Ziggy Bubba: Naavanka: Tokassa klipissä on kirkkain soundi, jostain syystä. Kolmannessa on kaikista tummin soundi, kakkosessa selkeesti scoopatuin. Eroja on. Onhan noissa kaikissa yllä olevissa eroja, enemmän tai vähemmän. Mutta lisätäänpä panoksia, kuka osaa korvakuulolta luetella kaikki muutkin signaalitien osat millä noin yleisen konsensuksen mukaan on väliä? Vahvistimesta ja kaiuttimesta/kaapista alkaen.. |
naavanka_ 29.08.2015 00:35:47 | |
---|
Gabe: Onhan noissa kaikissa yllä olevissa eroja, enemmän tai vähemmän. Mutta lisätäänpä panoksia, kuka osaa korvakuulolta luetella kaikki muutkin signaalitien osat millä noin yleisen konsensuksen mukaan on väliä? Vahvistimesta ja kaiuttimesta/kaapista alkaen.. Meikän klipeissä oli myös kitaroiden mikkien sijainnissa eroa pahimmillaan pari senttiä. |
Laulava Kylätohtori 29.08.2015 08:59:02 | |
---|
Gabe: Onhan noissa kaikissa yllä olevissa eroja, enemmän tai vähemmän. Mutta lisätäänpä panoksia, kuka osaa korvakuulolta luetella kaikki muutkin signaalitien osat millä noin yleisen konsensuksen mukaan on väliä? Vahvistimesta ja kaiuttimesta/kaapista alkaen.. Ei kaapilla, vahvarilla, pedaaleilla tai millään muullakaan ole mitään väliä. Niitä ei pysty kukaan tunnistamaan nauhoituksesta, joten niillä ei ole mitään merkitystä soundiin. Todellisuudessa se soundi on se, minkä jumala sille kitaralle antoi ja se on pyhä ja muuttumaton. Siksi palacasteritkin on syntiä. Kysykää vaikka Räsäseltä, kyä näi o.... Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
hallu 29.08.2015 09:43:56 | |
---|
Gabe: Onhan noissa kaikissa yllä olevissa eroja, enemmän tai vähemmän. Mutta lisätäänpä panoksia, kuka osaa korvakuulolta luetella kaikki muutkin signaalitien osat millä noin yleisen konsensuksen mukaan on väliä? Vahvistimesta ja kaiuttimesta/kaapista alkaen.. No minä en osaa erottaa korvalla kuin joitakin seikkoja. Esimerkiksi erotan ainakin 80% varmuudella fuzzin ja delayn(jos se on tarpeeksi hidas) toisistaan, mutta en erota juuri millään varmuudella esimerkiksi transistorivahvistinta ja putkivahvistinta toisistaan. Kitaran puilla on on väliä, mutta kukaan ei vain ihan varmuudella tiedä mitä väliä, mutta osa uskoo tietävänsä ja osa heistä jopa loukkaantuu niille jotka eivät usko. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
metlica 29.08.2015 09:58:06 | |
---|
Akustiseen sointiin vaikuttaa musta aika paljon.. Muuten eos. Mutta siis kyllähän putkistygen ja trankun erottaa härregyyd! Aivan eri dynamiikka soitossa Get it fucking done. |
heviäijä 29.08.2015 10:00:46 | |
---|
metlica: Akustiseen sointiin vaikuttaa musta aika paljon.. Muuten eos. Mutta siis kyllähän putkistygen ja trankun erottaa härregyyd! Aivan eri dynamiikka soitossa Valve vs solid state amp videoita on netti pullollaan joista voi olla vaikea erottaa, mutta kun itse kuuntelee/soittaa sitä putkivahvaria ja trankkua, niin kyllä eron huomaa helposti. SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life. |
hallu 29.08.2015 10:01:53 | |
---|
metlica: Akustiseen sointiin vaikuttaa musta aika paljon.. Muuten eos. Mutta siis kyllähän putkistygen ja trankun erottaa härregyyd! Aivan eri dynamiikka soitossa Sun kannattaa joskus kokeilla kunnollisia trankkuja niin huomaat ettei se niin yksinkertaista ole..... tai mistä minä tiedän, minun on vain hankala niitä erottaa ja sokko kuuntelutestissä en ihan varmasti erottaisi. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
heviäijä 29.08.2015 10:08:00 (muokattu 29.08.2015 10:08:36) | |
---|
hallu: Sun kannattaa joskus kokeilla kunnollisia trankkuja niin huomaat ettei se niin yksinkertaista ole..... tai mistä minä tiedän, minun on vain hankala niitä erottaa ja sokko kuuntelutestissä en ihan varmasti erottaisi. No minä huomasin helposti tech21:n ja rolandin välillä, ja kyllä minusta roland on laadukas ja kivan saundinen SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life. |
hallu 29.08.2015 10:08:30 | |
---|
heviäijä: Valve vs solid state amp videoita on netti pullollaan joista voi olla vaikea erottaa, mutta kun itse kuuntelee/soittaa sitä putkivahvaria ja trankkua, niin kyllä eron huomaa helposti. Nominä olen tällaisen lyhyen testin tehnyt liikkeessä jossa kokeilin vierekkäin Blackstar HT5 vahvistinta (oikein hyvä vahvistin jollaista harkitsin jopa ostaa omakseni) ja Tech21 30 vahvistinta rinnakkain ja kyllä ne erotti, mutta Tech vei voiton dynamiikallaan ja soinnin elävyydellä ja olisin ilman muuta ostanut sen jos olisin sillä kertaa vahvistimen ostanut (hinnaltaan ne oli jokseenkin saman hintaisia). Missään tapauksessa en allekirjoita stereotypiaa transistorivahvistinten huonosta dynamiikasta tai muovisesta soundista. Ei kaikki putkivahvistimetkaan mitään dynamiikan kukkasia ole eikä putket tee yhdestäkään vahvistimesta tai muusta laitteesta automaattisesti parempisoundista. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
hallu 29.08.2015 10:12:06 | |
---|
heviäijä: No minä huomasin helposti tech21:n ja rolandin välillä, ja kyllä minusta roland on laadukas ja kivan saundinen Kyllä minäkin erotan kaksi vahvistinta toisistaan jos ne ovat eri soundisia ja tai niissä on jotakin mistä erottaa, mutta en tiedä yhtään merkkaajaa josta erottaisin putkivahvistimen transistorivahvistimesta. Kerrotko vielä että missä Rolandissa on putket? Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
heviäijä 29.08.2015 10:16:48 | |
---|
hallu: Kyllä minäkin erotan kaksi vahvistinta toisistaan jos ne ovat eri soundisia ja tai niissä on jotakin mistä erottaa, mutta en tiedä yhtään merkkaajaa josta erottaisin putkivahvistimen transistorivahvistimesta. Kerrotko vielä että missä Rolandissa on putket? Roland oli se trankku tässä vertailussa. Tech21 oli putkari. Kliseiset erot että tech21 oli lämmin, soundinen rouhea, soittotatsiin enemmän reagoiva ja dynaaminen. En tosin hauku rolandia huonoksi, vaikka se vähän vertailussa oli ohuemman kuuloinen. Roland oli kuitenkin monipuolinen, ja kivan kuuloinen. SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life. |
Lunnu 29.08.2015 10:22:07 | |
---|
heviäijä: Roland oli se trankku tässä vertailussa. Tech21 oli putkari. Kliseiset erot että tech21 oli lämmin, soundinen rouhea, soittotatsiin enemmän reagoiva ja dynaaminen. En tosin hauku rolandia huonoksi, vaikka se vähän vertailussa oli ohuemman kuuloinen. Roland oli kuitenkin monipuolinen, ja kivan kuuloinen. Mikä tech21 on toteutettu putkilla? Nostalgy is not what it used to be |
heviäijä 29.08.2015 10:24:33 | |
---|
qal: Mikä tech21 on toteutettu putkilla? En minä tiedä mikä tech21 se oli? SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life. |
Åboensis 29.08.2015 10:24:38 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Ei kaapilla, vahvarilla, pedaaleilla tai millään muullakaan ole mitään väliä. Niitä ei pysty kukaan tunnistamaan nauhoituksesta, joten niillä ei ole mitään merkitystä soundiin. Todellisuudessa se soundi on se mikä sormista lähtee, sillä soundi lähtee sormista. Ja näihin onnettomiin prinssinnakkinäppeihin on ihmispolon tyytyminen, kun ei muitakaan omista. "I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt - |
hallu 29.08.2015 10:25:12 | |
---|
Palatakseni vielä tähän tonewoodiin, niin en edelleenkään voi olla hämmästelemättä sitä tunteiden paloa millä jotkut tähän asiaan suhtautuu. Sellainen asia kylläkin tuli mieleen, että aikoja sitten eräässä keskustelussa joku suunnitteli vaihtavansa hyvät mikit halvahkoon kitaraansa, niin hänelle hyvin nopeasti kommentoitiin ettei ne mikit tee siitä hyvää kitaraa kun ne puut ei ole samat kun siinä kalliissa kitarassa. Juolahti mieleeni, että se puuhan on ainoa asia joka enää erottaa kalliin halvasta, koska jos kaikki muu on vaihdettavissa ja korjattavissa niin puut jää jäljelle. Eikä riitä että puut on suorat ja vakaat ja vääntyilemättömät, vaan pitää olla yhdestä palasta tai kahdesta palasta ja pitää olla tonewood. Tämä voi selittää sen agressiivisuuden jolla tähän asiaan jotkut tahot suhtautuu. Itse olen sitä mieltä, että jos ostaa halvan kitaran ja vaihtaa siihen sähköt, mikit, virittimet, tallan, hihnatapit sekä teettää nauhatyöt ja satulan uudelleen, niin se halpa kitara onkin yllättäen kallis kitara. Jos valitsee huonon ja epävakaan halvan kitaran niin se on rahan ja ajan haaskausta. Jos ostaa kalliin kitaran niin sille ei tarvitse tehdä eikä teetättää mitään vaan se on ihan suoraan hyvä ei muuta kuin kovaa soittoa. Tonewoodista olen sitä mieltä, että ei kitaran tarvitse olla lainkaan puusta tehty jos niikseen tulee, vaan se voi olla vaikka metallia kunhan se vaan on hyvä. Hyvä kitara on ehdottomasti parempi kuin huono kitara. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
metlica 29.08.2015 10:25:19 | |
---|
Juu siis itse soittaessa nimenomaan. Kuunnellessa riippuu paljon millä tyylillä soittaja skulaa. Jos tykkää soittaa kovaa niin trankulla aika steriili ääni musta Get it fucking done. |
hallu 29.08.2015 10:26:32 | |
---|
heviäijä: Roland oli se trankku tässä vertailussa. Tech21 oli putkari. Kliseiset erot että tech21 oli lämmin, soundinen rouhea, soittotatsiin enemmän reagoiva ja dynaaminen. En tosin hauku rolandia huonoksi, vaikka se vähän vertailussa oli ohuemman kuuloinen. Roland oli kuitenkin monipuolinen, ja kivan kuuloinen. Tästä olen kylläsamaa mieltä kanssasi, että Tech on ihan tosi hyvän kuuloinen ja inspiroiva vahvistinlaite :-). Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
Entropia666 29.08.2015 10:28:09 | |
---|
hallu: Juolahti mieleeni, että se puuhan on ainoa asia joka enää erottaa kalliin halvasta Ei ehkä ihan näinkään, kait noissa kitaroissa maksaa myös - Laadunvalvonta (korreloi suoraan työnlaatuun ja viimeistelyyn) - Silmäkarkki - Käytetyt osat - Brändi Mutta varmasti tolla tonewood-aspektilla tehään myös hyvää tiliä. |
Lunnu 29.08.2015 10:30:24 | |
---|
heviäijä: En minä tiedä mikä tech21 se oli? Kas kun mulla on ollut sellainen käsitys että tech21 on nimenomaan vahvistinpuolella tullut tunnetuksi hyvästä soundistaan ja dynaamisuudestaan ollakseen trankkuvehjes... Nostalgy is not what it used to be |
Seba 29.08.2015 10:32:29 | |
---|
heviäijä: En minä tiedä mikä tech21 se oli? Tech21 ei tee putkareita, käsittääkseni edes putkietusella varustettuja, kun nimenomaan mallintavat putkisaundia. Tämä on fakta kunnes toisin joku osoittaa :) |