Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Eventide H9
1
Shredator
11.06.2015 10:49:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.eventideaudio.com/produ … tompboxes/multi-effect-processor/h9
 
Tällainen on kiinnittänyt viime aikoina huomiotani. Maailmalla tästä on kohistu jo pitkään, mutta täällä ei tunnu liiemmin keskustelua heränneen. Joten kertokaa arvon H9:n omistajat kokemuksianne. Mikä on hyvää, mikä huonoa? Onko tuo Core-malli mistään kotoisin, vai tuleeko hankkia nuo järeämmät mallit?
 
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
arppah8
11.06.2015 10:56:55 (muokattu 11.06.2015 10:58:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseäkin on tämä kiinnostellut siitä saakka kun tuli markkinoille. Ehkä jonain päivänä. Mutta sama laitoshan tuo on Core- normi- ja Max-versiona noin niinko fyysisesti. Coressa tulee mukana vain yksi efektialgoritmi (olikohan joku dilsa) ja toisen vapaavalintaisen saa ladata ilmaiseksi. Normissa tais olla jokaisesta Eventiden erillispurkista pari algoritmia ja Maxissa kaikki mitä tolle on tehty. Jotain parikymppiä tais maksaa aina yksi efektialgoritmi että siitä sitten laskemaan mikä versio on itselle kannattavin hankinta.
 
Tuolla pedaalilautakeskustelussa tais muuten olla jotain H9-kommentteja loppupuolen tietämillä, sieltä vaan kaivamaan.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. Ostamatta ei testata!
Shredator
11.06.2015 11:33:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo noita lueskelinkin. Tarkoitus olisi tosiaan ohjata midi-ohjauksella ko. häkkyrää. Mainio homma jos tosiaan ei ole rajattu sitä, että tuohon Core-versioonkin saa hankittua esim appstoren kautta niin monta efektiä kun on oikeasti tarvis. Vai?
 
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
arppah8
11.06.2015 12:05:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Joo noita lueskelinkin. Tarkoitus olisi tosiaan ohjata midi-ohjauksella ko. häkkyrää. Mainio homma jos tosiaan ei ole rajattu sitä, että tuohon Core-versioonkin saa hankittua esim appstoren kautta niin monta efektiä kun on oikeasti tarvis. Vai?
 
Juuri näin.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. Ostamatta ei testata!
petrip
11.06.2015 17:48:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen omistanut kyseisen laitteen jo kohta pari vuotta. Silloin ei ollut kuin yksi versio olemassa ja sen mukana tuli 9 eri algoritmia. Maxissa on kaikki valmiina ja Coressa vain muistaakseni 1. Perusversiota ja Corea voi laajentaa ihan niin paljon kuin haluaa, mutta jos sulla on kaksi laitetta, niin Coreen ei tarvitse erikseen ostaa mitään, vaan voit käyttää jo kertaalleen ostettuja algoritmeja siinä.
 
Mitä ohjaamiseen tulee, niin olen päätynyt yksinkertaiseen ratkaisuun, jossa hyödynnän laitteen omaa kytkintä soundien ylös päin selaamiseen ja ulkoisella kytkimellä taas rullaan alas päin. Laitteeseen voi rajata selattavien soundien määrää, joten 5-7 soundia saa vaihdettua ihan mainosti noinkin. Tap tempo on itse laitteessa kun painaa pari sekuntia kytkintä alas.
 
Soundit ovat kauttaaltaan erittäin laadukkaita, eikä ainakaan sen takia tarvitse lähteä hakemaan jotain muuta ratkaisua.
 
Käytettävyyttä saa huomattavasti lisää, jos omistaa IOS-laitteen. Itselläni on iPad, joten se ei ole ongelma. Hienoa hommassa on se, että voin muokata graafisella käyttöliittymällä helposti soundeja ja tallentaa niitä omiksi seteikseen ja setin voi aina ladata pedaaliin keikan/projektin mukaan.
 
Shredator
11.06.2015 19:25:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pystyykö tässä muuten yhteen patchiin tallentamaan useampaa efektiä, esim chorus/phaser/delay, vai onko vain yksi efekti käytettävänä kerrallaan?
 
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
petrip
11.06.2015 21:22:19 (muokattu 11.06.2015 21:25:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Pystyykö tässä muuten yhteen patchiin tallentamaan useampaa efektiä, esim chorus/phaser/delay, vai onko vain yksi efekti käytettävänä kerrallaan?
 
Tämä on ehkä eniten kysytty kysymys foorumeilla. Vastaus on kyllä ja ei. Ensin pitää ymmärtää mikä ero on algoritmilla ja efektillä. Pääsääntöisesti yksi algoritmi pitää sisällään yhdenlaisen efektin, mutta löytyy niitä yhdistelmäefektejäkin:
 
ModEchoVerb (Chorus/Flanger + Delay + Reverb)
Spring (Tremolo + Reverb)
H910 H949 (Pitch + Delay)
Crystals (Pitch + Reverb)
 
Lähes kaikissa Reverb ja Delay algoritemissa on lisäksi modulaatiosäätöjä.
 
Ja jonkun verran vielä muitakin.
 
Alla esimerki. Säädöt perustuvat tap tempoon:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/27256993/ModEchoVerb.png
 
Shredator
24.09.2015 16:36:03 (muokattu 24.09.2015 16:36:22)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, tuli tässä taannoin hommattua tämä Core-versio ja olen kyllä ollut erittäinkin tyytyväinen. Soundit on kerrassaan huippuluokkaa ja irtopedaalit sai nopeasti kyytiä laudasta.
 
Itse laitteen käyttöliittymä on vähän kömpelö, mutta Ipadin tai PC:n kautta editointi tapahtuu todella kätevästi. Muutaman efektin olen investoinut (kiitos PetriP:lle vinkeistä!). Erityisesti tuo spring soundaa todella upealta, jopa paremmalta kuin Axe-Fx:ssä/Strymoneissa...
 
Joku delay pitäisi vielä hommata...Mitä suosittelette?
 
Oletteko tehneet noita Hotknob-presettejä vai menneet midi-ohjauksella enemmän?
 
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
kimurantti1
24.09.2015 17:43:52 (muokattu 24.09.2015 19:36:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ekspressiopedaali, jonka olen kalibroinut moniin presetteihin erikseen tekemään jotain. Esim. harmonizer presetissä (jotka toki tarvii tehdä biiseihin erikseen) saattaa olla niin, että kanta lattiassa tulee sävellajin mukainen terssi ylös ja varvas lattiassa kvartti, riippuen mitä biisissä tarvii. Reverb -presetissä oon ohjelmoinut kantaan ja varpaaseen ääripäät, pedaalin avaaminen kasvattaa kaiunta-aikaa, mixiä ja pre-delayta kaikkia tietyssä suhteessa, näin kaiku pysyy luonnollisen/järkevän kuuloisena, kun yksi parametri (esim. mix tosi lyhyellä kaiunta-ajalla ja pre-delaylla) ei hyppää silmillle. Ihan loppupäässä kaikuun tulee vähän modulaatiotakin. Pikkulaudassa ekspressiopedaalia ei edes ole, otan sen mukaan vain silloin kun oikeasti tarvin. Näiden hotknob/expressiopedaali -presettien teko on todella yksinkertaista ja nopeaa H9 Control -sovelluksella.
 
Kai oot huomannut, että niiden X-, Y- ja Z -namiskojen taakse voi tallentaa mitkä tahansa kolme parametria, joihin tarvii päästä nopeasti käsiksi? Mulla se ainakin nopeuttaa huomattavasti laitteen käyttöä lennossa. Toki mä iPhonen H9-softalla ruuvaan soundeja silloin kun on aikaa, mutta sound checkissä on nopeampaa painaa jotain noista pikanamiskoista ja säätää vaikka kaiun mixiä pienemmälle, kuin kaivaa puhelin taskusta, avata näppäinlukko, yhdistää H9:n jne. Musta tosin laitteen käyttöliittymä ei ole ollenkaan kömpelö, ainakaan sen kömpelömpi kuin muissa vastaavissa kamppeissa.
 
Mä ostin sen tavallisen version, laskin yhteen algoritmit, joita uskoin tarvitsevani ja totesin, että tulee halvimmaksi. Mulla on kyllä TimeFactorkin, mutta jos tarvii ottaa H9 johonkin ainoaksi efektilaitteeksi, niin on kiva, että siitä löytyy tarvittaessa pari perus dilsaakin.
 
Tarkoititko, että sun tarvii hommata joku delay -algoritmi H9:n, vai jotain ihan toista laitetta?
 
Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr
aschrode
24.09.2015 18:05:10 (muokattu 24.09.2015 18:06:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tuossa H9:ssä oo vielä noiden algoritmien suhteen sellainen systeemi, että tietyn määrän (15) ostettuaan on oikeutettu ns. Maxout-optioon eli saa kaikki algoritmit kaupan päälle (ja tulevat myös). Eli vois ostaa Coren ja ajan mittaan käytännössä saa Max-statuksen kun ostelee 15 kpl algoritmeja.
 
Tosin en nyt nopeasti löytänyt yhden algoritmin hintaa, että tuleeko tuo kalliimmaksi vai halvemmaksi kuin Max suoraan, mutta ainahan pidemmän ajan kuluessa investointi on kivempaa ja helpompaa.
 
EDIT: Näköjään tuo 15 oli vain kamppis ja nyt määrä on Coressa 30... http://www.eventidestore.com/maxdout.html
 
Look behind you, a three-necked guitar!
Shredator
24.09.2015 18:29:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Mulla on ekspressiopedaali, jonka olen kalibroinut moniin presetteihin erikseen tekemään jotain. Esim. harmonizer presetissä (jotka toki tarvii tehdä biiseihin erikseen) saattaa olla niin, että kanta lattiassa tulee sävellajin mukainen terssi ylös ja varvas lattiassa kvartti, riippuen mitä biisissä tarvii. Reverb -presetissä oon ohjelmoinut kantaan ja varpaaseen ääripäät, pedaalin avaaminen kasvattaa kaiunta-aikaa, mixiä ja pre-delayta kaikkia tietyssä suhteessa, näin kaiku pysyy luonnollisen/järkevän kuuloisena, kun yksi parametri (esim. mix tosi lyhyellä kaiunta-ajalla ja pre-delaylla) ei hyppää silmillle. Ihan loppupäässä kaikuun tulee vähän modulaatiotakin. Pikkulaudassa ekspressiopedaalia ei edes ole, otan sen mukaan vain silloin kun oikeasti tarvin. Näiden hotknob/expressiopedaalie -presettien teko on todella yksinkertaista ja nopeaa H9 Control -sovelluksella.
 
Juup, mulla expression-pedaali on kiinni tuossa Axe-Fx:ssä, jossa hoitaa vähän samoja toimintoja kuin sulla. H9 korvaa sitten enemmän irtopurkkeja ja toimii sitten laitteena vahvareissa missä ei ole looppia. En ole varmaan vaan vielä päässyt täysin tuon laitteen saloihin sisälle. Opiskelua tämä vaatii...ja aikaa.
 
Meinasin tosiaan, että mitkä noista H9-delaysta on olleet käyttökelposimmat? Muita delay-laitteita mulla onkin jo.
 
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
kimurantti1
24.09.2015 19:30:52 (muokattu 24.09.2015 19:32:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Juup, mulla expression-pedaali on kiinni tuossa Axe-Fx:ssä, jossa hoitaa vähän samoja toimintoja kuin sulla. H9 korvaa sitten enemmän irtopurkkeja ja toimii sitten laitteena vahvareissa missä ei ole looppia. En ole varmaan vaan vielä päässyt täysin tuon laitteen saloihin sisälle. Opiskelua tämä vaatii...ja aikaa.
 
Meinasin tosiaan, että mitkä noista H9-delaysta on olleet käyttökelposimmat? Muita delay-laitteita mulla onkin jo.

 
Mun mielestä ihan ne TimeFactorin perukset neljä ekaa: Digital-, Vintage- (tää on analogimallinnos), Tape- ja Mod -delay on hyviä. DuckedDelay on samanlainen kuin TC:n dynamic delay. Muut on sitten vähän erikoisempaa hommaa, esim. BandDelaylla saa mielenkiintoisia juttuja aikaan. Sähän voit H9 Controlin avulla kokeilla noita algoritmeja täysin ilmaiseksi 5min/algoritmi päivässä, jos loppui aika kesken niin seuraavana päivänä uudestaan.
 
Kantsii myös huomata, että H9:n pystyy kytkemään ja presettikohtaisesti ohjelmoimaan joko ennen/jälkeen säröasteiden. Näin saat esim. phaserin ja flangerin säröjen eteen ja dilsat säröjen jälkeen. Huikea kapistus!
 
Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr
Shredator
24.09.2015 20:01:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, kiitti. Huikea tosiaan. Toivoisi että saisi Suomessakin enemmän huomiota, sillä efektit on jotain aivan todella hyviä.
 
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «