Aihe: Taman on pakko olla vitsi
1 2 3 4
Murgo
09.07.2015 10:29:43

Generalissimo: Joskus tällä palstalla pohdittiin, että koska kitarat hyvin pidettyinä pysyvät täysin soitettavina isältä pojalle - juurikin laadukkaammat kitarat - niin alkaakohan länsimaissa olla markkinat "kyllästetyt"? Varmaan USA, EU, Japani, Korea lienevät suurimmat markkina-alueet Gibsonilla ja näissä maissa käytettyjen markkinat alkavat olla aika hyvät, ts vähänkään isommasta kylästä löytää käytettynä sen stankun paljon huokeampaan hintaan. Ns Exponentaalinen myynnin kasvu vaatii myös asiakapuolelta exponentaalista asiakasmäärän (väestön) kasvua ja heidän varallisuuden kasvua. Kuitenkin kaikissa mainitsemissani maissa nimenomaan keskituloisen alkuperäisväestön kasvu on jäänyt junnaamaan paikalleen ja kun Gibson on semmoinen kitara, että varmaan 60-luvulta lähtien ihmiset ovat niitä pitäneet hyvin niin käytettyjä on vain niin paljon.

Olisiko noiden robokitaroiden yksi tarkoitus jopa lyhentää käyttöikää eli nopeuttaa kiertoa? Loputtoman talouskavun ideologiaan ei tosiaan sovi tuote joka kestää eliniän, siksi kaikki nykyään tehdää tasan niin lyhytikäiseksi kuin voidaan niin että kuitenkin vielä menee kaupaksi.

Tosin silloin luulisi että virittimien vaihto mekaanisiksi olisi tehty vaikeammaksi.

Sekin on varmaan totta että nykynuorisoa ei enää kiinnosta mikään mikä vaatii vuosien harjoittelun joten kitaransoitto on "pappojen" hommaa, uusia harrastajia ei tule entiseen tahtiin.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Gary Enfield
09.07.2015 10:55:09
Ehkäpä joku tai jotkut ovat päätelleet, että tämä on kitaran tulevaisuus ja Gibson haluaa olla uuden kitaran Apple. En tiä. Markkinastrategialta tuo vaikuttaa, sillä vähällä kun nyt aiheesta tiedän.
GiovanniDiRondo
01.09.2015 21:01:38

TTV
02.09.2015 06:45:03
GiovanniDiRondo: Se siitä vitsailusta sitten:

http://www.americanmusical.com/ItemSearch--search-2016Usa--srcin-1

Heh, robottiviritin-pelleily taisi käydä osaltaan Giban kukkarolle, koska nyt on taas perinteiset Groverin Kidneyt ;-)

http://www.americanmusical.com/Item--i-GIB-LPNSTDP16-TACH1
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
iec
02.09.2015 08:21:34

TTV: Heh, robottiviritin-pelleily taisi käydä osaltaan Giban kukkarolle, koska nyt on taas perinteiset Groverin Kidneyt ;-)

http://www.americanmusical.com/Item--i-GIB-LPNSTDP16-TACH1

Ja mikä vielä tärkeämpää: "with traditional specs like a 24 3/4 scale length, and a 1 11/16 width across the PLEK-cut Corian nut. " Eli näyttäisi olevan normilevyinen kaula ja satula (43mm satula).

-iec
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
TTV
02.09.2015 08:43:31
iec: Ja mikä vielä tärkeämpää: "with traditional specs like a 24 3/4 scale length, and a 1 11/16 width across the PLEK-cut Corian nut. " Eli näyttäisi olevan normilevyinen kaula ja satula (43mm satula).

-iec

Tää on kyllä positiivinen paluu juurille, 2015 mallisto taitaa jäädä historian perseilyn huipentumana...
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Navdi
02.09.2015 09:24:33
Compound radiusta ja säädettävää messinkisatulaa en pitänyt huonoina muutoksia. En vielä löytänyt tietoa oliko nämä featuret esim. LP Standardissa säilytetty.
Gabe
02.09.2015 09:37:28
TTV: Tää on kyllä positiivinen paluu juurille, 2015 mallisto taitaa jäädä historian perseilyn huipentumana...

Ehdottomasti, todella mukava uutinen. Kyllähän tuo 2015 mallisto sen verran suuren inhoreaktion sai aikaan kautta pallon että ihme jos olisivat jatkaneet sillä tiellä. Hyvä että tulivat järkiinsä, nyt näyttää jo saavan noita 2015 mallejakin normispekseillä (limited run :) .. taisi tulla hätä käteen. :D
aWalker
02.09.2015 10:40:38
mpekkanen: Siis olikos tuo satula säädettävä?

Jep, satulan korkeussäätö on noilla upotetuilla ruuveilla.

En itsekkään ole vielä ehtinyt noita "uusia" 2015 Gibsoneita testaamaan, mutta kohtahan niitä taitaa saada halvalla.

Sinänsä mulla ei ole mitään pientä tuotekehitystä vastaan, onhan muutkin laitteet kuin kitarakamat muuttuneet sitten 50-luvun. Heh, 20 vuotta sitten nauratti kun kaverit hommasi jotain "matkapuhelimia" ja tärkeenä kailotti asioitaan ääneen julkisilla paikoilla. Minä en ikinä tuommoista tarvi, lankapuhelin riittää ihan hyvin, oli ajatus silloin.
"Real guitars are for old people" - Stan Marsh
mpekkanen
02.09.2015 11:42:42
aWalker: Jep, satulan korkeussäätö on noilla upotetuilla ruuveilla.

En itsekkään ole vielä ehtinyt noita "uusia" 2015 Gibsoneita testaamaan, mutta kohtahan niitä taitaa saada halvalla.

Sinänsä mulla ei ole mitään pientä tuotekehitystä vastaan, onhan muutkin laitteet kuin kitarakamat muuttuneet sitten 50-luvun. Heh, 20 vuotta sitten nauratti kun kaverit hommasi jotain "matkapuhelimia" ja tärkeenä kailotti asioitaan ääneen julkisilla paikoilla. Minä en ikinä tuommoista tarvi, lankapuhelin riittää ihan hyvin, oli ajatus silloin.

Joo, on ne jotkin ajat muuttuneet. Kitaroissa tosin uudistukset eivät näissä perinteisemmissä malleissa ole kovinkaan hyvin toimineet, ainakaan monen soittajan mielestä. Toisaalta ymmärrettävää, että Gibson on yrittänyt kehittää hieman uutta. Koska ne joilla jo on Gibson, eivät kuitenkaan osta uutta Gibsonia tai hommaavat todella kalliin tai sitten vanhan käytetyn. Sellaisia ostajia joilla ei taas ole Gibsonia kiinnostaa enemmän myöskin esikuvansa kaltaiset kitarat. Jos tulevaisuudessa joku sen ajan Slash tai vastaava soittaa 2015 vuoden jollain robottiviritin mallilla jossa on tällainen satula. Tulee näistäkin kitaroista todella haluttuja joidenkin keskuudessa ja hinta nousee. Ei näiden hintakehitystä voi kukaan tietää tai ennustaa.
Gibsonilla ei ole muuten ihan ensimmäinen kerta kun on jotkin mallit lopettu kokonaan ja sitten aloitettu myöhemmin uudestaan. Eipä taida ihan ensimmäisiä Flying V kitaroitakaan saada alle 6 numeron summan mistään euroissa.

Sittenhän tuo satula on ainakin siltä osin hyvä jos sitä saa säädettyä. Itse kun soittelen slidellä, niin siinä on hyvä jos satulan saa hieman korkeammalle. Leveydestä en osaa varmaksi sanoa, kun en ole tosiaan kokeillut.

On varmaan niin, että nämä mallit tulevat olemaan käytettynä halvempia joskus jatkossa. Ehkä, eihän näistäkään koskaan ihan varmasti voi tietää.

Kyllä vielä 2000 luvun vaihteessakin kuului linkeissä, junissa, kaupoissa ja muuallakin juttua kun ihmiset soittivat kännykällä ja ilmoittivat vaan uudesta puhelimestaan. Mitään asiaa ei kylläkään ollut, mutta isolla äänellä että sen taatusti muutkin huomasivat. On varmaan tuo netti puhelimissa tehnyt tämän asian sellaiseksi, että nykyään on jokaisella napit korvilla ja näprätään sitä puhelinta missä sitten ollaankin.
Krice
02.09.2015 14:06:22

Tulee vähän Windows 8 mieleen. Microsoftillakin varmaan jotkut huopahattudesignerit päässeet firman johtoon innovoimaan ja tuloksena oli täysi floppi, jota nyt yritetään korjata kympillä.

Eniten minua harmittaa se, että Gibson on lopettanut normaalihintaisten V:n ja Explorerin tekemisen. Pallo hukassa aika pahasti siellä päässä.
aWalker
03.09.2015 21:02:27
Krice:
Eniten minua harmittaa se, että Gibson on lopettanut normaalihintaisten V:n ja Explorerin tekemisen. Pallo hukassa aika pahasti siellä päässä.

No tätä komppaan kyllä, näin iän karttuessa olen huomannut että toi Explorer on se ergonomisin bodymalli ainakin mulle istuallaan soitellessa, kitara vasemman jalan päällä ja oikea (plektrakäsi siis) nojaa kyynärvarresta yläsakaraan.

Kävin muuten tänään lähikaupassa ostamassa pojalle rumpukapuloita ja samalla testasin pikaisesti 2015 SG:tä. Vartin verran vetelin akustisesti, ihan kaulaa kokeillakseni ja eipä siinä juuri eroa huomannut, peukalo ylettyi hyvin kaulan ympäri ja sormet osui kielille. Profiili on jotenkin erilainen mutta ainakin mun tassuun sopi ihan ok. Jotenkin tuli mieleen mun 70-lukulainen Hagström, leveä, ohut kaula.
"Real guitars are for old people" - Stan Marsh
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)