Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 583 84 85 86 87266 267 268 269 270
tumppusormi
23.09.2015 13:14:59 (muokattu 23.09.2015 13:18:52)
hallu: No en ymmärrä miten painovoima tähän asiaan vaikuttaisi? mielestäni tuo ilmiö johtuu ilman muuta siitä, että kielten värähtely kulkee rungon kautta toisena kaula/kitaran kieliin ja värisyttää niitä ja siitä johtunee tuokin, että ääni hiukan vääristyy kulkiessaan tuon matkan. Sehän on nähdäkseni ihan sama ilmiö kuin pöytälevy joka saattaa vahvistaa sitä akustista sointia. Mutta nyt vaan nauhoitettuna.

Tässä siis on vain tuo sähköisesti tuleva ääni, jos mahdollisesti epäilee akustisesti tallennettua ääntä.

Edit: Ja siis siksi painovoima vaikuttaa, että kitaroita ei pistetty yhteen millä puristimella, mutta ne eivät myöskään olleet vierekkäin pystyssä toisiinsa kiinnitettyinä, joilloin painovoima ei vaikuttaisi. Hain siis sitä takaa, jos tuohon värähtelyn siirtymiseen vaikuttaa, kuinka kovassa puristuksessa kappaleet ovat toisiaan vasten.
hallu
23.09.2015 13:20:51 (muokattu 23.09.2015 13:25:57)
tumppusormi: Tässä siis on vain tuo sähköisesti tuleva ääni, jos mahdollisesti epäilee akustisesti tallennettua ääntä.

En epäile ollenkaan, vaan minusta tuo on ihan järkeenkäypä ilmiö. Toinen kitara värisyttää rungon kautta niitä kitaran kieliä, minkä magneettimikrofoni rekisteröi, näin se mielestäni juuri kuuluukin mennä. Eli ääni etenee kitaran rungossa niin että hippulat vinkuu ;-D. E: niin siis ääni etene runkmateriaalissa ja tapaa toisen kitaran kielet jotka alkavat vatkautua sen enrgian vatkaamina ja mikrofoni synnyttää heikkoa sähkövirtaa kun magneettivuo liikkuu kielen mukana tjsp. en usko, että mikrofoni liikkuisi, koska silloinhan ääni kuuluisi vaikka ne kitaran kielen demppaisi liikkumattomiksi. Voinet testata asian itsekinhelposti, että jos toisen kitaran mikki alkaisi väristä äänen tahtiin, niin ääni pitäisi kuulua vaikka kielet olisi sammutettu.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
tumppusormi
23.09.2015 13:30:50
hallu: En epäile ollenkaan, vaan minusta tuo on ihan järkeenkäypä ilmiö. Toinen kitara värisyttää rungon kautta niitä kitaran kieliä, minkä magneettimikrofoni rekisteröi, näin se mielestäni juuri kuuluukin mennä. Eli ääni etenee kitaran rungossa niin että hippulat vinkuu ;-D. E: niin siis ääni etene runkmateriaalissa ja tapaa toisen kitaran kielet jotka alkavat vatkautua sen enrgian vatkaamina ja mikrofoni synnyttää heikkoa sähkövirtaa kun magneettivuo liikkuu kielen mukana tjsp. en usko, että mikrofoni liikkuisi, koska silloinhan ääni kuuluisi vaikka ne kitaran kielen demppaisi liikkumattomiksi. Voinet testata asian itsekinhelposti, että jos toisen kitaran mikki alkaisi väristä äänen tahtiin, niin ääni pitäisi kuulua vaikka kielet olisi sammutettu.

Teenpä tuon seuraavaksi. Testisetuppi on jo purettu ja kohta tulee liikaa häiriötekijöitä testitilaan, joten menee sopivasti perjantaille. Kyllä rupee sivut täyttyy :D
Laulava Kylätohtori
23.09.2015 13:33:40
hallu: En epäile ollenkaan, vaan minusta tuo on ihan järkeenkäypä ilmiö. Toinen kitara värisyttää rungon kautta niitä kitaran kieliä, minkä magneettimikrofoni rekisteröi, näin se mielestäni juuri kuuluukin mennä. Eli ääni etenee kitaran rungossa niin että hippulat vinkuu ;-D. E: niin siis ääni etene runkmateriaalissa ja tapaa toisen kitaran kielet jotka alkavat vatkautua sen enrgian vatkaamina ja mikrofoni synnyttää heikkoa sähkövirtaa kun magneettivuo liikkuu kielen mukana tjsp. en usko, että mikrofoni liikkuisi, koska silloinhan ääni kuuluisi vaikka ne kitaran kielen demppaisi liikkumattomiksi. Voinet testata asian itsekinhelposti, että jos toisen kitaran mikki alkaisi väristä äänen tahtiin, niin ääni pitäisi kuulua vaikka kielet olisi sammutettu.

Eikös tuo testiasetelma lähtenyt väitteestä, jonka mukaan energiaa ei siirry rungosta tallan kautta kieliin. Sehän siinä oli, ettei se kielistä lähtevä energia palaa takaisin kieliin, eikä näin ollen pääse muuttamaan sitä tonea...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
azlag
23.09.2015 13:38:01
Laulava Kylätohtori: ...Idea nyt lähinnä on, että ymmärrettäisiin, että se oma mielipide on vain oma mielipide ja sitä on turha tyrkyttää totuutena muille...

Tätä samaa asiaa ja agendaa olen koittanut ajaa takaa, vain käänteisenä (ja ilmeisen huonolla menestyksellä). Perinteisestihän monen tonnin customeja omistavilla makuuhuonekitaristeilla on ollut täysi "oikeus" dissata halpapeleillä soittavia makuuhuonekitaristeja. Jos nyt väittely on kolahdellut osittain puolin ja toisin niin eikös se silloin ole tasa-arvoisuuden ja suvaitsevuuden kannalta pelkästään positiivinen asia?

Laulava Kylätohtori: ...Enpä tiedä, ehkä siinä on jotain ennakkoasennettakin. Mutta peli ei ole vielä menettetty - nehän yrittää Porista ja Raumasta ystävyyskaupunkeja. :)

Jos nyt IHAN rehellisiä ollaan, niin mieluummin olisin raumalainen kuin porilainen koska... No, Pori. Sillä puolen ruoho on vihreämpää. Mutta enhän mä sitä voi myöntää koska tämä puoli on oma puoli eli ainoa oikea puoli. Eiksjeh? ;)
First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..."
tumppusormi
23.09.2015 13:41:25
Laulava Kylätohtori: Eikös tuo testiasetelma lähtenyt väitteestä, jonka mukaan energiaa ei siirry rungosta tallan kautta kieliin. Sehän siinä oli, ettei se kielistä lähtevä energia palaa takaisin kieliin, eikä näin ollen pääse muuttamaan sitä tonea...

Se on kanssa yksi pointti, tai oikeastaan merkittävin. Perjantaina mulla on kuitenkin aikaa sulkea pois tuo rungon värähtely, jos se mikkien värähtely rungossa vaikuttaa.

Ääni on joka tapauksessa hyvin pieni, joten olisi kiva tietää onko tuo värähtelyn siirtyminen esimerkiksi kaksikaulaisella paljon suurempaa, eli tone muuttuu enemmäm.
Laulava Kylätohtori
23.09.2015 13:49:53
azlag: Tätä samaa asiaa ja agendaa olen koittanut ajaa takaa, vain käänteisenä (ja ilmeisen huonolla menestyksellä). Perinteisestihän monen tonnin customeja omistavilla makuuhuonekitaristeilla on ollut täysi "oikeus" dissata halpapeleillä soittavia makuuhuonekitaristeja. Jos nyt väittely on kolahdellut osittain puolin ja toisin niin eikös se silloin ole tasa-arvoisuuden ja suvaitsevuuden kannalta pelkästään positiivinen asia?

Minusta kenelläkään ei ole oikeus dissata ketään. Itse olen puolustanut kalliimpien kamojen ostajia, mutten koskaan dissannut halvempia. En siis ole tuonut omia mielipiteitäni totuutena, sillä se, jos joku on todellinen fakta, että jokainen saa ostaa haluamansa vehkeet ilman, että kenekään tarvitsee tulla sanomaan, ettei siinä ole järkeä, se on liian halpa/kallis, jne....

Ja toisaalta, eihän ne CS ja custom vehkeet edes ole "minun mielipiteeni", koska en ole koskaan sellaisia edes omistanut. Soitan keskihintaisilla Tokailla ja non-USA Fenderillä. Gibson nyt on lähinnä koriste. ;) Vahvistinpuolella on käsin kasattuja kotimaisia, mutta nekin ovat hinnaltaan lähinnä keskitasoa ja malli esimerkki siitä, mitä hinta/laatu-suhde on parhaimmillaan (just imo)...

Jos nyt IHAN rehellisiä ollaan, niin mieluummin olisin raumalainen kuin porilainen koska... No, Pori. Sillä puolen ruoho on vihreämpää. Mutta enhän mä sitä voi myöntää koska tämä puoli on oma puoli eli ainoa oikea puoli. Eiksjeh? ;)

Ja minä olen aina ihmetellyt, millä eväillä raumalaiset nauravat porilaisia. Tämä, jos mikä on kateellisten kusipäiden tuppukylä. Ei se ruoho taida sittenkään olla vihreämpää aidan toisella puolella... :D
hallu
23.09.2015 14:00:48
Laulava Kylätohtori: Eikös tuo testiasetelma lähtenyt väitteestä, jonka mukaan energiaa ei siirry rungosta tallan kautta kieliin. Sehän siinä oli, ettei se kielistä lähtevä energia palaa takaisin kieliin, eikä näin ollen pääse muuttamaan sitä tonea...

Kyllä se minunkin nähdäkseni juuri tuosta mainitsemastasi väitteestä lähti. Mielestäni on päivänselvää, että jos kerran värähtely pääsee kielistä runkoon, niin tottahan sen liikkuu pakostikin myös toisin päin. Sen rungosta kieliin siirtyvän energian voi havaita vaikkapa siitä että runkoon kohdistaa iskun tms. kun kielet ovat lepotilassa, niin jo vain ne alkavat soida senhän tietää kaikki.

Ongelma on vain siinä, että tumppisormen esimerkissä ja omassanikin kielet ovat lepotilassa jolloin muutos on helppo havaita ja kieliä liikuttava energia tulee ulkoa päin (toisesta kitarasta tms.). Tilanne on vaikeampi hahmottaa kun kyse on värähtelevästä kielestä jonka värähtelyn pitäisi mennä runkoon ja palata sieltä takaisin riittävän voimakkaana vaikuttaakseen valmiiksi värähtelevään kieleen. Oikeastaan jotta sellainen voisi tapahtua, pitäisi värhtelyn vahvistua matkalla jotenkin jolloin kyseessä olisi ikiliikkuja :-D. Takaisinkytkentähän voi tapahtua niin, että samassa huoneessa oleva vahvistin on niin kovalla että se värisyttäisi niitä kitaran runkopuita ja se värähtely rekisteröityisi uudelleen mikrofoniin..... ääni siis kiertäisi. Silloin vahvistin toimii vahvistavana elementtinä ja kiertoilmiöhän on varmaan kaikille tuttu ja todellinen. Itse olen saanut sen aikaiseksi treenikämppäolosuhteissa luukuttaessani Fender Showmania melkeen täysillä jolloin stratokiersi ihan puhtaillakin soundeilla :-). Nähdäkseni lankkukitara on kehitetty juurikin eliminoimaan tuota kyseistä takaisinkytkentä ilmiötä joten en keksi miten se voisi olla toivottavaa, varsinkaan niin että ääni kiertäisi ihan omia aikojaan.

Mutta joo en minä ala tämän asian kanssa viisastelemaan yhtään tämän enempää. Nähdäkseni äänen fysikaalisia perusteita on tässäkin ketjussa veivattu edes ja takaspäin ihan riittävästi ilman että meikäläinen mistään mitään ymmärtämättä hämmentää asiaa lisää.

Kitaran soundit on kiinnostava spekuloinnin ja keskustelun aihe mutta tappelu ja vänkääminen on jokseenkin joutavaa.
hallu
23.09.2015 14:09:39 (muokattu 23.09.2015 14:11:05)
Laulava Kylätohtori: Minusta kenelläkään ei ole oikeus dissata ketään. Itse olen puolustanut kalliimpien kamojen ostajia, mutten koskaan dissannut halvempia. En siis ole tuonut omia mielipiteitäni totuutena, sillä se, jos joku on todellinen fakta, että jokainen saa ostaa haluamansa vehkeet ilman, että kenekään tarvitsee tulla sanomaan, ettei siinä ole järkeä, se on liian halpa/kallis, jne....

Ja toisaalta, eihän ne CS ja custom vehkeet edes ole "minun mielipiteeni", koska en ole koskaan sellaisia edes omistanut. Soitan keskihintaisilla Tokailla ja non-USA Fenderillä. Gibson nyt on lähinnä koriste. ;) Vahvistinpuolella on käsin kasattuja kotimaisia, mutta nekin ovat hinnaltaan lähinnä keskitasoa ja malli esimerkki siitä, mitä hinta/laatu-suhde on parhaimmillaan (just imo)...

Ja minä olen aina ihmetellyt, millä eväillä raumalaiset nauravat porilaisia. Tämä, jos mikä on kateellisten kusipäiden tuppukylä. Ei se ruoho taida sittenkään olla vihreämpää aidan toisella puolella... :D

Minä olen kokeillut CS kitaroita ja jopa Ruokangasta olen kokeillut ja ei nuo mun omatkaan lankut ihan umpi surkeita ole, vaikka monilla täällä on vielä moninverroin hienmpia. Minusta ne Customshopit ja käsityömestareiden kitarat ovat ihan hemmetin hyviä soittimia ihan kiistatta ei siitä asiasta ole mielestäni kahta sanaa enkä usko, että sellainen joka laittaa itselleen monen tonnin huippukepin tarvitsee sen kummemmin puolustamista. Nähdäkseni huippu keppi laitetaan siksi että ainakaan se asia ei sitten enää ole arvailujen varassa ja kitara on valmis kun kannat sen kaupasta kotiin, ei tartte vaihdella mikkejä eikä mitään muutakaan senkun vaan rokkaa.

Halvemmatkin kitarat ovat mielestäni hyviä ja niistä saa monista helposti ihan huippukepin kun tuunaa ja vaihtelee ne osat joissa on sanomista parempaan, mutta kovin usein ne ei ole suoraan pakasta ihan kompromissittömiä vaan semmoista pientä fiksaamista ne useinmiten kaipaa. Jopa tuo mun baja jota olen jaksanut hehkuttaa, vaati pientä fiksailua eikä suoraan pakasta kelvannut, vaan tarjosi hyvä aihion. Ei sille paljoa tarvinnut tehdä, mutta vähän kuitenkin piti fiksailla. Ja sekään ei ihan halpis ole vaan maksoi uutena yli viisi sataa (melkein kuussataa).

E: mulla on mökki kokemäellä ja olen poikennut muutaman kerran porissa ja raumalla kävin kerrankeikallakin vuosia sitten. Minusta satakuntalaiset ovat tosi mukavaa porukkaa kun heihin tutustuu rauhassa ajan kanssa eikä ala vänkäämään ;-D
azlag
23.09.2015 14:41:00
Laulava Kylätohtori: Minusta kenelläkään ei ole oikeus dissata ketään. Itse olen puolustanut kalliimpien kamojen ostajia, mutten koskaan dissannut halvempia. En siis ole tuonut omia mielipiteitäni totuutena, sillä se, jos joku on todellinen fakta, että jokainen saa ostaa haluamansa vehkeet ilman, että kenekään tarvitsee tulla sanomaan, ettei siinä ole järkeä, se on liian halpa/kallis, jne....

Et olekaan dissannut, ja siitä(kin) syystä plussa. Itse olen moiseen sortunut mutta mulla onkin asennevammoja. Useita, vaikeita asennevammoja. Voin kuitenkin puolustautua sillä että dissaukseni ovat uskoakseni poikkeuksetta olleet ns. anti-dissauksia.

Laulava Kylätohtori: ...Ja minä olen aina ihmetellyt, millä eväillä raumalaiset nauravat porilaisia. Tämä, jos mikä on kateellisten kusipäiden tuppukylä. Ei se ruoho taida sittenkään olla vihreämpää aidan toisella puolella... :D

Nnoh, itse tunnen vain muutaman raumalaisen ja ei niistä kyllä ole ollut yhtään pahaa sanottavaa :) Jos kuitenniin joskus Porin suuntaan ajelet, nappaa soittokamat mukaan ja pysähdy jamittelemaan. Kukaties saataisiin samalla (osittain kuvitellut, ehkä) sotakirveet haudattua. Tämä pätee tietty myös Halluun vaikka kirveitä ei uskoakseni ole heiluteltukaan.
First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..."
Laulava Kylätohtori
23.09.2015 15:22:06
hallu: Kyllä se minunkin nähdäkseni juuri tuosta mainitsemastasi väitteestä lähti...

Juu, kyllä näinhän se meni. Itse vaan viitsinyt kommentoida asiaa sen enempää, enkä ottaa kantaakaan... ;)

hallu: Minä olen kokeillut CS kitaroita ja jopa Ruokangasta olen kokeillut ja ei nuo mun omatkaan lankut ihan umpi surkeita ole, vaikka monilla täällä on vielä moninverroin hienmpia. Minusta ne Customshopit ja käsityömestareiden kitarat ovat ihan hemmetin hyviä soittimia ihan kiistatta ei siitä asiasta ole mielestäni kahta sanaa enkä usko, että sellainen joka laittaa itselleen monen tonnin huippukepin tarvitsee sen kummemmin puolustamista. Nähdäkseni huippu keppi laitetaan siksi että ainakaan se asia ei sitten enää ole arvailujen varassa ja kitara on valmis kun kannat sen kaupasta kotiin, ei tartte vaihdella mikkejä eikä mitään muutakaan senkun vaan rokkaa.

Joo, samaa mieltä. Onhan ne Ruokankaat huikeita, mitä viime vuonna Turengissa niitä hiplasin. Hauskinta oli, että jopa vaimo kommentoi niitä, vaikkei sitä kiinnosta meikäläisen kitarat, eikä se ikinä kommentoi mitään meikäläisen kitaroista, kitarakamoista, ostoksista tai mistään muustakaan. Mutta R:t oli vissiin sen verran vakuuttavia, että tuli kommenttia. :D

Halvemmatkin kitarat ovat mielestäni hyviä ja niistä saa monista helposti ihan huippukepin kun tuunaa ja vaihtelee ne osat joissa on sanomista parempaan, mutta kovin usein ne ei ole suoraan pakasta ihan kompromissittömiä vaan semmoista pientä fiksaamista ne useinmiten kaipaa. Jopa tuo mun baja jota olen jaksanut hehkuttaa, vaati pientä fiksailua eikä suoraan pakasta kelvannut, vaan tarjosi hyvä aihion. Ei sille paljoa tarvinnut tehdä, mutta vähän kuitenkin piti fiksailla. Ja sekään ei ihan halpis ole vaan maksoi uutena yli viisi sataa (melkein kuussataa).

Näinhän se on. Eikä niistä silti koskaan saman tasoisia saa, vaikka lositavia pelejä kylläkin. Kuten olen ennenkin sanonut, niin ei se itseilmaisun pullonkaula ole se kitara vaan...

E: mulla on mökki kokemäellä ja olen poikennut muutaman kerran porissa ja raumalla kävin kerrankeikallakin vuosia sitten. Minusta satakuntalaiset ovat tosi mukavaa porukkaa kun heihin tutustuu rauhassa ajan kanssa eikä ala vänkäämään ;-D

Äläs nyt, onhan se yleisesti tunnustettu tosiasia, että Suomen mulkuimmat ihmiset asuvat länsirannikolla... :D
Laulava Kylätohtori
23.09.2015 15:48:13
azlag: Nnoh, itse tunnen vain muutaman raumalaisen ja ei niistä kyllä ole ollut yhtään pahaa sanottavaa :) Jos kuitenniin joskus Porin suuntaan ajelet, nappaa soittokamat mukaan ja pysähdy jamittelemaan. Kukaties saataisiin samalla (osittain kuvitellut, ehkä) sotakirveet haudattua. Tämä pätee tietty myös Halluun vaikka kirveitä ei uskoakseni ole heiluteltukaan.

Kiitos kutsusta, näinhän ne muusikot oikeasti hoitavat erimielisyytensä. :) Vaikka luulen tosin, ettei meillä oikeasti juurikaan erimielisyyksiä edes taida olla. Pieniä nyanssieroja - saman verran, mitä puut vaikuttavat sähköiseen toneen. :D
FensonGibder
23.09.2015 16:17:59

Taas esitit virheellisen väitteen. Lopeta jo sotkeminen..

Eihän siitä ole kuin sivu tai kaksi, jossa viimeksi selitin ENSIMMÄISEN tutkimuksen (eli Toledon) päätelmästä, että ne vähäiset muutokset hukkuvat vahvistetussa saundissa. Hus, lukemaan stormriders.pdf parin sivun takaa.

Muissa testeissä puhutaan korvin kuulumattomista ja häviävän pienistä eroista - onko ne teistä sama kuin ei ollenkaan.. Nyt tarkkuutta siihen jargoniin!
Riffi, nyt.
GiovanniDiRondo
23.09.2015 17:15:19

En tiedä onko tämä vain yhteensattuma, mutta toisellakin voorumilla on tikusta saatu asiaa

http://www.thegearpage.net/board/in … t-they-newbie-to-the-issue.1619770/

Tunnettujen kitaramikrofonin käämijöiden kommentit ovat myös kiinnostavaa luettavaa:

http://www.thegearpage.net/board/in … issue.1619770/page-15#post-20640698

Jos joku ei itse keksi fiksuja argumentteja tonevuudin puolesta, niin täältä voi lainata.
tumppusormi
23.09.2015 18:13:04
FensonGibder: Taas esitit virheellisen väitteen. Lopeta jo sotkeminen..

Eihän siitä ole kuin sivu tai kaksi, jossa viimeksi selitin ENSIMMÄISEN tutkimuksen (eli Toledon) päätelmästä, että ne vähäiset muutokset hukkuvat vahvistetussa saundissa. Hus, lukemaan stormriders.pdf parin sivun takaa.

Muissa testeissä puhutaan korvin kuulumattomista ja häviävän pienistä eroista - onko ne teistä sama kuin ei ollenkaan.. Nyt tarkkuutta siihen jargoniin!

Muistaakseni kuintenkin mainitsit, että lankkukitaroissa rungosta ei värähtelyä tule takaisin kieliin.

Nyt kuitenkin päästään tähän itse asiaan, eli onko sillä merkittävää vaikutusta, joka varmaan on kuulijasta ja soittajasta riippuvaista.

Itse pistin aiemmin tämän linkin, josta mielestäni afrikan mahonki oli selvästi muista erilainen.
https://www.youtube.com/watch?v=seFBVpGmXKk

Kyseessä ei kuitenkaan ollut tämmöinen yliopiston tutkimus (tässäkin on virheellinen olettamus, että yliopistot tekevät aina puolueetonta tutkimusta). Toledon tutkimuksessa ei kuitenkaan ollut ollenkaan mahonkia käytössä. Willseasy guitar antitonewoodilainen ei myöskään käyttänyt mahonkia vertailussaan. Sitten se australialaisen yliopiston jutusta ei saa muuta kuin jonkin abstraktin. Ilman mitään mittaustuloksia, tai tarkempaa selvitystä miten testaus tehtiin. Lisäksi noissa tutkimuksissa tunnutaan oletettavan, että valitut puulajikkeet ovat tasalaatuisia, eli vaahtera on aina samanlaatuista. Noi tutkimukset olisivat uskottavampia, jos valitut puut olisi mitattu esimerkiksi soundengineerin tapaan ja kyseisistä rungoista olisi myös ollut taajuusspektrit. Nuo tutkimukset voisi tehdä alusta asti siten, että valittaisiin alkuoletusten mukaan mahdollisimman paljon toisistaan eroavat puut tonen suhteen. Nyt tulee lähinnä kuva, että kaksi samantyyppistä lankkua kuulostaa samalta. Toledon tutkimuksessa myös oli aika suuriresistanttinen sinkkumikki. Oman olettamukseni mukaan sen resonanssitaajuus on varmaankin sieltä matalemmasta päästä sinkkumikkien joukossa.

En oikein ymmärrä miksi vain Toledon ja australian yliopiston tutkimuksia voi pitää valideina tässä asiassa. Muita tuoreita tutkimuksia ei nyt tietenkään ole, mutta ei noista voi vetää mitään lopullista johtopäätöstä ja julistaa niitä totuutena.

Olisiko vielä tutkimusta, jossa olisi vaikka 10 kitaraa, joissa olisi samat puut ja samanlaiset osat, mutta joka kitarassa siis omat mikkinsä, ja eikä siirrettäisi osia kitarasta toiseen. Olkoon jokaisessa vaikka Seymour Duncanin joku tietty single coil malli. Kuinka suuria ne erot olisi.
pappasfin
23.09.2015 18:25:00
GiovanniDiRondo: En tiedä onko tämä vain yhteensattuma, mutta toisellakin voorumilla on tikusta saatu asiaa

http://www.thegearpage.net/board/in … t-they-newbie-to-the-issue.1619770/

Tunnettujen kitaramikrofonin käämijöiden kommentit ovat myös kiinnostavaa luettavaa:

http://www.thegearpage.net/board/in … issue.1619770/page-15#post-20640698

Jos joku ei itse keksi fiksuja argumentteja tonevuudin puolesta, niin täältä voi lainata.

On tästä samasta väännetty maailmalla.
Ihan mielenkiintoista luettavaa nuo tunnettujen kitramikkien valmistajien kirjoitukset asiasta.
PappaSFin
FensonGibder
23.09.2015 18:34:20
pappasfin: On tästä samasta väännetty maailmalla.
Ihan mielenkiintoista luettavaa nuo tunnettujen kitramikkien valmistajien kirjoitukset asiasta.

No ei yhtään yllättänyt, että maailman suurimmat mikkivalvistajat kehuvat siinä kilvan fenssonia ja gibderiä..

BIIIIIIIIIIAAAAAAAASSSSS
Riffi, nyt.
pappasfin
23.09.2015 18:41:54 (muokattu 23.09.2015 18:46:25)
FensonGibder: .... BIIIIIIIIIIAAAAAAAASSSSS....

??? mitäs tuolla kyseisellä tarkoitat ???

Kyseinen kirjainrivikö on huonoa englantia vaiko suomalaisittain kirjoitettu huudahdus parista sanasta miten se niin kus lausuttais?
PappaSFin
azlag
23.09.2015 18:54:12
mpekkanen: ...Muiden mielipiteet ei minua haittaa ja jokainen voi olla tosiaan mitä mieltä tahansa. Kuitenkin kun todistetaan, ettei puu vaikuta sähkökitaran sähköiseen soundiin-->Niin siitä saa helposti sellaisen kuvan vasta-alkaja, että ostampa halvan kitaran ja laitan siihen hyvän mikin.
Näin ei saa välttämättä hyväsoundista kitaraa tai hyvää muutenkaan. En myöskään väitä, etteikö täällä olisi kaikki samaa mieltä siitä että kitaran laatuun vaikuttaa moni muukin asia kuin ne puut tai pelkkä mikki.
...

Ja höpöhöpö. Avainsanana vasta-alkaja. Kuka tahansa vasta-alkaja saa halvalla hyvän kitaran jos vaan on yksikin tuttu joka on perehtynyt säätöihin. Ei halvalla saa valmista täydellistä pakettia mutta sellaisen kyllä, mikä kasvaa tarvittaessa siinä soittajan mukana. Vaihtakoot uuteen sitten kun siltä tuntuu. Rahallinen menetys joka tapauksessa pieni tässä keississä.

Kitaran laatuun vaikuttaa moni muukin asia kuin puut tai mikki. Mutta sille vasta-alkajalle ei ole väliä kuin vahvistimesta. Mikki tulee jossain vaiheessa. Eikös se nyt ainakin ole tullut selväksi että siihen, jotta pystyisi selvästi erottamaan kaikki nyanssit vahvistetusta äänestä, pitää olla vähintään kultakorva, jolla ainakin 120 vuotta soittokokemusta takana tai vaihtoehtoisesti luonnonlahjakkuus. Ei se aloittelija näitä mieti, eikä tarvitsekaan, yhden halaistun pisaran vertaa. Kunhan kitara on hyvä soittaa ja näyttää hyvältä niin homma on klaar.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)