Aihe: 4X12 kitarakaappi
1 2 3
Ziggy Bubba
09.06.2012 00:03:06 (muokattu 09.06.2012 00:04:52)

lonelyplayer: Kiitti kommentista. Pitäis varmaan kokeilla mut jos se nykyistä parempi vielä on niin sitten alkaa jo pelottaa. Kun tuntuu että tämä AD30 HTC nuppi aika hyvältä jo kuullostaa Egnaterin kaapin kanssa. Kuitenkin olen vaan kotisoittaja, onneksi kuitenkin omakotitalo. Tää AD30 on nimittäin helvetin äänekäs tehoonsa nähden, pakko käyttää keinokuormaa...
Mutta varmaan siinä lopulta niin kuitenkin käy että tulevaisuudessa nupin alla Orangen kaappi on, ihminen on niin heikko...

Rockerverbin kanssa muuten ei tartte edes kuormaa käyttää, vaikka Pod XT onkin mulla lenkissä sopivasti volyymiä tiputtamassa (helpompi säätää). AD30 taitaa juu vaatia just vähän enemmän volakkaa että se sirahdus katoaa, näin oli kaverin pelin kanssa juum.

Toi 2x12 Orangen loota on kyllä lajissaan aikas huippua, vaikka jotkut toki sanovat Mesan vastaavan olevan vielä paremman.... Njuu, jo tyylikysymyksistä johtuen pysyn kyllä ainakin samassa laatikossa - on se vaan kaunista :)

http://muusikoiden.net/dyn/users/85215.jpg

E: Siinä on muuten kuvassa se mainittu Marsun skobe myös, Pikku Teron kanssa :)
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
Osteri
09.06.2012 11:45:48
Edullisista kaapeista kannattaa myös katsastaa Hughes & Kettner Vortex sarjan 4x12 kaappi jota saa ajoittain torilta hintaan 150,-/200,- käytettynä. Se on hemmetin hyvän kuuloinen. Kurkistus kaapin sisälle kajareihin ja mikäli on Celestion Rockdriver Juniorit, niin kyse on aikaslailla samasta kajarista mitä Celestion tekee mallina V60 eräälle toiselle hieman kalliimmalle merkille. Paljon kehuttu V30 kajari on tietysti maineensa ansainnut ja on soundissa kireämpi kuin V60. Suunta onkin sitten taas makuasia joten kannattaa kokeilla myös vähemmän mainittuja merkkejä, etenkin kun on tarve päästä eteenpäin edullisesti.
Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
Jucciz
09.06.2012 12:08:48
julkke: Tämä video kannattaa tsekata, saa jotain osviittaa eri kaiuttimien soundeista:

http://www.youtube.com/watch?v=jWK0sa7tlfI

Hyvä pätkä. Harmi vaan kun esim. Blue Alnico ja G12-65 puuttuivat kokonaan. Sit tietty Eminencellä ois kans läjäpäin malleja...
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
lonelyplayer
09.06.2012 22:40:46
Ziggy Bubba: Rockerverbin kanssa muuten ei tartte edes kuormaa käyttää, vaikka Pod XT onkin mulla lenkissä sopivasti volyymiä tiputtamassa (helpompi säätää). AD30 taitaa juu vaatia just vähän enemmän volakkaa että se sirahdus katoaa, näin oli kaverin pelin kanssa juum.

Toi 2x12 Orangen loota on kyllä lajissaan aikas huippua, vaikka jotkut toki sanovat Mesan vastaavan olevan vielä paremman.... Njuu, jo tyylikysymyksistä johtuen pysyn kyllä ainakin samassa laatikossa - on se vaan kaunista :)

http://muusikoiden.net/dyn/users/85215.jpg

E: Siinä on muuten kuvassa se mainittu Marsun skobe myös, Pikku Teron kanssa :)

Hieno kattaus... ja kai se on sitten hankittava tämä Orangen kaappi...
Itse asiassa kyllä yrittikin kovasti myydä erään liikkeen myyjä myydä kun AD30 nupin ostin. Eipä varmaan väärässä ollut.
kitarisi
10.06.2012 14:28:39

Antti1
10.06.2012 14:48:46
kitarisi: Ovatko nuo thomannin halvimmat sitten aivan kelvottomia?

Kyllä niistäkin ääntä tulee, mutta miksi sä ostaisit ison kasan paskaa samalla rahalla, kun sulla on mahdollisuus ostaa hiukan parempaakin?
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
kitarisi
10.06.2012 14:58:41

Antti1: Kyllä niistäkin ääntä tulee, mutta miksi sä ostaisit ison kasan paskaa samalla rahalla, kun sulla on mahdollisuus ostaa hiukan parempaakin?

En meinannut, että kaikki nuo hommisin, vaan laitoin vaihoehtoja, että mikä noista olisi kannattavin.
Antti1
10.06.2012 15:01:45
kitarisi: En meinannut, että kaikki nuo hommisin, vaan laitoin vaihoehtoja, että mikä noista olisi kannattavin.

Mä puolestani tarkoitin isolla kasalla mahdollisimman suurta ja monielementtistä kaappia, jota sä nyt jostain syystä ihannoit laatuun katsomatta. Ymmärrä tämä kaava: halpa, paljon, isoa ja monta tarkoittaa sitä, että jostain muusta ominaisuudesta on tingitty paljon. Voit varmaan ihan itse päätellä mikä se jokin on.
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Juicy
10.06.2012 15:22:41 (muokattu 10.06.2012 15:23:15)

On varmaan tullut jo selväksi, mutta suosittelen myös kiertämään marsun MG-sarjan telkänpöntöt kaukaa. Ainakin 4x12'' oli tehty jostain halvasta kalustevanerista ja muhjuiset soundit sai vielä kaupan päälle.

HB:n Vintage-sarjan kaapit on muuten ihan hyviä, mutta se pehmeähkö tolex-pinta voi repeillä aika herkästi. Itse rakenne ja varsinkin elementit on kuitenkin ihan eri planeetalta kuin muissa halvoissa komeroissa.

Thomannilta sai ainakin ennen niitä Marshall-logoja ostettua erikseen, joilla soundi paranee muidenkin korvissa. =)
"Live like a windrammer as you fuck." | Jotain uutta, jotain vanhaa ja jotain punaista
kitarisi
10.06.2012 15:54:56

Antti1: Mä puolestani tarkoitin isolla kasalla mahdollisimman suurta ja monielementtistä kaappia, jota sä nyt jostain syystä ihannoit laatuun katsomatta. Ymmärrä tämä kaava: halpa, paljon, isoa ja monta tarkoittaa sitä, että jostain muusta ominaisuudesta on tingitty paljon. Voit varmaan ihan itse päätellä mikä se jokin on.

Laatuhan noissa on ymmärtääkseni sellainen, että laadukkaampia pahvilaattikkojakin on olemassa.
Metalkallo
16.09.2015 20:45:20 (muokattu 16.09.2015 21:05:31)
Kaiuttimia yhdistellessä 4x12 kaapissa, onko teidän mielestä ihan sama missä kohtaa kajari/t on vai onko sillä teidän mielestä merkitystä? Eli tarkoittaen sitä, että ei ehkä ole aivan sama mihin kohtaa kajarin asentaa (vasen ala/ylä, oikea ala/ylä). Minun mielestäni on merkitystä mihin kohtaa ne laittaa mitä olen eri yhdistelmiä kokeillut x- muodostelmista muihin kun eikös 4x12 kaapissa eri kohdat kuulosta erilaisilta? Ihan senkin takiahan kokeillaan eri kohdista mikityksiä mikä kuulostaa parhaimmalta.

Tarkoitan nyt tällä koko hommalla sitä, että jos asentaa kajarin vaikka vasempaan alalaitaan kaappia niin se kohta antaa enempi bassoa jolloin saadaan erilainen ääni juuri siitä kajarista mikä siihen laitettiin, ja toisinpäin. Eli kajarissa on se oma soundinsa, mutta eri kohdassa se antaa erilaisen soundin jos se on vaikka kolmen muun eri kajarin kanssa samassa kaapissa. Vähän vaikea selitettävä.

Jotkut voi kokeilla vaikka x- muodostelmaa kajareilla ja toteaa ettei se yhdistelmä toimi jos vaikka yksi kajari on oikeassa-alalaidassa ja toinen vasemmassa ylä-laidassa. Jos hän kokeilee toisinpäin niin voi ollakin että soundi toimii.
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
Icy-Sun
17.09.2015 04:51:23
Mie käytin 4x12 Marsun 1960 pitkään, vaan alkoi vituttamaan sen roudaaminen. Siirryin 2x12:een ja soundi on suurinpiirtein yhtä "iso", mutta paino huomattavasti inhimillisempi. Siinä mielessä ei kannata hylätä 2x12:sta vaihtoehtona. Tosin näyttäisi torilla esimerkiksi Marshall 1960 ja 1936 maksavan suunnilleen saman verran vaikka erona pitäisi olla vain elementtien määrä ja skoben koko. Näin jälkeenpäin kun ajattelee, niin Celestionin g12t75 on alkanut tuntua aika pahviselta elementiltä. Ois pitäny vaan griinpäkki-kaappi laittaa alunalkaen.
azlag
17.09.2015 08:26:43
Metalkallo: Kaiuttimia yhdistellessä 4x12 kaapissa, onko teidän mielestä ihan sama missä kohtaa kajari/t on vai onko sillä teidän mielestä merkitystä?...

Enpä oo tuotanoinniin korvaani koskaan työntänyt kiinni luukutettuun 4x12:seen niin en kyllä tiedä ihan tarkimmista nyansseista. Enpä ole asiaa koskaan järkeillytkään, mutta jos nyt yrittäisin (järkeillä) niin en välttämättä ihan heti uskoisi että ämyrin sijainnilla on silleen niinqu merkitystä.

Sijainnilla kyllä soittajaan nähden on mutta että muutoin? Siis, voihan se olla mahdollista mutta henk.koht. en ymmärrä että miten.
First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..."
azlag
17.09.2015 10:46:58
Gabe: Jos yhdistelee erilaisia kaiuttimia niin on sillä väliä onko ne sijoitettu x-, =- tai || -muodostelmaan. Ja silläkin on väliä mitkä menee ylös/alas. Sillä en ole taas huomannut mitään merkitystä onko se oikeassa vai vasemmassa kulmassa.

Niin niin, sitä tarkoitin tuolla "soittajaan nähden" sijoittelulla. Riippuu paljon siitä että missä paikassa se soittaja yleensä seisoo/istuu/makaa kaappiin nähden, kuten myös elementtien ominaisuuksista (yläpäät, alapäät). Sekin vaikuttaa että haluaako tukan hulmuavan vaiko puntin vipattavan. Itse suosin X:ää koska se on helppo saman "kaltaisille" kaiuttimille. Vaikka makaa tai seisoo kaapin edessä, suunnilleen samanlaista sekoitusta on korviin odotettavissa.
First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..."
Gabe
17.09.2015 11:43:35
azlag: Niin niin, sitä tarkoitin tuolla "soittajaan nähden" sijoittelulla. Riippuu paljon siitä että missä paikassa se soittaja yleensä seisoo/istuu/makaa kaappiin nähden, kuten myös elementtien ominaisuuksista (yläpäät, alapäät). Sekin vaikuttaa että haluaako tukan hulmuavan vaiko puntin vipattavan. Itse suosin X:ää koska se on helppo saman "kaltaisille" kaiuttimille. Vaikka makaa tai seisoo kaapin edessä, suunnilleen samanlaista sekoitusta on korviin odotettavissa.

Juu, sama täällä.
Metalkallo
17.09.2015 12:41:42
Gabe: Jos yhdistelee erilaisia kaiuttimia niin on sillä väliä onko ne sijoitettu x-, =- tai || -muodostelmaan. Ja silläkin on väliä mitkä menee ylös/alas. Sillä en ole taas huomannut mitään merkitystä onko se oikeassa vai vasemmassa kulmassa.

Tätä mä just hain tässä. Olen huomannut, että jos laittaa yhden toisen kajarin eri kohtiin vaikka 3x kaapin alkuperäisten kajarien sekaan niin soundi muuttuu eri tavoilla kuin jos olisi 2x kumpaakin. Ja sitten tietty toisinpäin jos 2x ja 2x kajareita eri kohdissa kaappia. Kaapissahan kun eri kohdat tuottaa erilaisen äänen, tai näin sen ole käsittänyt kun kuunnellut. Vasen-ala bassoa, oikea-ylä kirkkautta ja niin edel. Eri kajari voi kuulostaa hieman erilaiselta riippuen missä kohtaa se on kaapissa juuri noiden mainittujen asioiden takia, sen takia välillä tulee kokeiltua monia eri yhdistelmiä saadakseen tietyn soundin kun eri kajarit tuottaa erilaisen äänen luonnostaan.

Kokeilin tässä taannoin G12H30 kajaria 1kpl 3xG12T75:n kanssa. G12H30 oli eka vasemmassa alakulmassa, sitten oikeassa alakulmassa ja oikea alakulma oli selvästi oikeampi paikka sille kuin vasen. Täten jos laittaisin toisen G12H30 kajarin, niin laittaisin sen joko vasempaan yläkulmaan tai oikeaan yläkulmaan saadakseni tietyn äänen.

Nää erot tietty liittyy ehkä enempi kun kuuntelee kaappia livenä itse paikan päällä kuin mikitettynä tai vastaavaa.
Metalkallo
26.09.2015 20:12:27 (muokattu 26.09.2015 20:17:23)
Eli tosiaan... 2x G12T75 ja 2x V30 - 4X12 kaapissa.

Jos haluaa ISON alapään, enemmän bassoa ja myös säilyttää osan G12T75:n soundista hieman enemmän keskialuetta sisältäen kuin normisti, niin kantsii laittaa yksi V30 vasempaan yläkulmaan ja toinen V30 oikeaan alakulmaan. Tämä muodostelma on hyvä silloin jos ei halua V30:n valtaavan koko soundia vaan sekoittuvan paremmin 75:n sekaan. V30:ssä kun on 3db:ä enemmän kuin 75:ssa.

Jos haluaa tiukemman alapään, tiukemmat keskialueet ja ehkä jopa hieman päälle hyökkäävämmän in the face soundin, niin kantsii laittaa yksi V30 vasempaan alakulmaan ja toinen V30 oikeaan yläkulmaan. Kokonaissoundi tiukkenee selvästi yllä olevaan verrattuna ja on ehkä hieman modernimpi.

Näin ainakin oman kuulon mukaan kun kuuntelee kaappia edestäpäin livenä huoneessa. Kunhan ajattelin laittaa tänne kokemuksia jos joskus auttaa muita kajareita yhdistellessä.
Antti1
26.09.2015 20:49:50 (muokattu 26.09.2015 20:50:58)
Metalkallo: Nää erot tietty liittyy ehkä enempi kun kuuntelee kaappia livenä itse paikan päällä kuin mikitettynä tai vastaavaa.

Juurikin näin, eli kyse on lähinnä akustiikan kanssa pelehtimisestä. Yläkaapissa voi sillä sijoituksella olla ylä- ja alapuolen välillä jotain merkitystä, symmetrisellä alakaapilla ei yhtään mitään merkitystä. Vasen ja oikea on myös keskenään täysin merkityksetön ero, mahdollinen poikkeama johtuu ainoastaan esim. lähellä olevien pintojen ääneen aiheuttamista muutoksista. Ristiasettelu muuttaa toki toistoa vaaka- ja pystyasetteluun verrattuna, koska äänilähteet summautuvat vähän eri tavalla. Ehdottomasti aivan kaikkein suurin ero on kuitenkin siinä missä kaappi sijaitsee suhteessa kuuntelijaan.

Lyhyesti: suurin osa havainnoistasi on aivan merkityksetöntä korkinhaistelua ja vaikka kuulet eroja, olet tulkinnut niiden syntymisen syyn aivan väärin.
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)