Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kokeilin 6L6 versus 6V6 ja tässä tulos
1 2
efunkelist
21.09.2015 13:13:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://youtu.be/iP-NhbrIg6c
 
Ero on varsin huomaamaton. Mutta tulipahan kokeiltua kun jostain heräsi epäilys että alkuperäinen pääteputki alkaisi olla ehtoon puolella mutta eipä se tainnutkaan olla. No, freesimpi jäi kiinni koneeseen ja vanha säästyy varakynttiläksi. Jeje.
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Arkka
21.09.2015 13:56:31 (muokattu 21.09.2015 13:57:12)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällasia testejä on aina hauska kuunnella, eikä niitä ole koskaa liikaa. Ite videoon vois ehkä laittaa vielä selvennökseksi vaikka annotaatiot päälle jossa käy selväksi kumpi soi (tai aikakoodit kuvaukseen). Hitaampana kaverina meni toi liukuva teksti ensin ohi. Toisaalta hyvä testi kun en heti tajunnut mitä tapahtuu :)
 
Aika pieni ero tosiaan. Yks mihin kiinnitin huomioo on että noi dempatut äänet kuulostaa mun korvaan paremmalta uudella putkella. Enempi pontta alapäässä, vai kuulenko omiani? Tuossa äkkiä googlasin niin 6L6:ssa ilmeisesti on enempi headroomia, ehkäpä siitä tämä. Tosin tuossa saattaa olla ihan sekin, että se vanha putki on vanha. Vahvarissa lienee auto-bias?
 
efunkelist
21.09.2015 14:18:28 (muokattu 21.09.2015 14:20:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hätäseen hutastu video. Toisaalta voisi olla merkattuna milloin soi kumpikin, toisaalta video on niin lyhyt ja aiheenkin puolesta tuon KUITENKIN tsekkaa kahdesti niin tokalla kerralla viimeistään saa ymmärrettyä sen tekstin ;)
 
Vahvarissa on vain yksi pääteputki joten bias-säätöä ei ole lainkaan. Plug and play! :)
 
EDIT: joo 6V6 kompressoi enemmän ja sitä olin hakemassakin. Sagia vaan ei tässä pelissä ole ja se miedosti harmittaa. Toisaalta ensisijaisesti tuleekin soitettua isolla preamp-gainilla ja demppailtua ja yleensä mastervola onkin pienellä. Tällöin ei tuota kompressiotakaan putkesta tule.
 
EDIT2: annotaatiot voisinkin silti säädellä kun jaksais
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Gabe
21.09.2015 14:57:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En pysty nyt katsomaan videota. Mutta kysytään jo etukäteen että avasitko vahvistinta kunnolla vai onko testi tehty ns. kerrostalokämppään sopivilla äänenpaineilla?
efunkelist
21.09.2015 15:22:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: En pysty nyt katsomaan videota. Mutta kysytään jo etukäteen että avasitko vahvistinta kunnolla vai onko testi tehty ns. kerrostalokämppään sopivilla äänenpaineilla?
 
Keinokuorman välityksellä linjaan. Kaikki potikat klo12 eli ihan kunnolla on hanaa avattu! Kajarihan sen vain määrittelisi mikä ois mölyn määrä. Tällä vahvistimella tosin epäherkimmälläkään pikku treenikajarilla en soittais ilman kuulonsuojausta missään tilassa tuolla määrällä sähköä :D
 
Turha hakea eroja nupit kaakossakaan kun ei tuota tule soitettua nupit kaakossa. En mä ole koskaan mitään putkaria tai plugariakaan laittanu masterin puolelta klo15 pidemmälle. Ikinä. Ja on näitä tullu useampia käytettyä.
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
kihtaristi
21.09.2015 16:42:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

efunkelist: Keinokuorman välityksellä linjaan. Kaikki potikat klo12 eli ihan kunnolla on hanaa avattu! Kajarihan sen vain määrittelisi mikä ois mölyn määrä. Tällä vahvistimella tosin epäherkimmälläkään pikku treenikajarilla en soittais ilman kuulonsuojausta missään tilassa tuolla määrällä sähköä :D
 
Turha hakea eroja nupit kaakossakaan kun ei tuota tule soitettua nupit kaakossa. En mä ole koskaan mitään putkaria tai plugariakaan laittanu masterin puolelta klo15 pidemmälle. Ikinä. Ja on näitä tullu useampia käytettyä.

 
Olisin luullut, että tuo yhden putken Brutuksella saisi avattua jo masteria myös kajarin kera. Sattuisiko olemaan muita putkia esim. EL-34 tuohon vertailun jatkoksi? Toki muutkin putket kiinnostavat. Tuo klippi kyllä osui omaan mutuun hyvin yhteen eli 6L6 ärhkämpi ja särökkäämpi.
 
Gabe
21.09.2015 17:00:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kihtaristi: eli 6L6 ärhkämpi ja särökkäämpi.
 
Jaa, pitääpä kuunnella tuo illalla. Itse olen nimittäin tykännyt että 6v6 säröytyy vähän helpommin ja on ärhäkkäämpi. 6L6 taas on yleensä tuonut vähän enemmän headroomia ja muutenkin "sisäsiistimmän" soundin. 6v6:sista tulee ensimmäisenä mieleen Tweed Fendereiden kiukku, 6L6:sista taas tulee mieleen hyvät puhtaat soundit, vaikka käytetäänhän niitä toki isommissa higain koneissakin.
Laulava Kylätohtori
21.09.2015 17:21:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntelin puhelimen nappikuulokkeilla (heh, mjoo) ja ero oli tosiaan aika olematon. Hassua, koska omien testien mukaan soundiero on selkeä, huomattavasti tuota suurempi. Toki omat kuunteluvälineet nyt ovat aivan naurettavat minkäänlaisten johtopäätösten tekoon... :)
 
Jos joskus yrittäisi tehdä itse samanlaisen testin Dusty Roadilla...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Mikko L
21.09.2015 17:46:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä clippi! :)
 
Näistähän on paljon kädenvääntöä ja on ihan tervettä aina muistaa kuinka pienistä eroista useimmiten on kyse. Oli joskus puhetta erään vahvistinhuoltajan kanssa asiasta ja hän sanoi niinkin pelottavasti että jos biasointi on tehty oikein niin putkien tyypillä ei pitäisi oikeastaan olla kovinkaan paljon vaikutusta soundiin.
 
En tiedä onko kyse sitten lumelääkkeestä mutta kyllä mun mielestä esim. Mark IV on tiukempi kun siihen laittoi EL34set ulkosoketteihin.
 
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Laulava Kylätohtori
21.09.2015 18:20:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko L: Hyvä clippi! :)
 
Näistähän on paljon kädenvääntöä ja on ihan tervettä aina muistaa kuinka pienistä eroista useimmiten on kyse. Oli joskus puhetta erään vahvistinhuoltajan kanssa asiasta ja hän sanoi niinkin pelottavasti että jos biasointi on tehty oikein niin putkien tyypillä ei pitäisi oikeastaan olla kovinkaan paljon vaikutusta soundiin.
 
En tiedä onko kyse sitten lumelääkkeestä mutta kyllä mun mielestä esim. Mark IV on tiukempi kun siihen laittoi EL34set ulkosoketteihin.

 
En kyllä allekirjoittaisi tuon korjaajan kommenttia. Voipi tietty olla vahvistinkohtaistakin, mutta onhan 6V6:lla ja EL34:lla aika merkittävä ero soundissa. Näin omien kokemusten mukaan, mulla on ollut vain vähän perinnehenkisempiä koneita...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Arkka
21.09.2015 18:29:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: En kyllä allekirjoittaisi tuon korjaajan kommenttia. Voipi tietty olla vahvistinkohtaistakin, mutta onhan 6V6:lla ja EL34:lla aika merkittävä ero soundissa.
 
Komppia, kyl munkin korvaan EL34, EL84 ja sit nää 6x6:t kuulostaa kaikki aika eriltä biasoinnista huolimatta vaikka pääte kävis suht kylmänäkin. Varsinkin jos on muuten tutun tyylinen saundi.
 
Joten mesassa EL34:n saundiero ei varmaankaan lumetta ole, vaikka oliskin kylmänä käyvä pääte :)
 
Tosin tästä päästään taas tähän, että toiselle jo merkittävä ero ei toiselle (kenties sille vielä järjissään olevalle) vielä ole mitään.
 
Laulava Kylätohtori
21.09.2015 19:20:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Tosin tästä päästään taas tähän, että toiselle jo merkittävä ero ei toiselle (kenties sille vielä järjissään olevalle) vielä ole mitään.
 
Siellä suluissahan se totuus on - valitettavasti. :D
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
oksatboys
21.09.2015 20:11:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: En kyllä allekirjoittaisi tuon korjaajan kommenttia. Voipi tietty olla vahvistinkohtaistakin, mutta onhan 6V6:lla ja EL34:lla aika merkittävä ero soundissa. Näin omien kokemusten mukaan, mulla on ollut vain vähän perinnehenkisempiä koneita...
 
Jossain hifivahvarissa ei varmaan paljoa eroa kuulisi putkien välillä. Kitaravahvari on taas kaukana hifistä ja hirveellä säröllä, joten eroja alkaa olla.
Eli siis eri putket ovat lineaarisella alueillaan luultavasti hyvin samankaltaiset, mutta epälineaarisella tunnetusti ei.
 
"Hieno mekanismi sinäänsä, jos ei olisi näin saatanan tyhmä." -Lihis96
efunkelist
22.09.2015 09:26:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kihtaristi: Olisin luullut, että tuo yhden putken Brutuksella saisi avattua jo masteria myös kajarin kera. Sattuisiko olemaan muita putkia esim. EL-34 tuohon vertailun jatkoksi? Toki muutkin putket kiinnostavat. Tuo klippi kyllä osui omaan mutuun hyvin yhteen eli 6L6 ärhkämpi ja särökkäämpi.
 
Niin ois luullut mutta tarvii olla TODELLA epäherkät kajarit että tuo ei tuota volumea PALJON. Bändin ja reipaskätisen rumpalin kanssa soittaessani ei 2x12" celestioneilla päässyt vielä herkuttelemaan päätesärön kanssa!
 
Juuri tällä hetkellä mulla on kotona kajariksi vain 8" isolationcab josta mun pitäis tehä joku päivä oma videonsa myös...
 
Mitään muita pääteputkia mulla ei valitettavasti ole eikä kiinnosta hommatakaan kun erot jäävät noin pieniksi. Katsotaan josko joskus vielä innostuisi aiheesta syvemmin kun tuolla vahvarilla on tällaista niin helppo toteuttaa. Sit kyl sais olla jo oikea looper-pedaali myös tai DAW:lta reamppaus (toistaiseksi ei onnistu kumpikaan)
 
Ja vielä noista kuuntelueroista sen verran että youtube tekee oman möyhennöksensä myös. Voisinpa heittää serverille WAV-filsun aiheesta myös mutta katotaa milloin mä sitäkään jaksan tehä :D toisaalta tuo youtubemöyhö simuloi sitäkin että kitarasoundia ei kuunnella tällaisella tarkkuudella kuin vain A/B -vertailua tehdessä.
 
Äänittäessäkin on tervepäisintä mixutella soundia muiden raitojen kanssa eikä kitaraa yksinään ja silloin tämä erottelutarkkuus on jo ihan liian tarpeeksi :D
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Kefiiri
22.09.2015 09:59:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

efunkelist: toisaalta tuo youtubemöyhö simuloi sitäkin että kitarasoundia ei kuunnella tällaisella tarkkuudella kuin vain A/B -vertailua tehdessä.
 
Niinpä. Soinnillinen ero, joka ei Youtuben kautta enää ole havaittavissa, on käytännössä varsin vähämerkityksinen.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Laulava Kylätohtori
22.09.2015 10:01:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Niinpä. Soinnillinen ero, joka ei Youtuben kautta enää ole havaittavissa, on käytännössä varsin vähämerkityksinen.
 
Mutta se on just se paras haju korkissa. ;)
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Sammo
22.09.2015 12:23:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos jakamisesta!!
 
Oliko eka V vai L? Videon ja tämän ketjun otsikoissa putket on eri järjestyksessä ja se hämmentää mua. Ite olen kuulevinani "ison" eron ensimmäisen putken hyväksi, toisessa oli se vanha blanket over speakers -efekti.
 
Osaatko sanoa millaisen eron tuo putken vaihto tuo jos edessä on säröpedaali? Oma kokemus on että miniskuulinen ero puhtaassa soundissa muuttaa noiden spedujen käyttäytymisessä joskus paljonkin.
 
"With me, I play loud. It's right out there. My manhood is right on the table. Examine it, pick it up, if you will. There it is." - Nigel Tufnell, Guitar Player Oct. '84
efunkelist
22.09.2015 12:42:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska youtube, tässä WAV olkaa hyvät:
 
http://www.niskahiki.com/randomness/6V6L6.wav
 
Ja ensin on tosiaan vanha 6L6 ja seuraava on tuore 6V6
 
Nyt kun kuuntelin tuorein korvin niin huomaan eroa enemmän putkien välillä.
6L6 on tosiaan tiukempi ja selkeämpi matalilla taajuuksilla. Tämä johtunee juuri siitä että 6V6 menee herkemmin lyttyyn. Groove Tubesilla kun on vielä säröytyvyysasteikko 1-10 niin hain ne joissa luokitus on 4 eli mahdollisimman pieni eli mahdollisimman säröytyvä.
 
Voi olla että joudun sittenkin harrastamaan laite-onanointia sen verran että haen joku päivä verrokiksi EL34:n jossa mahdollisimman suuri headroom (koska djent)
 
Kokeilin samalla muuten tätä juttua eri etuasteputkilla mutta ne olivat samaa 12AX7-tyyppiä joten erot eivät olleet mitattavissa eivätkä kuultavissa. Se siitä sitten.
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
efunkelist
22.09.2015 12:44:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo:
Osaatko sanoa millaisen eron tuo putken vaihto tuo jos edessä on säröpedaali? Oma kokemus on että miniskuulinen ero puhtaassa soundissa muuttaa noiden spedujen käyttäytymisessä joskus paljonkin.

 
Jos/kun jaksan tehdä uuden vertailun joskus uudestaan niin sitten kokeilen tätä. Nyt ei tullut kokeiltua mutta olen todennut kyllä samaa. Sen verran kun vahvarin soundi muuttuu, muuttuu myös kokonaissoundi joka on muodostettu spedujen kanssa. Loogisesti ajatellen näinhän se on ja sillä sibale mutta voisihan tuota vielä ihan konkreettisesti kokeilla :P
 
Pääasia että saan tehtyä jotain jaettavaksi asti studiossani ettei tämä ole turha kaappiharrastus :D kun en näköjään musiikkia ole saanut oikein tehtyä niin edes soundikokeiluja...
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Guildfinger
22.09.2015 22:05:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rakensin joskus Uraltone Jr 2.5:n ja minulle parhaalta soundasi 6V6 ja 6L6 kimpassa dioditasurilla, 2x12" Texas Heatien läpi, '64 Fender Bandmaster kotelossa. En muista suhdetta, mutta ehkä 6V6 kybällä ja 6L6 muuten vaan suht. lujaa.
 
Omaan korvaan EL34 oli selkeämpi, mutta viileämpi. Näin väljästi aiheeseen liittyen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «