Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Les Paulin tahmea kaula
1 2
iron_servant
05.09.2015 12:09:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Onko kellään kokemuksia/vinkkejä miten käsitellä Les Paulin kaulaa kun ongelmana on tahmeus? Kyseessä vuoden 2007 Les Paul Studio jota oon käyttänyt tämän vuoden ajan ykköskitarana keikoilla, ja oonkin ollut kyseiseen kitaraan muilta osin erittäin tyytyväinen. Mutta ongelmaa on ollut varsinkin hikisimmillä klubikeikoilla ton kaulan tahmeuden kanssa, kun sitä saa olla pyyhkimässä joka biisin välissä jotta soitto kulkee. Mun kädet ei oo mitenkään erityisen hikistä sorttia, enkä vastaavaan ongelmaan ole muiden kitaroiden kanssa pelaillessa törmännyt. Mutta tossa lespan lakkauksessa taitaa olla jotain asiaan vaikuttavaa. Any idea?
 
-Mikael
 
Entropia666
05.09.2015 12:12:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iron_servant: Terve!
 
Onko kellään kokemuksia/vinkkejä miten käsitellä Les Paulin kaulaa kun ongelmana on tahmeus? Kyseessä vuoden 2007 Les Paul Studio jota oon käyttänyt tämän vuoden ajan ykköskitarana keikoilla, ja oonkin ollut kyseiseen kitaraan muilta osin erittäin tyytyväinen. Mutta ongelmaa on ollut varsinkin hikisimmillä klubikeikoilla ton kaulan tahmeuden kanssa, kun sitä saa olla pyyhkimässä joka biisin välissä jotta soitto kulkee. Mun kädet ei oo mitenkään erityisen hikistä sorttia, enkä vastaavaan ongelmaan ole muiden kitaroiden kanssa pelaillessa törmännyt. Mutta tossa lespan lakkauksessa taitaa olla jotain asiaan vaikuttavaa. Any idea?
 
-Mikael

 
Vedä mataks se?
 
Doctrine of Damnation ulkona 17.8 Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
Type
05.09.2015 12:16:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hiekkapaperia käteen ja pyyhkäiset kevyesti mataksi. Kiillottuu käytössä uudestaan, mutta tästä selviää taas hiekkapaperilla.
 
Kolmella soinnulla tekee biisin, neljällä koko albumin.
iron_servant
05.09.2015 12:16:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka hienolla paperilla toi kannattais hoitaa jotta ei tuu liikaa raavittua?
 
Type
05.09.2015 12:29:16 (muokattu 05.09.2015 12:33:57)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite käyttänyt mitä milloinkin on käteen sattunut osumaan. Kunhan nyt ei ihan julmetun karkeaa ole, niin ei saa vahinkoa aikaiseksi. Mulla ainakin toimii, kun ei paina paperia kaulaa vasten, vaan ihan pyyhkäisee pintaa muutaman kerran. Sen jälkeen nihkeällä rätillä putsaa jauhot pois.
 
Tällaisella on useasti tullut hiottua:
 
http://www.stark-suomi.fi/fi/hiomasieni-60-100
 
Kolmella soinnulla tekee biisin, neljällä koko albumin.
naavanka_
05.09.2015 12:34:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iron_servant: Kuinka hienolla paperilla toi kannattais hoitaa jotta ei tuu liikaa raavittua?
 
Kahden nollan teräsvilla ajaa asian minusta jopa paremmin kun hiomapaperi.
 
Jos kuitenkin on pakko käyttää paperia niin P320 ->
 
naavanka_
05.09.2015 12:35:27 (muokattu 05.09.2015 12:35:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Type: Ite käyttänyt mitä milloinkin on käteen sattunut osumaan. Kunhan nyt ei ihan julmetun karkeaa ole, niin ei saa vahinkoa aikaiseksi. Mulla ainakin toimii, kun ei paina paperia kaulaa vasten, vaan ihan pyyhkäisee pintaa muutaman kerran. Sen jälkeen nihkeällä rätillä putsaa jauhot pois.
 
Tällaisella on useasti tullut hiottua:
 
http://www.stark-suomi.fi/fi/hiomasieni-60-100

 
Satku on aivan helvetin karkea.
Tolla kun pyyhkäsee niin tulee vaan vittumaisia naarmuja.
 
Type
05.09.2015 12:36:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

naavanka_: Kahden nollan teräsvilla ajaa asian minusta jopa paremmin kun hiomapaperi.
 
Teräsvillan kanssa kannattaa sitten teipata mikit piiloon, ettei magneetit vedä sitä metallijauhoa itseensä.
 
Kolmella soinnulla tekee biisin, neljällä koko albumin.
naavanka_
05.09.2015 12:38:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Type: Teräsvillan kanssa kannattaa sitten teipata mikit piiloon, ettei magneetit vedä sitä metallijauhoa itseensä.
 
Eipä sillä ole mitään väliä, magneettipaloihin ne tarttuu ja on helposti irrotettavissa.
Toki parempi aina jos teippaa.
 
Type
05.09.2015 12:39:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

naavanka_: Satku on aivan helvetin karkea.
Tolla kun pyyhkäsee niin tulee vaan vittumaisia naarmuja.

 
Mä en oo niin tarkka pikku naarmuista. :)
 
Joskus kokeillut hienompiakin papereita, mutta silloin sai olla jatkuvasti tahkomassa sitä kaulaa. Karkeemmalla kun pyyhkäisee, niin kestää kauemmin kiillottua uudestaan.
 
Kolmella soinnulla tekee biisin, neljällä koko albumin.
naavanka_
05.09.2015 12:40:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Type: Mä en oo niin tarkka pikku naarmuista. :)
 
Joskus kokeillut hienompiakin papereita, mutta silloin sai olla jatkuvasti tahkomassa sitä kaulaa. Karkeemmalla kun pyyhkäisee, niin kestää kauemmin kiillottua uudestaan.

 
Ei se nyt aivan noinkaan mene.
 
Karmeemmalla tulee vaan karkeempi tuntuma, hienommalla pehmeämpi.
 
iron_servant
05.09.2015 12:55:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Naarmut ja karkea tuntuma kaulaan = ei kiitos. Mieluummin sit hienommalla paperilla ja vähän useammin jos tarve vaatii. Kiitos vinkeistä anyway, enköhän lähde ihan kokeilemaan.
 
hallu
05.09.2015 13:00:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puristat sitä pikkuisen vähemmän niin ei tahmaa. Mulla on vuoden 1995 Pauli ja siinä ei ole samaa ongelmaa (onkohan ne Gibsonilla muuttaneet lakkaa?). Jos ei puristuksen vähentäminen auta niin sitten varmaan tuo kaulan hiominen lienee ratkaisu.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Type
05.09.2015 13:23:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi olla erilainen lakka vanhemmissa. Mulla on 2006, ja heti kun käsi hikoaa, niin kaula on todella tahmea. Millään muulla kitaralla ei ole samaa ongelmaa ollut.
 
Kolmella soinnulla tekee biisin, neljällä koko albumin.
Gabe
05.09.2015 13:47:44 (muokattu 05.09.2015 14:10:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

naavanka_: Kahden nollan teräsvilla
 
Tämä on halpa ja hyvä keino. Jotkin nitrolakat ovat vähän tahmaavia kun kädet hikoaa. Itse olen laittanut nyt kumpaankin kitaraan ohkaisen satiinilakan, ei tahmaa ollenkaan. Onnistunee keneltä vain soitinrakentajalta.
73nd3r
05.09.2015 14:16:33 (muokattu 05.09.2015 14:16:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on inho tuota teräsvillaa kohtaan, mikä taas kerran todettakoon...
 
Ekakertalaiselle melkein takuuturvallinen ohjeistus:
Ota arkki 1000/1200 vesihiomapaperia ja leikkaa se neljään palaan.
Laita yks pala vesivatiin muutamaksi minuutiksi.
Pyyhkäise kaulaa märällä paperilla muutaman kerran - ota vaikka paperin reunoista kiinni, niin että se mukautuu kaulan ympärille. Mattapintaan ei tartte kymmentäkään pyyhkäisyä.
Putsaa kuivalla rätillä vesi ja tahna pois, kokeile riittikö. Jos ei, tee uudestaan.
 
iec
05.09.2015 14:19:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

naavanka_: Satku on aivan helvetin karkea.
Tolla kun pyyhkäsee niin tulee vaan vittumaisia naarmuja.

 
Komppia tälle. Satasen karkeudella saa vain kaulan pilalle. Mun neuvo on jostain karkeusasteesta 600 eteenpäin.
 
Ja sitten @ parille kirjoittelijalle tässä threadissa: Äläkää nyt hyvänen aika antako tuollaisia neuvoja joilla pilaa soittimet. Jotain rajaa sentään. On mielekkäämpiäkin tapoja oppia, ettei kaikkea lukemaansa kannata uskoa. Palstaa lukevat kuitekin myös junnut. :(
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
naavanka_
05.09.2015 15:22:42 (muokattu 05.09.2015 15:23:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Komppia tälle. Satasen karkeudella saa vain kaulan pilalle. Mun neuvo on jostain karkeusasteesta 600 eteenpäin.
 
Ja sitten @ parille kirjoittelijalle tässä threadissa: Äläkää nyt hyvänen aika antako tuollaisia neuvoja joilla pilaa soittimet. Jotain rajaa sentään. On mielekkäämpiäkin tapoja oppia, ettei kaikkea lukemaansa kannata uskoa. Palstaa lukevat kuitekin myös junnut. :(
 
-iec

 
P600 taas menee turhan herkästi tukkoon.
 
Suositan edelleen sitä kahden nollan teräsvillaa, parhaaseen tulokseen pääsee munsta sillä.
 
Muistaa vaan että aina pyörivällä ja tasaisella liikkeellä, ei edes takaisin hinkaten.
 
E: Kermaperseet voi teipata mikit umpeen ja laittaa runkkaset käteen niin ei näpit likaannu.
 
iron_servant
05.09.2015 16:15:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja sitten @ parille kirjoittelijalle tässä threadissa: Äläkää nyt hyvänen aika antako tuollaisia neuvoja joilla pilaa soittimet. Jotain rajaa sentään. On mielekkäämpiäkin tapoja oppia, ettei kaikkea lukemaansa kannata uskoa. Palstaa lukevat kuitekin myös junnut. :(
 
-iec

 
Just näin. Sen verran tulee käyteltyä itekin viikottain erilaisia hiomapapereita ettei tulis kyllä mieleenkään satasen paperilla alkaa kitaran kaulaa hiomaan, ellei oo jostain Williamsin takkaan joka tapauksessa päätyvästä projektista kyse.
 
Toi vesihiomapaperi-jippo nyt kuulostaa kyllä parhaalta tähänastisista. Vielä sellasta mietin että onko noista erilaisista kaulojen voitelu-öljyistä tms. ollut jengillä hyötyä tän tyyppisissä jutuissa, että kannattaako eka testailla niitä vai suosiolla pistää hioen vaan? Vissiin just uudemmista edullisemman hintaluokan Gibsoneista on tota juttua liikkunut aika paljonkin että lakkaus ois kehnompaa ja aiheuttaa just tämän tyyppistä oireilua kun omakin kitarani.
 
LaMotta
05.09.2015 18:41:51 (muokattu 05.09.2015 18:43:12)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iron_servant: Kuinka hienolla paperilla toi kannattais hoitaa jotta ei tuu liikaa raavittua?
 
Minä en ainakaan hioisi kaulan takaosaa alle 500 vesihiomapaperilla.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «