli.
 
Ainoa isompi probleema tuon Audientin kanssa mulla on ollut se, että se on vähän herkkä sähköhäikille. Vanhassa talossa jossa on huonot sähköt, se tuppaa flippailemaan välillä esim. jääkaapin toiminnasta, jolloin se menee joskus sillä tavalla tilttiin, että joutuu irroittamaan laitteen virroista ja kytkemään sen takaisin. Tämä ei valmistajan mukaan ole normaalia toimintaa ja saattaa myös johtua huonosta virtalähteestä, joten en välttämättä olisi peloissaan tuosta. Mulle ainakin vastailivat tuohon hyvinkin nopeasti kun heille ongelmasta kirjoittelin, en ole vaan saanut aikaiseksi lähetellä laitetta vielä huoltoon tms.
 
Kaiken kaikkiaan tuo on toiminut mulle hyvin ja oon ollut ostopäätökseen tyytyväinen. Oikeastaan ainoa juttu minkä takia voisin harkita vaihtavani olisi samat ominaisuudet pienemmässä paketissa - Babyface Pro voisi ehkä olla sellainen, jos nyt jostain syystä haluaisin tässä vaiheessa vaihtaa interfacea.
 
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
Megadethh2
26.09.2015 23:10:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ze Kink: ...Ainoa isompi probleema tuon Audientin kanssa mulla on ollut se, että se on vähän herkkä sähköhäikille. Vanhassa talossa jossa on huonot sähköt, se tuppaa flippailemaan välillä esim. jääkaapin toiminnasta, jolloin se menee joskus sillä tavalla tilttiin, että joutuu irroittamaan laitteen virroista ja kytkemään sen takaisin. Tämä ei valmistajan mukaan ole normaalia toimintaa ja saattaa myös johtua huonosta virtalähteestä, joten en välttämättä olisi peloissaan tuosta. Mulle ainakin vastailivat tuohon hyvinkin nopeasti kun heille ongelmasta kirjoittelin, en ole vaan saanut aikaiseksi lähetellä laitetta vielä huoltoon tms.
 
Itselläni on ollut Audient iD14 parin kuukauden ajan käytössä ja olen kanssa ollut melko tyytyväinen tuohon, ylhäällä kuvatun kaltaista ongelmaa mulla itselläni ei ole kyllä tullut vastaan, mutta sen sijaan ongelmana oli ennen ainakin se, että ihan randomisti pätkäisi äänet kokonaan pois, välillä ongelma korjautui vain uudelleenkäynnistämällä Windowsin audioprosessi, tosin välillä tuon sai korjattua vain reboottaamalla koko koneen. #vainwindows10jutut
 
Audientin asiakaspalvelusta minullakin on melko lailla vain hyvää sanottavaa, hyvin pikainen vastaus tuli ja lähettivät jopa uuden beta-version uusista ajureista jotka asennettuani ei ole ollut mitään ääniongelmia nyt sen jälkeen (noin viikko mennyt). Vähän asian vierestä itselläni on sellainen ongelma, että välillä monitoreista kuuluu hiljaista surinaa/kohinaa ja välillä jopa jotain etäisesti radiolähetyksen kuuloista suhinaa josta ei saa mitään selvää, menee ohi melko nopeasti mutta silti melko vittumaista, balansoitu kaiutinkaapeli ei auta tuohon, tosin sähköt tässä talossa on vähän mitä on ja pistorasiatkin maadoittamattomat. Uskon kyllä että interface ei ole syypää tähän, vanhankin kanssa surisi kaiuttimet, mukavia nämä RF-häiriöt.
 
Vihaleipä There is no dark side in the moon, really. Matter of fact, it's all dark.
Antti1
26.09.2015 23:16:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi Audient iD14 olisikin muuten ihan passeli vekotin, mutta siinä saisi olla ADAT out mukana. Prkl. Toisaalta kyllähän ne muutaman dollarin verran kalliimmat palikat kiehtoo tossa isoveljessäänkin, jos vaikka muuntimien soundi olisi pykälää parempi.
 
SPL Crimson tuntuu tällä hetkellä vähän puutteelliselta vehkeeltä kuitenkin sisääntulojensa puolesta, vaikka kotikäyttöön tämä tuleekin. Joskus harvoin voi olla, että ton ronttaa jonnekin mukaan ja sit se 10+ kanavaa tulee äkkiä tarpeeseen.
 
Onhan näitä vaihtoehtoja kaikenlaisia, kun nyt olen vähän päivittänyt tietämystäni: RME, Tascam, MOTU jne. Sana vapaa, jos tulee mieleen. Ilman äärimmäisen painavaa syytä tosiaan mun hintahaarukka tälle purkille on maksimissaan 500€.
 
saastara: Eikun ostat multa pois kuleksimasta ton Pro-Jectin HeadBoxin Audientin kaveriksi.
 
Ehkä mä kuitenkin investoin ensin sen interfacen, pelkkä luurivahvari ei kanna kovinkaan pitkälle. :)
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
PurpleCandle
27.09.2015 08:13:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kannettava kasa on tarkoituksena niin olisiko 500 sarjan malli hyvä lähtökohta.
Tällaseen mahtuu 6 palaa http://www.thomann.de/fi/lindell_audio_506_power.htm
 
Breathing Black Metal since 1997
Megadethh2
27.09.2015 23:20:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Toi Audient iD14 olisikin muuten ihan passeli vekotin, mutta siinä saisi olla ADAT out mukana. Prkl. Toisaalta kyllähän ne muutaman dollarin verran kalliimmat palikat kiehtoo tossa isoveljessäänkin, jos vaikka muuntimien soundi olisi pykälää parempi.
 
Mikäs muuten tuon ADAT ulostulon funktio oikein on, tässä iD14:ssä on vain ADAT input jolla saa 8 kanavaa maksimissaan lisää sisääntuloja, yritin etsiä Googlesta vastausta tähän mutta en löytänyt oikein mitään mistä olisin ymmärtänyt tarpeeksi.
 
Vihaleipä There is no dark side in the moon, really. Matter of fact, it's all dark.
Antti1
27.09.2015 23:21:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Megadethh2: Mikäs muuten tuon ADAT ulostulon funktio oikein on, tässä iD14:ssä on vain ADAT input jolla saa 8 kanavaa maksimissaan lisää sisääntuloja, yritin etsiä Googlesta vastausta tähän mutta en löytänyt oikein mitään mistä olisin ymmärtänyt tarpeeksi.
 
Sisääntulosta menee ääni sisään ja ulostulosta ääni tulee ulos, ei siinä sen mystisempää magiaa ole. Kuka käyttää niitä mihinkin: ulkoista rautaa, useampi luurikuuntelu jne.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «