![]() 12.08.2015 22:28:37 | |
---|---|
zedder: Kun heikohko harrastelijasoittaja yrittää tiluttaa, niin kaikki doping mitä tarjolla on pitää käyttää. Helpposoittoinen kaulaliitoskohta on yksi varsin hyödyllinen "lääke". Vaikka muuten tykkäänkin tuosta tuoreimmasta stratocasterimaisesta hankinnastani, niin siinä kohtaa tulee vähän ikävä Jacksonin soloistia tai neck-thru rhoadsia kun pitäisi soittaa jotakin 16. nauhan yläpuolelta. Tokihan sitä hihnaa voisi kiristellä eli nostaa soitinta, mutta semmoinen ei nyt vaan sovi... Istualtaan soitettaessahan tuon kaulaliitännän merkitys toki vähenee olennaisesti. Niin no tuossa on toinen kohta eli soittimen korkeus soitettaessa. Sen lisäksi, että soitan hitaasti niin pidän myös kitaraa aika ylhäällä....... siis kitaran potikat on suunnilleen vyönsoljen korkeudella eli ei ihan kainalossa, mutta korkeammalla kuin monet rock kitaristit pitävät. Juurikin olen soittoergonomian asettanut ensimmäiseksi prioriteetiksi enkä enää piittaa kuinka tyhmältä se näyttää :-D, kun en erityisen älykkäältä vaikuta vaikka roikottaisin sitä munissa :-D. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 12.08.2015 22:31:37 | |
zedder: Istualtaan soitettaessahan tuon kaulaliitännän merkitys toki vähenee olennaisesti. Mulla ainakin strato tuntuu helpommalta soittaa kun soittaa sitä istualteen. Se on se rungon(bodyn) muoto ei vaan oikein tunnu yhtä luontevalta seisoessa itselle kuin esim. les paul tai v. Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin. | |
![]() 12.08.2015 22:38:11 | |
Metalkallo: Mulla ainakin strato tuntuu helpommalta soittaa kun soittaa sitä istualteen. Se on se rungon(bodyn) muoto ei vaan oikein tunnu yhtä luontevalta seisoessa itselle kuin esim. les paul tai v. Juurikin näin eli sama täällä. Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista. | |
![]() 13.08.2015 08:41:23 (muokattu 13.08.2015 08:42:16) | |
Oon miettinyt tota soittoasentoa LP vs. Strato ja tuntuisi olevan tuo sama kokemus, eli LP saa roikkua alempana, mutta Stratolla hihnaa pitää kiristää suurinpiirtein sille korkeudelle jossa se olisi jos soittaisi istualtaan. Johtuisiko sitten ainakin osittain otelaudan radiuksesta joka Stratossa 9,5" ja LP:ssä kaiketi jotain luokkaa 12" | |
![]() 13.08.2015 09:50:39 | |
Navdi: Oon miettinyt tota soittoasentoa LP vs. Strato ja tuntuisi olevan tuo sama kokemus, eli LP saa roikkua alempana, mutta Stratolla hihnaa pitää kiristää suurinpiirtein sille korkeudelle jossa se olisi jos soittaisi istualtaan. Johtuisiko sitten ainakin osittain otelaudan radiuksesta joka Stratossa 9,5" ja LP:ssä kaiketi jotain luokkaa 12" No mun pitää kyllä pitää paulia myös yhtä korkealla. Ennemmin minulle tulee mieleen, että kun strato on tasapainoinen ja pauli taas selkeästi tyvipainoinen, niin pauli saattaa settua luonnostaan vähän enemmän vinoon siis kaula enemmän yläviistoon jolloin kitara voi olla alempana niin että käsi yltää kuitenkin kaulalle. En tiedä enkä ole testannut (paitsi tietenkin kitaroiden painopisteen), mutta tulipahan tällainen mahdollisuus mieleen. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 13.08.2015 10:38:40 | |
Metalkallo: Mulla ainakin strato tuntuu helpommalta soittaa kun soittaa sitä istualteen. Se on se rungon(bodyn) muoto ei vaan oikein tunnu yhtä luontevalta seisoessa itselle kuin esim. les paul tai v. zedder: Juurikin näin eli sama täällä. Sama vika. Vaikka stratoa sanotaan todella ergonomiseksi soittaa niin kyllä minulla Les Paul ja Tele muodoiltaan ovat tuntuneet aina mukavammilta.. | |
![]() 13.08.2015 11:57:49 | |
Näissähän on yhteistä ainakin nykystraton modern ceetä pyöreämpi kaula. Bodyn muodolla en heti keksi olevan yhteyttä siihen kuinka korkealla tykkään kaulan olevan suhteessa napaani. Gabe: Sama vika. Vaikka stratoa sanotaan todella ergonomiseksi soittaa niin kyllä minulla Les Paul ja Tele muodoiltaan ovat tuntuneet aina mukavammilta.. | |
![]() 13.08.2015 13:02:16 | |
Navdi: Näissähän on yhteistä ainakin nykystraton modern ceetä pyöreämpi kaula. Bodyn muodolla en heti keksi olevan yhteyttä siihen kuinka korkealla tykkään kaulan olevan suhteessa napaani. Voi olla että hihnatappien etäisyys toisistaan vaikuttaa. Asentohan hieman kiertyy soiton aikana, kun siirrytään eri otelaudan osasta toiseen. Silloin voi olla että tällä on merkitystä. Plus sillä että gibsoneissa kaula on runkoon nähden kulmassa. | |
![]() 13.08.2015 13:14:41 | |
Kellään ollu tuommosta Special Stratoa hallussa? Ovatko ne mistään kotoisin, ainakin pikaisella testillä vaikutti mun tassuihin sopivalta, vaikka jumbonauhojen piti olla nounou. Jotain HSS-viritelmää pitäisi varmaan seuraavaksi katsoa, ja ehkä jos tuo olisi järkevä hintaisekseen, niin voisi katsoa sitten ihan sitä. Jossain vaiheessa ehkä jopa soittaa? Onko huonoja kokemuksia tuosta greasebucketista, monihan sitä tuntuu vihaavan? Tokaille kaveriksi tämä, ellei sitten Tokailla ole jotain vastaavanlaista. Vai onko järkevämpi katsella high-endimpiä meksikolaisia, ettei tarvi mielikuvista maksaa? | |
![]() 15.08.2015 01:54:33 (muokattu 15.08.2015 01:55:33) | |
Olet kyllä perimmäisten kysymysten äärellä... IMHO valinta halvimman jenkkistraton ja kalliimman pään mexiversion välillä on ihan omista mieltymyksistä kiinni, hintaerokin on vain jotain satasen luokkaa AmSpec vs vaikka LoneStar. Mutta sekoitetaan pakkaa edelleen: lues tuo SG_:n postaus Dave Murray versiosta... Greasebucketista ihan samat jutut, ei kukaan muu voi tietää tykkääkkö vai et. Soita kaupassa ja kuuntele tarpeeksi kauan. Sen voi poistaakin, mutta homma muuttaa koko kitaran elektroniikan luonteen, joten mieluummin alusta asti omalta tuntuva kitaraystävä. | |
![]() 16.08.2015 13:12:18 | |
73nd3r: Olet kyllä perimmäisten kysymysten äärellä... IMHO valinta halvimman jenkkistraton ja kalliimman pään mexiversion välillä on ihan omista mieltymyksistä kiinni, hintaerokin on vain jotain satasen luokkaa AmSpec vs vaikka LoneStar. Mutta sekoitetaan pakkaa edelleen: lues tuo SG_:n postaus Dave Murray versiosta... Greasebucketista ihan samat jutut, ei kukaan muu voi tietää tykkääkkö vai et. Soita kaupassa ja kuuntele tarpeeksi kauan. Sen voi poistaakin, mutta homma muuttaa koko kitaran elektroniikan luonteen, joten mieluummin alusta asti omalta tuntuva kitaraystävä. Piru kun tuon Dave Murray-homman meninkin juuri lukemaan. Tosin siinä mikkispeksit vähän ehkä ei niin innostaisi, ainakaan alkuun, kun yksi pointti olisi hubuckeriskeban rinnalle hommata edes vähän sinkkumaailmaa, varsinkin kun en hirveästi LS-75 Tokain kaulamikkisoundista innostu, singlecoileilla oon kuitenkin tykänny kaulamikkitykityksestä. Mutta hyvähän se vaan on jos on vaihtoehtoja, on tässä aikaakin nuita tsekkailla vielä. Ja mnetin tyyliin tietenkin mieluumin torilta kaikki! :D Kiitoksia vastauksesta! | |
![]() 16.08.2015 13:29:11 | |
Missä Stratocaster malleissa kaula on lähimpänä Ibanez RG:n wizardi kaulaa? | |
![]() 16.08.2015 13:32:16 | |
Ihan perus standard straton "Modern C" on aika lähellä, joskin hieman enemmän puuta siinä taitaa olla nakkien välissä. Noita Ibojakin on toki eri paksuisia vaikka samannimisinä ovatkin. Paksuutta enemmän vaikuttanee radius. Stratossa on 9,5" ja Ibassa on joku vähintään 12" satulan kohdalla ellei jopa vieläkin litteämpi. Henkka370: Missä Stratocaster malleissa kaula on lähimpänä Ibanez RG:n wizardi kaulaa? | |
![]() 29.08.2015 08:45:02 (muokattu 01.09.2015 11:03:22) | |
Tuli testattua tommosta valkoista, kauniisti patinoitunutta, vaahteraotelautaista -90 Fender Stratocaster Traditionalia, eli nämähän on noita surullisenkuuluisia Ensenadassa Kaliforniassa kiinalaisista osista ja halvasta poppelipuusta kasaan kyhättyjä Stratoja, kaiketi halvinta mitä siihen aikaan sai niin että lavassa luki vielä Fender ja Made in USA. En lämmennyt tälle soittimelle sitten yhtään. On kyllä kevyt, ei siinä, testasin ruokavaa'alla että 3,43kg painoa, mutta ei tää kyllä soundaa sitten yhtään millekään. Verrokkina mulla oli Fender Standard Stratocaster 2014, eli uudehko Made in Mexico, ja ero on kyllä kuin yö ja päivä. Jälkimmäisellä on painoa noin 3,7kg. LP Studioni sitten on vielä tuosta hieman painavampi melkein tasan neljällä kilollaan. Traditional soundaa akustisena vaimeasti, erityisesti ylä-äänet loistavat poissaolollaan. Sähkön kanssa soundi on tunkkainen. Liekö sitten syynä paitsi huonosti resonoiva puu myös halvimmat ritsamikit mitä on löydetty. Ei jatkoon. Edit: Näitä Traditionaleja on kyllä haukuttu jo täälläkin aiemmin, että tuskinpa nyt mitenkään yllätyksenä tuli. Tykkään kuitenkin muodostaa myös omat mielipiteeni. ;) | |
![]() 30.08.2015 15:23:06 | |
Gabe: Sama vika. Vaikka stratoa sanotaan todella ergonomiseksi soittaa niin kyllä minulla Les Paul ja Tele muodoiltaan ovat tuntuneet aina mukavammilta.. Minun mielestä taas on hauska seurata, kuinka mielipiteet muuttuu muutamassa kuukaudessa puolelta toiselle :D Kappale on kuin tulkitsijansa. Yleensä vähän vajaa. | |
![]() 30.08.2015 22:40:15 (muokattu 31.08.2015 08:43:03) | |
GiovanniDiRondo: Voi olla että hihnatappien etäisyys toisistaan vaikuttaa. Asentohan hieman kiertyy soiton aikana, kun siirrytään eri otelaudan osasta toiseen. Silloin voi olla että tällä on merkitystä. Plus sillä että gibsoneissa kaula on runkoon nähden kulmassa. Ja lisäksi LesPaulissa talla on taaimmaisesta hihnatapista paljon kauempana kuin stratossa, jolloin näppäilykäsi asettuu eri kohtaan jos sitä tukee tallan reunaan. Mun mielestä LP:n eduksi. PRS:issä sama juttu, eli talla myös kauempana bodyn takaosasta stratoon verrattuna. Mulla ei ainakaan stratomallinen kitara asetu luontevasti seisaaltaan soitettaessa, toisin kuin LP-mallit ja PRS-kitarat. EDIT: Tuossa on sivun ylälaidassa heti aika paljon kertova kuva: http://thehub.musiciansfriend.com/g … -vs-les-paul-which-is-right-for-you Mittasin illalla myös omasta LP:stä ja PRS SE:stä tallan paikan etäisyyden bodyn takareunaan. LP:ssä taisi olla luokkaa 19cm ja PRS:ssä jotain 16,5cm luokkaa. Tuosta linkin kuvasta yritin arvioida Straton tallan paikkaa ja olisiko se sitten noin14,5cm bodyn takareunasta. Ne jotka omistavat Fenderin Straton voisivat vaikka mitata ihan oikean lukeman. (Minä mittasin siis D-kielen tallapalan etäisyyden bodyn takareunasta ja tuo oli iltahämärissä tavallisella viivottimella pikaisesti tsekattu.) -iec Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 02.09.2015 19:28:42 (muokattu 03.09.2015 17:15:22) | |
iec: ... PRS:issä sama juttu, eli talla myös kauempana bodyn takaosasta stratoon verrattuna. Ihan vain varmuuden vuoksi mainitsen tuohon liittyen pari juttua. Ensinnäkin se PRS:ien yleisin - mutta ei siis suinkaan ainoa - skaalan pituus on 25". Eli Stratocasterin/Telecasterin (25.5") ja SG/Les Paulin (teoriassa 24.75", käytännössä ~24.6") välistä siis. Niitä skaalaltaan poikkeavia PRS-malleja löytyy ainakin signature-malleista. Ainakin Santana-mallissa skaala on 24.5", eli käytännöllisesti katsoen sama kuin SG/Les Paul:ssa. Ja se toinen juttu on nauhojen määrä. Elikkäs eräs tapa lisätä vaikkapa 2 uutta nauhaa on siirtää koko kaula & mikki & talla -yhdistelmä lisänauhojen vaatiman tilan verran kauemmas bodyn takaosasta. Näin skaala ja body pysyvät täysin entisellään. Toisaalta kitaran kokonaispituus kasvaa lisänauhojen vaatiman tilan verran. Juuri näin on näköjään päätetty toimia ainakin PRS Customin 22/24-nauhaisten versioiden välillä. Tässä viestissä on animaatio-GIF, joka havainnollistaa asiaa: http://prsguitars.com/forum/showthr … ;p=197807&viewfull=1#post197807 Eräs vaihtoehtoinen tapa olisi tietenkin tehdä syvemmät soololovet, jolloin bodyn muoto ja koko siis muuttuisivat (vrt. Ibanez JS1200 => JS2400). Toisaalta, tallan paikka voitaisin niin haluttaessa pitää samana. Ja kitaran kokonaispituuskin pysyisi ennallaan. Selkeintä on tietenkin suunnitella kitara alunperin tasan tarkkaan esimerkiksi 24-nauhaiseksi ja pysyä sitten tiukasti siinä (Ibanez JEM ja moni muukin ns. superstrato). Näin ei tarvitse murehtia tallan paikan muuttumista, bodyn muokkaamista yms. Tosin Stratocasterin yhden nauhan lisäyksellä (21 => 22) ei ole juuri muuta vaikutusta, kuin yksi nauha lisää. Pelivaraa kun on sen verran. siksi mikkejä tai mitään muutakaan ei tarvitse muuttaa, vaan otelauta vain on simppelisti yhden nauhan verran pidempi. Sen sijaan 24-nauhainen otelauta vaatisi vähintäänkin kaulamikin siirtämisen. Ja käytännössä myös syvemmät soololovet tms. ratkaisun. D'oh! | |
![]() 02.09.2015 20:18:14 (muokattu 02.09.2015 20:18:36) | |
Texas Specialit ostettu ja testattu. Enpä tiedä. Onhan hyvät, meikäläinen tykkää, mutta... Ehkä ne ovat vähän yhden tempun poni, eikä niistä lähde kaikkia tarvittavia soundeja, mutta sen tietyn jutun ne kyllä tekevät loistavasti. Mutta, kun se ei taida riittää. Onhan niissä hauskat puhtaat, mutta toisaalta kaipaisin vähän "perinteisempääkin" soundi tiettyihin tilanteisiin. Sanoisin, että aika samoilla tonteilla ollaan Lindyn Blues Specialien kanssa. TS:t on jossain paremmat ja Lindyt toisaalla. Sanoisin, että makukysymys, kummat ovat paremmat. Sen verran täytyy sanoa, että henkilökohtaisesti tykkään Lindyn tallamikistä selkeästi enemmän. Toisaalta TS:ssä on ehkä tiettyä 'spänkkiä' enemmän, mikä on hyvä juttu... Summa summarum, tiedä sitten mitä sitä tekisi. Myyn koko kitaran helvettiin, niin loppuu sekin mikkiralli... e. jokos Shredator löysi mieleisensä mikin tallaan? Believe what you want, it doesn't mean you're right... | |
![]() 02.09.2015 21:27:46 | |
Laulava Kylätohtori: Summa summarum, tiedä sitten mitä sitä tekisi. Myyn koko kitaran helvettiin, niin loppuu sekin mikkiralli... Paljolla? :D | |
![]() 02.09.2015 21:37:26 | |
steelduck: Paljolla? :D Jaa... :D Tuota, missä hinnoissa nuo japanian Fenkut nyt liikkuvat. Toisaalta tämä ratkeaa vasta tulevan avri '65 testin jälkeen... Believe what you want, it doesn't mean you're right... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)