Entropia666 28.08.2015 16:51:24 | |
---|
Karvamammutti: Oikeella rahalla tarkoitin siis liksaa jolla elää, ei rahaa jolla harrastaa. Kyllä se ura tässä rakentuu koko ajan kato. |
tumppusormi 28.08.2015 16:56:42 | |
---|
Karvamammutti: Siellä samassa ketjussa missä ne näytteet on, on myös vastaukset mikä kitara oli mikäkin. En enää järjestystä muista, enkä jaksa tarkistaa, mutta vain yksi kitaroista oli liimakaulainen ja muut sitten pulttikaulaisia. Jahs. Piti näemmä siitä kohtaa missä oli linkit näytteisiin copy/pastata sivun alareunasta linkki keskusteluun, niin löysi vastaukset. Oliko tuo RG myöskin pulttikaulainen? Sen verran kuitenkin meni pieleen mun arvaukset noilla klipeillä, että ei edes rakenteellista eroa huomaa. Tosin mun mielestä pitäisi käyttää korkeille taajuuksille yltävää sinkku mikkiä. Voin kyllä ymmärtää miksi muut pistä klippejä. Ei välttämättä omista kahta samantyyppistä, mutta eri puista tehtyä kitaraa, joista vaihtaa ainakin toisesta tuota mikkiä. Eli siis eri mikit ja rekenteet vesittää testin. |
Räbbänä 28.08.2015 16:59:15 | |
---|
Entropia666: Me laskutetaa kyllä iha euroja tosta. Ei sitä enää tässä vaiheessa ilmatteeks pysty. Saahan sitä laskuttaaa, mutta eri asia maksavatko. Tietäjät tietää jne. 50-luvun Telecasterin arvo ei ole soitettavuudessa tai äänen värissä vaan siinä, kuinka hyvältä se näyttää ripustettuna seinälle alkuperäisen Andy Warholin ja vähintään 30-vuotiailla mallasviskeillä täytetyn kokotammisen baarikaapin väliin. |
Karvamammutti 28.08.2015 16:59:58 | |
---|
tumppusormi: Jahs. Piti näemmä siitä kohtaa missä oli linkit näytteisiin copy/pastata sivun alareunasta linkki keskusteluun, niin löysi vastaukset. Oliko tuo RG myöskin pulttikaulainen? Sen verran kuitenkin meni pieleen mun arvaukset noilla klipeillä, että ei edes rakenteellista eroa huomaa. Tosin mun mielestä pitäisi käyttää korkeille taajuuksille yltävää sinkku mikkiä. Voin kyllä ymmärtää miksi muut pistä klippejä. Ei välttämättä omista kahta samantyyppistä, mutta eri puista tehtyä kitaraa, joista vaihtaa ainakin toisesta tuota mikkiä. Eli siis eri mikit ja rekenteet vesittää testin. Pulttikaulainen on rg. Minusta nuo kaikki klipit kuulostaa ihan samalta, poislukien yksi jossa on selkeesti miedommat mikit. "Jaa, no ei tässä nyt sit varmaan lähetä mihinkää." -Tommi Mäkinen |
LaMotta 28.08.2015 17:00:07 (muokattu 28.08.2015 17:37:37) | |
---|
varpio: Sähkökitaroista tässä vissiin oli puhetta. Akustiset ominaisuudet eivät kuulu tähän. En uskoisi että tarvitsee tätä selittää näin usein, mutta näköjään tarvitsee. Minulle puulaji ei ole mikään valintakriteeri. Valitse näistä videoista ja kuuntele omin korvin kun asia kerran sinua vaivaa niin. https://www.youtube.com/results?sea … ry=electric+guitar+wood+comparison+ (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Sarko 28.08.2015 17:00:22 | |
---|
Kyllähän sie tiiät että tää on vain mainoos.
:D "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
varpio 28.08.2015 17:02:23 | |
---|
tumppusormi: Voin kyllä ymmärtää miksi muut pistä klippejä. Ei välttämättä omista kahta samantyyppistä, mutta eri puista tehtyä kitaraa, joista vaihtaa ainakin toisesta tuota mikkiä. Eli siis eri mikit ja rekenteet vesittää testin. Tästä keskustelusta voisi kyllä päätellä syyn olevan sen, että kukaan muu paitsi tonewood-uskovainen ei osaa soittaa, eikä siten kehtaa laittaa klippiä ettei häpäise itseään ja/tai perhettään, ja tonewood-uskovaisen taas ei tarvitse todistaa mitään kenellekään koska oma subjektiivinen harha-aistimus riittää. Myöskin jos soittaa säröillä, on varmaankin pilannut korvansa jo eikä siksi erota puiden saundeja. |
Entropia666 28.08.2015 17:02:40 (muokattu 28.08.2015 17:03:41) | |
---|
Räbbänä: Saahan sitä laskuttaaa, mutta eri asia maksavatko. Tietäjät tietää jne. Joo-o, meille on Hevimestasta maksettu aina massit suoraan, mutta joillekkin sit ei. Tällä kertaa mennään kuitenkin Rummers' Clubille, käteislasku kulma ok. Tuuppa sinne huomenna nii laitetaa ranttaliks. |
varpio 28.08.2015 17:03:42 | |
---|
LaMotta: Valitse näistä videoista ja kuuntele omin korvin kun asia kerran sinua vaivaa niin. En kuuntele, ei kiinnosta eikä vaivaa. Ja "omin korvin" on taas subjektiivista, minua ei kiinnosta mitä minun korvani kuulevat vaan mikä on totuus. |
LaMotta 28.08.2015 17:12:11 (muokattu 28.08.2015 17:12:22) | |
---|
varpio: En kuuntele, ei kiinnosta eikä vaivaa. Ihmeen kovasti jaksat taas inttää vaikkei kiinnosta eikä vaivaa :) (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
varpio 28.08.2015 17:14:08 | |
---|
LaMotta: Ihmeen kovasti jaksat taas inttää vaikkei kiinnosta eikä vaivaa :) Enkö vaan? Minua kiinnostaa kuitenkin vääryyksien oikominen sekä höpöjuttujen kumoaminen. |
LaMotta 28.08.2015 17:15:15 (muokattu 28.08.2015 17:28:17) | |
---|
Tiedemies Varpio. Sellainen juttu tuli vielä noista puista mieleen, että olen nähnyt kuinka halvoista akustisista kitaroista on revennyt talloja irti kannesta. Ei niin että liima pettää, vaan puu. Tällä ainakin on suuri vaikutus soundiin kun kannessa ei ole kiinni lainkaan tallaa. Jep. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Karvamammutti 28.08.2015 17:28:32 | |
---|
LaMotta: Tiedemies Varpio. Sellainen juttu tuli vielä noista puista mieleen, että olen nähnyt kuinka halvoista akustisista kitaroista on revennyt talloja irti kannesta. Ei niin että liima pettää, vaan puu. Tällä on suuri vaikutus soundiin kun kannessa ei ole kiinni lainkaan tallaa. Jep. Juuh, varmasti vaikuttaa kyllä. Mutta en näe miten se tämäkään nyt liittyy aiheeseen. "Jaa, no ei tässä nyt sit varmaan lähetä mihinkää." -Tommi Mäkinen |
LaMotta 28.08.2015 17:31:04 | |
---|
Karvamammutti: Juuh, varmasti vaikuttaa kyllä. Mutta en näe miten se tämäkään nyt liittyy aiheeseen. Suurin piirtein saman verran kuin noin 95% foorumin viesteistä ylipäätään. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Karvamammutti 28.08.2015 17:37:00 | |
---|
LaMotta: Suurin piirtein saman verran kuin noin 95% foorumin viesteistä ylipäätään. Se on kyllä ihan totta. "Jaa, no ei tässä nyt sit varmaan lähetä mihinkää." -Tommi Mäkinen |
Klezberg 28.08.2015 18:00:39 | |
---|
varpio: Videota en katsonut, mutta jälkimmäisiin: "The Acoustical Properties of Wood", ei liity aiheeseen. Ja toisesta: "When playing an electric guitar unplugged the tonal qualities of the wood are apparent as the ears perceive what the microphone hears. These perceptible variations however, appear to get lost when the volume of the amplified signal takes over." Sähkökitaroista tässä vissiin oli puhetta. Akustiset ominaisuudet eivät kuulu tähän. En uskoisi että tarvitsee tätä selittää näin usein, mutta näköjään tarvitsee. Mä en muuten halua uppoutua tähän keskusteluun, mutta sikäli kuin puun akustiset ominaisuudet tarkoittavat puun värähtelyominaisuuksia äänitaajuksilla, niin sähkökitarassakin ne kielet ovat kiinni niissä puuosissa, samoin ne mikit. En väitä että puun värähtelyllä lankkukitarassa olisi isompaa merkitystä, mutta ei myöskään ole itsestään selvää ettei ne puun värähtelyominaisuudet vaikuttaisi siihen, mitä se mikki nappaa kun kieli siinä värähtelee sen mikin magneettikentässä tämmöisessä systeemissä. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. |
Karvamammutti 28.08.2015 18:01:44 | |
---|
Klezberg: Mä en muuten halua uppoutua tähän keskusteluun, mutta sikäli kuin puun akustiset ominaisuudet tarkoittavat puun värähtelyominaisuuksia äänitaajuksilla, niin sähkökitarassakin ne kielet ovat kiinni niissä puuosissa, samoin ne mikit. En väitä että puun värähtelyllä lankkukitarassa olisi isompaa merkitystä, mutta ei myöskään ole itsestään selvää ettei ne puun värähtelyominaisuudet vaikuttaisi siihen, mitä se mikki nappaa kun kieli siinä värähtelee sen mikin magneettikentässä tämmöisessä systeemissä. Ne kielet on kiinni niissä metalliosissa jotka vuorostaan on kiinni puuosissa. Ero on pieni mutta merkittävä. "Jaa, no ei tässä nyt sit varmaan lähetä mihinkää." -Tommi Mäkinen |
mpekkanen 28.08.2015 18:15:15 | |
---|
LaMotta: Minulle puulaji ei ole mikään valintakriteeri. Valitse näistä videoista ja kuuntele omin korvin kun asia kerran sinua vaivaa niin. https://www.youtube.com/results?sea … ry=electric+guitar+wood+comparison+ Tuossa tuo kolmas jossa lukee alder on kyllä todella hyvä ja luotettavan oloinen pätkä, huhhuh... Pitäisiköhän itsekkin piirtää joku käppyrä ja soittaa yhtä säveltä ja aina välillä laittaa uusi teksti, että nyt vaihtu puu ja hieman värittää uudelleen sitä viivaa. Lukemat kuitenkin pysyvät aina samoina :) Tämä oli Toledon tutkimustakin parempi. Tässäkään kun ei näytetä mitään muuta kuin tuota käppyrää. Ei soittajaa tai mitään soittimia. Tämän kun katsoo, niin kannattaa varmaan tilata heti Alibabalta muutama tusina laatukeppejä. Halvalla ja hyviä. Joo, ei ole kyllä koskaan tullut ostettua kitaraa siksi että se olisi nimenomaan jotain puuta tai siinä olisi jotkut puut. Kyllä ne on aina tullut kokeiltua ja sitten kun olen jotain teettänyt, niin olen keskustellut tekijän kanssa mahdollisista vaihtoehdoista niin puissa kuin muissakin osissa. Kokonaisuus, soittotatsi ja ulkonäkökin ovat ne jotka siihen soittimen valintaan ovat minulla vaikuttaneet. Joskus kyllä myös heräteostoksena hintakin ja joskus jopa ihan tarvekkin jollekkin soittimelle joka on vaikka toisenlainen kielisoitin kuin mitä ennestään jo on. Charango on itsellä yksi hyvä esimerkki tällaisesta. Ei kyllä tullut minun aikaa kukaan soitinkauppaan, joka olisi halunnut ostaa vaikka mahongista ja vaahterasta tehdyn kitaran. Tämä vain esimerkkinä. Tosin monia kitaroita kyllä meni, mutta kyllä ne asiakas osti aina muista syistä. Voi tietysti olla, ettei minulle kertonut kaikkea :) Voisi sanoa, että suurin osa ostajista oli kuitenkin sellaisia jotka tuli kauppaan, kokeili ja osti kitaran. Kerran yksi soitti ja kysyi löytyykö Tokain stratoa ja sellainen löytyi. Ei ollut edes väristä kiinnostunut. Tuli ja osti pois. |
Karvamammutti: Ne kielet on kiinni niissä metalliosissa jotka vuorostaan on kiinni puuosissa. Ero on pieni mutta merkittävä. Joo... mutta samoin on tietyin rajauksin myös akustisissa kitaroissa. En mä väitä että lankkukitarassa erot olisi huomattavia, mutta jos se puu jonka kautta kaikki on kiinni toisissaan, jos se värähtelee mukana, niin se vaikuttaa siihen miten kielen värähtely tapahtuu suhteessa mikin magneettikenttään. Sitten on vain kysymys siitä onko vaikutus korvalla havaittavissa, sekin varmasti riippuu siitä kuinka paljon puu värähtelee... mikä taas riippuu sen puun akustisista ominaisuuksista. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. |
hallu 28.08.2015 18:21:12 | |
---|
Tämä ketju on kyllä aikamoinen...... huh:-). Viihdyttävää kyllä ja eloisaa keskustelua, mutta noita pahimpia ylilyöntejä voisi kyllä koittaa pikkuisen välttää ja muutama voisi vähän miettiä, että onko tämä asia ihan oikeasti riittävä peruste toisten dumaamiselle. Eihän tämä nyt mikään ideologinen tai periaatteellinen asia ole..... vai kuinka? Minulle tulee mieleen vanha satu "kuninkaan uudet vaatteet", jossa ovela räätäli myy kuninkaalle olemattomat vaatteet kalliilla ja miten koko yhteisö onnistui huijaamaan itsensä uskomaan tuon harhan niin pitkälle, että lopulta kuningas tepasteli ilkosillaan kadulla kansanjoukkojen ihastellessa niin hienoa kangasta ettei sitä edes näe:-). Muuan lapsi huudahti ilmeisen totuuden etteihän kuninkaalla ole vaatteita lainkaan jolloin ihmiset havahtuivat kuningasta nauramaan. Ehkäpä jotkut pelkäävät joutuvansa naurunalaiseksi jos antavat tuumaakaan periksi näkemyksissään. Sitten on tämä heitto joka on jo muutaman kerran tullut esille, että "jos olet kanssani eri mieltä, et osaa soittaa". Ehkäpä joku tuohonkin menee ja ajattelee osaavansa soittaa jos omaksuu jonkun toisen tyrkyttämän kannan asiaan, joka jokaisen pitäisi kuintekin ratkoa ihan itse. Itselleni on ihan yhdentekevää onko tonewoodia vai ei, mutta uskominen asiaan jota ei voi itse havaita on vastenmielistä. Vielä vastenmielisempää on nimeltä mainitsemattomien tahojen vihjailut, että se seikka tekee minusta huonomman muusikon ja soittajan tai jopa puukorvan. Vaikka se olisi tottakin, niin piden sellaista huonotapaisena enkä odottaisi moista käytöstä muusikoilta joita olen tottunut pitämään joviaalina porukkana eikä lainkaan ilkeinä ihmisinä. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |