Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kipua plektrakädessä
1
Bee
08.09.2015 10:15:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään tullu kipua plektrakäden olkapään / hartian / lapaluun seudulla oleviin lihaksiin?Jos on, ni kenen luona / miten ootte hoitanu? Ite harrastan kitaroinnin lisäksi liikuntaa (kuntosali & pyöräily yms. hyötyliikunta) ni ei pitäis ainakaa liikkumattomuudesta johtua. Ja venyteltyäkin tulee. Ite oon käyny fysioterapiassa, hierojalla ja lääkärissä (ortopedilla), eikä niistä ratkasevaa hyötyä ollut. Kertokee ihmeessä ideoita..
 
hallu
08.09.2015 10:37:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sulla on virheellinen soittoergonomia tai sitten treenaat liikaa. Vain yhden paikan kipeytyminen kielii tietenkin virheellisestä soittoergonomiasta. Ei kannata mennä fysioterapeutille ensimmäiseksi vaan pätevälle soitonopettejalle joka laittaa perusasiat ergonomiassa kuntoon että pystyt harjoittelemaan rikkomatta itseäsi. Sitten fysioterapeutille tai lääkärille jos asiat ei korjaannu.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Arkka
08.09.2015 10:52:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite oon ilmeisesti pitkien reenisessioiden staattisella jännityksellä paskonut olkapääni. Jos soitat istuen, niin kokeile muutama päivä soitella vaikka kitara eri jalan päällä tai seisaaltaan siten, että käsi on eri asennossa (hihna pidemmäksi?) ja tunnustele onko eroa.
 
Jarkre
08.09.2015 11:40:14 (muokattu 08.09.2015 11:43:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arvaanko oikein että soitat istualtaan ja hiukan kumartuneena kitaran päälle? Mulla oli vastaavanlaista vaivaa aikaisemmin mutta sitten kun aloin soittamaan seisaaltaan niin vaivat hävisivät.
 
Edit: Ylläoleva ei tietenkään päde jos soitat klassista kitaraa jolloin tietenkin istutaan aina.
 
Bee
08.09.2015 15:08:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Sulla on virheellinen soittoergonomia tai sitten treenaat liikaa. Vain yhden paikan kipeytyminen kielii tietenkin virheellisestä soittoergonomiasta. Ei kannata mennä fysioterapeutille ensimmäiseksi vaan pätevälle soitonopettejalle joka laittaa perusasiat ergonomiassa kuntoon että pystyt harjoittelemaan rikkomatta itseäsi. Sitten fysioterapeutille tai lääkärille jos asiat ei korjaannu.
 
Teini-iässä tuli kyllä syyllistyttyä tohon "väkisin nopeasti" soittamiseen, jolla on varmaan osansa tässä asiassa, mut nykyään kun ikää on jo melkee 30 ni oon ymmärtäny että pitää soittaa rentona. Mielestäni mulla on ihan hyvä soitto asento ja soitan muutenkin 99% ajasta seisaalteen leveän nahkahinan kera jonka olen mitoittanut itselleni sopivaksi. Muutenkin oon jo vuosia treenannut uusia asioita ensin hitaasti ja sit vast pikkuhiljaa nostanu tempoa.
 
Bee
08.09.2015 15:09:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jarkre: Arvaanko oikein että soitat istualtaan ja hiukan kumartuneena kitaran päälle? Mulla oli vastaavanlaista vaivaa aikaisemmin mutta sitten kun aloin soittamaan seisaaltaan niin vaivat hävisivät.
 
Edit: Ylläoleva ei tietenkään päde jos soitat klassista kitaraa jolloin tietenkin istutaan aina.

 
Jep seisaaltaan itekki soitan..
 
Bee
08.09.2015 15:09:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Ite oon ilmeisesti pitkien reenisessioiden staattisella jännityksellä paskonut olkapääni. Jos soitat istuen, niin kokeile muutama päivä soitella vaikka kitara eri jalan päällä tai seisaaltaan siten, että käsi on eri asennossa (hihna pidemmäksi?) ja tunnustele onko eroa.
 
Kaikki em. on kokeiltu..
 
Bee
08.09.2015 15:12:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähinnä mulla oli tarkoituksena tässä topicissa selvittää että tunteeko joku esim. tästä pääkaupunkiseudulta jotain harvinaisen pätevää henkilöä, joka on ollut tekemisissä tämän kaltaisten ongelmien kanssa kuten lääkäriä / muuta henkilöä..
 
Ianuarius
08.09.2015 19:52:14 (muokattu 08.09.2015 19:52:25)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä tuli monesti hartia kipeäksi kun ei saanut levättyä pikkauskättä kunnolla siihen kitaraan, esim. pitkähihaisen paidan takia. Hiha ylös niin että käsi tarttuu siihen kitaran pinnotteeseen kunnolla kiinni ja antaa sen oikeasti nojata siihen ihan kunnolla. Joskus sitä pitää siirtää, mutta sitten taas äkkiä takasin lepäämään.
 
Niin ja hengittäminen vaikuttaa tollasiin asioihin tosi paljon. Koetapa hengittää tosi syvään niin että vatsaa myöten täyttyy koko torso ilmalla joka suuntaan. Varmasti tunnet sen siellä hartiassakin asti. Sitten koeta hengittää noin samalla kun soitat. Auttaa muuten moneen muuhunkin asiaan.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Krice
08.09.2015 23:13:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bee: Lähinnä mulla oli tarkoituksena tässä topicissa selvittää että tunteeko joku esim. tästä pääkaupunkiseudulta jotain harvinaisen pätevää henkilöä, joka on ollut tekemisissä tämän kaltaisten ongelmien kanssa kuten lääkäriä / muuta henkilöä..
 
Hierojat yms. osaa auttaa lihasten huollossa, mutta eivät voi tehdä mitään virheasennolle, joka aiheuttaa lihaskivun. Olkapään alue viittaa siihen, että jännität ja ehkä myös nostat olkapäätä hieman kun soitat, joka taas voi johtua monestakin asiasta. Staattinen lihasten jännittäminen johtaa ennemmin tai myöhemmin ongelmiin. Rasituksen ei tarvitse olla fyysisesti raskas, esimerkiksi pelkkä hiiren rullaaminen pöydällä voi johtaa tulehdukseen (esim. kyynärpään). Yksi asia mitä aina ei tule ajatelleeksi on liika suorittaminen. Elämä on niin aktiivista, että vaikka aikaa löytyisi kaikkeen tekemiseen niin keho ei välttämättä kestä sitä. Kun ikää tulee enemmän niin palautusmiskyky heikkenee, sille ei voi mitään. Aina ongelmaan ei ole olemassa lääketieteellistä ratkaisua, vaan pitää yksinkertaisesti antaa periksi ja vähentää suorittamista.
 
Ianuarius
09.09.2015 08:54:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aa, hyvä pointti tuosta hiiren rullaamisesta. Olin kokonaan unohtanu senki.
 
http://www.yrityshuolto.fi/pictures/4755/3080-V393273.jpg
 
Itellä on tommonen ja se kyllä autto hartian vaivoihin ihan valtavasti. Voin suositella.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
santakasa
09.09.2015 09:28:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väänsin yks baari-ilta kättä kaverin kanssa ihan kunnolla. Olkapää oli pitkään jumissa, joten soitto oli tukalaa. Johtopäätös: jos väännät kättä, älä enää väännä kättä.
 
kun kaulaparrat yrittävät uhota olevansa ernuja genressä, jonka olennaispiirre on elää vanhempien nurkissa 35-vuotiaiksi asti - emukka
SossunRahoil
13.09.2015 01:08:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikkien pitäis alkaa käyttää käsistä näitä nimityksiä sen sijaan että pickaus/plektrakäden sijaan sanotaan oikee käsi. t. vasenkätisesti soittava
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «