Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kahden säröpedaalin vai boosterin käyttö?
1 2 3 4
Tsugu Way
12.09.2015 08:12:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tätä aiemminkin joskus kysellyt, mutta silloin en jotenkin osannut asiaa hoitaa tai en löytänyt sopivia pedaaleja..
 
Mutta kysymys lyhyesti - miten boostaatte soolot keikoilla tai treenikämppämetelissä? Tai tarkemmin ottaen minua kiinnostaisi yksinkertainen systeemi: kaksi säröpedaalia; toinen komppisärölle ja toinen tiukentaisi soolosäröä ja nostaisi myös äänenpainetta ja erottavuutta. ja käytössä siten, että komppisäröä ei tarvi polkea pois, vaan se jää alle. Eli mahdollisimman vähän steppailua.
 
Eilen bilebändin keikalla oli minulla liikaa muuttujia ja steppailtavaa. Otin multilaudasta TS-komppisärön rokkiralleihin. Erikseen oli sitten Bossin Super Drive kasarihevibiiseihin. Sooloja boostasin tarpeen mukaan Eq:lla ja luonnollisesti delay mukaan. Liikaa poljettavaa oli. Tai etenkin siinä kohden kun piti polkea toinen särö pois lennosta, että sai toisen laittaa päälle. Meni välillä sekoiluksi.
 
Olen just rakentanut pedaalilaudan. Tai siis sen boxin. Luovun ehkä multilaudoista. Just siihen lautaan suunnittelen ja kerään irtopurkkeja. Kaksi säröä, delay ja tuner. Ehkä joku (soolo)booster?
 
Mutta siis se soolojen boostaus - käytättekö kahta säröpurkkia, vai esim jotain (treble)boosteria. Jos käytätte niin miten? Viimeksi minulla kahden särön päälekkäinen käyttö aiheutti vaan tirinää ja kiertoa sekä turhaa mökää. Oiskohan liikaa gainia ollut?
 
Eli jos jaksatte vääntää rautalangasta vinkkejä - millaisia säröjä, purkkien järjestys, kumpi boostaa jne..
 
Niin joo, en ota säröjä vahvarista. Ajattelin (ainakin toistaiseksi) käyttää noita talossa olevia Fenderin putkareita.
 
Ai niin, ja soundireferenssit;-) Komppiin 70-luvun ac/dc:tä ja zeppelin jytärokkia. Tai jotain sinnepäin.. Ja sooloihin garymoorehardrokkia ja loputonta sustainia ;-) No Joo joo - tiedetään - ostetaan se Marshall sitten kun on varaa - vielä ei ole ;-)
 
All That Makes Me Happy Is The Blues.
hallu
12.09.2015 09:33:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saahan sen Marshallin purkissakin? eikös Karl Martinin Plexitone tms ole aikas hyvän kuuloinen spetaali? no varsinaisessa asiassa en osaa sinua neuvoa pahoittelen, kunhan vaan sivusta huutelen :-)
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Tami
12.09.2015 09:46:21 (muokattu 12.09.2015 09:46:37)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1) Tuollaisella loopperillahan saat yhden polkimen taakse eri soudit ja myös volabuustinkin.. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1038856
 
2) Itsellä ketjussa kitara, mieto särö (mooer hustle), rankempi särö (mooer solo), delay ja volapoljin josta piuha vahvistimeen. Kitaran volumella ja noiden kahden särön käytöllä erikseen tai samaan aikaan saa aikaan omaan bilehuttuun riittävästi erilaisia säröjä. Volapolkimella säätelen sitten kokonaisvolyymin kuhunkin tilanteeseen sopivaksi....
 
https://www.youtube.com/watch?v=k2gUzxuqwBY
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Sarko
12.09.2015 10:31:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ZVex Box Of Rock kehiin, Marshall-in-a-box ja boosteri samassa purkissa.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
milahtee
12.09.2015 11:26:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikkausatakki ja kitaran volapotikka riittävät minulle.
 
BurningSensation
12.09.2015 13:00:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kahden kitaran bändissä sooloon tarvitaan jonkun verran volumeboostia että erottuu. Itselläni on EQ ja delay särön jälkeen looperpedaalin loopissa, josta yhdellä polkaisulla molemmat päälle. EQ:lla keskialueelle boostia sen verran että leikkaa hyvin läpi ja viiveellä ilmavuutta soundiin. Sooloboosti kannattaa laittaa komppisärön jälkeen jos halutaan volumea lisää.
 
Rämppy
12.09.2015 13:20:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut pitkään käytössä tämmöinen kattaus tässä järjestyksessä: Clean boost, ts-tyyppinen särö, hyvin miedolle särölle säädetty overdrive, esim. Boss od3. Viimeisestä komppiroso, keskimmäisestä varsinainen särö, jota sooloissa boostataan joko clean boostilla tai tuolla miedolla komppiroso-pedaalilla riippuen millaista soolosärösoundia haluaa. Mxr Plus on erinomainen clean boost.
 
Saahan sitä sanoa.
Gabe
12.09.2015 13:39:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

milahtee: Pikkausatakki ja kitaran volapotikka riittävät minulle.
 
Pitkälti sama. Mulla on lisäksi Mojossa kytkimen yksi asento ohi tonen, se tuuttaa vähän kovempaa ja terävämmin. Pitäisi Fargenin decade-kytkin laittaa jalkakytkimen päähän niin pärjäisi LP:n kanssa myös helpommin ilman purkkeja.
Laulava Kylätohtori
12.09.2015 14:12:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

milahtee: Pikkausatakki ja kitaran volapotikka riittävät minulle.
 
Atakin kanssa voi tietty tulla ongelma, jos komppi on jotain kunnon jyystöä, jossa pitää pikata kunnolla.
 
Mutta noin muuten, onko kitaran volumea testattu pitkään, hartaasti ja ajatuksen kanssa? Itse yritin polkimilla saada, mitä lie, eri soundiasteita, mutta eihän siitä mitään tullut. Siis en saanut hommaa toimimaan kunnolla bändin kanssa koskaan.
 
Mutta kun vähän pidempään jaksaa pelata sen volan kanssa, niin että siihen pääsee kunnolla sisälle ja se alkaa toimimaan luontevasti, niin sillä ratkaisee kyllä monta ongelmaa. Sillä saa myös sen volume boostin, joka on minusta paikoitellen jopa liiankin suuri - ero puhtaan ja särön volumessa on häiritsevän suuri.
 
Ei se tietty kaikkeen toimi, mutta kannattaa kokeilla, jos steppailu alkaa kyllästyttämään - ja varsinkin, jos on jo pidempään yrittänyt purkeilla ilman tulosta. Eri vahvistimien ja purkkien välillä kuten myös kitaroiden mikkien välillä voi olla paljonkin eroa, miten hyvin tuossa toimivat.
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
MikaHekkanen
12.09.2015 15:03:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etsin juuri samanlaiseen tarpeeseen ratkaisua vähän aikaa sitten.
Hankin Carl Martin PlexiTonen. Siinä on tuo kaikki yksissä kuorissa, komppi- ja soolosäröä voi vaihdella yhdellä polkaisulla ja boosteri on toisen napin takana.
En ole katunut hetkeäkään.
milahtee
12.09.2015 15:25:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on opettavainen tarina alkaen kohdasta 1:45.
 
https://www.youtube.com/watch?v=-gjh9rp225E
 
Tsugu Way
12.09.2015 16:42:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

milahtee: Tässä on opettavainen tarina alkaen kohdasta 1:45.
 
https://www.youtube.com/watch?v=-gjh9rp225E

 
Jos oikein tuon videon opetuksen ymmärsin, niin pedaalit vex kokonaan. Ois toisaalta kyllä hienoa jos pärjäis..
 
Useampi on jo kannustanut kitaran volan käyttöön. Se on varmaan semmonen tapa mikä pitäis kunnolla treeneissä opetella. Yksinkertainen asia, mutta mikseihän se toimi itelle. Sitä on vaan tottunu siihen että vola on aina täysin auki ja semmoinen (ehkä vääräkin) käsitys että volaa pienenbettäessä soundi muuttuu muhjuiseksi.
 
mutta tuo Plexi Tone kyllä vaikuttais myös simppeliltä ja kompaktilta ratkaisulta myös! Pitääpä perehtyä sen soundimaailmaan
 
All That Makes Me Happy Is The Blues.
klobasa
12.09.2015 17:05:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

milahtee: Tässä on opettavainen tarina alkaen kohdasta 1:45.
 
https://www.youtube.com/watch?v=-gjh9rp225E

 
Bonamassalla on youtubessa video jossa demoaa les paulin vol ja tone säätöjä. Siitä lähtee monen monta erilaista soundia ilman ainuttakaan pedaalia, mutta tosi harva niistä kuulostais yhtään järkevältä jos vahvaria ei oikeasti voi luukuttaa tosi lujalla.
 
Laulava Kylätohtori
12.09.2015 22:59:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsugu Way: Jos oikein tuon videon opetuksen ymmärsin, niin pedaalit vex kokonaan. Ois toisaalta kyllä hienoa jos pärjäis..
 
Useampi on jo kannustanut kitaran volan käyttöön. Se on varmaan semmonen tapa mikä pitäis kunnolla treeneissä opetella. Yksinkertainen asia, mutta mikseihän se toimi itelle. Sitä on vaan tottunu siihen että vola on aina täysin auki ja semmoinen (ehkä vääräkin) käsitys että volaa pienenbettäessä soundi muuttuu muhjuiseksi.
 
mutta tuo Plexi Tone kyllä vaikuttais myös simppeliltä ja kompaktilta ratkaisulta myös! Pitääpä perehtyä sen soundimaailmaan

 
Muhjuisuus varmaan riippuu kamoista. Mutta jos tuntuu, että trebleä katoaa liikaa, niin sitten voi kokeilla treble bleediä.
 
Eihän se kitaran vola varmaan kaikkia varten ole. Täällähän on paljon jengiä, jotka käyttävät erilaisia purnukoita viimeisen päälle hienosti. Mutta itse ehdotin lähinnä siksi, että pitkään yritin erilaisilla speduilla saada hommaa toimimaan, mutta ei se oikein koskaan onnistunut. Mutta kun opettelin käyttämään kitaran volumea, niin homma alkoi toimimaan hienosti. Tietyissä jutuissa se on aivan huikeaa, kun siitä saa sopivan soundin ja sillä saa myös dynamiikkaa soittoon. Mielestäni kitaran vola täysillä ja erilaisilla purkeilla ei voi päästä samaan.
 
Voi olla, että spedut onkin sinun juttusi, mutta kannattaa kokeilla vielä kitaran volumea.
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Gabe
12.09.2015 23:31:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Muhjuisuus varmaan riippuu kamoista. Mutta jos tuntuu, että trebleä katoaa liikaa, niin sitten voi kokeilla treble bleediä.
 
Kytkennöillähän saa ihmeitä aikaan. Treble bleed ja 50`s wiring tekevät niistä säätimistä kyllä paljon käyttökelpoisemmat, ei katoa yläpää vaikka vähän himmaa volumella. Siihen vielä lisäksi ohi tonen joka siis ohittaa tonepotikan kokonaan, ulostulo kasvaa ja soundi muuttuu leikkaavammaksi. Tämä yhdistettynä kitaran volumeen ainakin itse pärjään enemmän kuin hyvin valtaosassa tilanteista. Eihän se yhtä hienoa ole kuin muutaman kymmenen pedaalin miinameri jalkain alla.. itse kuitenkin koen tämän lähestymistavan luonnollisemmaksi.
 
Eihän se kitaran vola varmaan kaikkia varten ole. Täällähän on paljon jengiä, jotka käyttävät erilaisia purnukoita viimeisen päälle hienosti. Mutta itse ehdotin lähinnä siksi, että pitkään yritin erilaisilla speduilla saada hommaa toimimaan, mutta ei se oikein koskaan onnistunut. Mutta kun opettelin käyttämään kitaran volumea, niin homma alkoi toimimaan hienosti. Tietyissä jutuissa se on aivan huikeaa, kun siitä saa sopivan soundin ja sillä saa myös dynamiikkaa soittoon. Mielestäni kitaran vola täysillä ja erilaisilla purkeilla ei voi päästä samaan.
 
Jep. Toiselle voi ne purkit sopia paremmin eikä siinä mitään. Eikä tuo kaikkien vahvistimienkaan kanssa toimi yhtä hyvin. Sellaiset suht. yksinkertaiset wanhan liiton tyyliin rakennetut koneet vastaavat yleensä parhaiten kitaran volumen pyörittelyyn. Itse käännän koneet yleensä aika isolle ja kitaran volumella säädän särön ja äänenvoimakkuuden sopivaksi. Swartin AST toimii tällä tyylillä heittämällä parhaiten, Fargenkin toimii tosi hyvin. Nämä etenkin Mojon kanssa. Mutta Mesan kanssa en pääse kitaran volumella ihan yhtä tyydyttävään lopputulokseen.. mutta sen kanssa ei väliksikään kun homma hoituu kanavanvaihtajalla.
 
Eihän tämä pedaalivillitys ole kuitenkaan loppujen lopuksi mikään kovin vanha juttu tässä mittakaavassa kuin se nykyään on. Putiikkipedaaleita tehdään vähän siellä sun täällä. Ei niitä ollut aiemmi ja kyllä ne vissiin joten kuten onnistuivat soittamaan kitaraa silloinkin. :)
 
Voi olla, että spedut onkin sinun juttusi, mutta kannattaa kokeilla vielä kitaran volumea.
 
Eipä tuo ainakaan mitään maksa. :)
 
Ps. Myin juuri pedaalilautani kokonaan pois. Se on ollut lainassa nyt... ties kuinka monta kuukautta? Enkä ole kertaakaan kaivannut sitä, päin vastoin. Tuumin että jääköön sitten sille tielleen. Ehkä jotain irtopurkkeja tulee vielä joskus kokeiltua, on ne hauskoja leluja. Mutta kyllä niistä suurin osa kuulostaa jotenkin päälle liimatulta tms. Noh, kukin tyylillään.
s8na
13.09.2015 15:01:47 (muokattu 13.09.2015 16:21:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Törkeä mainos. Mulla on torilla dualboosteri jolla saa yhdellä polkaisulla joko efektin pois tai vaihdettua boostia. Molemmissa kanavissa 3 nuppinen eq.
 
Myrkky Nuoli
13.09.2015 15:53:15 (muokattu 13.09.2015 15:53:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timmy pohjalle ja tube screameristä tiukennus, son siinä. Kuulostaa siltä, että boostereista et koostu mitään, paitsi equtettavista. Bassoleikkurin tarttet ainakin. Ts:n sijaan eq vois olla hyvä boosteri myös. Tasosäädöllinen sellainen.
 
More Nintendo, less Marshall.
htm
14.09.2015 08:28:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä eq-pedaali on toiminut hyvin. Jos sen vielä laittaa ennen säröä, niin sieltä saa nostettua keskialuetta ja hippasen lisää hönkää. Tosiin nykyään on jäänyt tuo buustailu, kun tuntuu, että soittotatsilla saa itsensä aika hyvin jo esiin. Ei niitä sooloja kukaan sitäpaitsi halua kuunnella, ne kattoo kun laulaja joraa ;)
 
Itse en aina ymmärrä näitä volapotikkakikkailun puolestapuhujia. Toki se toimii perinteisemmässä musassa, mutta vedä nyt sitten jotain kasariheviä volapotikka puolivälissä.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
s8na
14.09.2015 09:47:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Itsellä eq-pedaali on toiminut hyvin. Jos sen vielä laittaa ennen säröä, niin sieltä saa nostettua keskialuetta ja hippasen lisää hönkää. Tosiin nykyään on jäänyt tuo buustailu, kun tuntuu, että soittotatsilla saa itsensä aika hyvin jo esiin. Ei niitä sooloja kukaan sitäpaitsi halua kuunnella, ne kattoo kun laulaja joraa ;)
 
Itse en aina ymmärrä näitä volapotikkakikkailun puolestapuhujia. Toki se toimii perinteisemmässä musassa, mutta vedä nyt sitten jotain kasariheviä volapotikka puolivälissä.

 
Joo ei se toimi edes treblebleedillä jos kompeissa pitäis jotain ätäkkiä olla jälellä.
 
kekkuliheikki
14.09.2015 10:07:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunnon putkivahvari ja Xotic RC Booster. Toimii.
 
En allekirjoita.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «