Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran säätämiseen apua!
1 2
Tuoppi99
28.08.2015 19:06:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä jokin aika sitten rupesin yrittämään kielien särinän korjausta kitarassa. Katseltuani videoita uskaltauduin säätämään kaularautaa. Särinä pieneni huomattavasti. Mutta nyt herää kysymys ovatko mun kielet oikealla/sopivalla/optimaalisella korkeudella. Olen katsellut ja lukenut kaikenlaista enkä vain löydä vastausta juuri mun setille. Ja kauppaan vieminen on viimeinen vaihtoehto sillä olen nyt 5v kitaraa soittanut ja haluan opetella nyt itse säätämään nämä laitteet. Setti on tosiaan Schecterin c-1 classic kitara D'Addarion 10-46 setillä. Arvostaisin suuresti jos joku kertoisi kuinka korkealla kielten pitäisi tällä setillä olla jotta särinä olisi mahdollisimman minimaalinen. Sen jälkeen voin ruveta säätelemään taas :).
 
hallu
28.08.2015 19:24:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos kitaravalmistajan kotisivut eivät tarjoa vastausta, niin sanoisin karkeaksi arvioksi että noin kaksi milliä (mieluummin vähän alle (tyyliin E 1,8 ja e 1,6 tjsp)) kahdennentoista nauhan harjalta kielen alapintaan mitattuna. Siinä parin millin haarukkaan kun menee, niin loppu on vähän soittotatsista ja mieltymyksistä kiinni.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Tuoppi99
28.08.2015 19:55:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos neuvosta :D! En ainakaan itse huomannut schecterin sivuilta neuvoa korkeuteen.
 
RaskasMielinen
28.08.2015 20:17:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nää on aikalailla mieltymyskysymyksiä ja ikävä kyllä se mieltymys täytyy hankkia kokemuken kautta, mikä puolestaan on ainakin jossakin määrin yrityksen ja erehdyksen tie.
 
Itse pidän mahdollisimman matalasta soittotatsista. En kuitenkaan juurikaan viihdy edes sooloissa nauhavälillä 15-22 tai 24 (rippuen siitä kuinka monta nauhaa kussakin kitarassa sattuu olemaan), niin ei ole niin väliä, vaikka kielet olisivat tallan puolelta vähän korkeammallakin. Soitan paksulla ja terävällä plektralla (JazzIII), mutta varsin tarkalla soitotatsilla. En siis runno kieliä vaikka metallia räiminkin eli sikälikin voin pitää kieliä hyvinkin alhaalla.
 
Oma reseptini, itselleni, on: (1) kaularauta niin kireälle, että otelauta on lähes suora, siis vain aivan aavistuksen koveralla (capo ekalle nauhalle ja sormi paksuimmalle kielelle viimeisellä nauhalla, niin siitähän sen näkee/tuntee, kun naputtelee paksuinta kieltä siitä kahdeksannen nauhan päällä) ja (2) sitten talla niin alas, että kielet ovat mahdollisimman lähellä nauhoja, mutta ilman liallista särinää.
 
Jos en näillä keinoin saa kieliä tarpeeksi alas, niin vien kitaran holtoon, sillä silloin on kyse siitä, että nauhoja pitää hioa ja/tai satula vaihtaa ja/tai tallapalat.
 
Toki, paksut kielet auttavat etenkin alemmissa vireissä, sillä mitä paksmpi kieli, niin sitä vähemmän kielet liikkuvat väristessään.
 
Gabe
28.08.2015 21:12:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuoppi99: Mutta nyt herää kysymys ovatko mun kielet oikealla/sopivalla/optimaalisella korkeudella
 
Arvostaisin suuresti jos joku kertoisi kuinka korkealla kielten pitäisi tällä setillä olla jotta särinä olisi mahdollisimman minimaalinen.

 
Eiköhän tuo selviä ihan helposti kokeilemalla? Nämä on makuasioita eikä kukaan oikein voi sanoa mitään juuri sulle oikeaa/optimaalista korkeutta. Säädät ne kielet niin että sinun on mukava soittaa sillä kitaralla, se on se kaikista tärkein mittari. Pieni särinä ei haittaa mitään, se peittyy sinne alle kun lyöt vahvistimen päälle, kunhan ei ihan jäätävästi rämise.
73nd3r
28.08.2015 21:16:18 (muokattu 28.08.2015 21:16:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, Schecterin manuaalit on vähän olemattomissa.
Jossain vanhassa manuaalissa kielten korkeus sivuutettiin vaan "set it to personal preferences according to your playing style" ideologialla, ja nykyisin ne on sitä mieltä että "all adjustments should be performed by a professional guitar tech"...
 
Mutta on niillä tämmönen video: http://www.schecterguitars.com/inte … 7-tech-tips-adjusting-string-action
Videon herrasmies suosittelee 12. nauhalta mitattuna (kielen alapinta/nauhan yläpinta) 2/32 tuumaa highElle ja 2,5/32 tuumaa (eli 3/64 tuumaa) lowElle. Ne on suometriksi noin 1,6 ja 2 mm.
 
Tuota RaskasLiemisen "mahdollisimman suora kaula" ajatusta kannattaa käyttää säätöä opetellessa, ja lisätä reliefiä vain, jos soittotyyli sitten sitä vaatii.
 
Ja minkään firman säätöohjeet ei yleensä anna erilaisia ohjeita eri kielimerkeille tai -paksuuksille.
 
jhakwe
28.08.2015 21:33:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä toi 2mm/1,6mm on varsin hyvä nyrkkisääntö lähtökohdaksi, josta on hyvä lähteä säätämään oman maun ja kitaran mukaan. Kyllä se itselle passeli lukema sieltä löytyy, kun vain jaksaa kokeilla ja vertailla. En ollut koskaan mitannut kielten korkeuksia itselleni säätämistä skeboista, vaan laittanut näppituntumalla, mutta kun lopulta kaivoin mitan esille, olivat kaikki viisi asettuneet tarkalleen 1,9mm/1,5mm korkeuteen :)
 
http://www.facebook.com/taintedaudiofx - Käsintehtyjä pöristimiä.
Tuoppi99
28.08.2015 21:43:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli pitäisi säätää tallasta nyt? Sillä kaulassa on koveruutta kyllä omasta mielestä tarpeeksi kun olen kaularautaakin säätänýt? Kaikkihan sanoivat siitä että kun tää on ihan uusi kitara mulla tämä schecteri että ole varovainen ja tee rauhassa kaularaudan säädöt :D. Mutta tallaa säätäessä saa vissiin ihan rauhassa nostella ja laskea ilman rikkomisen pelkoa?
 
Tuoppi99
28.08.2015 21:45:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie olen aina luullut että bridgen pitää olla tasassa :D.
 
RaskasMielinen
28.08.2015 22:24:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuoppi99: Eli pitäisi säätää tallasta nyt? Sillä kaulassa on koveruutta kyllä omasta mielestä tarpeeksi kun olen kaularautaakin säätänýt?
 
Vai onko jo liikaakin? En tiedä, mutta kysyn siksi, että olen ostanut aika monta kitaraa käytettynä ja vieläpä useammalta todella hyvältä soittajalta. Silti useimmat ostamani kitarat ovat olleet aivan päin helvettiä säädöissä - siis niin päin helvettiä, että kyse ei ole enää makuasiasta. Jos kitaran kaula muistuttaa jousipyssyä, niin se soveltuu ainostaan nuolten ampumiseen. Ehkä juuri siinä on syy sen kitaran myymiseenkin. Lisäksi säädän kavereideni kitaroita. Heistä kaikki ovat minua parempia soittajia, mutta säätämisestä vaan ei meinaa tulla niin mitään. Etenkin siinä kaularautaan koskemisesa on mukama jotain maagista.
 
Neljänneskierros enintään kerrallaan (sen jälkeen kun ottaa kiinni, jos on ollut aivan tolkuttoman löysällä), viritetään, annetaan asettua, kokeillaan ja jätetään tai säädetään taas jompaan kumpaan suuntaan. Kiristetään niin kaula suoristuu ja löysätään niin menee koverammalle eli jouskarimmalle. Jos kiristää liikaa, niin ensin alkaa särisemään ekalta nauhalta ja lopulta kun kaula menee kuperalle eli alkaa muistuttamaan tunturia, niin särisee keskeltä. Liian kovera eli jouskari kaula puolestaan saa aikaan sen, että vaikka keskeltä kielet ovat liian ylhäällä, niin särisee viimeisellä nauhalla.
 
Itse siis säädän melkein suoraksi, eli reliefi ei ole millejä, vaan joku 0,2 milliä kasinauhan ja paksuimman kielen välissä, kun ekalla nauhalla on capo ja vikalla sormi.
 
Jos on uusi kitara, niin nauhat tai tallapalat eivät ole kuluneet, mutta kitarassa voi olla vikaa satulassa tai sitten joku nauha on jäänyt liian ylös. Silloin ei ole muuta tehtävissä kuin viedä kitara huoltoon, jos ei itse osaa - ja senkin oppii, mutta kannattaa perehtyä asiaan ensin ja harjoitella sitten johonkin ritsaan. Kalliimpien kitaroideni nauhoihin en koske itse.
 
Tuoppi99
28.08.2015 22:48:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo siis olen toiminu just toleen ja nyt kun 1 laittaa capon painaa 12-15 nauhalta nii 8 on sellainen sopiva pieni väli nauhasta kieleen.
 
Metalkallo
29.08.2015 06:56:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuoppi99: Mie olen aina luullut että bridgen pitää olla tasassa :D.
 
Tasassa sen pitääkin olla jos on floyd rose eli kelluva talla jossa kampi.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
Tuoppi99
29.08.2015 09:00:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin juu. Itsellä on kiinteä talla tässä.
 
Krice
29.08.2015 09:21:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen: Itse siis säädän melkein suoraksi, eli reliefi ei ole millejä, vaan joku 0,2 milliä kasinauhan ja paksuimman kielen välissä, kun ekalla nauhalla on capo ja vikalla sormi.
 
Kaulan pitää olla vähän mutkalla, mutta tosiaankin todella vähän on se mitä tarvitaan. Sen jälkeen kielet säädetään tallasta sellaiselle korkeudelle, että ne ei särise.
 
sustain65
29.08.2015 16:19:08 (muokattu 29.08.2015 16:19:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Kaulan pitää olla vähän mutkalla, mutta tosiaankin todella vähän on se mitä tarvitaan. Sen jälkeen kielet säädetään tallasta sellaiselle korkeudelle, että ne ei särise.
 
Pelkkä särisemättömyys ei välttämättä riitä kielten korkeuden kriteeriksi, vaan korkeuden pitää olla soittajalle sopiva, niin että nopeat venytykset onnistuu - jos sellaiset kuuluu soittajan omaan soittotyyliin.
 
Krice
29.08.2015 17:01:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: vaan korkeuden pitää olla soittajalle sopiva, niin että nopeat venytykset onnistuu
 
Nauhojen kokohan vaikuttaa tuohon, koska jos nauhat on matalat niin korkeammalla olevat kielet helpottaa bendauksia, koska sormen saa paremmin kielen taakse. Tosin matalat ja/tai pienet nauhat on nykyisin harvinaisia, lähinnä vintage-tyylisissä kitaroissa enää löytyy, koska ennenvanhaan ei tiedetty bendauksista mitään vaan pelkästään kompattiin sointuja.
 
J.Nikkanen
29.08.2015 17:20:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Kaulan pitää olla vähän mutkalla, mutta tosiaankin todella vähän on se mitä tarvitaan. Sen jälkeen kielet säädetään tallasta sellaiselle korkeudelle, että ne ei särise.
 
No eipäs pidä jos ei halua siihen vähän mutkaa laittaa. Nauhojen hionnan jälkeen on kiva pitää kaulaa ihan luotisuorana jos mahdollista, mutta kun nauhan penteleet taas hieman kuluvat, on pieni raudan löysäys se helpoin konsti saada särinät kuriin.
 
Osassa ritsoja ei kaulaa tunnu edes täysin suoraksi saavan, ja uusissakin kitaroissa homma on melko mahdoton kun nauhatyöt on tehty nopeasti ja suurilla toleransseilla. Hinnakkaat ja customit sitten (ainakin toivottavasti) erikseen.
 
"Istuin kylpyammeessa, kun se alkoi. Siinä syntyi jättitsunami ja sain vettä suuhuni."
sustain65
29.08.2015 17:26:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Nauhojen kokohan vaikuttaa tuohon, koska jos nauhat on matalat niin korkeammalla olevat kielet helpottaa bendauksia, koska sormen saa paremmin kielen taakse. Tosin matalat ja/tai pienet nauhat on nykyisin harvinaisia, lähinnä vintage-tyylisissä kitaroissa enää löytyy, koska ennenvanhaan ei tiedetty bendauksista mitään vaan pelkästään kompattiin sointuja.
 
Kyllä, juuri näin, nauhojen korkeus vaikuttaa asiassa myös. Mutta sehän tulee automaattisesti huomioiduksi, kun säätää kielten korkeuden itselle sopivaksi niin, ettei tule särinöitä nauhoista ja että pystyy soitossa venyttämään kieliä haluamallaan tavalla.
 
Gabe
29.08.2015 17:59:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jhakwe: En ollut koskaan mitannut kielten korkeuksia itselleni säätämistä skeboista, vaan laittanut näppituntumalla, mutta kun lopulta kaivoin mitan esille, olivat kaikki viisi asettuneet tarkalleen 1,9mm/1,5mm korkeuteen :)
 
Itsekin säädän ihan tuntuman mukaan. Mittailin tässä että nykyinen korkeus on E.1,5mm/e.1,3mm, tuo on sellainen korkeus että ei särise yhtään ja mukavan matala soittaa.
Tuoppi99
29.08.2015 19:20:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säädin tässä juuri tuota bridgeä ja kyllähän se särinä katos sitten etsiskelin omiin sormiin sopivan korkeuden. Kiitos paljon loistavista neuvoista :D!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «