Laulava Kylätohtori: Onko kokemuksia pure nickel -kielistä? Onko soundi tumppu vai vaimentaako se vain sitä uusien kielin kirskuvinta yläpäätä? En tiedä viitataanko tällä jonkin tietyn valmistajan pure nickeleihin vai ihan yleisesti, mutta itse en muun tyyppisillä kielillä soitakaan. Hyvä tatsi, pehmeämpi atakki, ei liian kirkas yläpää. Mutta Musti, munat, jne. Steve Vain Elämää |
Stalkah 22.09.2015 10:49:38 | |
---|
Niin siis itekin oletin jostain syystä, että puhuttiin D'Addarion Pure Nickel XL -kielistä. "Olennaisin kysymys lienee, että jos metsässä kaatuu puu ja kukaan ei ole kuulemassa, niin ostaako hipsteri sen levyn?" |
Gabe 22.09.2015 11:31:55 | |
---|
Stalkah: Mites se nyt noin? Mie oon soitellut noilla perushyvillä kielillä kohta varmaan kymmenen vuotta ja oon välillä kokeillu muutakin, mutta aina palannut noihin. Hyvä hinta-laatu-suhde. Jos on kovin hikoavat kädet, niin saattavat paukahtaa kyllä jotain laadukkaampia kieliä nopsemmin ruosteeseen, tai mitä syöpymää niihin ikinä tuleekaan. Vähintäänkin pari kuukautta aktiivista soittoa on aina kestäneet moitteetta itelläni. Siis minä puhun näistä: http://www.daddario.com/DADProductD … Pure_Nickel__Blues_Jazz_Rock__11_48 Puhtailla ne toimi ihan kivasti, sellainen pehmeä soundi. Mutta jos vähänkään mentiin särölle niin jokin niissä mätti, ei ollut samanlaista ärhäkkyyttä. Myös kitara vähän vaikutti. Straton kanssa nuo toimi parhaiten, Les Paulin kanssa huonoiten. Kokeilen aina jotain uutta välillä, mutta aina palaan ihan perus kieliin. Eli nikkelipäällystettyihin teräskieliin. Rotosoundin 11-48 on nyt ollut jo jonkun aikaa käytössä. |
Rudenorth 26.09.2015 13:27:43 | |
---|
Yleensä Daddario/GHS/Electro Harmonix 10-46. |
Stalkah 26.09.2015 18:00:16 | |
---|
Joo sori Gabe, mie soittelenkin D'Addarion Nickel Wound XL -kielillä, en Pure Nickel -kielillä. Män sekasi. "Olennaisin kysymys lienee, että jos metsässä kaatuu puu ja kukaan ei ole kuulemassa, niin ostaako hipsteri sen levyn?" |
Metalkallo 26.09.2015 18:11:11 (muokattu 26.09.2015 18:11:37) | |
---|
Siirryin Duesenbergin 10-50 setistä 10-46 settiin jokin aika sitten, mutta kaitpa sitä pitää itsekin ruveta addario hepuksi kun noita Duesenberg kieliä ei tunnu löytyvän suomesta kovin hyvin enää edes f- musiikin liikkeistä että niiden nettisivuilta. Ja ihan niitä normi nikkeli juttujahan minäkin käytän. Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin. |
Gabe 26.09.2015 18:30:37 | |
---|
Stalkah: Joo sori Gabe, mie soittelenkin D'Addarion Nickel Wound XL -kielillä, en Pure Nickel -kielillä. Män sekasi. Vähän arvelinkin, Pure Nickel ei oikein kalskahtanut Joonakselta. :D Nickel Wound XL:t ovat tosi hyvät peruskielet, itsekin olen soitellut niillä vuosia ja aina nykyäänkin toisinaan. |
arijuki 26.09.2015 19:42:53 | |
---|
D'Addarion Nickel Wound 10-46 kiinni kaikissa, 2 x Lespa ja 2 x Strato. Joskus käyttänyt myös GHS Boomers vastaavia. Kokeilin Kitarapasta ostettua John Pearse settiä mutta en huomannut ihmeempiä. Onko teistä jotain oleellisia eroja jos verrataan Nickel Wound settejä vaikka nyt D'Addario, GHS, Rotosound yms. yleisimpiä kieliä? The beautiful thing about learning is nobody can take it away from you. - B.B. King |
Gabe 26.09.2015 20:35:12 | |
---|
arijuki: D'Addarion Nickel Wound 10-46 kiinni kaikissa, 2 x Lespa ja 2 x Strato. Joskus käyttänyt myös GHS Boomers vastaavia. Kokeilin Kitarapasta ostettua John Pearse settiä mutta en huomannut ihmeempiä. Onko teistä jotain oleellisia eroja jos verrataan Nickel Wound settejä vaikka nyt D'Addario, GHS, Rotosound yms. yleisimpiä kieliä? Eipä noissa oleellisia. Rotosoundeissa ei ole tullut maanantaikappaleita vastaan, ja muutenkin ovat edullisia ja kestäviä. |
Stalkah 26.09.2015 21:12:03 | |
---|
Miusta GHS:n Puumerssit kulu tummasoundiseksi sekä "tukkeentu" kakkelista ja ruosteesta nopeemmin. Ainakin omassa käytössä D'Addariot tuntuu kestävän pidempään ja sen takia oon niissä pysytellytkin. Tää tosin perustuu ehdottoman omakohtaiseen kokemukseen ja GHS:n kielillä oon soittanu viimeks varmaa 5 vuotta sitten, että en tiedä heijän nykytasosta. Näihin kokemuksiin vaikuttaa se, et omat kädet ei juurikaan hikoa (soittaessakaan) ja toisaalta pitää muistaa aina heittää "jälkivoitelut kunnon sessioiden jälkeen" ;) Eli siis jotain kieltenpuhdistus- ja/tai suoja-ainetta niin, että turha smägmä ei jää kieliin ja ruostuminen ynnä muut oireet pysyy jonkun aikaa pidempään loitolla. En siis tässä suhteessa ole ehkä paras koe-eläin kielten räplääjänä, kun miun kätösten olosuhteet on aika otolliset pitkää kielten elinkaarta silmällä pitäen. "Olennaisin kysymys lienee, että jos metsässä kaatuu puu ja kukaan ei ole kuulemassa, niin ostaako hipsteri sen levyn?" |
ÄrGee 02.10.2015 13:51:23 | |
---|
Nyt on Elixir Nanoweb 10-52 setti drop C#-vireessä. Tuntuma on liukas ja kova, bendailu on kevympää liukkauden takia. Plektra liikkuu myös liukkaammin, eikä tartu. Normikielet tarttuvat nauhoihin vähän enemmän. Soundi ei ole ihan niin ''in your face'' kuin D'addario NYXL -kielissä. Kaikinpuolin mukavaa vaihtelua, koska käsistä tuleva hiki ja rasva ei jää kiinni ja kuoleta kieliä heti ensimmäisen viikon aikana. |
P-Keisari 02.10.2015 14:04:41 (muokattu 02.10.2015 14:06:37) | |
---|
DR DBG .9 - .50 setti johon vielä erikseen hankittu .70 kieli. Ja ihan 6-kielisessä kitarassa käytän. Tuommosia .70 settejä tuntuu olevan vähän hankalampi löytää, niin olen tutkinut, että helpoimmaksi tulee kuin tekee noin. edit Ja vire on noilla jykevämmillä kielillä yleensä droppi A tai G# tai G. Sitten noissa kevyemmän musiikin kitaroissani käytän vähän nyt mitä kieliä innostun hankkimaan. Ei ole mitään tiettyjä oikeastaan niissä. Tai ei mulla nyt oikeastaan sen kummemmin kevyen musiikin kitaroitakaan ole, mutta ne on niitä joilla soitan jotain muuta kuin sitä kovinta mättöä. |
käsi 02.10.2015 14:08:54 | |
---|
Stalkah: Miusta GHS:n Puumerssit kulu tummasoundiseksi sekä "tukkeentu" kakkelista ja ruosteesta nopeemmin. Ainakin omassa käytössä D'Addariot tuntuu kestävän pidempään ja sen takia oon niissä pysytellytkin. Tää tosin perustuu ehdottoman omakohtaiseen kokemukseen ja GHS:n kielillä oon soittanu viimeks varmaa 5 vuotta sitten, että en tiedä heijän nykytasosta. Näihin kokemuksiin vaikuttaa se, et omat kädet ei juurikaan hikoa (soittaessakaan) ja toisaalta pitää muistaa aina heittää "jälkivoitelut kunnon sessioiden jälkeen" ;) Eli siis jotain kieltenpuhdistus- ja/tai suoja-ainetta niin, että turha smägmä ei jää kieliin ja ruostuminen ynnä muut oireet pysyy jonkun aikaa pidempään loitolla. En siis tässä suhteessa ole ehkä paras koe-eläin kielten räplääjänä, kun miun kätösten olosuhteet on aika otolliset pitkää kielten elinkaarta silmällä pitäen. Ite oon siirtynyt GHS boomersseihin, vahingossa. Olen pitänyt noista. Oli kielet mitä yleensä käytin loppu liikkeestä. Ostin pari settiä GHS:ä, molemmissa seteissä olo viallinen kieli. Sen verran vitutti että laitoin palautetta firmalle. Ne vastasi aika myöhään mutta korvasi setit ruhtinaallisesti. Jonkin ajan päästä paljastui että noissa korvauskieliseteissäkin oli paskana kieliä. Laitoin taas palautetta, ja tuli lisää kieliä. Nyt on sitten ihan reilusti kieliä kotona, joten soittelenpa näillä nyt hetken aikaa. Noiden soundi tummuu nopeasti ilman huoltoa mutta tuo GHS:n fast fret tuote on hyvä puhdistamaan kieliä ja pidentää ikää kielissä huomattavasti MUSIC LOVER, Joka on päättänyt onnistua unelmissa |
heviäijä 03.10.2015 09:07:38 | |
---|
Ite ajattelin siirtyä 9-46 setistä 10-52 settiin. Eihän noin pieni muutos aiheuta vireongelmia JOS siirryyn TAKAISIN 9-46 settiin? SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life. |
ÄrGee 03.10.2015 11:11:13 | |
---|
heviäijä: Ite ajattelin siirtyä 9-46 setistä 10-52 settiin. Eihän noin pieni muutos aiheuta vireongelmia JOS siirryyn TAKAISIN 9-46 settiin? Kyllä 10-52 setissä pitäisi olla enemmän vetoa, eli ehkä joudut säätämään kaularautaa ja intonaatiota. |
heviäijä 03.10.2015 11:41:57 | |
---|
ÄrGee: Kyllä 10-52 setissä pitäisi olla enemmän vetoa, eli ehkä joudut säätämään kaularautaa ja intonaatiota. Niin tietenkin, mutta mietin että miten satula toimii, jos vähän joudun muuttamaan satulauria 10-52 setille sopivaksi? Mitenkähän toimii jos vaihtaa takaisin 9-46? SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life. |
metlica 03.10.2015 12:26:40 | |
---|
heviäijä: Niin tietenkin, mutta mietin että miten satula toimii, jos vähän joudun muuttamaan satulauria 10-52 setille sopivaksi? Mitenkähän toimii jos vaihtaa takaisin 9-46? Mä en oo koskaan joutunu säätään satulaa tai tallaa 10-52 setille vaikka kaikissa on ollu aiemmin 9-46.. Get it fucking done. |
gazorlac 03.10.2015 13:14:21 | |
---|
Ernien palleja käyttänyt nyt useamman vuoden, C-vireessä Beefyjä, Deessä Powereita, Eessä Regulareja. |
Åboensis 03.10.2015 21:21:48 | |
---|
Mää olen laiska enkä jaksanut lukea kuin kaks viimosta sivua, mutta kukaan ei maininnut mun käyttämiä "Markkinoiden hienoimpia flat-wound kieliä" eli Pyramideja. Käytän noita nykyään siis kaikissa Stratoissani, setti on .010-.0465. Ältsin mieltsin kivat sormille, hyvät tsöyndit ja silleen. Punottu 3. kieli on välillä vähän raskas venyttää, jää siis joskus bendi tekemäti tai tulee tehtyä 2. kielellä ;D. Yritin muuten tossa välillä vaihtaa takaisin joskus aiemmin käyttämääni Ernie Ballin normi round wound -kymppisettiin, tuntuivat makaronilta. Äkkiä taas Pyramidit kehiin. Ovat näemmä tulleet mulle jäädäkseen. "I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt - |
Metalkallo 04.10.2015 00:53:41 | |
---|
heviäijä: Ite ajattelin siirtyä 9-46 setistä 10-52 settiin. Eihän noin pieni muutos aiheuta vireongelmia JOS siirryyn TAKAISIN 9-46 settiin? Itse asiassa tuo hyppäys on aika iso omasta mielestäni mitä omiin kokemuksiini tulee. Kantsii ehkä kokeilla vaikka 10-46 settiä ensin tai 9-50, voi olla sopivampi. Itse käyttelin 10-52 kokoa jonkin aikaa, mutta vähitellen aloin kypsymään siitä koosta ulos kun olivat lopulta liian jäykät, kuin kiskonradat itselleni. Mojoa oli alapäässä enempi eli isompi soundi hiukan, mutta tuntuma oli liian kireä E vireessä. Eb:llä hiukan parempi muttei tarpeeksi itselleni. D standart taas oli aika passeli ja soundi oli iso, siihen 10-52 setti on jees soundin että tiukkuuden puolesta. 10-50 vaikkakin on vain pari pykälää alaspäin ovat mun mielestä paremmat kuin 52:t koska ne on sopivan tiukat ja mojoa riittää vaikka virettä alentaisi E vireestä Eb tai D standartiin. Tietty joillakin enempi voimaa sormissa ja tiukempi setti ei olekaan niin tiukka kuin toiselle E vireessä. 10-46 setti vaikkakin on aika perus, niin on aika hyvä kaikkeen. Ei liian tiukka eikä liian tuhnu soundin sekä kielien kokoon nähden. Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin. |