Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuulosuojaimet kaiuttimilla + 3.5mm liitäntä
1 2
L.Ruoska
02.01.2010 12:03:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mors!
 
Tuntuu että olen kaikenaikaa töissä (paitsi kun olen m.netissä:) ja alkaa kismittää Peltor+nappikuulokkeet mp3-soittimesta yhdistelmän epäkäytännöllisyys. Aina kun puhelin soi ni joutuu sitten asettelemaan puhelun jälkeen uusiksi napit ja luurit päähän, bonusvaikeutena joskus on hengityssuojainta vielä siinä välissä.
 
Jäin siis kaipaamaan luureja joissa on riittävä äänenvaimennus raksahommiin (naulapyssyt, sirkkelit, hiomakoneet jne soi aamusta iltaan) ja kohtuulliset kaiuttimet sisäänrakennettuna. Budjettina olis joku 50€ karkeasti.
 
Ostin K-Raudasta yks kerta Peltorin 3.5mm-liitännällä varustetut luurit mutta niitä nyt ei ainakaan musiikinkuunteluun voi olla tarkoitettu. Sain ne yrityspalvelun äijältä ihan kohtuulliseen hintaan (6X€ muistaakseni) mutta niiden suunnittelu on mennyt niin metsään että vein takaisin seuraavana päivänä. Ne puristaa päätä niin että silmämunat turpoaa ja verta tulee sieraimista, ääni menee passiivina läpi 3.5mm liitännästä mutta kaiuttimista ei kuulu mitään ellei väännä virrat päälle siihen vehkeeseen jolloin radio alkaa kuulua samaan aikaan. Eli aina pitää olla radion volume nollassa ja virrat päällä kun kuuntelet mp3sia, mikä pointti siinä nyt on?
Myöskin ne Peltorit on noin metrin leveät ja jäät päästäsi ovenkarmeihin kiinni..
 
Eli kertokaas vaihtoehtoja?
 
T.Bonella on jotkut 33€ luurit, Vic Firthillä 66€, molemmat Thomannilta. Entäs muita?
 
päänahka
02.01.2010 12:11:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon käyttänyt töissä Kossin Spark Plugeja (nykyään Pathfinder?). Ne vaimentaa ainakin niissä oloissa (logistiikkaterminaali, jossa kuljetushihna huutaa koko ajan vieressä) ihan riittävästi, ja äänenlaatukin on ihan hyvä.
 
Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa.
Kailis
02.01.2010 13:39:14 (muokattu 02.01.2010 13:44:59)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

päänahka: Mä oon käyttänyt töissä Kossin Spark Plugeja (nykyään Pathfinder?). Ne vaimentaa ainakin niissä oloissa (logistiikkaterminaali, jossa kuljetushihna huutaa koko ajan vieressä) ihan riittävästi, ja äänenlaatukin on ihan hyvä.
 
Aina kun puhelin soi ni joutuu sitten asettelemaan puhelun jälkeen uusiksi napit ja luurit päähän
 
Ei taida poistaa ongelmaa. Jos on rohkeutta ja tee-se-itse asennetta, vois asentaa Kossin Porta Pron elementit suojaimien sisään. Laatutoistoa halvalla. Noitahan on saanut tarjouksesta alle kolmeen kymppiin.
 
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=11062
 
Antti1
02.01.2010 14:02:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä voisin ostaa tommoiseen ongelmaan itselleni Extreme Isolationin luurit, esimerkiksi Thomann noita myy.
 
Sell the kids for food, weather changes mood.
Zammy
02.01.2010 14:09:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuunteletkos musaa puhelimesta vai erillisestä soittimesta? Ainakin iphonessa toi hoituu kätevästi kun musat soi puhelimesta ja puhelun tullessa vastapuolen ääni kuuluu niistä kuulokkeista ja puhelinta vaan nostetaan sen verran lähemmäs suuta, että se vastapuoli myös kuulee oman äänen. Ei mitään tarvetta välissä viritellä kuulokkeita tai kuulosuojaimia pois ja voi käyttää mitä vaan kuulokkeita jotka vaan sinne kuulosuojaimen alle mahtuu. Ja varmaan vastaavalla tavalla tuo homma toimii monella muullakin puhelimella.
 
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
Kailis
02.01.2010 14:26:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Extreme Isolation ja Vic Firth käy tosiaan jos ei kovin hi-fiä hae. Kapselit ei noissa ole kovin kummoiset.
 
Antti1
02.01.2010 14:30:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Extreme Isolation ja Vic Firth käy tosiaan jos ei kovin hi-fiä hae. Kapselit ei noissa ole kovin kummoiset.
 
