Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvistinkaapelin siltaus audiokaapeleille.
1
HateHalon
10.09.2015 17:20:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei. Kyselin tätä tuolla kitarakamapuolella, mutta hiljaista pitelöö, niin laitetaan tällekin puolelle.

Idea on käyttää kaukokaapeleiden linjaliitäntöjä kitaravahvistinkaapelointiin, kun tarkoitus kytkeä nuppi eri huoneesta kaiuttimelle. Ostin aiemmin kaukokaapelin, jossa 2 balansoitua linjaa oli sillattu yhdeksi "vahvistinlinjaksi" ja se oli ollut toimiva ratkaisu. Riittääkö edes 2 linjaa, joita 24 linjan kaukokaapelissa kulkee, vai olisiko hyvä olla enemmän? Ajattelin, että kolvaisin tarkoitukseen sopivia piuhoja, jossa toisen pään monoplugi menee vahvistimeen/kaiuttimeen ja toisessa päässä on silattuna 2-4 plugia mono/stereoplugia tarvittavan kuorman mukaan, jotka kytketään linjaliitäntöihin. Ei tarvisi välttämättä miettiä seinän sisään erillisiä vahvistinkaapeleita, jos sillä moninapakaapelilla pärjäsi.
 
www.halondesign.com
Noisy
10.09.2015 19:11:33 (muokattu 10.09.2015 19:47:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä sanoisin että kaiutinkaapelissa olisi hyvä olla poikkipinta-alaa vähintään 2x1.5mm2. Isoilla tehoilla ja pidemmillä vedoilla mielellään enemmän. Kaukokaapelissa saattaa yksi ränni olla esim. 2x0.22mm2, joten tuosta voi helposti laskea kuinka monta kanavaa pitäisi siltailla, että pinta-alaa tulee riittävästi. Mä jättäisin väliin.
 
Mikael
10.09.2015 21:32:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäksi vahvistimen signaali on sen verran paljon isompi, etten mä laittais sitä kulkemaan muutenkaan rinnan mikkitasoisten signaalien kanssa. Mä oon vetänyt studiolla vahvistimen kaapelit soittotilan ja tarkaamon välille ihan eri reittiä kuin mikkisignaalit 2x2,5mm2 kaapelilla.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
oksatboys
11.09.2015 11:46:23 (muokattu 11.09.2015 12:08:12)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

100 W teho 8 ohm kuormaan niin virta on 3.54 A. Eipä se ole vielä paljoo mittään. Netistä löytyy ohm/m (tai /ft), maxvirrat ja paksuudet taulukoituna, eli niistä katsomalla selviää. Helpoin tietty ylimitoittaa rankasta ja vetästä joku kaiutinkaapeli erikseen, jolloin välttyy myös crosstalkilta. Ja turha sitä kaapelia on vahvarilla lämmittää.
 
Edit. tuossa metrinen taulukko https://fi.wikipedia.org/wiki/Sähköjohto Eli 1.5 mm2 on jo aika palio..
 
"Hieno mekanismi sinäänsä, jos ei olisi näin saatanan tyhmä." -Lihis96
HateHalon
11.09.2015 12:37:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä mie vedän seinän sisään kuiteskin 2 kpl 2x2,5mm2 johdot, jotka pyrin pitämään 30 senttiä erillään moninapakaapelista.
 
Eli Seinään tulloo:
 
cat5 johto ja
16-24 linjaista moninapakaapelia
80cm korkeuteen
 
2 kpl 2,5mm2 kaiutinkaapelia 40cm korkeuteen
 
1 kpl 2,5 mm2 kolmikarvainen sähköjoto 10cm korkeuteen. Sitten täytyy funtsia, että nää piuhat eivät liikaa lähentelisi toisiaan siirtyessään toiseen huoneeseen. :D
 
Mitäs sit? Vedänkö kylmän ja kuuman vesijohdon sekä viemärin basistia varten? ;)
 
www.halondesign.com
Danko
11.09.2015 13:33:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HateHalon: 2 kpl 2,5mm2 kaiutinkaapelia 40cm korkeuteen
 
Voi ne kiinteät kaiutinlinjat olla MMJ:täkin.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «