kekkuliheikki 15.09.2015 18:55:02 | |
---|
Puavali: Ja kun pitäisi olla vertailu kahdesta eri vehkeestä, niin voisi laittaa vuorotellen kummankin vehkeen soundinäytettä, eikä turhaan pistää videon alkuun minuutin tiluintroa sirkkelisäröllä ja sen perään kolmen minuutin puheosuutta, vaan pelkästään niitä ääninäytteitä ja kuvaan sitten että mikä vehje on kyseessä, ja mahdollisesti mitä muita vehkeitä on käytössä. Tulee kusimuna. Joudun itse kiirastuleen. Tama Torpedofirma Two-Notes pyysi tekemaan demovideot niitten uusiin etuastepedaaleihin. Pitaakin pistaa skebat vireeseen, ettei satu pilkka omaan nilkkaan. :( En allekirjoita. |
Mulle on ollut aina itsestäänselvyys, että särö on ennen boostia. Ketjussa olleiden videoiden innoittamana, päätin kuitenkin kokeilla järjestystä toisinpäin. Vaikka periaatteessa näin syntyi yksi soundi lisää, palasin alkuperäiseen järjestykseen nopeasti. Ehkä enenmän käytännön ja tottumuksen, kuin soundin vuoksi. Komppisärön tuottaminen pelkällä polkimella tuottaa mulle lähes ylipääsettömiä vaikeuksia. Lopputulos on aina väliltä, välttävä - tyydyttävä miinus. Sen sijaan minkä tahansa vahvistimen putkietuasteella (joka nyt ylipäätään säröytyy) soundi on vähintään tyydyttävä; yleensä kuitenkin hyvä, ellei jopa loistava. Minkälaisia kokemuksia tästä on muilla? "Rehab is for quitters" |
JoKo 16.09.2015 12:29:52 | |
---|
Komppisärön tuottaminen pelkällä polkimella tuottaa mulle lähes ylipääsettömiä vaikeuksia. Lopputulos on aina väliltä, välttävä - tyydyttävä miinus. Sen sijaan minkä tahansa vahvistimen putkietuasteella (joka nyt ylipäätään säröytyy) soundi on vähintään tyydyttävä; yleensä kuitenkin hyvä, ellei jopa loistava. Minkälaisia kokemuksia tästä on muilla? Oon samoilla linjoilla, en ole vuosikausiin käyttänyt säröä täysin puhtaan vahvistimen edessä. Jos tarvitsen puhdasta soundia niin sitten otan tehokkaan vahvistimen, säröiset soundit otan taas pienempitehoisista vahvistimista. |
jniska 16.09.2015 12:37:26 | |
---|
FastEddie: Komppisärön tuottaminen pelkällä polkimella tuottaa mulle lähes ylipääsettömiä vaikeuksia. Lopputulos on aina väliltä, välttävä - tyydyttävä miinus. Sen sijaan minkä tahansa vahvistimen putkietuasteella (joka nyt ylipäätään säröytyy) soundi on vähintään tyydyttävä; yleensä kuitenkin hyvä, ellei jopa loistava. Minkälaisia kokemuksia tästä on muilla? Samoilla linjoilla. Komppisäröt putkivahvistimesta, volume-napilla kliinimpään suuntaan ja boosterilla sitten sooloihin potkua. "Ei autoa kortilla ajeta eikä vilkulla käännetä" |
kekkuliheikki 16.09.2015 13:06:32 | |
---|
jniska: Samoilla linjoilla. Komppisäröt putkivahvistimesta, volume-napilla kliinimpään suuntaan ja boosterilla sitten sooloihin potkua. Juurikin nain. En allekirjoita. |
Laulava Kylätohtori 16.09.2015 13:21:48 | |
---|
jniska: Samoilla linjoilla. Komppisäröt putkivahvistimesta, volume-napilla kliinimpään suuntaan ja boosterilla sitten sooloihin potkua. Siinähän se kaikessa yksinkertaisuudessan on. Ja vielä, kun boostikin on vahvistimesta, niin pedaaleilla ei ole niin käyttöä, ellei erikseen halua niillä leikkiä... Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
FastEddie 16.09.2015 15:10:05 (muokattu 16.09.2015 16:34:17) | |
---|
JoKo: Oon samoilla linjoilla, en ole vuosikausiin käyttänyt säröä täysin puhtaan vahvistimen edessä. Jos tarvitsen puhdasta soundia niin sitten otan tehokkaan vahvistimen, säröiset soundit otan taas pienempitehoisista vahvistimista. Ihan uteliaisuuttani kyselin, koska sekä livenä, että virtuaalisesti olen törmännyt kavereihin, jotka kasaavat kaikki soundit puhtaaseen kanavaan. Ja on mulla itsekin "humppa"keikoilla yksikanavainen vahvistin käytössä. Yleensä uber-puhtaalla vedellen, poikkeuksena muutama särösoundi biisi, joissa sitten teen kompromissin. Selkää säästäen, soundista tinkien... Mutta takaisin aiheeseen; särö ja buusteri. "Rehab is for quitters" |
Tsugu Way 16.09.2015 16:34:49 | |
---|
FastEddie: Mutta takaisin aiheeseen; särö ja buusteri. Ei tartte palata aiheeseen. Itsekin olen viime päivät (ja tämän ketjun myötä) laajentanutkin katsantokantaa soundinvaihtoprojektissani vahvistimiin. Entä jos hommaankin sopivan vahvarin, enkä purkkeja. Tämän vuoksi ei haittaa vaikka menee offtopikiksi. Itsehän tämän ketjun aloitin.. Ketjun otsikon voisikin vaihtaa: "säröpedaalin, boosterin vai vahvistimen käyttö särön tuottamiseen ja soolojen boostaukseen". Mites muuten nuo Koch-vahvarit? Twintone tai Studiotone? Mietin, että ei minun ehkä kannata marshall-pinoa hommata. Jytäkeikat on kuitenkin firmojen bileissä jossain ruokalan nurkassa tai pikkububissa postimerkinkokoisella lavalla. Kevyt roudattavuus ois myös hyvän särön lisäksi plussaa, kun paljon kiikuttelen vahvistinta myös mukana musarihommissa ja eri treeniksillä.. All That Makes Me Happy Is The Blues. |
jniska 16.09.2015 17:53:56 | |
---|
Nyt kun käytössä on Palmer Ptino, niin saa kaksi putkivahvistinta yhteen kaappiin. Kätevää, kun on Marshall JMP kliinimpään menoon ja JCM 800 vähän enempi rutussa. Näitten kanssa kun volumenappulalla pelailee ja boosterilla potkii, niin saa kaikenlaista ihan kliinistä kunnon huutavaan liidiin. "Ei autoa kortilla ajeta eikä vilkulla käännetä" |
arppah8 17.09.2015 21:09:46 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Kaksiasentoinen? Tarkoitatko, että keskiasento jätettäisiin pois? Sehän nyt olisi viimeinen virhe... Mulla on kaksi omatekelettä joihin ihan piruuttaan laitoin push/pull-potikan ihan vaan mikkiswitchiksi, ei väliasentoa siis ollenkaan. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. Ostamatta ei testata! |
Sarko 18.09.2015 00:16:22 | |
---|
Tänään kyykyttelin Musarin komboa kompressorin ja tube-esan yhdistelmällä. Telessä on sen verran kuuma toi tallamikki että vahvistin alkoi muroutumaan jo ilman efektejä, annoin sille lisää löylyä kompuralla, jonka säädin kuristamaan miedosti mut enemmän boostaamaan. Sit kun hampaita tartti kunnolla niin TS kehiin ja pam pam pam. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
jumara 18.09.2015 00:17:19 | |
---|
Kahden särön yhdistelmää on tullut käytettyä about aina. Mulle vakioksi on muodostunut se, että boost on komppisärön jälkeen, silleen saa ainakin tarpeeksi lisävolaa. Jos soitan trion kanssa, niin lisävola ei ole niin tärkeää, silloin boostaan yleensä vahvarin omaa säröä. Kahta säröä stäkättäessä olennaista on, että säröjen luonne ja korostukset menisivät "limittäin", kahta liian samantyyppistä säröä käytettäessä lopputulos on yleensä kireä ja taajuusvasteeltaan kapea. Itellä komppisärö on usein 808, jonka keskiäänikorostus vaatii kaverikseen taajuusvasteeltaan tasaisemman särön. Itelle pieni lisäsärö sooloon on aina ollut myös tärkeä, mutta jos soittaa vahvemmin särötetyllä komppisoundilla, ei tämä liene tarpeen. Pieni boostikin joka tapauksessa lisää säröä hieman kun etuasteputket menevät enemmän kyykkyyn. PS Älä mtn Kochia hankit, sulla on jo Fender. Rohkeasti brittiosastolle vaan... Parhaimmat kitarasointini läpi vuosien olen saanut englantilaisvalmisteisilla Marsalkka-putkivahvistimilla ja keltaisilla POMO-yliajopolkimilla. |
kihtaristi 18.09.2015 08:41:11 (muokattu 18.09.2015 08:41:36) | |
---|
Tsugu Way: Ei tartte palata aiheeseen. Itsekin olen viime päivät (ja tämän ketjun myötä) laajentanutkin katsantokantaa soundinvaihtoprojektissani vahvistimiin. Entä jos hommaankin sopivan vahvarin, enkä purkkeja. Tämän vuoksi ei haittaa vaikka menee offtopikiksi. Itsehän tämän ketjun aloitin.. Ketjun otsikon voisikin vaihtaa: "säröpedaalin, boosterin vai vahvistimen käyttö särön tuottamiseen ja soolojen boostaukseen". Mites muuten nuo Koch-vahvarit? Twintone tai Studiotone? Mietin, että ei minun ehkä kannata marshall-pinoa hommata. Jytäkeikat on kuitenkin firmojen bileissä jossain ruokalan nurkassa tai pikkububissa postimerkinkokoisella lavalla. Kevyt roudattavuus ois myös hyvän särön lisäksi plussaa, kun paljon kiikuttelen vahvistinta myös mukana musarihommissa ja eri treeniksillä.. Ihan hyvä hinta-laatusuhde on noissa. Kochin vahvareiden yksi paras ominaisuus on mielestäni hyvä erottelevuus säröillä. Eli siellä kun ottaa vähän isompaa sointua niin soi selkeästi kaikki kielet siellä. Vaikea tän paremmin selittää, mutta sopii itselleni hyvin, kun jonkin verran soittelee pienellä säröllä avosointuja. Itse, jos stäkkään pedaaleja, niin ne toimivat yhdistelmät on olleet aina boosteri+särö tai kompura+särö. Toisaalta kyllähän noita monia säröjä jengi käyttää periaatteessa täysin boosterina eli gainit nollilla ja volalla ajetaan vaan omaa vahvaria ruttuun eli miksei tällä tapaa ajettuna toimisi myös. Itse tykkään pitää boosterin särön jälkeen, jotta saa vola boostia. Toisin päin se ajaa vain säröpedaalia isommalle murolle. |
Captain Farrell 18.09.2015 18:33:07 (muokattu 18.09.2015 18:35:17) | |
---|
kihtaristi: Ihan hyvä hinta-laatusuhde on noissa. Kochin vahvareiden yksi paras ominaisuus on mielestäni hyvä erottelevuus säröillä. Eli siellä kun ottaa vähän isompaa sointua niin soi selkeästi kaikki kielet siellä. Vaikea tän paremmin selittää, mutta sopii itselleni hyvin, kun jonkin verran soittelee pienellä säröllä avosointuja. Mä soittelen Koch Studiotonella ja ihan samaa mieltä olen tuosta erottelevuudesta - säröllä soittaessa soinnut pysyy selkeinä. Toinen hyvä juttu Kochin vahvistimissa, ainakin Studiotonessa, on iso dynamiikka. Vaikka säröä olisi enempikin pelissä, niin tatsia keventämällä saa lähes puhdasta. Sopii erittäin hyvin no-pedal-miehille. Badger and Bunny have got a secret hiding place in the forest. |