Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jelppiä Twin Coil esquire mikin kytkentään?
1
PIM
09.09.2015 11:13:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vuoren Saku Jyväskylästä kietas kustomina mun esquireeni Twin Coil Kamiina -mikin, jossa samalla rungolla on kaksi kelaa, joista ekassassa on parin kOhmin edestä paksua 40AWG lankaa ja toisessa about saman resistanssin verran ohuempaa 42AWG lankaa. Nyt kaipaisin kokeneempien kolvinkäyttäjien ideoita siitä, miten näistä lähtökohdista saisi luotua mahdollisimman monipuolisen kytkennän kun käytettävissä on lisäksi yks neliasentoinen Fenderin kytkin ja kaksi 250 kOhmin potikkaa. Ideoita?
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
rrroope
11.09.2015 11:52:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuinkas monta eri piuhaa sulla tulee siitä ulos? varmaan kannattaisi mikin käämijältä itseltään kysellä apuja mutta ekaks tulee mieleen tsekata telecaster 4-way kytkentä (koska sulla on siihen sopiva kytkinkin). eli mikit erikseen, rinnan ja sarjaan.
 
73nd3r
11.09.2015 12:20:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilemisen arvoinen vois olla että varaa ykkösasennon "soolo suoraan tuuttiin" kytkennälle, eli molemmat kelat jakkiin ilman volume/tonesäätöjä.
 
Paljonko tuollaisessa on resistanssi kelat yhdessä?
Teho ilmeisesti riittää myös singlecoil-kytkyissä, mikä (taas kerran) osoittaa että resistanssi ei ole sama kuin volyymi.
 
PIM
11.09.2015 13:13:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu kyllä mä jo Sakultakin vinkkiä kyselin. Mikistä tulee ulos neljä piuhaa eli molemmat kelat saa erikseen. Ensimmäisen kelan maa on kytketty myös mikin baseplateen. Ekan kelan resistanssi on 2.2 kOhmia ja toisen 2 kOhmia, mutta koska ekan kelan käämilangan poikkileikkaus on tuplasti isompi kuin tokan kelan langan niin kierroksia siinä täytyy olla selvästi enemmän.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
rrroope
11.09.2015 13:25:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sit varmaan kannattaa googlettaa "telecaster 4-way switch". kohtelet sitä mikkiä, jonka toinen piuha on pohjalevyyn kytketty, tallamikkinä ja toinen kela vastaa sit kaulamikkiä. siten saat molemmat erikseen, sarjaan ja rinnan. en osaa sanoa onko kaikki nuo kytkennät mitenkään hyödyllisiä mutta siinäpä taitaa olla kaikkein monipuolisin kytkentä jonka noilla saa aikaan.
 
Serenity
11.09.2015 19:32:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain alkukesästä soittokuntoon projektikitaran jossa on pelkkä tallahumppari eikä muita mikkejä. Laitoin siihen juuri tuollaisen (kierto)kytkimen jolla saa puoliskot erikseen sekä sarjassa / rinnan. Vaivannäkö kannatti ja olen ollut systeemiin kovin tyytyväinen. Enpä olisi uskonut että yhdestä mikistä saa noin paljon iloa irti.
 
Luulen että tässä tapauksessa mikin kannattaa olla mahdollisimman lähellä tallaa jotta puoliskojen ero korostuu. Itsellä on mikin kehyksestä tallan reunaan noin puoli senttiä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «