Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fenderin G-kieli ei soi ylänauhoilla
1 2
Herbert_temp
31.08.2015 16:26:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, kaikki kitaratohtorit
 
Stratoni (Fender American Standard Stratocaster Vm. 2008) on alkanut säristä G-kielen ylänauhoilta. Muiden kielien soinnissa ei ole valittamista. G-kielikin soi hyvin aina 1-nauhasta 11-nauhaan asti, mutta sen jälkeen ääni on puolikuollutta sirinää.
Tallasta olen jo G-kielen nostanut, niin ylös kuin on vaan normaalisäätöjen puitteissa mahdollista.
 
Tämä ongelma alkoi sen jälkeen, kun paksumpien kielien kokeilun aikana säädin hiukan Micro-tilt säädöllä kaulakulmaa (ts. nostin Micro-tilt:llä hiukan kaulan alaosaa)
Ei tullut hyvä, joten palasin kuukauden kuluttua takaisin vanhoihin säätöihin ja ohuempiin kieliin.
 
Ruuvasin siis, kaulan irti ja takaisen paikoilleen, niin että Micro-Tilt ruuvi ei enää kaulakulmaa säädä ollenkaan, mutta G- kieli ei vaan soi.
 
Nyt mietinkin, että eikai nyt Micro-tilt säädön kokeilu voi vääntää kaulaa pysyvästi tyvestä koholle?
 
Olen ymmärtänyt, että kaularaudan säädöillä ei voi näihin ylänauhojen ongelmiin vaikutttaa vai olenko väärässä?
 
Roll Away the Dew!
Laulava Kylätohtori
31.08.2015 16:34:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa, vai Tohtoria tarvitaan. Katsotaas, avaa suu ja sano aaa...
 
Olisiko nauha voinut nousta hieman irti otelaudasta?
 
Myönnän, olen valelääkäri, näistä mitään ymmärrä. :)
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Rämppy
31.08.2015 16:47:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Jaa, vai Tohtoria tarvitaan. Katsotaas, avaa suu ja sano aaa...
 
Olisiko nauha voinut nousta hieman irti otelaudasta?
 
Myönnän, olen valelääkäri, näistä mitään ymmärrä. :)

 
Jos kaula näyttää suoralta eikä tyvipäässä näy mitään monttua, kumparetta tai mutkaa, saattaa olla että nauha on hieman kohonnut urastaan. Voisit kokeilla naputtaa varovasti kyseistä nauhaa. Sopiva palikka nauhan päälle suojaksi väliin ja ihan kevyesti naputtelet vaikkapa vasaralla. Joskus olen tuolla konstilla saanut vastaavan tyyppisen ongelman korjattua.
 
Saahan sitä sanoa.
Herbert_temp
31.08.2015 17:27:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vaan näistä vinkeistä. Täytyypä hiukan hennosti koputella ylänauhoja, jos vaikka auttaisi.
 
Kyllä tuo kaula on minun silmääni suoralta näyttänyt, mutta kun kävin paikallista soitinkauppiasta juttumasta (ei ollut kitara mukana) ja hän tiesi kertoa, että ihan Fendereiden tyyppivialta kuulostaa... että Fenderin kaulohin on tapana muodostua hyppyri (kumpare) viimeisille nauhoille...
 
No en osaa sanoa varmuudella nähdä onko minun kaulassa kyseistä hyppyriä vai ei. Oikein kun urakalla tuijottelee, niin näyttäisi että otelauta tyvestä hiukan nousee.
 
Roll Away the Dew!
Ikihonka
31.08.2015 17:36:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herbert_temp: Kiitos vaan näistä vinkeistä. Täytyypä hiukan hennosti koputella ylänauhoja, jos vaikka auttaisi.
 
Kyllä tuo kaula on minun silmääni suoralta näyttänyt, mutta kun kävin paikallista soitinkauppiasta juttumasta (ei ollut kitara mukana) ja hän tiesi kertoa, että ihan Fendereiden tyyppivialta kuulostaa... että Fenderin kaulohin on tapana muodostua hyppyri (kumpare) viimeisille nauhoille...
 
No en osaa sanoa varmuudella nähdä onko minun kaulassa kyseistä hyppyriä vai ei. Oikein kun urakalla tuijottelee, niin näyttäisi että otelauta tyvestä hiukan nousee.

 
Hyppyrin ollessa kyseessä luulisi kaikkien/useampien kielien särisevän...
 
-Absoluuttinen puukorva-
Herbert_temp
31.08.2015 17:59:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J2280: Hyppyrin ollessa kyseessä luulisi kaikkien/useampien kielien särisevän...
 
Niinpä, näin minäkin asian ymmärrän.
 
Roll Away the Dew!
milahtee
31.08.2015 19:58:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On mahdollista, että micro-tiltin käyttö on tehnyt hyppyriä kaukan tyveen. Kannattaa antaa sille aikaa asettua. Kaularaudan säätö vaikuttaa myös kitaran soivuuteen kaulan tyvestä: jos sinulla on liikaa notkoa kaulassa, kitara oirehtii juuri kuvaamallasi tavalla. Kokeile kiristää kaularautaa hieman ja katso, onko vaikutusta. Kun särinä ilmenee vain yhdellä kielellä, on hyvä koittaa myös toisella G-kielellä. Joskus kielissä on valmistusvikoja ja ne voivat värähdellä epätasaisesti.
 
73nd3r
31.08.2015 21:57:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Idiot check: onhan ne kaularuuvit kunnolla (= tiukasti muttei sentäs julmetun isolla momentilla) kiristetty sen microtiltkokeilun jälkeen?
 
Tsekkaa se kaula ihan vaikka rakotulkilla (kieli viivottimena: capo 1. nauhalla, paina viimeiseltä nauhalta, sovittele eri liuskoja kielen ja kaulan väliin), jos silmä ei sano onko mutkilla vai ei. Jos kasinauhan kohdalla on yli 0,3 mm niin kokeile tuota kaularautakiristystä.
 
Ja ammattilaisen tekemä täyssäätöhän vois tehdä hyvää, jos semmosta ei tuohon seittemän vuoden ikään ole tehty.
 
Herbert_temp
01.09.2015 01:45:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiitos vaan uusista vinkeistä milahtee ja 73nd3r.
 
En nyt ole 100% varma alkoiko tämä G-kieli täysin oireilla vasta Micro-Tilt säätelyn jälkeen vai jo aiemmin. Tallapaloja olen nostanut vähän kerrassaan pakon sanelemana jo muutaman vuoden ajan, että saisin kielet soimaan paremmin ylänauhoilla. Kokoajan olen koko ajan käyttänyt saman vahvuisia Light Top/Heavy Bottom (10-52) kieliä, paitsi alku kesästä kokeilin 11-56-settiä.
 
Säätelin ja häsläsin lisää: vaihdon G-kielen ja D-kielen tallapalat keskenään, sillä G-kielen tallapalassa kielenkuluma lovi ---> ei vaikutusta.
 
Kokeilin kaularautaa jäykemmällä ---> alkoi happi loppua ja säristä jo alemmilla nauhoilla. Löysäsin kaularautaa ja otin kaulan irti.
 
Nyt kun yön tunteina olen irti olevaa kaulaa tiiraillut, niin minusta alkaa näyttää, että olisi vääntynyt hieman korkkiruuville.
 
https://drive.google.com/file/d/0B_ … VU0NVFVUjVBQnRwbG8/view?usp=sharing
 
Korkkiruuville vääntyneelle kaulalle ei sitten varmaan ole mitään tehtävissä?
 
Roll Away the Dew!
Herbert_temp
01.09.2015 02:27:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin vielä... tietääkö kukaan Kuopiossa (savossa) hyvää kitaran korjaajaa/säätäjää vai kannattaako viedä suoraan Kitarapajalle, mistä kitaran aikoinaan ostin?
Mitähän muuten oikeassa elämässä tarkoittaa tämä Fenderin "limited lifetime warranty" mitä takuupapereissa näkyy lukevan?
 
Roll Away the Dew!
iec
01.09.2015 08:34:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herbert_temp: ...Kokeilin kaularautaa jäykemmällä ---> alkoi happi loppua ja säristä jo alemmilla nauhoilla. Löysäsin kaularautaa ja otin kaulan irti.
 
Nyt kun yön tunteina olen irti olevaa kaulaa tiiraillut, niin minusta alkaa näyttää, että olisi vääntynyt hieman korkkiruuville.
 
https://drive.google.com/file/d/0B_ … VU0NVFVUjVBQnRwbG8/view?usp=sharing
 
Korkkiruuville vääntyneelle kaulalle ei sitten varmaan ole mitään tehtävissä?

 
En nyt ole asiantuntija (kun en ole koskaan tullut kunnolla tutkineeksi kuinka suora kaula on kun siinä ei ole kieliä), mutta saisiko tuo kaula olla noin mutkalla kun siinä ei ole kielten jännitystä? Menitkö löysäämään kaularaudan ihan täysin löysälle ennenkuin otit tuon kuvan? Näin äkkiseltään luulisi, että kaula on aika suora tai enemmän keskeltä koholla, jos otit normisäädöissä olevan kaulan pois kitarasta.
 
Noh... tietävämmät korjatkoon jos olen ihan väärässä.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
ilmaseppa
01.09.2015 10:05:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herbert_temp: kiitos vaan uusista vinkeistä milahtee ja 73nd3r.
 
En nyt ole 100% varma alkoiko tämä G-kieli täysin oireilla vasta Micro-Tilt säätelyn jälkeen vai jo aiemmin. Tallapaloja olen nostanut vähän kerrassaan pakon sanelemana jo muutaman vuoden ajan, että saisin kielet soimaan paremmin ylänauhoilla. Kokoajan olen koko ajan käyttänyt saman vahvuisia Light Top/Heavy Bottom (10-52) kieliä, paitsi alku kesästä kokeilin 11-56-settiä.
 
Säätelin ja häsläsin lisää: vaihdon G-kielen ja D-kielen tallapalat keskenään, sillä G-kielen tallapalassa kielenkuluma lovi ---> ei vaikutusta.
 
Kokeilin kaularautaa jäykemmällä ---> alkoi happi loppua ja säristä jo alemmilla nauhoilla. Löysäsin kaularautaa ja otin kaulan irti.
 
Nyt kun yön tunteina olen irti olevaa kaulaa tiiraillut, niin minusta alkaa näyttää, että olisi vääntynyt hieman korkkiruuville.
 
https://drive.google.com/file/d/0B_ … VU0NVFVUjVBQnRwbG8/view?usp=sharing
 
Korkkiruuville vääntyneelle kaulalle ei sitten varmaan ole mitään tehtävissä?

 
Onpa notkolla. Silloin, kun kielet ovat jännityksessä, pitäisi kaulan olla notkolla n 0,5 mm. Itsellä toimii silloin ainakin parhaiten. Kiristä kaularataa pikkuhiljaa kunnes kaula on suora ilman kieliä. Silloin ollaan varmaan jo aika lähellä hyvää säätöä.
 
Seppä Ilmarinen
iec
01.09.2015 11:14:31 (muokattu 01.09.2015 11:23:14)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja perusjuttua Fenderin Straton säätämisestä löytyy täältä:
 
http://www2.fender.com/support/articles/stratocaster-setup-guide/
 
Tuon mukaan tehdassetupilla notkoa saisi olla (siis kun kaula kiinni kitarassa ja kielet vireessä) 0,25mm-0,30mm riippuen siitä onko otelaudan radius 9-12" vai 7.25". Noista säädöistä on hyvä lähteä kokeilemaan itselle sopivat säädöt. Tuo yllä mainittu 0,5mm notko lienee suositusten yläpäässä, mutta toiminee joillakin soittajilla ja kitarayksilöillä. Useimmiten sopiva notko on 0,00mm-0,50mm välillä. Hyvin harvoille toimii tuo täysin luotisuora kaula. Valmistajien omat suositukset on kuitenkin paras lähtökohta.
 
Mutta jos ei kotikonsteilla kitaraa saa säädettyä mieleiseksi, niin sitten se pitää viedä osaavalle korjaajalle. Minäpä en tiedä siltä suunnalta ketään. Oulussa taitaa olla vain Amfisound ja Rauno Härönen, joille kitara kannattaa kiikuttaa huoltoon (ellei sitten viimeaikoina alalle ole tullut uusia nimiä.)
 
EDIT: Ja komppia jäsen 73nd3r:n viestiin, eli rakotulkki on sopiva työväline tuohon kaulan notkon tutkimishommaan. Ei maksa paljoa Biltemassa/Motonetissa/Halpa-Hallissa yms. yms. -kaupassa. Ja 25,5"-skaalaisessa stratossa mitataan nimenomaan 8. nauhan kohdalta se rako.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Herbert_temp
01.09.2015 13:31:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: En nyt ole asiantuntija (kun en ole koskaan tullut kunnolla tutkineeksi kuinka suora kaula on kun siinä ei ole kieliä), mutta saisiko tuo kaula olla noin mutkalla kun siinä ei ole kielten jännitystä? Menitkö löysäämään kaularaudan ihan täysin löysälle ennenkuin otit tuon kuvan? Näin äkkiseltään luulisi, että kaula on aika suora tai enemmän keskeltä koholla, jos otit normisäädöissä olevan kaulan pois kitarasta.
 
Noh... tietävämmät korjatkoon jos olen ihan väärässä.
 
-iec

 
Joo, aika paljon (melkein puolikierrosta) löysäsin kaularautaa ennen kuin otin kaulan irti. Ihan vaan ettei ilman jännitystä mene kuperaksi. Kohtalaisen suoraksi oli sitä ennen pituussuunnassa kaularaudalla säädetty, mutta ongelma tuntuu nyt mielestäni olevan enemmänkin, että kaula on vääntynyt korkkiruuville (twisted).
Kuten alla olevassa piirroksessa:
http://www.jmstaehli.com/images/guitars/neckshape.gif
 
Roll Away the Dew!
Laulava Kylätohtori
01.09.2015 13:35:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herbert_temp: Joo, aika paljon (melkein puolikierrosta) löysäsin kaularautaa ennen kuin otin kaulan irti. Ihan vaan ettei ilman jännitystä mene kuperaksi. Kohtalaisen suoraksi oli sitä ennen pituussuunnassa kaularaudalla säädetty, mutta ongelma tuntuu nyt mielestäni olevan enemmänkin, että kaula on vääntynyt korkkiruuville (twisted).
Kuten alla olevassa piirroksessa:
http://www.jmstaehli.com/images/guitars/neckshape.gif

 
Mutta vääntyikö se vasta, kun irrotit kaulan? Oliko se suora paikallaan ollessa? Voiko kaula olla kielten vedossa ok, mutta mennä kieroon irrotettaessa?
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
erty
01.09.2015 13:53:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Mutta vääntyikö se vasta, kun irrotit kaulan? Oliko se suora paikallaan ollessa? Voiko kaula olla kielten vedossa ok, mutta mennä kieroon irrotettaessa?
 
Tää tuli mullakin mieleen. Varsinkin kun punotuiden kielien jännitys on yleensä suurempi kuin punomattomien.
 
Mulla oli joskus Jazzmaster, jossa oli kaula vääntynyt lievästi "hyppyrille" kaulataskun kohdalta. Ikävä ominaisuus, jota en itse saanut millään korjattua. Saundi oli ylänauhoilta aina sellanen sustainiton "plonk" eikä actionia saanut kovin matalaksi.
 
Herbert_temp
01.09.2015 14:36:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Mutta vääntyikö se vasta, kun irrotit kaulan? Oliko se suora paikallaan ollessa? Voiko kaula olla kielten vedossa ok, mutta mennä kieroon irrotettaessa?
 
Kaula on kieltenvedossa ollessaan ollut mielestäni suhteellisen suora pituussuunnassa, mutta vääntyy ehkä mutkalla (twisted) niin, kuin kuvassa.
http://www.jmstaehli.com/images/guitars/neckshape.gif
 
Olen siis nyt viikonajan tehnyt tätä säätelyä, suurinpiirtein jäsen ilmaseppa kuvaamalla tavalla:
ilmaseppa: Onpa notkolla. Silloin, kun kielet ovat jännityksessä, pitäisi kaulan olla notkolla n 0,5 mm. Itsellä toimii silloin ainakin parhaiten. Kiristä kaularataa pikkuhiljaa kunnes kaula on suora ilman kieliä. Silloin ollaan varmaan jo aika lähellä hyvää säätöä.
 
