Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 552 53 54 55 56266 267 268 269 270
Seba
29.08.2015 10:33:16

qal: Kas kun mulla on ollut sellainen käsitys että tech21 on nimenomaan vahvistinpuolella tullut tunnetuksi hyvästä soundistaan ja dynaamisuudestaan ollakseen trankkuvehjes...

Juu, tube emulator on niiden juttu.
Freewheeler
29.08.2015 11:27:43
Vielä yksi testiehdotus: menkää esim. Kitarapajalle ja pyytäkää testattavaksi esim. Mexico Teleä ja Custom Shopin Teleä. Rämpyttäkää ilman sähköä ja huomaatte heti eron. Siksi Custom Shopin tekeleet maksavat enemmän, koska ne SOIVAT paremmin. Niin Fenderillä kuin Gibsonillakin.

Koska niissä on paremmat puut.
Entropia666
29.08.2015 11:29:15

Freewheeler: Vielä yksi testiehdotus: menkää esim. Kitarapajalle ja pyytäkää testattavaksi esim. Mexico Teleä ja Custom Shopin Teleä. Rämpyttäkää ilman sähköä ja huomaatte heti eron. Siksi Custom Shopin tekeleet maksavat enemmän, koska ne SOIVAT paremmin. Niin Fenderillä kuin Gibsonillakin.

Harmi että siitä akustisesta soundista ei oo hyötyä sähköjen kanssa, joilla sähkökitaraa ensisijaisesti soitetaan.
Doctrine of Damnation ulkona 17.8 Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
Seba
29.08.2015 11:35:20

Entropia666: Harmi että siitä akustisesta soundista ei oo hyötyä sähköjen kanssa, joilla sähkökitaraa ensisijaisesti soitetaan.

Eikä muutenkaan mitään järkeä ostaa hyvää kitaraa koska huonostakin kuuluu ääni.
Entropia666
29.08.2015 11:41:10 (muokattu 29.08.2015 11:43:51)

Seba: Eikä muutenkaan mitään järkeä ostaa hyvää kitaraa koska huonostakin kuuluu ääni.

Sehän on sitten taasen ihan eri keskustelu. Täällä keskustellaan että vaikuttaako kitaran runkopuut soundiin, ei siitä että onko mexico-tele viimeistelyltään yhtä hyvä kuin CS-tele.

edit. tuosta viimeistelyyn liittyvästä syystä soitan ite noilla kalliimmilla jacksoneilla indonesialaisten sijaan.
Doctrine of Damnation ulkona 17.8 Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
hallu
29.08.2015 11:41:28
Freewheeler: Vielä yksi testiehdotus: menkää esim. Kitarapajalle ja pyytäkää testattavaksi esim. Mexico Teleä ja Custom Shopin Teleä. Rämpyttäkää ilman sähköä ja huomaatte heti eron. Siksi Custom Shopin tekeleet maksavat enemmän, koska ne SOIVAT paremmin. Niin Fenderillä kuin Gibsonillakin.

Tämä on ihan totta eikä tarvitse mennä edes kitarapajalle, vaan vaikka musafasulla voi kokeilla (itse kun kävin viimeksi kitarapajalla niin eivät antaneet edes koskea kitaroihinsa). Sähkökitaraa kannattaa vaan mieluummin kokeilla nimenomaan sähköillä koska silloin saa paremman kuvan siitä miltä se kitara kuulostaa ja miten se soi sähköillä ja voi ottaa vaikka sen Customshopin siihen vertailuun niin saa käsityksen miten ne eroaa. Ainakin Customshopissa on luultavasti paremmat mikit jne.

Tuntumaltaan pidän customshopin fenkuista pääsääntöisesti enemmän kuin meksikon fenkuista koska CS:sissä on se otelaudan reuna pyöristtty niin että tuntuma on pehmeä ja meksikon fenkuissa nauhanpäät on viilattu aika jyrkiksi ja ne pitää aina niistä viilata vastaamaan ameriikan fenkujen nauhanpäiden loivempaa viimeistelyä.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
29.08.2015 11:44:03
Seba: Eikä muutenkaan mitään järkeä ostaa hyvää kitaraa koska huonostakin kuuluu ääni.

Miun mielestä tuo on vähän kummallinen ajatus. Tottakai kannattaa ostaa niin hyvä kitara kuin perse kstää, niinhän me kaikki tehdään, vai teetkö sinä toisin? siitä saisi varmasti uuden kiinnostavan keskustelun aikaiseksi jossa tämä tonewoodi voitaisiin haudata lopullisesti ratkaisemattomana.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Seba
29.08.2015 11:57:41

hallu: Miun mielestä tuo on vähän kummallinen ajatus. Tottakai kannattaa ostaa niin hyvä kitara kuin perse kstää, niinhän me kaikki tehdään, vai teetkö sinä toisin? siitä saisi varmasti uuden kiinnostavan keskustelun aikaiseksi jossa tämä tonewoodi voitaisiin haudata lopullisesti ratkaisemattomana.

Sarkasmi ei toiminut näköjään :)
Itse olen omistanut cs kitaroita, stankkulespoja ja useita kalliita bassoja. Hyvä soitin on aina hyvä soitin ja parempi kuin huono.
Nyt on kitaraosastolla vain "hintaisekseen hyviä" pelejä kun en tarvitse parempia satunnaiseen rimputteluun, bassokamoihin sitten satsannut enempi, rumpupuolella kotimaista käsityötä vaikka mun taidoilla kävisi mitkä vaan purkit, mutta kun hyvät kuulostaa paremmilta :)

En kyllä sähkökitaroissa ja bassoissa hintaa arvosta kauhean korkealle, tärkeämpää on laatu ja ennenkaikkea soitettavuus. Mutta on mulla pari aivan loistavaa halpisbassoakin joilla pärjäisi ihan missä tahansa, mutta silti kun katselen soittimia, niin en niitä hinnat alkaen -pelejä kyllä edes katso.

Topikkia ajatellen, ei mulle ole väliä mistä puusta ne on veistetty kuin max ulkonäkösyistä, vaikka olenkin todennut että eri puut hieman erilailla soikin, varsinkin bassot jopa sähköillä, testilinkinkin moisesta linkkasin taannoin, mutta nyanssierot on niin pieniä että sillä ei varsinaisen bändisoiton kanssa ole mitään väliä. Ne on enemmänkin sit fiilisjuttuja. Mulle.
Karvamammutti
29.08.2015 12:13:09
Seba:

Topikkia ajatellen, ei mulle ole väliä mistä puusta ne on veistetty kuin max ulkonäkösyistä, vaikka olenkin todennut että eri puut hieman erilailla soikin, varsinkin bassot jopa sähköillä, testilinkinkin moisesta linkkasin taannoin, mutta nyanssierot on niin pieniä että sillä ei varsinaisen bändisoiton kanssa ole mitään väliä. Ne on enemmänkin sit fiilisjuttuja. Mulle.

Ja tässähän päästiin siihen pointtiin jota oon ajanu koko ajan takaa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta sen puun osuus siihen soundiin on sen verran pieni ettei käytännössä oo mitään vaikutusta lopputuotteeseen.
"Jaa, no ei tässä nyt sit varmaan lähetä mihinkää." -Tommi Mäkinen
LaMotta
29.08.2015 12:17:49

Karvamammutti: Ja tässähän päästiin siihen pointtiin jota oon ajanu koko ajan takaa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta sen puun osuus siihen soundiin on sen verran pieni ettei käytännössä oo mitään vaikutusta lopputuotteeseen.

On aika hitonmoinen suoraviivaistus. Hyvästä puusta tehty soitin soi hyvin . Eri puulajien soundihifistely on täysin eri asia. Hyvä soitin on valmistettavissa monista puulajeista. Puu ei ole homogeeninen materiaali.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Seba
29.08.2015 12:29:01 (muokattu 29.08.2015 12:33:36)

LaMotta: On aika hitonmoinen suoraviivaistus. Hyvästä puusta tehty soitin soi hyvin . Eri puulajien soundihifistely on täysin eri asia. Hyvä soitin on valmistettavissa monista puulajeista. Puu ei ole homogeeninen materiaali.

Toki hyvä soitin soi, sitä ei kai kukaan kiistäkään.
Sitten kun mukaan otetaan koko signaaliketju, spedut, vahvistin, kaappi, säröt päälle ja livetilanne bändin kanssa, niin se muuttuu ihan yhdentekeväksi lankkikitaroiden kanssa jotta mistä se on valmistettu vaikka yksinään puhtailla soisikin persoonallisesti.
mpekkanen
29.08.2015 12:35:25
On muuten mielenkiintoinen seikka huomata, että näissä puukeskusteluissa jossain vaiheessa homma menee aina näiden soittonäytteiden ja niissä käytettyjen kitaroiden ja niiden puiden arvaamiseen!

Soitetaan joitakin riffeja muutamilla kitaroilla, jotka eivät ole muutenkaan samanlaisia. Ja vaikka olisivatkin, niin sitä samaa soundia ei nauhalle saa mitä se kuulostaa paikanpäällä. Parhaimmillaan soitetaan säröillä jotain metallia. Tästä jos ei osaa nimetä kitaraa ja siinä käytettyjä puita tarkoittaa sitten ettei niillä puilla ole niin merkitystä.
Kuitenkin varmaan jokaiselle on merkitystä sillä millainen se kitara on soittotuntumaltaan. Jos puilla ei olisi väliä, niin silloin soittimet voitaisiin tehdä halvemmalla. Harvoin kukaan kuitenkaan pitää aivan samanlaisena kitarana soundiltaan ja soittotuntumaltaa vaikka esim.Harley Bentonia ja jotain käsityökitaraa. Toki siihen väliin mahtuu vielä paljonkin soittimia joista varmaan jokainen soittaja kyllä löytää itselleen mieluisan kitaran. Tai sitten hommaa halvemman tai tilaa sellaisen käsityöpelin jota itse tarvitsee ja haluaa muutenkin.
Nykyään on ainakin mistä valita ja laatu on paljon parempaa jopa halvemmissakin soittimissa, että kyllä pitäisi jokaiselle löytyä soitettava kitara joko uutena tai käytettynä. Ainakin uusissa soittimissa on aina jonkinlainen suhde sillä hinnalla laatuun, jos puhutaan sellaista merkeistä joita tuodaan Suomeen hieman enemmän kuin muutamia kappaleita. Tämä myynnin määrä kun vaikuttaa siihen maahantuojan hintaan, niin silloin saa rahoilleen enemmän katetta kun ostaa sellaisen merkkisen kitaran joita siis myydään muutenkin hiukan enemmän. Kotimaan käsityökitaroita saa taas suoraan valmistajalta ja silloin saa rahalleen kaikista eniten katetta. Jokainen voi ja saa kuitenkin ostaa sellaisen soittimen kuin itse haluaa.
Onko puilla ja muilakaan osilla väliä on sitten itse arvioita, millaisen haluaa ja mistä on valmis mitäkin maksamaan.

Kun näitä soittopätkiä arvuutellaan niin siihen soundiin vaikuttaa sen soittajan lisäksi.
Kitara ja millainen se on, kielet, Viritys, plektra, efektit, vahvari, kaappi, millä äänitetty, mitä siihen on äänityksen jäkeen lisätty tai otettu pois. Tämän lisäksi vahvarin volume ja millainen sen vahvarin soundi on sekä tila jossa soitetaan.

Tästä pitäisi sitten "tietää" jotain :)

Kuinkahan moni voi levyjältä nimetä soittajan käyttämän kitaran, kielet, plektaran, efektit ja vahvarin+niiden säädöt sekä kaapin. Tähän vielä kaikki ne laitteet joilla se on nauhoitettu ja missä.

Kaikkista puista ei tule yhtähyviä kitaroita, vaikka sen rakentaisi ihan kuka tahansa. Huono rakentaja ei tee hyvistäkään osista hyvää soitinta, mutta jos innostusta piisaa niin kyllä luultavasti hänenkin soittimensa saattavat parantua kun ottaa virheistä opiksi ja jatkaa tekemistä.

Joo, eikä tämä ole kenellekkään erikseen suunnattu. Ei edes niille jotka eivät osaa soittaa minkäänlaisilla kitaroilla.
Soittotaitoon voi kyllä jokainen vaikuttaa ihan itse, mutta se vaatii treenamista ja se aika on valitettavasti pois esim.muusikoinen.netistä :)

Jokainen kyllä voi oman aikansa laittaa mihin haluaa, mutta soittaminen/treenaminen on tärkeämpää kuin miettiä/kinastella puiden vaikutusta soundiin. Soittamalla tosin saattaa ne erotkin huomata helpommin kuin olemalla tietokoneella.

Ei sillä, kyllä itsekkin olen aivan liikaa koneella ja on täällä tosin ihan hauskojakin juttuja välillä :)
Entropia666
29.08.2015 12:38:28

mpekkanen:

Äiä ei oo nyt ymmärtäny sitä että kun signaaliketju pysyy muuten samana, mutta kitaroissa vaan puut vaihtuu, niin sillä kavennetaan aika paljon niitä muuttujia pois. Ei sillä oo mitään väliä millä plekulla tai piuhalla se ukko soittaa jos soittaja + setuppi pysyy muuttumattomana kun tutkaillaan nimenomaan pelkkien runkopuiden vaikutusta.
arppah8
29.08.2015 12:40:02

Entropia666: Ei sillä oo mitään väliä millä plekulla tai piuhalla se ukko soittaa

Tällä muuten on soundiin oikeasti melkoinen merkitys, etenkin plekulla.
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. Ostamatta ei testata!
Entropia666
29.08.2015 12:43:02

arppah8: Tällä muuten on soundiin oikeasti melkoinen merkitys, etenkin plekulla.

Niin on, mutta ei tässä kontekstissa jos se pleku tai piuha ei vaihdu klippien välissä.
mpekkanen
29.08.2015 12:46:01
arppah8: Tällä muuten on soundiin oikeasti melkoinen merkitys, etenkin plekulla.

Joo, tai sillä ettei käytä sitä ollenkaan. Itse soitan suurimmaksi osaksi ilman plektraa, myös sähökitarallakin. En aina, mutta riippuu tilanteesta ja musasta.

Kyllä noilla plekuillakin on soundiin merkitystä. Ainakin minulle ei ole sama soitanko jollain 0,5 millin lerpulla vai hieman jäykemmällä.
mpekkanen
29.08.2015 12:51:31
Entropia666: Äiä ei oo nyt ymmärtäny sitä että kun signaaliketju pysyy muuten samana, mutta kitaroissa vaan puut vaihtuu, niin sillä kavennetaan aika paljon niitä muuttujia pois. Ei sillä oo mitään väliä millä plekulla tai piuhalla se ukko soittaa jos soittaja + setuppi pysyy muuttumattomana kun tutkaillaan nimenomaan pelkkien runkopuiden vaikutusta.

Eikös noissa sinun laittamissasi pätkissä ollut kitaroina Les Paul ja Jackson Randy Rhoads.
Noissa on muitakin eroja kyllä, vaikka mikit ja puutkin olisivat samat. Ovat rakenteeltaan, skaalaltaan ja monin muutoinkin aika erilaisia soittimia.
heviäijä
29.08.2015 12:53:13 (muokattu 29.08.2015 12:55:44)
mpekkanen: Eikös noissa sinun laittamissasi pätkissä ollut kitaroina Les Paul ja Jackson Randy Rhoads.
Noissa on muitakin eroja kyllä, vaikka mikit ja puutkin olisivat samat. Ovat rakenteeltaan, skaalaltaan ja monin muutoinkin aika erilaisia soittimia.

Archtop, mutta vaikuttaako se niin paljon soundiin se vaahtera siinä? Vai oliko siinä sellaista. Molemmissa floiderija ja läpikaula.

EDIT: suokaa anteeksi sekoitin lespaulin ja archtop soloistin.
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Juzpe
29.08.2015 12:53:23 (muokattu 29.08.2015 12:56:34)

Entropia666: Älä huoli, eiköhän Hollström ja Juzpe kerkee vielä äiänkin lyttäämään. Hollströmistä kiukuttelee varmaan koska kitaristi vei taas basistilta huomion ja juzpe kiukuttelee sen takia koska oon ollu dadan kanssa eri mieltä asioista ja eläny erilaista elämää ku se porukka.

Ns. Normipäivä mnetissä.

Mua ei varsinaisesti sun antiikkiset rölötykset dadassa kiinnosta ja mulla on omat aivot enkä näin ollen kuulu mihinkää dadan "hive-mindiin". Hollströmin mä tunnen ihan henk. koht. mutta se ny ei kuulu tähän. H-ström on ihan pätevä muusikko, jonkin verran on takavuosina kimpassa soiteltukin, joten havainnot ei perustu ihan pelkkään mutuiluun.

Mua lähinnä sun meiningeissä etoo toi hirvee spedeily. Jos sun käsitykses erilaisesta elämästä on se niin anna mennä. Itsekritiikki ja kyky ottaa vastaan kritiikkiä ei oo ihan kauheen korkeella tasolla. Tietysti kyseessä saattaa olla vaan nettipersoona, mä kun en sua henkilökohtaisesti tunne. Mä pidän tota sun ylitsevuotavaa omakehua lähinnä koomisena. Kun sen yhdistää sun musiikilliseen ulosantiin niin ollaan itkettävän ja naurettavan rajamailla. Mä en oo nähny tällä palstalla vielä yhtään kirjotusta sulta, jossa oisit osottanu jonkinlaista kykyä (itse)kriittiseen ajatteluun ja omien asenteiden ja mielipiteiden kyseenalaistamiseen.

Itsehän sä siinä oman kehitykses tiellä seisot tosin. Ei oo multa pois jos sä oot tollasen meiningin omaksunu.
Töissä "Nopeampi kaula ei ole makuasia, se on fysiikkaa." musti-peruskoira
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)