Tosta mä en osaa sanoa yhtään mitään, mutta kuulosuojaimiksi noista Vic Firtheistä ei kyllä juurikaan ole. Törkeän huonot värkit kaikinpuolin.
 
Sell the kids for food, weather changes mood.
32788
02.01.2010 20:20:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zammy: Kuunteletkos musaa puhelimesta vai erillisestä soittimesta? Ainakin iphonessa toi hoituu kätevästi kun musat soi puhelimesta ja puhelun tullessa vastapuolen ääni kuuluu niistä kuulokkeista ja puhelinta vaan nostetaan sen verran lähemmäs suuta, että se vastapuoli myös kuulee oman äänen. Ei mitään tarvetta välissä viritellä kuulokkeita tai kuulosuojaimia pois ja voi käyttää mitä vaan kuulokkeita jotka vaan sinne kuulosuojaimen alle mahtuu. Ja varmaan vastaavalla tavalla tuo homma toimii monella muullakin puhelimella.
 
Jep, taikka sitten hommaat alle vähän laadukkaamman stereo-handsfreen mikrofonilla. Ja musat kännykästä.
 
L.Ruoska
02.01.2010 21:51:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zammy: Kuunteletkos musaa puhelimesta vai erillisestä soittimesta?
Erillisestä soittimesta 99.9% ajasta. Mulla on sen verran rough and tough työympäristö (remonttia, rakennusta, roudausta, liimoja, maaleja ja rakennuspölyä) että en uskalla hommata mitään hifi-luuria. Mulla on nyt nyt Nokian 5220 jossa on 3.5mm liitäntä ja pari gigaa musaa. Luuri on alle vuoden vanha ja jo melkolailla loppusuoralla (musiikkinäppäimet ja volumesäätö ei oikein toimi). Eli kun vuoden tai parin välein menee luuri ja parissa kuukaudessa ne on jo erittäin käytetynä näköisiä niin en viitsi ostaa mitään kosketusnäyttöistä tai kallista anyway.
 
Mulla on ollut aina noita Creativen soittimia, halpoja ja tukee MTP-protokollaa joten ei tarvii audiokirjoja gigatolkulla synkata Media Playerista vaan voi kopsata suoraan folderit. Nyt on meneillään toinen Zen X-Fi 32 gb, edellinen kesti melkein vuoden...sitä edelliset Zen Vision:M 32 gb soittimet kesti kanssa noin vuoden kumpikin. Onneks ne menee aina kotivakuutukseen ja kun ebaysta ostan niin siinä tekee useimmiten muutaman mukavasti voittoa vielä omavastuunkin jälkeen. En viitsi ostaa erityisen kalliita soittimia koska niistä kuitenkin aina halkee näytöt ja ne menee täyteen sitä hienoista rakennuspölyä joka tunkee joka paikkaan..
 
Kuuntelen pääasiassa audiokirjoja enkä hae mitään hifi-soundia musiikillekaan kunhan nyt jotain bassoa tulisi edes sillon kun koneet ei laula täysillä. Keissi on siis se että remonttihommissa niiden luurien on pakko toimia kuitenkin kuulosuojaiminakin koska iskuporakoneet, sirkkelit ja muut tuhomyllyt tekee vähän hallaa kuulolleni (johon olen hyvin kiintynyt).
 
Vic Firthiä on nyt disautettu tässä ja muissa threadeissa niin että ne eivät taida olla kovin kannattava ostos, kun ovat kaksi kertaa T.Bonen hintaisiakin. Nykyiset luurit ovat Peltorin H7A (jossa alla Sonyn napit), niiden vaimennus on ymmärtääkseni -31dB ja se riittää ihan hyvin. Extreme Isolationin luureissa on kolmen metrin johto mikä ei mulle sovi ollenkaan kun sitten sitä johtoa on ylimääräiset ~1.8 metriä kiepillä jossain taskussa ja paidan alla tjsp, ei hyvä. T-Boneissa on coiled piuha mikä sentään pysyy lyhyenä joten sekin puoltaisi niitä. Vaimennusta olisi 22dBA, luuletteko että riittää mihinkään?
 
On siinä tosiaan sekin vaihtoehto että ostaisin jotkut avoimet luurit ja repisin niistä speakerit noihin Peltoreihin, ei pöllömpi idea ollenkaan. En vain tajua miksei Peltor voi suoraan tehdä passiivisia kuulokeversioita jostain niiden perusluureista. Maksaisin iisisti 40€ jos saisin nämä nykyiset 15€ luurini jollain kämäsillä elementeillä ja 3.5mm liitännällä..
 
Antti1
02.01.2010 21:55:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sulla oli ne Peltorit jo ennestään? Jos kerran näin, niin tuskin olisi ihan liian paha keikka modata/modauttaa hyppylangalla sisääntuloa suoraan niihin elementteihin kiinni.
 
Sell the kids for food, weather changes mood.
Kailis
03.01.2010 01:54:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja noissa Porta Pro luureissa on hintasekseen ällistyttävä äänentoisto. Sitä bassoa, hyvätasoista, tosin piisaa.
 
Simo78
03.01.2010 13:34:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tosta mä en osaa sanoa yhtään mitään, mutta kuulosuojaimiksi noista Vic Firtheistä ei kyllä juurikaan ole. Törkeän huonot värkit kaikinpuolin.
 
Meillä on toimineet treenikämppä demojen nauhoituksissa ihan loistavasti, sillein että klikit ja taustatulee luureihin ja rumpali soittelee ilman että rummut tulee luureihin... Onhan noita varmaan parempiakin, mutta ihan toimivat pelit, en sitten tiedä onko t-bonet ihan samaa kamaa mut halvemmalla?
 
L.Ruoska
03.01.2010 20:35:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Sulla oli ne Peltorit jo ennestään? Jos kerran näin, niin tuskin olisi ihan liian paha keikka modata/modauttaa hyppylangalla sisääntuloa suoraan niihin elementteihin kiinni.
Joo siis Peltorin perusluurit, H7, löytyy ja ne on hyvät päässä. Samaa kamaa kuin nykyisin hyllystä löytyvä Peltor Optime II. Täytyy ottaa mitat noista Peltoreista huomenna ja kattella vähän kaupoissa että minkä kokoiset kapselit noissa on. Melkeinpä varmaan vois katella jotain Biltema/Clas Ohlson 5€ luureja ekana niin ei sitten harmita jos tuli terminoitua Kossit lopullisesti :D
 
Kailis
04.01.2010 12:24:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leo Lindgren: Joo siis Peltorin perusluurit, H7, löytyy ja ne on hyvät päässä. Samaa kamaa kuin nykyisin hyllystä löytyvä Peltor Optime II. Täytyy ottaa mitat noista Peltoreista huomenna ja kattella vähän kaupoissa että minkä kokoiset kapselit noissa on. Melkeinpä varmaan vois katella jotain Biltema/Clas Ohlson 5€ luureja ekana niin ei sitten harmita jos tuli terminoitua Kossit lopullisesti :D
 
Sovitus vois olla helpoin sellaisiin pyöreäkuppisiin malleihin mutta modaamalla saa aikaan kummia. Kerrothan kokemuksistasi sitten täällä?
 
Antti1
04.01.2010 15:31:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Sovitus vois olla helpoin sellaisiin pyöreäkuppisiin malleihin mutta modaamalla saa aikaan kummia. Kerrothan kokemuksistasi sitten täällä?
 
Mä oon joskus viritellyt Peltorin Optime II -suojaimiin erilaisia kuulokevirityksiä. Ongelmana oli johdon läpivienti kuppiosasta, sama myös liittimellä varmasti: yläbassot ja alamiddle rupeaa vuotamaan pahasti läpi. Pelkän johdon läpiviennillä mä tukin ylimääräisen reiän tiiviisti leikkaamalla johdon ympärille raksatulpasta sopivan tiivisteen, joka samalla toimi siis myös vedonpoistona. Se auttoi jonkun verran, mutta ihan musatouhuissa nopeakin vertailu modaamattomiin Peltoreihin paljasti kohtuullisen suuren eroavaisuuden vuotoäänissä.
 
Noilla pikkuluurien elementeillä tulee myös se ongelmaksi vähän asennustavasta riippuen, että ne jäävät liian kauaksi korvasta --> toisto vääristyy ja bassot häviävät. Kannattaa miettiä, että josko kupin sisään rakentelisi jonkun systeemin, jolla tuo elementin sopivalle etäisyydelle. Se eristävä vaahtomuovi kannattaa kuitenkin koittaa pitää mahd. ehjänä ja yhtenäisenä, muuten pilaat loputkin siitä eristyksestä. Sitten pitäisi vielä viedä johto toiseenkin luuriin, jos käytät liitintä erillisellä 3,5mm-3,5mm johdolla. Miten sen saa kulkemaan nätisti sitä pantaa pitkin ja vielä kestämäänkin jne.
 
Kaikenkaikkiaan pirun vaikea projekti, jos oikeasti meinaat tehdä jotain niistä Peltorin radioluureista parempaa miltään kannalta katsottuna.
 
Sell the kids for food, weather changes mood.
L.Ruoska
05.01.2010 21:45:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mä oon joskus viritellyt Peltorin Optime II -suojaimiin erilaisia kuulokevirityksiä.
Puhut asiaa. Itse mietin näitä samoja juttuja myös. Kupista toiseen viennin hoitaisin käyttämällä semmosia luureja missä on Y-haarapiuha eli ei tarvii viedä korvasta toiseen. Äänieristyksen hoitaisin vaikkapa tökkäämällä tipan liimaa tai silikonia siihen läpivientiin, esim. Sika-massa toimis hyvin liimana ja on elastistakin. Mietin myös sitä että soundi on melko varmaan vähän kakka, niinkun sanoit niin basso jää uupumaan kun elementit on kaukana korvista. Se vois silti olla mukavampi kun napit luurien alla. Olen vuositolkulla vetänyt tolla napit+luurit-yhdistelmällä mutta ei se nyt mukavin ole.
 
Peltorin omissa mp3-luureissa probleema on "vain" se että niissä ei ole mitään tehty oikein. Puristaa päätä joku 5x enemmän kuin tavalliset Optimet, se koko elektroniikka on hanurista (tarvii patterin passiiviskobeille..) ja äänenlaatu oli syvältä ja siinä oli vielä hullu suhina ja sihinä päällä koko ajan.
 
The Jack
22.09.2015 09:40:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viidessä vuodessa lienee tekniikka kehittynyt. Eli mikä olisi tällä hetkellä suositeltava perinteisen mallinen kuulosuojain jonka kautta voisi kuunnella langattomasti kännykkään tallennettua musiikkia? Hintaa saisi olla korkeintaan parisataa, koska joku luurit jossain vaiheessa kuitenkin pöllii. Ei mitään 500-600 euron hifistelypeltoreita, mutta silti kestävät ja laadukkaat pitäisi olla.
 
Antti1997
22.09.2015 19:27:44 (muokattu 22.09.2015 19:30:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Jack: Viidessä vuodessa lienee tekniikka kehittynyt. Eli mikä olisi tällä hetkellä suositeltava perinteisen mallinen kuulosuojain jonka kautta voisi kuunnella langattomasti kännykkään tallennettua musiikkia? Hintaa saisi olla korkeintaan parisataa, koska joku luurit jossain vaiheessa kuitenkin pöllii. Ei mitään 500-600 euron hifistelypeltoreita, mutta silti kestävät ja laadukkaat pitäisi olla.
 
Itse käytän budjettiratkaisuna Peltorin MP3-suojaimia joihin olen ostanut erillisen bluetooth-vastaanottimen (Jabra Clipper), jonka saa kätevästi sankaan kiinni. Peltorit taitaa saada halvimmillaan alle 60 eurolla, tuo Jabra maksoi muistaakseni n. 50e kun jokin aika sitten ostin uuden hajonneen tilalle, tosin tuota mallia ei kai enää valmisteta koska muistan että ei oikein meinannut mistään enää löytyä.
 
Varmaan löytyy parempiakin vaihtoehtoja, mutta itse olen ollut tyytyväinen tähän. Toki tuo bluetooth täytyy laittaa aina työvuoron jälkeen lataukseen usb-liitäntään.
 
"Kaksiakselinen on tuo minun kärry. Itse asiassa siinä on neljä akselia." -Sompi
StJerky
23.09.2015 11:44:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse löysin joskus vuosia sitten jonkun Halpahallin alekorista Häger Mower-merkkiset kuulosuojaimet, joissa juuri tuo 3,5-plugiliitos. Toimii minulle hyvin imuroidessa ja nurmikkoa leikatessa.
 
joku muu sikko
23.09.2015 14:03:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Ei taida poistaa ongelmaa. Jos on rohkeutta ja tee-se-itse asennetta, vois asentaa Kossin Porta Pron elementit suojaimien sisään. Laatutoistoa halvalla. Noitahan on saanut tarjouksesta alle kolmeen kymppiin.
 
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=11062

 
Alkoi kiinnostaa. Onko tällainen tehty oikeastikin, eli mahtuu ne Kossin elementit sinne peltorin elementtien paikalle?
Käytän itse peltoreita rumpuja soitellessa ja siitä miniplugista sitten musiikkia tai metronomi sisään - peltoreissa on vaan aivan kelvoton soundi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «