tumppusormi 17.09.2015 10:19:21 | |
---|
hallu: onnellisin olen silloin kun soitan ja onnettomin silloin kun kuuntelen omaa soittoani. Hallu sai kiteytettyä oman elämäni ( ja varmaan monen muun myös ) hienosti yhteen lauseeseen. Taidan mennä taas pohdiskelemaan lisää tätä mietettä :) |
tumppusormi 17.09.2015 10:31:06 | |
---|
Aihetta hieman sivuten...Onko kukaan koittanut tälläista tallaa http://www.schaller-electronic.com/hp153521/Schaller-Steg-_Hannes.htm Ja tossa valmistajan pointti noiden värähtelyjen siirtymisestä muihin kieliin "The advantage of this system over those where all of the vibrating strings share a common carrier, is obvious: If the strings are in a common carrier, then each of the individual vibrations is subject to the physical influence of the other vibrating strings in the group, thus compromising their harmonious response. This has undesirable crosstalk effects - the acoustic energy between the strings is nullified and/or, alternately, strengthened" Entä onko jossakin ollut sellaista talla ratkaisua, että kielet voivat siirtää värähtelyä toisiinsa vain runkopuun kautta tallan osalta ? Siis jokaiselle kielelle oma erillinen satula , joka on sitten runkopuun päällä tai muuta vastaavaa? |
GiovanniDiRondo 17.09.2015 10:34:05 | |
---|
tumppusormi: Entä onko jossakin ollut sellaista talla ratkaisua, että kielet voivat siirtää värähtelyä toisiinsa vain runkopuun kautta tallan osalta ? Siis jokaiselle kielelle oma erillinen satula , joka on sitten runkopuun päällä tai muuta vastaavaa? Multi-scale kitaroissa ainakin on käytetty: http://www.novaxguitars.com/sales/index.html |
pappasfin 17.09.2015 10:36:28 | |
---|
Vielä kun puuttuu reilusti 100 sivun tavoitteesta niin jospa joku kokeilis vaihtaa päitääin mikit/elektroniikan Fenderin Sratocasterin (leppä body) ja Gibson LesPaulin (mahonki body) kesken ja kuunnella sen jälkeen tuliko Fenderin soundista Gibson ja tosin päin. Epäilenpä vaan, että eipä ne kuulosta toisiltansa tai edes omaltansa kun mikit/elektroniikka on vaihdettu. Jos soundi olis vaan mikeistä kiinni eikä asiaan vaikuttaisi puut, kitaran rakenne jne. niin silloinhan Fenderi kuullostaisi Gibsonilta jos siihe laitetaan Gibsonin mikit ;D Useammasta omakohtaisesta kokemuksesta yksi esimerkki: Aikoinaan Helsingin MusaFasulla oli Fenderin kitara, jossa oli Gibsonin elektroniikka eli mikit ja potikat ja se Fenderi ei kuullostanu yhtään Gibsonilta ja eikä myöskään enää edes aidolta Fenderiltä eli kitaran rakenne ja puut vaikutti sekä myöskin mikki vaikutti, koska Gibsonin mikki Fenderissä aiheutti sen, ettei Fender ollut enää oman kuulloinen ;D Eli oisko vihdoin paikallaan unohtaa 100 sivumäärän tavoite ja todeta yhteistuumin että asiaan vaikutta ihan kaikki lähtien tilasta missä soitetaan/soittajasta+tatsi+pleku/sormet/soittovälineistä/äänitysvälineistä jne./kuulijasta ja heidän korvistaan ja millä välineillä ja missä tilassa kuunnellaan. Vai meinaatteko tosissaan päästä 100 sivuun? ;D PappaSFin |
Entropia666 17.09.2015 10:42:49 | |
---|
Ei kai kitaran rakennetta oo kukaan kyseenalaistanu missään vaiheessa? Onhan se nyt selvää että esim. tallaratkaisu, kaulaliitos, mikkikonfirugaatio, mikkien sijainti ja skaala vaikuttaa soundiin. Teletalla sinkulla ja pulttikaula 25,5" skaalalla soundaa erilaiselta ku liimakaula, TOM ja humppari 24,75" skaalalla. Sen sijaan kyse on ollut siitä että jos muu setuppi pysyy samana, mutta vain puuosat vaihtuvat, tuleeko soundiin muutosta. Useampi testi eri käyttäjiltä on havannoinut että erot ovat mitättömät. |
GiovanniDiRondo 17.09.2015 10:51:12 | |
---|
Entropia666: Ei kai kitaran rakennetta oo kukaan kyseenalaistanu missään vaiheessa? Onhan se nyt selvää että esim. tallaratkaisu, kaulaliitos, mikkikonfirugaatio, mikkien sijainti ja skaala vaikuttaa soundiin. Teletalla sinkulla ja pulttikaula 25,5" skaalalla soundaa erilaiselta ku liimakaula, TOM ja humppari 24,75" skaalalla. Sen sijaan kyse on ollut siitä että jos muu setuppi pysyy samana, mutta vain puuosat vaihtuvat, tuleeko soundiin muutosta. Useampi testi eri käyttäjiltä on havannoinut että erot ovat mitättömät. Millä tavalla kaulaliitoksen kiinnitystapa muuten vaikuttaa kitaran soundiin? Jotenkin ensiarviolta tuntuisi ettei mitenkään, mutta varmaankin siihenkin joku selitys on. Eikä se skaalakaan mielestäni sinänsä voi ihan kauhean paljoa vaikuttaa, ainakaan kaikkien kielten osalta. |
GiovanniDiRondo: Millä tavalla kaulaliitoksen kiinnitystapa muuten vaikuttaa kitaran soundiin? Jotenkin ensiarviolta tuntuisi ettei mitenkään, mutta varmaankin siihenkin joku selitys on. Eikä se skaalakaan mielestäni sinänsä voi ihan kauhean paljoa vaikuttaa, ainakaan kaikkien kielten osalta. Liimakaulassa ja läpikaulassa en oo ite ainakaan huomannu mitään eroa, mutta pulttikaulasta tulee vähän semmosta napsetta/kirkkautta. Mun mielestä se on olennainen osa esim. stratoa. Huomattavasti olennaisempi ku puut. Skaalahan on soivan kielen pituus, eli kielisoittimessa aika olennainen juttu. |
pappasfin 17.09.2015 10:56:12 | |
---|
Entropia666: Ei kai kitaran rakennetta oo kukaan kyseenalaistanu missään vaiheessa? Onhan se nyt selvää että esim. tallaratkaisu, kaulaliitos, mikkikonfirugaatio, mikkien sijainti ja skaala vaikuttaa soundiin. Teletalla sinkulla ja pulttikaula 25,5" skaalalla soundaa erilaiselta ku liimakaula, TOM ja humppari 24,75" skaalalla. Sen sijaan kyse on ollut siitä että jos muu setuppi pysyy samana, mutta vain puuosat vaihtuvat, tuleeko soundiin muutosta. Useampi testi eri käyttäjiltä on havannoinut että erot ovat mitättömät. Osa sanoo, että mitättömät ja osa sanoo, että eron pystyy kuulemaan ;D Sehän riippuu ihan niistä puista onko ne sellaisia, että ne "soi" vaiko ovatko "kuolleita" eivätkä vaikuta soundiin eli tästä on kyse tonewoodissa, johon osa ei kylläkään usko. Huonosti soivat ei soundiin vaikuttavat puut = ei tonewoodia Hyvin soivat soundiin vaikuttavat puut = tonewoodia Mutta jokaisella on tästä se oma näkemyksensä, joka perustuu erillaisiin ajatuksiin, kokemuksiin, omiin korviin, tutkimuksiin jne. Mulla on omin korvin kokemusta siitä, että on kaksi kitaraa, joiden specit poikkeavat vain puun materiaalin osalta ja soundi kyseisillä muuten identtisillä kitaroilla on ollut eri, minä perustan mielipiteeni mm. tähän asiaan ja useampaan muuhun omin korvin todettuun asiaan sekä olen samaa mieltä tietysti monen kitaroita rakentavan mestarin kanssa asiasta, toki on näitä rakentajia, jotka ovat asiasta taasen toista mieltä. Edelleen kolme vaihtoehtoa a) puut eivät vaikuta b) puut vaikuttavat c) jos ja kun puut vaikuttavt niin kuinka paljon ja miten sen kukin kuulee Mutta yrittäkää päästä 100 sivuun jos näette sen tarpeelliseksi, vetäydyn taas taka-alalle kun tämä on jo nähty ;D PappaSFin |
Laulava Kylätohtori 17.09.2015 10:59:06 | |
---|
Jos puut eivät vaikuta, niin miten kaulaliitos voi vaikuttaa? Onko jollain ollut kaksi identtistä kitaraa, joiden ainoa ero on ollut kaulaliitos? Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
GiovanniDiRondo 17.09.2015 11:03:15 | |
---|
Entropia666: Skaalahan on soivan kielen pituus, eli kielisoittimessa aika olennainen juttu. Mutta ero on aika pieni, Gibsonin mensuuri on 24,75" tai niillä main ja Fenderin 25,5". Se, mitä olen tästä asiasta lukenut jotakin mittaustuloksia, on, että spektrissä voisi olla eroja ohuen e-kielen, g-kielen ja alimman E-kielen kohdalla. Minustakin, jos virittää Fenderin Eb-vireeseen, niin siinä on jotenkin paksumpi sointi, mutta voi olla että havainto liittyy vain osaan kielistä. |
Sarko 17.09.2015 11:04:41 | |
---|
Wittu jätkät, lopettakaa jo. Kuollutta hevosta mäiskitään. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
azlag 17.09.2015 11:06:43 | |
---|
pappasfin: ...Mulla on omin korvin kokemusta siitä, että on kaksi kitaraa, joiden specit poikkeavat vain puun materiaalin osalta ja soundi kyseisillä muuten identtisillä kitaroilla on ollut eri, minä perustan mielipiteeni mm. tähän asiaan ja useampaan muuhun omin korvin todettuun asiaan sekä olen samaa mieltä tietysti monen kitaroita rakentavan mestarin kanssa asiasta, toki on näitä rakentajia, jotka ovat asiasta taasen toista mieltä... Koitappas pappas vaikka niihin täysin identtisen erilaisiin kitaroihin tuutata esivahvistetut EMG:t ja palataan sitten astialle ;) First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..." |
azlag 17.09.2015 11:08:57 | |
---|
Sarko: Wittu jätkät, lopettakaa jo. Kuollutta hevosta mäiskitään. Hahah, tästä hepasta ole kyllä enää kuin raatokärpästen läjät jäljellä. Mutta jostainhan sitä on riemu revittävä. First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..." |
Entropia666 17.09.2015 11:09:40 | |
---|
Sarko: Wittu jätkät, lopettakaa jo. Kuollutta hevosta mäiskitään. Ei kyllä omakaan perna kestä enempää. Tänne toimitetut ja itse tehdyt ääninäytteet anto mulle vastauksen tähän kysymykseen. |
pappasfin 17.09.2015 11:19:07 | |
---|
azlag: Koitappas pappas vaikka niihin täysin identtisen erilaisiin kitaroihin tuutata esivahvistetut EMG:t ja palataan sitten astialle ;) Joskus ollu harkinnassa EMG:t mutta en ole niistä tykänny, ylipäätään aktiiviset ei ole mun juttu kun ne normit passiiviset vastaa paremmin mun soittooni ja tykkään niistä enempi ;D PappaSFin |
azlag 17.09.2015 11:28:46 | |
---|
pappasfin: Joskus ollu harkinnassa EMG:t mutta en ole niistä tykänny, ylipäätään aktiiviset ei ole mun juttu kun ne normit passiiviset vastaa paremmin mun soittooni ja tykkään niistä enempi ;D Jeps, ja sellaisten mikkien kanssa on oikeastaan ihan sama että missä luudassa milloinkin ovat kiinni (djentstick!) eli väitän ettei niiden kanssa puulaatu tod-ellakaan vaikuta. Vintage-henkisten kanssa sitten enemmän (niistä taas itselläni heikosti kokemusta). Ja kun mä kerran pitäydyn noin puolivälissä emg:n ja vintage:n välissä - vähän enemmän aktiivien suuntaan kallellani - omiin puurokorviini on puulajilla suunnilleen sama merkitys kuin soittamisen hetkisellä ilmankosteudella ja -paineella. Älkööt siis kukaan tulko sanomaan että MUN soittooni - mun mikeilläni, mun kitaroillani, mun ilmanpaineellani - on puilla witunkaan vertaa merkitystä :P First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..." |
Laulava Kylätohtori 17.09.2015 11:32:04 | |
---|
azlag: Älkööt siis kukaan tulko sanomaan että MUN soittooni - mun mikeilläni, mun kitaroillani, mun ilmanpaineellani - on puilla witunkaan vertaa merkitystä :P Mutta entäs verenpaine? ;) Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
azlag 17.09.2015 11:40:21 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Mutta entäs verenpaine? ;) Verenpaine on seuraus, ei niinkään syy :) Jos mun ilmanpainetilaani loukataan, verenpainetila nousee eksponentiaalisesti. First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..." |
Gabe 17.09.2015 11:41:29 | |
---|
Entropia666: Ei kai kitaran rakennetta oo kukaan kyseenalaistanu missään vaiheessa? Onhan se nyt selvää että esim. tallaratkaisu, kaulaliitos, mikkikonfirugaatio, mikkien sijainti ja skaala vaikuttaa soundiin. Teletalla sinkulla ja pulttikaula 25,5" skaalalla soundaa erilaiselta ku liimakaula, TOM ja humppari 24,75" skaalalla. Olihan tuossa taannoin myös sokkotesti missä Squieria ei erotettu Gibsonista. ;) Fane Guitars tekee muuten hauskoja ristisiitoksia. Kokeilin kesällä yhtä Les Paulin ja Telecasterin ristisiitosta. LPn muodot mutta telen talla ja puutkin leppää, vaahteraa.. ja pulttikaula. Se soundasi teleltä tallamikki päällä ja LP juniorilta kaulamikillä, mutta kyllä siinä oli hauskasti jotain omaakin seassa. |
pappasfin 17.09.2015 11:49:11 (muokattu 17.09.2015 11:50:04) | |
---|
azlag:Älkööt siis kukaan tulko sanomaan että MUN soittooni - mun mikeilläni, mun kitaroillani, mun ilmanpaineellani - on puilla witunkaan vertaa merkitystä :P Eli sun soitto sujuu hyvin enempi aktiiveilla eikä mene puihin ja kuullosta puisevalta ;D PappaSFin |