Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 540 41 42 43 44266 267 268 269 270
Gabe
27.08.2015 19:59:38
varpio: Sen verran että ei kannata rakentaa esim. pahvista ja tinasta. Jos rakennetaan ylipäätään soitinrakennukseen kelpaavasta puusta ja kunnollisista metalliosista

No niin, ollaan jo hyvällä tiellä. Kyllä se loppukin vielä aukenee.

tumppusormi: Semmoinen seikka tähän puukeskusteluun että kun myydään noita vanhoja kitaroita. Hinnat on ihan pilvissä, siis esimerkiksi 70-luvun fender stratocasterit. Selittyykö hinta puilla vai mikeillä vai molemmilla? Onko uudessa custom fenkussa yhtä hyvät "puut", koska hinta on sama ? Siis tuossa mielessä tämä puu nyt tuntuisi vaikuttavan soittimen hintaan.

Siis onko noissa kalliimmissa vehkeissä oikeasti soundillisesti jotain, jota ei saa kiinan vehkeillä. Luulen, että tämä on keskustelun pointti loppujen lopuksi.

Kyllähän puulle tapahtuu hyviä asioita vanhetessaan jos ajatellaan sen sopimista soitinkäyttöön. Mutta pitkälti noissa vintagekitaroiden hinnoissa on puhtaasti kyse keräilystä, kertoohan sekin jotain että kulahtaneet orkkisnauhat ovat vintage kitarassa parempi juttu kuin upouudet rosterinauhat. jne.

Lämpökuivauksellahan päästään ihan yhtä hyvään, ellei jopa parempaan lopputulokseen eikä tartte odotella sataa vuotta. :) Itse suosin nykyajan laatua, vaikka vanhassa kamassa on toki oma viehätyksensä.
hallu
27.08.2015 20:07:27
varpio: Sen verran että ei kannata rakentaa esim. pahvista ja tinasta. Jos rakennetaan ylipäätään soitinrakennukseen kelpaavasta puusta ja kunnollisista metalliosista niin sitten ei ole suurta merkitystä sillä että mitä materiaaleja on, ja saundin kannalta ei mitään siinä määrin mitattavaa merkitystä että kannattaisi haaskata aikaansa tai ajatuksiansa siihen.

Mun mielestä kitaran soundi on soittajan päänsärky eikä kitaran rakentajan. Työnjako pitää tässä asiassa olla selkeä. Kitaran rakentajalle pitää riittää, että se rakentaa niin hyvän kitaan kuin osaa. Soittajan homma on laittaa sitten se kitara soimaan.

Riippumatta siitä miten puut ja reknteet vaikuttaa, niin mua häiritsee tässä keskustelussa se, että mun mielestä soundi on soittajan ominaisuus ei kitaran. Kitaran pitää tehdä mitä sen käsketään tehdä ja jos se sen tekee niin se on hyvä ja jos se ei sitä tee tai tekee huonosti, niin sitten se on huono.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Traditional
27.08.2015 20:09:22
Vittu ois hirveetä olla samanlainen ku te.
Hei bändikaverit, en mä tätä huvikseni jaa, Mut mua ei kiinnosta teidän jutut vittuakaan.
GiovanniDiRondo
27.08.2015 20:09:48

Ennevvanhaan saatavilla olevan puutavaran laatu oli parempaa kuin nykyään, Fenderin oli aloitellessaan helppo hankkia soitinrakennukseen sopivaa puuta, mutta tänä päivänä hyvä kitarapuu on erikoistavaraa.
Juzpe
27.08.2015 20:09:56

Traditional: Vittu ois hirveetä olla samanlainen ku te.

Kiitti. Kuin ni?
Töissä "Nopeampi kaula ei ole makuasia, se on fysiikkaa." musti-peruskoira
varpio
27.08.2015 20:10:35
hallu: Mun mielestä kitaran soundi on soittajan päänsärky eikä kitaran rakentajan. Työnjako pitää tässä asiassa olla selkeä. Kitaran rakentajalle pitää riittää, että se rakentaa niin hyvän kitaan kuin osaa. Soittajan homma on laittaa sitten se kitara soimaan.

Näin on kyllä varmaan pitkälti.

Riippumatta siitä miten puut ja reknteet vaikuttaa, niin mua häiritsee tässä keskustelussa se, että mun mielestä soundi on soittajan ominaisuus ei kitaran.

Näin voi olla myös pitkälti, mutta kyllä ei varmasti ihan kaikenlaisia saundeja saa millä hyvänsä kitaralla vaikka olisi kuinka hyväsaundinen soittaja. Muitakin kamoja toki tarvitsee kuin kitaran.
hollstro
27.08.2015 20:10:47

Gabe: No niin, ollaan jo hyvällä tiellä. Kyllä se loppukin vielä aukenee.

Kyllähän puulle tapahtuu hyviä asioita vanhetessaan jos ajatellaan sen sopimista soitinkäyttöön. Mutta pitkälti noissa vintagekitaroiden hinnoissa on puhtaasti kyse keräilystä, kertoohan sekin jotain että kulahtaneet orkkisnauhat ovat vintage kitarassa parempi juttu kuin upouudet rosterinauhat. jne.

Lämpökuivauksellahan päästään ihan yhtä hyvään, ellei jopa parempaan lopputulokseen eikä tartte odotella sataa vuotta. :) Itse suosin nykyajan laatua, vaikka vanhassa kamassa on toki oma viehätyksensä.

Hyvin tehty nauhatyö parantaa vanhankin kitaran myyntiarvoa, ellei kysessä ole lähes soittamaton mintti. Soittimia nekin on, ja niiden korkea hinta perustuu juuri siihen että niiden sointia ja työnlaatua on pidetty (aikoinaan kun vintage-ilmiö syntyi) parempana kuin uusien, ja näin juuri silloin aikoinaan oli kun lähes kaikki USA:n valmistajat kyntivät kustannusjahdin seurauksena laatualhossa. Vintagekitara joka ei ole soittokunnossa, tai jos sitä ei kohtuukustannuksin saa kuntoon ei ole arvokas. On toki niin että korjaukset, modifikaatiot ja uudellen maalaukset vhentävät soittimen keräilyarvos ja siten hintaa, joten keräilylisä on tosiasia.

Puiden vanhemenimen ja lämpökuivaius ei ole sama asia. Lämpökuivaiuksessa vain kosteus poistuu, vanhemmiten puusta poistuu ligniiniä ja hartseja ja sen solurakenne muuttuu. Tätä ei lämpökuivaus tee, ellei kysessä ole siten lämpökäsitely ja muita temppuja, joita esim. Yamaha harrastaa (AER).
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
pappasfin
27.08.2015 20:17:07
Same old story..goes around and nothing changes ;D

Oisko mitään vaikkapa kaiken kattava kompromissi, että siihen soundiin vaikuttaa ihan kaikki asiat lähtien paikasta jossa soitetaan - soittajasta - kitarasta - vahvarit / efektit ja muu soitin kama - näiden kamojen säädöistä - vehkeet jolla soitto otetaan talteen ja niiden säädöstä sekä miten otetaan talteen eli esim. mp3 tai wav jne. - lopuksi sitten minkä kamojen kautta homma kuunnellaan ja mitkä niiden säädöt on sekä kuulijan korvista ja korvien herkkyydestä kuulla eri variaatiot soundissa.

Kyllä ne puut vaikuttaa siihen sustainiin / sointiin / äänen väriinkin ja niin kovin moni muukin asia ja eron joko kuulee tai ei kuule ja varsinkin säröllä ja efektoituneella soundilla on vaikeampi erottaa ne kitaran ominaissoundien erot (tästä hyvänä esimerkkinä tarkoituksella tekemäni äänidemo Axella ja eri kitaroilla, jossa hain soundia joka toimii niin humpparilla kuin singlecoileilla mukaan lukien eri kitaroiden mitat, muodot, materiaalit puissa ja muissakin asioissa ja soundina oli selvästi särösoundilla vedettyä soittoa, mulla on myös presettejä jossa nämä samat kitarat kuullostavat aivan erillaiselta.

Miksi kannattaa jahkata tästä puut vaikuttavat soundiin kun osa on sitä mieltä että ei vaikuta ja osa on että vaikuttaa, edelleen vaihtoehtoja on mistä valita

a)ei vaikuta
b) vaikuttaa
c) kuinka paljon vaikuttaa

Aikuiset immeiset ja vielä jaksaa vääntää tästä asiasta ;D
Toisaalta mikäs siinä on vääntäessä mutta ottakaa välistä jotain viilentävää juomaa ;D
PappaSFin
hollstro
27.08.2015 20:18:01 (muokattu 27.08.2015 20:19:11)

Vielä sen verran puuaiheeseen, että vaikka puuta miten kuivattaisi se ei useimiten ole samanlaista puuta kuin mitä 50/60-luvuilla käytettiin. Puiden kasvu ja korjuumenetelmät ovat muuttuneet aikojen kuluessa. Laadukkaiden soitinpuiden saatavuus ei ollut silloin niin suuri ongelma mitä se nyt on. Esim. kevyt saarni, Hondurasin mahonki, Brasilian ruusupuu ovat hankalia saada.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
varpio
27.08.2015 20:20:10
pappasfin: Miksi kannattaa jahkata tästä puut vaikuttavat soundiin kun osa on sitä mieltä että ei vaikuta ja osa on että vaikuttaa, edelleen vaihtoehtoja on mistä valita

Koska ei ole mielipideasia. Jos väittää jotain niin pitäisi myös osoittaa väitteen tueksi jotain, mielellään ei-subjektiivista.
Gabe
27.08.2015 20:26:17
hallu: Riippumatta siitä miten puut ja reknteet vaikuttaa, niin mua häiritsee tässä keskustelussa se, että mun mielestä soundi on soittajan ominaisuus ei kitaran. Kitaran pitää tehdä mitä sen käsketään tehdä ja jos se sen tekee niin se on hyvä ja jos se ei sitä tee tai tekee huonosti, niin sitten se on huono.

Sanoo hän jolla on viisi erilaista kitaraa. ;) Vissiin niillä on kaikilla kuitenkin vähän erilainen soundi... vai soundaako se sinun strato kehotuksesta kuten Les Paul?
pappasfin
27.08.2015 20:28:06 (muokattu 27.08.2015 20:34:08)
varpio: Koska ei ole mielipideasia. Jos väittää jotain niin pitäisi myös osoittaa väitteen tueksi jotain, mielellään ei-subjektiivista.

Mitä tätä ketjua seurannu ja aikaisemmin osallistunutkin niin on ihan tarpeeksi osoitettu asioita, itse uskon tiettyjä netistäkin löytyviä todisteluita sekä useammankin kitaroita valmistavan mestarin näkemyksiin asioista, joita he on perustellu jo aivan tarpeeksi, lisäksi jokaisen kannattaa luottaa edelleen omiin korviinsa koska mittarit eivät kerro asiasta kaikkea ja varsinkaan jos vertailuna on pari puupalaa, jotka eivät oikeasti "soi"

Koko idea sanalla "soundwood" on nimenomaan puutavaralla, joka on ns. "hyvin soivaa" ja nämä kitarat erottuu soundillansa niin akustisesti kuin sähköisestikin kun sitä soundia ei "pilata" liialla efektimäärällä ja säröllä, jolloinka sitä eroa ei kuulu.

Ite olen törmänny kitaroihin, jossa on hyvä puut ja sitten niihin kitaroihin, jossa on täysin pask...at puut, jotka eivät erotu, puu on aina yksilöllinen elävä materiaali ja jopa sama puulaji kuten mahonki voi erota toisesta mahonkisesta ja tämän voi jokainen todeta vaikkapa Gibsonin Lespalla kun soittaa akustisesti sekä sähköisesti, se toinen vaan soi aina paremmin kuin toinen ja eron osa kulee ja osa ei. (huom eron kuulemiseen taas se muu soundiin vaikuttavan ketjun säädöt ja välineet myös millä kuunnellaan).

EDIT: Jos saatte käsiinne kaksi samanlaista Fenderin Telecaster Std 2012 sähkistä jossa toisessa on ruusupuu- ja toisessa vaahteraotelauta ja ne kitarat ovat ns. "hyvää puuta" niin kuunnelkaa ne erot, vaahtera soi kirkkaammin myös sähköisesti. Ketä epäilee niin kokeilkaa ja luottakaa omiin korviinne

Mutta jatkakaa, mä en jaksa tästä vääntää enää ;D
PappaSFin
ReBeat
27.08.2015 20:34:16

varpio: Koska ei ole mielipideasia. Jos väittää jotain niin pitäisi myös osoittaa väitteen tueksi jotain, mielellään ei-subjektiivista.

Kuten mainittua niin ei se ole mikään yhden ihmisen tutkimus joka hoituisi vertailemalla muutamaa keittiön pöydällä rakennettua sähkökitaraa. Työ on tehty jo (suuret toimijat + muutama vuosikymmen) ja tuloksia voi lukea internetistä ja varmaan soitinrakennuksen kirjallisuudessakin löytyy jonkin verran mainintoja puulajien soundeista. Ei niillä riittävän suurilla toimijoilla ole mitään syytä miksi ne olis ihan muuten vaan kirjoitelleet puulajeista samansuuntaisia havaintoja jos niin ei olis. Ei ne toimijat hyötyis vääränkirjoittamisesta edes kaupallisesti vaikka niillä olis liskokartelli, kun siellä ei tosiaan sanota että joku puulaji on soundillisesti paras joka tilanteeseen.
tumppusormi
27.08.2015 20:37:33
hallu: Mun mielestä kitaran soundi on soittajan päänsärky eikä kitaran rakentajan. Työnjako pitää tässä asiassa olla selkeä. Kitaran rakentajalle pitää riittää, että se rakentaa niin hyvän kitaan kuin osaa. Soittajan homma on laittaa sitten se kitara soimaan.

Riippumatta siitä miten puut ja reknteet vaikuttaa, niin mua häiritsee tässä keskustelussa se, että mun mielestä soundi on soittajan ominaisuus ei kitaran. Kitaran pitää tehdä mitä sen käsketään tehdä ja jos se sen tekee niin se on hyvä ja jos se ei sitä tee tai tekee huonosti, niin sitten se on huono.

Eikös tässä keskustelussa oleteta, että soittajan sormet ja muut ominaisuudet on niin hyvät, että seuraavaksi haetaan miten puut vaikuttavat. Tosin jos ei usko, että soittajan ominaisuudet vaikuttaa asiaan, niin voisi varmaan pistää siitä pystyyn oman aiheen :D

Puhutaan nyt kerrankin vain puusta ja unohdetaan muut seikat.

Tuolla joku totesikin, että ottaa välillä kylmää juotavaa. Otettu on ja puupäisyys kasvoi.

Ei muuten jossakin youtubessa sattuisi oleman lasisen kitaran soundia ? Lasi on käsittääkseni kaikista jäykintä materiaalia, jolloin siitä ei aiheutusi mitään ääneen vaikuttavaa.
tumppusormi
27.08.2015 20:48:19
ReBeat: Kuten mainittua niin ei se ole mikään yhden ihmisen tutkimus joka hoituisi vertailemalla muutamaa keittiön pöydällä rakennettua sähkökitaraa. Työ on tehty jo (suuret toimijat + muutama vuosikymmen) ja tuloksia voi lukea internetistä ja varmaan soitinrakennuksen kirjallisuudessakin löytyy jonkin verran mainintoja puulajien soundeista. Ei niillä riittävän suurilla toimijoilla ole mitään syytä miksi ne olis ihan muuten vaan kirjoitelleet puulajeista samansuuntaisia havaintoja jos niin ei olis. Ei ne toimijat hyötyis vääränkirjoittamisesta edes kaupallisesti vaikka niillä olis liskokartelli, kun siellä ei tosiaan sanota että joku puulaji on soundillisesti paras joka tilanteeseen.

Ja sitten soitinrakentaja willseasyguitar todistaa/väittää, että puu ei vaikuta soundiin, kuten myös se jokin opiskelijan tutkimus. Ja suurille valmistajille tulee paremmat katteet, kun puuasia on kuten he väittävät. Asia voi olla näin tai sitten ei, mutta mielestäni ei ole riittävästi tutkittu. Mulle kelpaisi joku testi varmasti hyvillä puilla hyvän soittajan soittama versio jostakin hitaasta kappaleesta, ja sitten vain mikit kielet tallat vaihdettaisiin siihen huonosti soivaan puuhun ja sama soittaja soittaa saman kappaleen. Tuon jälkeen ei pitäisi olla enää mitään ihmeteltävää.
erty
27.08.2015 20:54:10
mpekkanen
27.08.2015 21:02:45

Kyllähän tässä olen minäkin muutaman tarinan laittanut. Ei vaan tahdo kelvata.
Kun olin soitinkaupassa töissä, niin tuli kokeiltua moniakin soittimia. Ei kuulostaneet myöskään sähköisesti aivan samalta samasta puusta tehdyt kitarat(joita oli monesti varastossa useita), vaikka muuten olivat täysin samanlaisia malliltaan. Väri oli vaan eri.
Ei niissä toki mitään aivan tajuttomia eroja ollut. Kuitenkin sellaisia, että useasta samanlaisesta se käteen ja korvaan mieluinen kyllä löytyi.

Kuitenkin jos tällaiset omakohtaiset kokemukset eivät kelpaa, niin mikäs siinä sitten.
Kirjoitinhan minä äsken tuosta telestä jota ei saanut soimaan oikeassa vireessä.

Kyllä tämän telecaster jutun kyllä kuulivat muutkin, mutta valitettavasti en pysty nyt järjestämään jotain videoneuvottelua jossa he kertovat saman. Tuskin sekään kelpaisi.
hallu
27.08.2015 22:10:57
Gabe: Sanoo hän jolla on viisi erilaista kitaraa. ;) Vissiin niillä on kaikilla kuitenkin vähän erilainen soundi... vai soundaako se sinun strato kehotuksesta kuten Les Paul?

EIIIIII saa lyödä vyön alle, mulle ei oo vielä alasuojat paikoillaan :-D
hallu
27.08.2015 22:15:57
tumppusormi: Eikös tässä keskustelussa oleteta, että soittajan sormet ja muut ominaisuudet on niin hyvät, että seuraavaksi haetaan miten puut vaikuttavat. Tosin jos ei usko, että soittajan ominaisuudet vaikuttaa asiaan, niin voisi varmaan pistää siitä pystyyn oman aiheen :D

Puhutaan nyt kerrankin vain puusta ja unohdetaan muut seikat.

Tuolla joku totesikin, että ottaa välillä kylmää juotavaa. Otettu on ja puupäisyys kasvoi.

Ei muuten jossakin youtubessa sattuisi oleman lasisen kitaran soundia ? Lasi on käsittääkseni kaikista jäykintä materiaalia, jolloin siitä ei aiheutusi mitään ääneen vaikuttavaa.

Eikös muuten Juzpe hiljattain polkaissut ketjun aiheesta eri soittajien soundit? en nyt muista miten siinä kävi mutta oli kyllä hyvä idea.

https://www.youtube.com/watch?v=wnBkstk-1Ag siinäpä taitaa olla lasinen kitara ;-)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)