Olen siis metristä teräsviivainta apuna käyttäen säätänyt ,niin että 0.1 mm rako 8-lla nauhalla ennen kielienjännitystä, mutta edellenkin näyttää, että otelauta vääntyy hiukan mutkalle (twisted), eli että otelauta vääntyy muutenkin kuin luonnollisesti radiuksen mukaan. (niin kuin piirroksessa)
http://www.jmstaehli.com/images/guitars/neckshape.gif
 
Ja sitten, kun kitara on taas ollu pari päivää kielien kanssa vedossa, niin otelauta vääntyy entistä enemmän. (siis paksun E-Kielen tyvestä otelauta vääntyy alas ja ohuen E-kielen 1-nauhalta otelauta vääntyy ylös). Vaikka siis tämä kaulan pituusuunnassa tehty 8-nauhan rako pysyy välillä (0.2-0.5mm).
En tiedä onko tällä ilmiollä mitään tekemistä sen kanssa, että olen siis lähes aina käyttänyt kitarassa Heavy Bottom Kieli settejä, jolloin ainakin teoriassa bassokielten puolelta kaulaan kohdistuu suurempi vääntävä voima, mutta en kyllä ole ennen tätä yhtää kaulaa korkkiruuville saanut.
 
Roll Away the Dew!
iec
01.09.2015 14:50:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kuulostaa siltä, että kannattaa käyttää kitarakorjaajalla arvioitavana. Jyväskylässä ainakin näyttäisi olevan Soitinpaja JaSeSoi. Siitä ainakin oli ylistäviä kommentteja aiemmissa kirjoituksissa ja lienee järkevän matkan päässä Kuopiosta.
 
--iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Herbert_temp
01.09.2015 14:55:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

erty: Tää tuli mullakin mieleen. Varsinkin kun punotuiden kielien jännitys on yleensä suurempi kuin punomattomien.
 
Mulla oli joskus Jazzmaster, jossa oli kaula vääntynyt lievästi "hyppyrille" kaulataskun kohdalta. Ikävä ominaisuus, jota en itse saanut millään korjattua. Saundi oli ylänauhoilta aina sellanen sustainiton "plonk" eikä actionia saanut kovin matalaksi.

 
Niinpä ja minä olen aina käyttänyt extra-paksuja punottuja kieliä suhteessa punomattomien (light top, heavy bottom), mutta pitäisihän laatukitaroiden tälläiset vaihtelut kestää?! :-l
 
Joo, tuota "plonk" ääntä se on mulla ollut, mutta lähes vain G-kielen tapauksessa ja ylänauhoilla (11 nauhasta -->). Ja nyt tosiaan, olen tätä kaulaa enemmän tuijotellut, niin ei siinä kyllä 'hyppyriä' ole, mutta muuten vääntynyt. Tyyliin twisted:
http://www.jmstaehli.com/images/guitars/neckshape.gif
Pitää seuraavaksi kokeilla 'normaalilla' 10-46 kielisetillä, mutta empä usko, että on enää tässä vaiheessa paljoa tehtävissä ainakaan perussäätöjen avulla.
 
Eikö sinun Jazzmasterin kaulaa voisi fiksata viilaamalla nauhoja alemmaksi hyppyrin kohdalta?
 
Roll Away the Dew!
Herbert_temp
01.09.2015 15:02:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Nyt kuulostaa siltä, että kannattaa käyttää kitarakorjaajalla arvioitavana. Jyväskylässä ainakin näyttäisi olevan Soitinpaja JaSeSoi. Siitä ainakin oli ylistäviä kommentteja aiemmissa kirjoituksissa ja lienee järkevän matkan päässä Kuopiosta.
 
--iec

 
Jep, Naapurissahan tuo jyväskylä on. Kiitos vinkistä! Täytyy laittaa nimi talteen, mutta taidan kuitenkin ensinmäisenä käydä näyttämässä Kitarapajalla, kun sieltä kitaran aikoinaan ostin ja kun on noita pakollisia Helsingin reissuja muutenkin tulossa.
 
Roll Away the Dew!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «