Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kompressori pedaalimuodossa
1 2
balz
07.09.2015 00:32:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jo on vaikeaa löytää bassolle hyvä kohtuuhintainen kompurapedaali! Parhaimpia arvioita saaneita ei Suomesta/Euroopasta saa, eikä kyllä jaksa tilailla jostain merten takaa.
 
Mm. http://www.ovnilab.com/ on syynätty, mutta ei noiden arvioiden perusteella oikein pysty päättämään.
 
Sen verranhan jo tiedän, että tarvin siis kompressorin tekemään varsinkin alakerrasta timmimmän kuuloisen - en tarvi sitä tasapäistävää kompuran omnaisuutta ihan niin paljon. Siksi ajattelin, että multi-/dual band kompressori olisi varmaan mulle sopivin. Meneekö metsään?
 
Olen edennyt etsinnöissä sen verran, että olen testannut eri kompressorimallinnuksia Zoom B3 -multiefektistäni ja Trace Elliotin kulttipedaal SMX dual bandia mallintava oli mieluisin. Vaan sitäpä ei enää saa mistään. EBS:n MultiCompia mallintava ei vakuuttanut, joten sen olen päättänyt jättää pois - sitä paitsi EBS:n pedaalit on RUMIA. :P
 
No lähimpänä tuota T.E. SMX:ää nykyään saatavilla olevista olisi Ashdown Dual Band Compression, mutta siitä liikkuu paljon ristiriitaista tietoa. Ei varmuutta toimiiko mun aktiivibassolla, jossa vielä humppari. Hintansa puolesta kiinnostais kyllä, mutta kuka tuon toimivuusmyytin murtais??
 
Muut tämän hetken kiinnostavimmat purkit ovat:
 
- Seymour Duncan "Studio Bass Compressor"
- Mad Professor "Forest Green Compressor"
- Keeley "Bassist"
- Empress "Compressor" (vähän ylihintainen mulle)
 
Vessajono
07.09.2015 03:10:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nyt en ihan omiani muista niin maailmalla eli Amerikassa joku teki jotain kloonia tosta SMX:stä.
 
Kampela77: Itsekin jaksoin 15 vuotta ravata salilla ja laskea kilokaloreita, mutta lopulta tajusin, että kaljan juominen alasti ja syöminen mitä huvittaa on paljon hauskempaa. Kuolen sitten kun kuolen.
Olli.M
07.09.2015 05:37:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

balz: Jo on vaikeaa löytää bassolle hyvä kohtuuhintainen kompurapedaali! Parhaimpia arvioita saaneita ei Suomesta/Euroopasta saa, eikä kyllä jaksa tilailla jostain merten takaa.
 
Mm. http://www.ovnilab.com/ on syynätty, mutta ei noiden arvioiden perusteella oikein pysty päättämään.
 
Sen verranhan jo tiedän, että tarvin siis kompressorin tekemään varsinkin alakerrasta timmimmän kuuloisen - en tarvi sitä tasapäistävää kompuran omnaisuutta ihan niin paljon. Siksi ajattelin, että multi-/dual band kompressori olisi varmaan mulle sopivin. Meneekö metsään?
 
Olen edennyt etsinnöissä sen verran, että olen testannut eri kompressorimallinnuksia Zoom B3 -multiefektistäni ja Trace Elliotin kulttipedaal SMX dual bandia mallintava oli mieluisin. Vaan sitäpä ei enää saa mistään. EBS:n MultiCompia mallintava ei vakuuttanut, joten sen olen päättänyt jättää pois - sitä paitsi EBS:n pedaalit on RUMIA. :P
 
No lähimpänä tuota T.E. SMX:ää nykyään saatavilla olevista olisi Ashdown Dual Band Compression, mutta siitä liikkuu paljon ristiriitaista tietoa. Ei varmuutta toimiiko mun aktiivibassolla, jossa vielä humppari. Hintansa puolesta kiinnostais kyllä, mutta kuka tuon toimivuusmyytin murtais??
 
Muut tämän hetken kiinnostavimmat purkit ovat:
 
- Seymour Duncan "Studio Bass Compressor"
- Mad Professor "Forest Green Compressor"
- Keeley "Bassist"
- Empress "Compressor" (vähän ylihintainen mulle)

 
Perustat mielipiteesi EBS:n kompurasta Zoomin mallinnukseen? Ok.
 
okabass
07.09.2015 07:28:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mä etsin pitkään hyvää passokompuraa, ja päädyin Empressiin. Silloin harvoin kun tarvin kompuraa, niin toimii minulla parhaiten. Eikö noita liiku käytettynä.
http://www.ebay.com/itm/Empress-Compressor-/161278942984
 
J.Nikkanen
07.09.2015 08:38:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on SD Studio Bass mikä on varmaan ihan ok ja monipuolinen, mutta vahva tunne että mulle riittäisi tuohon melko pieneen kompurointiin vaikka joku dikitekin bass squeeze.
 
Mutta että mallinnettua kompuraa multipaavosta? En vain mitenkään päiten usko että on edes siellä päin mitä alkuperäinen. Ihan sama noiden särömallinnosten kanssa, tai oikeastaan ihan minkä tahansa mallinnoksen kanssa. Käyttökelpoisia toki, mutta rinta rinnan aidon asian kanssa ovat kyllä ihan erilaisia.
 
"Istuin kylpyammeessa, kun se alkoi. Siinä syntyi jättitsunami ja sain vettä suuhuni."
pekezu
07.09.2015 08:42:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aguilarin TLC-kompura on hyvä, joskin sisääntulovoimakkuutta ei voi säätää, mikä tekee esim. aktiivietuasteiden kanssa siitä melko hupsakan pelin.
 
MXR:n versio aiheesta on omassa ajossa tällä hetkellä ja on toistaiseksi paras kompressori mitä olen käyttänyt.
 
MultiComp on hyvä vehje, siinä on suht laaja soundikirjo niinkin simppeliksi purkiksi.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
Olli.M
07.09.2015 09:51:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Multicomppi mulla on ollut käytössä jo vuosia. Varmasti on parempiakin "uudempia" purkkeja tarjolla, mutta en keksi mitään mitä tuohon lisää kaipailisin. Hoitaa tonttinsa erittäin hienosti.
 
MXR:n uutta on kehuttu kovasti, ja jos tuosta multicompista aika joskus jättää niin se on todennäköisin korvike sille sitten. Testaamalla se sitten selviää toki.
 
pekezu
07.09.2015 10:01:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olli.M: Multicomppi mulla on ollut käytössä jo vuosia. Varmasti on parempiakin "uudempia" purkkeja tarjolla, mutta en keksi mitään mitä tuohon lisää kaipailisin. Hoitaa tonttinsa erittäin hienosti.
 
MXR:n uutta on kehuttu kovasti, ja jos tuosta multicompista aika joskus jättää niin se on todennäköisin korvike sille sitten. Testaamalla se sitten selviää toki.

 
MXR on aika paljon modernimpi soundiltaan kuin MultiComp, se kandee pitää mielessä hankkiessa. Testaamalla tosin pääsee parhaiten oikeuksiinsa tietysti.
 
Omasta näkökulmasta se ei toki ole ollenkaan huono asia, että näin on. Mutta toisaalta pidin myös MultiCompin vähän tunkkaisemmasta fiiliksestä.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
absqua
07.09.2015 10:07:38 (muokattu 07.09.2015 10:10:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tällä hetkellä vanhan multicompin lisäksi toi MXR sekä Empress. Kaikki kolme ovat loistovehkeitä. Monipuolisin näistä on empress.
 
E: Jäsen Olli M:ää peesailen siinä, että jonkun zoom-himmelin mallinnusten perusteella ei kannata kovin syväluotaavia johtopäätöksiä vetää, etenkään kompuran kaltaisen laitteen kyseessä ollen.
 
Ketjun aloittajalle suosittelen tota MXR:n spedua. Siinä on kaikki perussäätimet ja hyvä mittari.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Olli.M
07.09.2015 10:09:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: MXR on aika paljon modernimpi soundiltaan kuin MultiComp, se kandee pitää mielessä hankkiessa. Testaamalla tosin pääsee parhaiten oikeuksiinsa tietysti.
 
Omasta näkökulmasta se ei toki ole ollenkaan huono asia, että näin on. Mutta toisaalta pidin myös MultiCompin vähän tunkkaisemmasta fiiliksestä.

 
Jep. Mulla ei ole ollut kompressorin päivittäminen vuosiin ajankohtaista. Niin kuin sanoinkin, että modernimpaa vehjettä on varmasti tarjolla joita sitten testaamaan vaan jos tarvetta tulee. Niin kauan kun tuo MC jaksaa toimia, en usko tarvetta edes syntyvän.
 
juici
07.09.2015 10:31:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen myös ollut MXR:n M87:aan tyytyväinen, vaikka todella vähän olen tarvinnutkin sitä käyttää.
 
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
Saimou
07.09.2015 10:31:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MXR M87 on kyllä tod hyvä. Neutraaliin makuun.
 
http://www.levytukku.fi/mxr_m87_bass_compressor
 
Jokerina Markbass Compressore, ostin itselleni käytettynä vähän aikaa sitten ja on kyllä erinomainen. Hiukan latvoja tuuheuttava.
 
http://www.musamaailma.fi/markbass-compressore-efektipedaali.html
 
Santukka
07.09.2015 11:05:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saimou:
Jokerina Markbass Compressore, ostin itselleni käytettynä vähän aikaa sitten ja on kyllä erinomainen. Hiukan latvoja tuuheuttava.
 
http://www.musamaailma.fi/markbass-compressore-efektipedaali.html

 
Markbass oli jees, EBS väritti ehkäpä liikaa saundia. MB:n miinukseksi luettakoon iso koko.
 
Typhus
07.09.2015 13:37:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä onkin hyviä vaihtoehtoja jengi ehdottanut.
Mua kiinnostais tää Darkglassin uusin pedaali kovasti:http://www.darkglass.com/symmetry/
 
Kukaan vielä päässy testaan?
 
Tissit, bassot, perse, kalija.
pkuukas
07.09.2015 14:39:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Typhus: Tässä onkin hyviä vaihtoehtoja jengi ehdottanut.
Mua kiinnostais tää Darkglassin uusin pedaali kovasti:http://www.darkglass.com/symmetry/
 
Kukaan vielä päässy testaan?

 
Miälenkiintoisenolonen värkki, juum.
 
Taas mennään, en tiedä mihin, mutta mä meen.
balz
07.09.2015 15:44:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo, eihän noissa Zoom B3:n mallinnuksissa ole edes kaikkia samoja säätöjä kuin roolimalleissaan, mutta toimiviksi ja jopa erittäin hyviksi on laitteen kompurasimulaattoreita kehuttu isoilla foorumeilla. Kuin myös muita ominaisuuksia - ei se mikään höpö laite ole. Tuun käyttämään sitä pedaalilaudassa toistaiseksi ihan vaan noitten kompuroittensa takia, kunnes hommaan jonkun pienemmän (ja toivon mukaan vielä paremman) purkin.
 
Aidon vertailukohdan kylläkin puuttuessa, niin tossa EBS:n MultiComp -mallinnuksessa kuitenkin tökki just se lievä tunkkasuus, mikä tuossa aikasemmin mainittiinkin. Alapään tiukennuksen lisäksi kaipaan erottelevuuden lisäystä, varsinkin niihin matalimpiin nuotteihin. E-kieleltä 8.osia plekulla soittaessa ei meinaa nykyisellään iskut erottua bändin kans soittaessa, ja toisaalta tykkäsin siitä, että kompura pyöristi ja läskisti korkeita nuotteja miellyttävämmän kuuloseksi. Onkohan tuo efekti saavutettavissa myös full band kompressorilla, vai paremminkin juuri dual bandilla?
 
Miksaushommista alun perin sain kipinän kompressorin hankkimiseen, kun huomasin, että multiband kompuralla saa bassosta paljon enemmän irti, mitä normikompuralla.
 
Samoja suosituksia tulee täälläkin näköjään, mitä joka paikassa MXR, EBS, Empress jne... Ei vissiin auta kuin valita joku ja kokeilla, kun mahdollisuudet liikkeessä tai kavereilla testailuun on rajalliset. Toi MXR alkoi nyt tuntumaan siltä, että se voisi jopa ollakin hyvä vaihtoehto. Nuppi mulla on vintage-henkinen, eikä pieni moderniusruiske soundiin haittaiskaan.
 
J.Nikkanen
07.09.2015 16:04:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

balz: E-kieleltä 8.osia plekulla soittaessa ei meinaa nykyisellään iskut erottua bändin kans soittaessa
 
Tästä kommentista tuli mieleen että saundissa on nyt jotain perseellään, oli kompuraa tai ei.
 
"Istuin kylpyammeessa, kun se alkoi. Siinä syntyi jättitsunami ja sain vettä suuhuni."
balz
07.09.2015 16:28:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Tästä kommentista tuli mieleen että saundissa on nyt jotain perseellään, oli kompuraa tai ei.
 
No, tuo saattaa näyttää pahemmalta kirjotettuna, kuin miltä oikeasti kuulostaa. :) Ei soundissa sillain mitään perseellään pitäs olla. Mutta pitääpä silti vielä varsin kuulostella tuota E-kielen juttua erityisesti seuraavissa reeneissä. Olin siihen asti ihan tyytyväinen kunnes miksatessa löysin basson multiband kompressoinnin. :D Ja osin siihen vaikuttaa nykyisen reeniksen paska akustiikka. Sitä edellinen reenis oli tosi iso ja avara tila ja siellä kuulosti tosi hyvälle ilman mitään. Tajusin, että kompuralla pystyis tuota reeniksen akustiikkaakin kompensoimaan jonkun verran, pöminää pois. Nytkin on nupista bassot aika minimissä ja 200Hz kohdalle equtettu lovi. Onhan se reenikämppäsoundikin tärkeä. Livenähän en sitten välttis tarvikaan, paikasta riippuen.
 
Isotalo
07.09.2015 19:58:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Typhus: Tässä onkin hyviä vaihtoehtoja jengi ehdottanut.
Mua kiinnostais tää Darkglassin uusin pedaali kovasti:http://www.darkglass.com/symmetry/
 
Kukaan vielä päässy testaan?

 
Jep. Erittäin jees. Tulee menemään mulla Aguilarin kompuran ohi. Tässä on mun mielestä kaikki tarvittava, vihdoin, samassa laatikossa.
 
absqua
07.09.2015 20:14:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Jep. Erittäin jees. Tulee menemään mulla Aguilarin kompuran ohi. Tässä on mun mielestä kaikki tarvittava, vihdoin, samassa laatikossa.
 
Hyvä paketti kieltämättä. Sidechain-ominaisuutta ei tosin ole, mutta livekäytössä sen tarpeellisuus onkin aika kyseenalainen.
Blendi on kompurassa huippujuttu, saa vähän sellaista parallel kompura-hommaa tehtyä just hyvin.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «