Aihe: Fuzz
1 2 3 4 576 77 78 79 8096 97 98 99 100
Laulava Kylätohtori
02.09.2015 09:56:25
Gabe: Riippuu paljon mistä fuzzista on kyse. Lähinnä Facet ovat nirsoja noiden mikkien kanssa, liian kuuma/bassokas lyö soundin tosi helposti tukkoon. Mutta ei ne miedotkaan aina ole parhaalta kuullostaneet, riippuu paljon musutakin kalustosta ja omasta mausta. Muffien ym. erikoisempien fuzzien kanssa en ole huomannut mitään kummempaa. Enemmän se tuntuu olevan vahvistimesta kiinni, fuzzit tykkää headroomista. :) 50w ja EL34:set ovat yleensä hyvä lähtökohta, 6V6 ja alle 20w taas yleensä ei ole toiminut.

Enpäs ole fuzziakaan polkaissut päälle kolmeen kuukauteen. :) Mulla on koko lauta itseasiassa ollut lainassa jo ties kuinka kauan.. myiskö pois koko paskan.

Tosiaan, fuzz faceista puhuin. Ja oma kaluston on 4*6V6, joten mitä se sitten tekee, vajaat 50 wattia, eli kyllä siinä headroomia piisaa.

Onhan se niinkin, että jo kaapin vaihto saattaa kääntää kaiken päälaelleen. Eli liekö tässä mitään kaavaa ollakaan. Matalatehoiset vähempibassoiset pelaa todennäköisemmin hyvin, kuumat ja/tai bassokkaat huonommin. Näinhän se oma kokemuskin sanoo...

Ei muuta kuin lauta myyntiin - pääset hetken päästä taas kasaamaan uuden. :D
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Gabe
02.09.2015 10:02:43 (muokattu 02.09.2015 10:03:06)
Laulava Kylätohtori: Tosiaan, fuzz faceista puhuin. Ja oma kaluston on 4*6V6, joten mitä se sitten tekee, vajaat 50 wattia, eli kyllä siinä headroomia piisaa.

Kokeile vielä piruuttasi EL34:silla sitä. Itse olen huomannut että nuo 6V6:set ei ihan kaikkein tyydyttävin fuzz alusta ole, vaikka noin muuten 6v6 on meikäläisen lempparituubi.

Onhan se niinkin, että jo kaapin vaihto saattaa kääntää kaiken päälaelleen. Eli liekö tässä mitään kaavaa ollakaan. Matalatehoiset vähempibassoiset pelaa todennäköisemmin hyvin, kuumat ja/tai bassokkaat huonommin. Näinhän se oma kokemuskin sanoo...

Makuasioitahan nämä.. kone..kytkentä.. kaappi.. kaikki ne vaikuttaa.

Ei muuta kuin lauta myyntiin - pääset hetken päästä taas kasaamaan uuden. :D

Onko se jo kuudes nyt sitten? :D En tiedä, meikäläinen taitaa olla vähän huono pedaalien kanssa puljaaja. Yleensähän pitäisi meiningin parantua kun lyö purkin päälle, mutta mulla se menee yleensä toisin päin. Kivempi kun vain kyykyttää sitä konetta kunnolla ja pelaa sillä kitaran volumella. Noh, kattellaan.

e. Oikea kunnon nauhakaiku olisi kyllä päheä. :)
Laulava Kylätohtori
02.09.2015 10:12:56
Gabe: Kokeile vielä piruuttasi EL34:silla sitä. Itse olen huomannut että nuo 6V6:set ei ihan kaikkein tyydyttävin fuzz alusta ole, vaikka noin muuten 6v6 on meikäläisen lempparituubi.

Itse asiassa olen jo kokeillut ja EL34:t paremmiksi fuzzien kanssa todennut. Analogmanin 2SB on yllättävän hyvä myös 6V6:ten kanssa, samoin London Fuzz (ge), joten ei se toivotonta niilläkään ole, vaikka EL34:t ovat toki keskimäärin parempia. Pitäisikin pistää TADit tilaukseen, kun Tung-Solin EL34:t hajosivat jo muutamien käyttötuntien jälkeen...

Makuasioitahan nämä.. kone..kytkentä.. kaappi.. kaikki ne vaikuttaa.

Sehän se on osa homman hienoutta, mutta myös kolikon toinen puoli. Tekee homista välillä vähän turhankin hankalia, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen...

Onko se jo kuudes nyt sitten? :D En tiedä, meikäläinen taitaa olla vähän huono pedaalien kanssa puljaaja. Yleensähän pitäisi meiningin parantua kun lyö purkin päälle, mutta mulla se menee yleensä toisin päin. Kivempi kun vain kyykyttää sitä konetta kunnolla ja pelaa sillä kitaran volumella. Noh, kattellaan.

e. Oikea kunnon nauhakaiku olisi kyllä päheä. :)

Sellainen olisi kyllä mojokas, vaikka itsellä mitään käyttöä sellaiselle olisikaan. Ei muuta kuin lauta myyntiin ja nauhakaikuostoksille. Mars mars... :)
PJS
02.09.2015 10:23:26

Parhaaseen Fuzz saundiin mun mielestä kyl avaimena on sen suuren headroomin sijaan pikemminkin pieni headroom. Ylipäätään Fuzzit toimii omaan makuun parhaiten sillon ku vahvari on jo valmiiks vähän murolla tai sit niin et siinä vaiheessa ku pedaalin laittaa päälle tulee siitä samalla signaaliin niin paljon lisää mölyä et vahvari menis kyykkyyn ihan yksin sen voluuminkin ansiosta. Sillä tavalla saa sellasta kompressoitunutta ja laulavampaa tuuttausta. Isolla headroomilla olevaan puhdassaundiseen vahvariin soitettuna mulla jäi fuzz saundit aina vähän sellasiksi riipiviksi, tosin sitä asiaa saa hyvin paikattua niin et laittaa fuzzin jälkeen jonkun "vahvarimaisesti" kyykkäävän säröpedaalin esim. OCD tai Honey Bee OD toimii erinomaisesti.
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
benny
02.09.2015 10:27:02

Gabe: Kokeile vielä piruuttasi EL34:silla sitä. Itse olen huomannut että nuo 6V6:set ei ihan kaikkein tyydyttävin fuzz alusta ole, vaikka noin muuten 6v6 on meikäläisen lempparituubi.

Mites KT88?
shitfuck inc.
Laulava Kylätohtori
02.09.2015 10:40:43
PJS: mä oon kyl ihan hyvällä menestyksellä käyttänyt kaikenlaisia mikkejä; matalatehoisia, kuumia, singlecoileja, humbuckereita... you name it. Sellaseen tyypilliseen classic rock fuzz hommaan singlecoilit tai muut matalatehoisemmat mikit toimii tietty paremmin mut kyllä kuumilla ja tummasaundisemmilla humbuckereillakin saa ihan mahtavaa menoo aikaseks, mut se meno on sit vaan aika erilaista.

Tarkemmin ajatellen koko kysymys oli turha, koska minun "ei toimiva" saattaa olla jollekin just se juttu.

PJS: Parhaaseen Fuzz saundiin mun mielestä kyl avaimena on sen suuren headroomin sijaan pikemminkin pieni headroom. Ylipäätään Fuzzit toimii omaan makuun parhaiten sillon ku vahvari on jo valmiiks vähän murolla tai sit niin et siinä vaiheessa ku pedaalin laittaa päälle tulee siitä samalla signaaliin niin paljon lisää mölyä et vahvari menis kyykkyyn ihan yksin sen voluuminkin ansiosta. Sillä tavalla saa sellasta kompressoitunutta ja laulavampaa tuuttausta. Isolla headroomilla olevaan puhdassaundiseen vahvariin soitettuna mulla jäi fuzz saundit aina vähän sellasiksi riipiviksi, tosin sitä asiaa saa hyvin paikattua niin et laittaa fuzzin jälkeen jonkun "vahvarimaisesti" kyykkäävän säröpedaalin esim. OCD tai Honey Bee OD toimii erinomaisesti.

Heasdroomista tiedä, mutta samaa mieltä, että fuzzit toimivat ehdottomasti parhaiten vahvarin särökanavan päälle. Muutamia poikkeuksia on ollut, esim. yksi Tonebender II -klooni, mutta ehdottomasti vahvarista säröä pohjalle sopivasti, eli ei paljon. Puhtaaseen kanavaan ajettuna soundi on juurikin riipivä, karkea ja sirisevä.
PJS
02.09.2015 11:47:46

Artist: Hmm. Kai sen isolla headroomilla varustetun vahvarin voi ihan yhtä lailla vääntää murolle? Ainakin itselläni ne on tupanneet kaikki muroutumaan kun on tarpeeksi avannut, ja silloin nimenomaisesti soundannut fuzzit paremmalta ja isommalta kun pikkuputkareiden kanssa (joskaan niidenkään kanssa ei soundi ole huono).

Toki joo. Esim. mulla viel hetki sitten ollut 50w hiwatt saundas ihan mielettömältä sillon kun sen käänsi täysille ja sit tuuttas full blown fuzzii ineen. Mut sitä saundia ei saanut ikinä nauttia muualla ku hyvin satunnaisissa nauhoituksissa, ja silloinkin mieluiten niin et vahvari oli jossain muualla kuin missä itse on :D

Snadimmilla vahvareilla samoihin sfääreihin pääsee sellasella volalla joka toimii keikke/treeniskontekstissakin.
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
Artist
02.09.2015 11:54:34
PJS: Toki joo. Esim. mulla viel hetki sitten ollut 50w hiwatt saundas ihan mielettömältä sillon kun sen käänsi täysille ja sit tuuttas full blown fuzzii ineen. Mut sitä saundia ei saanut ikinä nauttia muualla ku hyvin satunnaisissa nauhoituksissa, ja silloinkin mieluiten niin et vahvari oli jossain muualla kuin missä itse on :D

Snadimmilla vahvareilla samoihin sfääreihin pääsee sellasella volalla joka toimii keikke/treeniskontekstissakin.

Joo, toki tuo mökän määrä "vähän" rajoittaa. :D
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
Gabe
02.09.2015 16:50:07
Laulava Kylätohtori: Sellainen olisi kyllä mojokas, vaikka itsellä mitään käyttöä sellaiselle olisikaan. Ei muuta kuin lauta myyntiin ja nauhakaikuostoksille. Mars mars... :)

Odottelen että T-Rexin nauhakaiku tulee tyrkylle ja käyn testaamassa sen ensin.

benny: Mites KT88?

Ihan kiva, kuten KT66.. ehkä EL34 kuitenkin.

PJS: Toki joo. Esim. mulla viel hetki sitten ollut 50w hiwatt saundas ihan mielettömältä sillon kun sen käänsi täysille ja sit tuuttas full blown fuzzii ineen. Mut sitä saundia ei saanut ikinä nauttia muualla ku hyvin satunnaisissa nauhoituksissa, ja silloinkin mieluiten niin et vahvari oli jossain muualla kuin missä itse on :D

Kuka hullu Hiwattia luukuttaa täysillä, ne on äänekkäitä pirulaisia. :D Joku marsutyylinen menee pikkurutulle vähän helpommin.
Laulava Kylätohtori
02.09.2015 20:11:55
Helvetin fuzzit! Toisaalta ihan liian hyviä, mutta toisaalta, joku siinä tökkii. Soundi on hyvä, mutta joku siinä luonteessa on, mikä ei ihan täysillä iske.

No, bändi ollut kesäkiireiden takia telakalla. Jos se siitä selviäisi, kun taas syksyn tullen päästään tositoimiin...
Laulava Kylätohtori
29.09.2015 12:16:13
Hoi fuzzgurut!

Millainen soundiero on BC108B ja BC108C trankuilla?
jhakwe
29.09.2015 12:18:59

Laulava Kylätohtori: Hoi fuzzgurut!

Millainen soundiero on BC108B ja BC108C trankuilla?

C:t on vähän äkäisempiä kuin B:t. Ite tykkään 108B:stä Fuzz Face -tyyppisissä kytkennöissä, mutta myös B ykkösenä ja C kakkosena on aika hauska kombo.
http://www.facebook.com/taintedaudiofx - Käsintehtyjä pöristimiä.
Laulava Kylätohtori
29.09.2015 12:25:02
jhakwe: C:t on vähän äkäisempiä kuin B:t. Ite tykkään 108B:stä Fuzz Face -tyyppisissä kytkennöissä, mutta myös B ykkösenä ja C kakkosena on aika hauska kombo.

Ok, eli soundissa ei sinänsä ole eroa, ennemmin gainissa ja rähinässä.

Uraltonen fuzz kuumottaa ja mulla on niissä diy-versioissa ollut BC108C:t ja olen tykännyt niistä paljon enemmän kuin mukana tulleista BC107:sta. Uralfuzzissa on kait suurin piirtein sama kytkentä, mutta BC108B:t. Eli oletettavaa on, että jos tykkäsin tuosta BC108C:llä, niin sama tilanne näillä B-trankuilla...
Myrkky Nuoli
01.10.2015 23:01:39
Riippuu kytkennästä tuo saundi. Pääasiallinen ero on gainissa. 108C on kyllä yleisesti ottaen kiukkusin ja repivin. 107 on loistava germaniumkytkennöissä reippaasti matalamman gainin takia. Mutta aika lähelle samoihin pääsee biasvastusta muuttamalla. Suurin ero tulee ohibiasoinnista. On niissä silti kuultava ero kummiskin.
More Nintendo, less Marshall.
P-Keisari
02.10.2015 14:21:49
Itellä tuli hankittua ensimmäinen fuzzi tuossa ehkä noin vuosi sitten. Ihan vaan tuommonen Behringerin kahen markan Super fuzzi, mutta olin kyllä silti hyvin postitiivisesti yllättynyt soundista. Tuossa Behrigerin SF300 Super Fuzzissa on yllättävän samanlainen soundi ja säädöt verrattuna Bossin FZ-2 Hyper Fuzziin, ainakin monien videoiden perusteella mitä olen katsellut ja hintaeroa melkein 100€. Onhan tuossa Behringerissä sitten se ero, että se palaa todennäköisesti jossain vaiheessa seinään kiinni ja sen runko on muovia, mutta silti hintaan nähden mielestäni aivan hyvä ostos.

Millä pedaalilla muuten saisi sellaisen "Irwin fuzzin" aikaiseksi? Kutsun sitä tuolla nimellä, kun Irwinillä on monissa biiseissä sellainen soundi ollut. Hyvin erikoinen ja erottuva soundi mielestäni.

Tässä alla kaksi videota jotka löysin, missä tuo fuzzi on kuultavissa heti alussa. Biisit ovat eri levyiltä, mutta luulen, että soundi on aika samalla tavalla tuotettu.

https://www.youtube.com/watch?v=lTABLZgcMpk
https://www.youtube.com/watch?v=07fTtE16Ygg
Sarko
02.10.2015 15:38:01
P-Keisari: Itellä tuli hankittua ensimmäinen fuzzi tuossa ehkä noin vuosi sitten. Ihan vaan tuommonen Behringerin kahen markan Super fuzzi, mutta olin kyllä silti hyvin postitiivisesti yllättynyt soundista. Tuossa Behrigerin SF300 Super Fuzzissa on yllättävän samanlainen soundi ja säädöt verrattuna Bossin FZ-2 Hyper Fuzziin, ainakin monien videoiden perusteella mitä olen katsellut ja hintaeroa melkein 100€. Onhan tuossa Behringerissä sitten se ero, että se palaa todennäköisesti jossain vaiheessa seinään kiinni ja sen runko on muovia, mutta silti hintaan nähden mielestäni aivan hyvä ostos.

Millä pedaalilla muuten saisi sellaisen "Irwin fuzzin" aikaiseksi? Kutsun sitä tuolla nimellä, kun Irwinillä on monissa biiseissä sellainen soundi ollut. Hyvin erikoinen ja erottuva soundi mielestäni.

Tässä alla kaksi videota jotka löysin, missä tuo fuzzi on kuultavissa heti alussa. Biisit ovat eri levyiltä, mutta luulen, että soundi on aika samalla tavalla tuotettu.

https://www.youtube.com/watch?v=lTABLZgcMpk
https://www.youtube.com/watch?v=07fTtE16Ygg

Jostain syystä mulla tulee assosiaatio jenkkiläisiin fuzzeihin: Mosrite Fuzzrite, Jordan Bosstone, Maestro FZ-1... Tollanen vihainen, geitattu ja nasaali soundi on noissa. Toki Tone Bender MK I voi olla kyseessä, sehän perustuu tohon Maestroon.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
P-Keisari
02.10.2015 16:51:14
Sarko: Jostain syystä mulla tulee assosiaatio jenkkiläisiin fuzzeihin: Mosrite Fuzzrite, Jordan Bosstone, Maestro FZ-1... Tollanen vihainen, geitattu ja nasaali soundi on noissa. Toki Tone Bender MK I voi olla kyseessä, sehän perustuu tohon Maestroon.

Jossain törmäsin joskus aikoja sitten sellaiseen tietoon, että Vexi salmi kävi itse ostamassa tuon noissa (tai ainakin tuossa "Haista itse vaan" -biisissä) kuultavan pedaalin/efektilaitteen heti kun se tuli kauppoihin vuonna 1967. Taidettiin vielä sekin mainita siinä jutussa, että se oli ensimmäisiä, ellei ensimmäinen oikea fuzz -laite mitä Suomesta sai. Tuon tarinan todenperäisyydestä mulla ei ole mitään tietoa, sillä se ei ollut mikään artikkeli tai muukaan virallinen kirjoitelma.

Mutta kiitos noista tiedoista. Pitääpä alkaa ettiskelemään vähän sampleja miltä nuo kamppeet kuulostaa.
Sarko
02.10.2015 18:04:36
P-Keisari: Jossain törmäsin joskus aikoja sitten sellaiseen tietoon, että Vexi salmi kävi itse ostamassa tuon noissa (tai ainakin tuossa "Haista itse vaan" -biisissä) kuultavan pedaalin/efektilaitteen heti kun se tuli kauppoihin vuonna 1967. Taidettiin vielä sekin mainita siinä jutussa, että se oli ensimmäisiä, ellei ensimmäinen oikea fuzz -laite mitä Suomesta sai. Tuon tarinan todenperäisyydestä mulla ei ole mitään tietoa, sillä se ei ollut mikään artikkeli tai muukaan virallinen kirjoitelma.

Mutta kiitos noista tiedoista. Pitääpä alkaa ettiskelemään vähän sampleja miltä nuo kamppeet kuulostaa.

Muistan lukeneeni jonkin artikkelin aiheesta, oliskohan ollut niin että Yardbirdsin Heart Full of Soul ois tehnyt vaikutuksen herroihin? Jeff Beckillä oli käytössä juurikin Tone Bender MKI, nasaali ja geitattu fuzzi. Erittäin ilkeän kuuloinen! Ei aivan samanlainen räkäsaha kuin esim. Fuzzrite.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
svilo
03.10.2015 10:08:02
Venäjältä löyty kiinnostava spede:

www.youtube.com/watch?v=uQcFoIyR5aU

/s
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)