Gabe 17.09.2015 11:53:57 | |
---|
pappasfin: Eli sun soitto sujuu hyvin enempi aktiiveilla eikä mene puihin ja kuullosta puisevalta ;D Kuumat aktiivimikit ja säröt täysillä niin ei tartte murehtia kyllä muunkaan signaaliketjun merkityksestä yhtään mihinkään. :D |
azlag 17.09.2015 11:56:23 | |
---|
pappasfin: Eli sun soitto sujuu hyvin enempi aktiiveilla eikä mene puihin ja kuullosta puisevalta ;D Juuh, ja mun soitto on muutenkin paljon aktiivisempaa mitä aktiivimmaksi mennään, poispäin sieltä puiden juurevuudesta. Tarpeeksi kun pistää aktiviteettia toisensa perään niin joskus kuulostaa ihan commodore 64:lta, ei siinä silloin enää mitään puita tarvita. First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..." |
azlag 17.09.2015 11:57:03 | |
---|
Gabe: Kuumat aktiivimikit ja säröt täysillä niin ei tartte murehtia kyllä muunkaan signaaliketjun merkityksestä yhtään mihinkään. :D Niih, nyt mä kato näkisin että alat olemaan asian ytimessä :) First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..." |
GiovanniDiRondo 17.09.2015 12:18:05 | |
---|
Entropia666: Liimakaulassa ja läpikaulassa en oo ite ainakaan huomannu mitään eroa, mutta pulttikaulasta tulee vähän semmosta napsetta/kirkkautta. Mun mielestä se on olennainen osa esim. stratoa. Juu, tutkin asiaa, taidat olla oikeassa tässä. Liima tiivistää sen liitoksen ja värähtely siirtyy eri tavalla kuin jos liitos on ruuveilla. Eikä läpikaulassa ja liimakaulassa tässä suhteessa varmaankaan ole mitään olennaista eroa. Ehkä jollain tavalla, mutta se on sitten toinen juttu. |
FastEddie 17.09.2015 13:00:04 | |
---|
Gabe: ... tekee muuten hauskoja ristisiitoksia. Kokeilin kesällä yhtä Les Paulin ja Telecasterin ristisiitosta. LPn muodot mutta telen talla ja puutkin leppää, vaahteraa.. ja pulttikaula. Se soundasi teleltä tallamikki päällä ja LP juniorilta kaulamikillä, mutta kyllä siinä oli hauskasti jotain omaakin seassa. Mulla on daphne-blue värinen LP junior, jossa on myös Suomen lippu. Kaula on liimakaula ja otelauta on ruusupuuta, skaala 24-3/4". Tallana TOM, sekä Bigsby kampi. Mikitys on asetettu straton kaltaisesti, custom sinkut, paitsi tallassa yksikelaisen kokoinen humppari. Mikkiswitch on viisi asentoinen. Mikki talla-asennossa, kitara kuulostaa Gibsonilta, väristä ja lipusta huolimatta. Muissa asennoissa se kuulostaa Fenkulta, värin ja lipun ansiosta. ; ) "Rehab is for quitters" |
Seba 17.09.2015 13:14:23 | |
---|
GiovanniDiRondo: Juu, tutkin asiaa, taidat olla oikeassa tässä. Liima tiivistää sen liitoksen ja värähtely siirtyy eri tavalla kuin jos liitos on ruuveilla. Eikä läpikaulassa ja liimakaulassa tässä suhteessa varmaankaan ole mitään olennaista eroa. Ehkä jollain tavalla, mutta se on sitten toinen juttu. Mulla ois läpikaulainen strato. siitähän voisi nauhia testit ja sen jälkeen siirtää koko plexi sähköineen toiseen stratoon ja nauhia uudestaan niin selviäisi onko kaulaliitoksella väliä. |
Laulava Kylätohtori 17.09.2015 13:27:18 | |
---|
Seba: Mulla ois läpikaulainen strato. siitähän voisi nauhia testit ja sen jälkeen siirtää koko plexi sähköineen toiseen stratoon ja nauhia uudestaan niin selviäisi onko kaulaliitoksella väliä. Myös talla pitäisi vaihtaa, sillä on iso vaikutus soundiin - siis oikeasti huonolla ja hyvällä tallalla (blokkeineen) on selvästi korvin kuultava vaikutus soundiin... Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
Seba 17.09.2015 13:48:55 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Myös talla pitäisi vaihtaa, sillä on iso vaikutus soundiin - siis oikeasti huonolla ja hyvällä tallalla (blokkeineen) on selvästi korvin kuultava vaikutus soundiin... Mulla on kiinteä talla. |
Laulava Kylätohtori 17.09.2015 14:02:42 | |
---|
Seba: Mulla on kiinteä talla. Ok, siitä en sitten osaa sanoa mitään... Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
GiovanniDiRondo: Millä tavalla kaulaliitoksen kiinnitystapa muuten vaikuttaa kitaran soundiin? Jotenkin ensiarviolta tuntuisi ettei mitenkään, mutta varmaankin siihenkin joku selitys on. Eikä se skaalakaan mielestäni sinänsä voi ihan kauhean paljoa vaikuttaa, ainakaan kaikkien kielten osalta. Sivulla 16 oli tästä jo tästä sustain-tutkimuksesta: FensonGibder kirjoitti: Ei luthierilla ainakaan ole uskoa kaulaliitoksen havaittavaan vaikutukseen sustanissa. Tarkkaan mitattuna pulttikaulassa oli pisin sustain :) http://liutaiomottola.com/research/sustain.htm Listening evaluation did not indicate any difference in sustain among the three instrument iterations. Measured sustain values indicated that the bolt-on neck iteration produced the greatest sustain. EDIT: Siis sivulla 16 alkuperäisessä triidissä jossa pohdittiin 80 sivua lähinnä puiden vaikutuksesta sähköiseen saundiin: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=226860&o=0Enpä äsken huomannut, että tästä samasta on joku aloittanut jo kolmannen triidin. Riffi, nyt. |
Gabe 17.09.2015 15:35:16 (muokattu 17.09.2015 15:35:37) | |
---|
FastEddie: Mulla on daphne-blue värinen LP junior, jossa on myös Suomen lippu. Kaula on liimakaula ja otelauta on ruusupuuta, skaala 24-3/4". Tallana TOM, sekä Bigsby kampi. Mikitys on asetettu straton kaltaisesti, custom sinkut, paitsi tallassa yksikelaisen kokoinen humppari. Mikkiswitch on viisi asentoinen. Mikki talla-asennossa, kitara kuulostaa Gibsonilta, väristä ja lipusta huolimatta. Muissa asennoissa se kuulostaa Fenkulta, värin ja lipun ansiosta. ; ) Kuva tästä kitos. :D |
FastEddie 17.09.2015 15:47:53 | |
---|
Gabe: Kuva tästä kitos. :D Kuva omissakuvissa. "Rehab is for quitters" |
Gabe 17.09.2015 15:49:30 | |
---|
FastEddie: Kuva omissakuvissa. Komea otus. :) |
hallu 17.09.2015 17:05:08 | |
---|
Gabe: Kokeilepa vaikkapa BKP:n The Sinneriä ja '59 Slab Boardia rinnakkain ja keskustellaan sitten lisää aiheesta. :) Huom, minä en esittänyt tuota väitettä, vaan ainoastaan kerroin mitä tulkitsin linkatun tutkimuksen tiivistelmäsivulla lukeneen lauseen mielestäni tarkoittaneen. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
Gabe 17.09.2015 19:16:37 | |
---|
hallu: Huom, minä en esittänyt tuota väitettä, vaan ainoastaan kerroin mitä tulkitsin linkatun tutkimuksen tiivistelmäsivulla lukeneen lauseen mielestäni tarkoittaneen. Mikä lie höpötutkimus taas jos siellä moisia väitetään. |
hallu 17.09.2015 22:43:18 | |
---|
Gabe: Mikä lie höpötutkimus taas jos siellä moisia väitetään. No niitä tässä ketjussa riittää, mutta ponnistellaan, että saadaan se sata sivua täyteen ;-). Toisaalta noissa tutkimuksissa yleensä kannanotot on aika maltillisia ja mitattuihin havaintoihin perustuvia ainoastaan meidän tulkinnat tuntuvat kärjistävän asiat. Tahtoo sanoa etten haluaisi syyttää tutkijoita siitä että me täällä väännetään tästä asiasta. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
GiovanniDiRondo 18.09.2015 06:28:20 | |
---|
hallu: No niitä tässä ketjussa riittää, mutta ponnistellaan, että saadaan se sata sivua täyteen ;-). Toisaalta noissa tutkimuksissa yleensä kannanotot on aika maltillisia ja mitattuihin havaintoihin perustuvia ainoastaan meidän tulkinnat tuntuvat kärjistävän asiat. Tahtoo sanoa etten haluaisi syyttää tutkijoita siitä että me täällä väännetään tästä asiasta. Olisi suotavaa, että jos viitataan tutkimuksiin, niin ne olisivat sitten jossain määrin vakavasti tieteellisesti otettavia tutkimuksia. Juu tuosta liioittelusta ja kärjistämisestä oli jossain mediassa juttuakin ihan hiljattain. Ihminen saattaa somessa sanoa ikään kuin yhteenvetona lauseen, joka kärjistää asian äärimmilleen. Pelätessään kasvojen menetystä hän sitten alkaa puolustaa virhettään, ja esittää lisää argumentteja asiansa puolesta. Tästä tulee sitten jonkinlainen noidankehä. Jossain vaiheessa ihminen alkaa uskoa omia sepitteitään, ja kun on vielä tämä some-julkisuus, niin osa some-kansasta alkaa vielä rohkaista tämän henkilön lausuntoja. Niin juuri on käynyt tässä tonewood-tapauksessa. Muutama kaveri, joiden älykkyys ja kyky ymmärtää asioiden vuorovaikutussuhteita yltäisi ymmärtämään asiaan liittyviä ilmiöitä, ovat menneet heittämään jonkinlaiseksi provokaatioksi tarkoitetun lauseen tyyliin "tonewood does not matter at all", ja ovat nyt sitten jääneet nalkkiin tähän jankutukseen. Tonewood-keskustelu on ollut hyödyllistä ja myyttien purkaminen tällä osa-alueella on mitä parhainta kitaranostajan kuluttajavalistusta, mutta asia on tullut jo siltä osin selväksi. Itse lopetan oman osallistumiseni keskusteluun tähän. Jos anti-tonewood-koulukunta esittelee aihetta koskevan laajan ja tieteellisesti vakavasti otettavan tutkimuksen, jossa selvitetään puiden vaikutus sähkökitaran sähköiseen sointiin, voin palata aiheeseen. Olen avoin kaikille näkökannoille niin kauan kun ne on perusteltu rationaalisesti. |
Laulava Kylätohtori 18.09.2015 08:40:01 (muokattu 18.09.2015 08:41:56) | |
---|
hallu: No niitä tässä ketjussa riittää, mutta ponnistellaan, että saadaan se sata sivua täyteen ;-). Toisaalta noissa tutkimuksissa yleensä kannanotot on aika maltillisia ja mitattuihin havaintoihin perustuvia ainoastaan meidän tulkinnat tuntuvat kärjistävän asiat. Tahtoo sanoa etten haluaisi syyttää tutkijoita siitä että me täällä väännetään tästä asiasta. Näkisin, että kun joku 'tiedemies' tutkii näitä, niin hänellä on vähän eri lähestymistapa kuin kiihkeällä asianharrastajalla. Eli pienet asiat, jotka soittajille itselleen on merkityksellisiä, voidaan kuitata merkityksettömiksi, koska niitähän ne onkin, jos haetaan vain radikaaleja eroja. Jos pedaaleita testattaisiin samalla tavalla, niin olen varma, että esim. erot tubescreamereissa todettaisiin merkityksettömiksi. Samoin kävisi varmasti monille fuzzeille. Minusta se, että todetaan vain mikrofonityypillä olevan merkityksellistä vaikutusta kertoo, ettei oikeasti tiedetä, mitä kirjoitetaan, vaan asioita on yleistetty ja niissä on oikaistu sen verran, etteivät em. tutkimukset tulokset toimi kuin varsin yleisellä tasolla. Jos nyt vaikka verrataan pyöräilyyn, sillä onhan sekin melkoista välineurheilu tietyllä tasolla. Jengi vaihtaa pyöriinsä kevyempiä osia jne.. Jos minä nyt vaihdan pyörääni jotain ultrakevyitä hiilikuituosia, niin en varmasti huomaa mitään eroa. Mutta joku kilpapyöräilijä voi saada niillä pudotettua tulksestaan muutamia sekunteja (ehkä juuri niitä ratkaisevia sekunteja). Itse voisin sanoa, että niillä osilla ei ole mitään merkitystä ja olisin tavallaan omassa elämässäni oikeassa, mutta siinä mielessä väärässä, että niillä osilla on kuitenkin merkitystä - vaikka puhuttaisiin varsin pienistä, jopa jollain tasolla "merkityksettömistä" eroista. GiovanniDiRondo: ... Juuri näin, ota plussa. Se oli muuten mielenkiintoinen juttu, luin sen itsekin... Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
FensonGibder 18.09.2015 09:13:14 | |
---|
GiovanniDiRondo: Olisi suotavaa, että jos viitataan tutkimuksiin, niin ne olisivat sitten jossain määrin vakavasti tieteellisesti otettavia tutkimuksia. Jos tonewood on olemassa, niin eikö olisi helpompi todistaa se? Nythän tässä pyydät samaa kuin pyytäisit todistamaan että jumalaa/shivaa/allahia EI olisi. Se on kiistattomasti mahdotonta. Onhan niin, että mikäli puiden vaikutus l a n k k u kitaran sähköisessä soinnissa on ihan selkeä ilmiö, niin sen voi h a v a i n n o i d a selkeästi.. Näin ollen tässä videossa pitäisi erot olla jokaisen kuultavissa: Kohdasta 29:50 eteenpäin - soiko puinen strato sähköisesti paremmin kuin lastulevykitara? http://www.youtube.com/watch?v=1mH5hwLkxCI - tiskipöytäkitara on lastulevyä, jossa kansi kymmenistä paloista (puunsyyt väärinpäin) - fender squju on täyspuuta Kumpi on kumpi? Minä en ainakaan edes huomaa kumpi on puuta ja kumpi lastulevyä.. Huom! Sähköinen vertailu alkaa 29:50. Älkää siis taas verratko niitä studiomikrofonin äänittämää sointia.. Riffi, nyt. |
azlag 18.09.2015 09:25:17 | |
---|
FensonGibder: ...Kumpi on kumpi? Minä en ainakaan edes huomaa kumpi on puuta ja kumpi lastulevyä... Darn! Ja ihan ilman EMG:itä :S Eli Squierit on tehty kalustelevystä? First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..." |