Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 537 38 39 40 41266 267 268 269 270
mpekkanen
26.08.2015 14:00:55
Entropia666:Osan vahvareista pystyn kyllä tunnistamaan, esim. JCM800 tarjoaa aika tunnistettavaa soundia.

Tämähän ei ollut minulle vastattu, mutta kirjoitanpa kuitenkin.

Kyllä tuosta Marsun JCM800 nupista saa myös monenlaisia soundeja. Soundiin vaikuttaa myös sen kaapin lisäksi se kitara jolla soitetaan ja soittovolume.
Tietenkin jos siihen laitetaan Marshall 4x12 kaappi ja säröt täysille on sen soundi jollain kaksikelaisella kitaralla tunnistettavampi kuin vaikka pienillä volumeilla ja toisenlaiseen kaappiin.

Jos alle laitetaan vaikka joku 2x10 kaappi ja soitetaan pienellä volumella puhtailla soundeilla vaikka Gretsch tai telecaster tyylisellä kitaralla, niin en usko että pystyt varmaksi sanomaan vahvistinta.

Tähän voidaan vielä laittaa lisääkin hämmentämään soppaa. Eli se tila ja miten se soundi on nauhoitettu, vaikuttavat myös. Tietysti jos on itse paikanpäällä kuulemassa se on jo toinen asia. Soittovolume, tila, kitara, kaappi ja soittaja itse myös vaikuttavat siihen kokonaisuuteen silloinkin kun ollaan samassa tilassa. En kyllä oikein usko, että sitä vahvariakaan pystyy aivan VARMASTI toteamaan. Arvata kyllä voi monestakin ja tietysti JCM800 vahvistin on monilla tietynlaisessa musiikissa.
naavanka_
26.08.2015 19:29:12
Entropia666:
Oon mä soittanu ihan rehellistä ritsaa (jäsen munkeron Star jota jäsen Naavanka_ oli fiksaillu) mihin oli laitettu hyvä mikki ja se oli ihan jeppis ottaen huomioon lähtökohdat. Body ei todellakaan ollu mitään tonewoodia.

Äppäp, vanha mahonkivaneri on tonewoodia parhaimmillaan.

Ei elä, on kevyttä ja kuullottaa hyvälle.
hallu
26.08.2015 22:34:54
Mun mielestä on aika yksiulotteista arvottaa ja arvioida kaikkia asioita ja tavaroita soundin näkökulmasta kun siinä on aika paljon muitakin asioita. Esimerkiksi puissa moninverroin soundia tärkeämpi ominaisuus on niiden vakaus, paino, kestävyys, etc. joiden jälkeen se soundi tulee jos ne siis vaikuttaa. Sama juttu putkissa... no etuasteputket menee varmaan säundi edellä koska etuasteputket ei käytännössä kulu juuri lainkaan, mutta päättäreissä kestävyys on tärkeässä roolissa. Käsittääkseni ne armeijaspeksatut ja nos putket ovat kalliita juuri niiden paremmankestävyyden takia eikä soundin takia (jolla kai myös on merkitystä, mutta pääteputket ei kai niin kriittisiä siinä suhteessa). Kitaran kielet vaikuttaa soundiin, mutta paljon soundiakin tärkeämpi asia on että ne soivat vireisesti ja kestävät kulutusta mahdollisimman pitkään muuttumattomina (noakkarissa pronssikielet miellyttää omaa korvaani enemmän kuin fosforipronssi, vaikka pronssikielet ei kaiketi ole yhtä kestäviä).

Soundi on tietenkin tärkeää, mutta ei kaikkea voi pelkästään sen mukaan arvottaa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
varpio
26.08.2015 22:45:31
Kitaran runko ja kaula eivät vissiin ole hirveän kuluvia osia kuitenkaan. Kaulan on hyvä olla sen verran jämäkkä ettei taipuile turhaan tai katkea, mutta siinäpä se kai.
LaMotta
27.08.2015 07:48:35 (muokattu 27.08.2015 07:49:07)

Mene Varpio vertaamaan halvasta höttöpuusta vs. tiiviistä puusta tehtyjä soittimia ja tule jauhamaan asiasta sen jälkeen uudestaan.

Minulla on ollut joskun sellaisia Samickin polttopuita joissa ei pysynyt edes nauhat kiinni otelaudassa kun on sellaista ruusupuuhöttöä käytetty.

Joo, että ei ole puilla mitään merkitystä juum elikkäs.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
varpio
27.08.2015 11:15:49
LaMotta: Mene Varpio vertaamaan halvasta höttöpuusta vs. tiiviistä puusta tehtyjä soittimia ja tule jauhamaan asiasta sen jälkeen uudestaan.

Tässä nyt pääasia oli kuitenkin puiden vaikutus saundiin. Minulla on halvasta höttöpuusta tehty soitin ihan tässä vieressä, Squier Affinity strato. Siinä on kai runko agathista, ja se on tosissaan niin höttöistä että hihnatapit ja pleksin ruuvit eivät aina pysy kunnolla kiinni. Tallamikki on kuitenkin sen verran kuuma että kyllä sillä voi black metallia soitella, vaikka akustinen saundi on aivan kuollut ja paska. Myöskin höttöpuurunko ja ohut kaula ovat mukavan kevyitä verrattuna saarirunkoiseen Warmoth-stratoon.
Gabe
27.08.2015 11:24:02 (muokattu 27.08.2015 11:24:19)
varpio: ... kyllä sillä voi black metallia soitella...

...akustinen saundi on aivan kuollut ja paska.

No ei ole tasovaatimukset noin käytännön tai soundienkaan tasolla kovinkaan korkealla. :) Kyllähän tuollaiseen käyttöön kelpaakin varmaan ihan mikä tahansa..
Laulava Kylätohtori
27.08.2015 11:25:33
varpio: Tässä nyt pääasia oli kuitenkin puiden vaikutus saundiin. Minulla on halvasta höttöpuusta tehty soitin ihan tässä vieressä, Squier Affinity strato. Siinä on kai runko agathista, ja se on tosissaan niin höttöistä että hihnatapit ja pleksin ruuvit eivät aina pysy kunnolla kiinni. Tallamikki on kuitenkin sen verran kuuma että kyllä sillä voi black metallia soitella, vaikka akustinen saundi on aivan kuollut ja paska. Myöskin höttöpuurunko ja ohut kaula ovat mukavan kevyitä verrattuna saarirunkoiseen Warmoth-stratoon.

Mitenkäs sillä onnistuu puhtaat ja juuri säröytymisen rajamailla olevat soundit? Puhtaasti mielenkinnosta, ilman premissejä, kyselen...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
varpio
27.08.2015 11:27:00
Gabe: No ei ole tasovaatimukset noin käytännön tai soundienkaan tasolla kovinkaan korkealla. :) Kyllähän tuollaiseen käyttöön kelpaakin varmaan ihan mikä tahansa..

Niin siis, vaikka siinä on akustinen saundi paska niin sähköinen saundi ei minusta niinkään välttämättä. Se on vaan aika raaka ja karu.
Gabe
27.08.2015 11:34:12
varpio: Niin siis, vaikka siinä on akustinen saundi paska niin sähköinen saundi ei minusta niinkään välttämättä. Se on vaan aika raaka ja karu.

Tässäpä tulee hyvin esille se pointti mitä yritin nostaa aiemmin:

Yksi soittelee black metallia täydellä säröllä, (ehkä pienelläkin volumella?) hi gain vahvistimeen. Hänestä puut eivät vaikuta.

Toinen soittelee bluesia ja jazzia korkeintaan pienellä säröllä herkkään putkivahvistimeen isommalla äänenpaineella. Hänestä puut vaikuttavat.

Kumpikin lienee kokemuksineen ihan yhtä oikeassa. Ensimmäisen kohdalla kaikki muutkin pienet nyanssierot tasoittuvat ihan varmasti. Toisen kohdalla signaaliketjun jokaisella lenkillä on paljon suurempi vaikutus.
varpio
27.08.2015 11:48:58
Gabe: Yksi soittelee black metallia täydellä säröllä, (ehkä pienelläkin volumella?) hi gain vahvistimeen. Hänestä puut eivät vaikuta.

Toinen soittelee bluesia ja jazzia korkeintaan pienellä säröllä herkkään putkivahvistimeen isommalla äänenpaineella. Hänestä puut vaikuttavat.

Minkä takia blues- ja jazz-ukot saavat soittaa isommalla äänenpäineella? Minä ainakin soitan kaikkea aivan saatanallisella äänenpaineella, paitsi tässä himassa kun soittelen tietokoneen läpi. Enkä soita pelkästään black metallia, enkä edes usein.
naavanka_
27.08.2015 11:52:13
Gabe: Tässäpä tulee hyvin esille se pointti mitä yritin nostaa aiemmin:

Yksi soittelee black metallia täydellä säröllä, (ehkä pienelläkin volumella?) hi gain vahvistimeen. Hänestä puut eivät vaikuta.

Kumpikin lienee kokemuksineen ihan yhtä oikeassa. Ensimmäisen kohdalla kaikki muutkin pienet nyanssierot tasoittuvat ihan varmasti. Toisen kohdalla signaaliketjun jokaisella lenkillä on paljon suurempi vaikutus.

Itse soitan laidasta laitaan kaikkea ja kaikenmoisilla (sekä hintaisilla) vehkeillä eikä minusta puilla ole siltikään mitään tekemistä sähköisen soundin kanssa.

Soitan myös ns. vitun lujaa.

Mitä voitin?
mpekkanen
27.08.2015 12:13:19
Gabe: Tässäpä tulee hyvin esille se pointti mitä yritin nostaa aiemmin:

Näinhän tämä juurikin on.

Kuitenkin lisäisin, että jos se black metallia soittava kaveri osaa oikeasti soittaa niin kyllä hänellekkin puut vaikuttavat. Ainakin sen kitaran muun toimivuuden ja laadukkuuden kannalta, vaikka se ei siihen soundiin niin vaikuuttaisikaan.
Ainakin itse olen soittanut ja soitan edelleen monenlaista musiikkia ja kyllä noissa kitaroissa on eroja muitakin kuin mitä sieltä vahvarista kuulee tai on kuulematta. Olipa soitettava musa mitä tahansa.

Ei varmaan black metalliakaan soittava kaverikaan halua soitinta jonka painolla, vireenpitävyydeellä tai kaulan elämisellä ei ole mitään väliä. Puut kuitenkin vaikuttavat kaikkiin noihinkin, ainakin omien kokemusteni mukaan olipa soitettava musa ja soundit mitä tahansa.

Tosiaan kaikki voivat kyllä soittaa sellaisella kitaralla/kitaroilla kuin haluaa ja myöskin sellaista musaa jota tykkää soittaa.
Jos niillä puilla ei ole mitään väliä, niin sehän tarkoittaa--->Soittimet saa halvemmalla kun ei tarvitse laittaa rahaa niin paljon kitaroihin.

Metallibändithän kyllä soittaa näillä custom shop kitaroilla varmaan kaikista eniten, mutta voihan se olla tietysti aivan sattumaakin tai jostain muusta syystä johtuvaa :)

Kuitenkin se soittaminen on kaikista tärkeintä ja sillä ei ole väliä minkälaisella kitaralla itsekukin tykkää soitella.
Gabe
27.08.2015 12:16:30
naavanka_: Itse soitan laidasta laitaan kaikkea ja kaikenmoisilla (sekä hintaisilla) vehkeillä eikä minusta puilla ole siltikään mitään tekemistä sähköisen soundin kanssa.

Ei mitään tekemistä soundin kanssa.. mitä taas lasketaan mukaan soundiin? Pelkkä äänenvärikö? Entä oletko ihan täysin varma että eroja ei ole, vai etkö vain yksinkertaisesti huomaa niitä? Ihmisten kuulossahan on aika paljonkin eroja. Tämä ei ole vittuilua eikä vähättelyä, mutta minusta sen perusteella että itse ei huomaa/kuule jotain ei vielä pitäisi rajata sitä pois.. koska tarkempi aistisella voi olla ihen eri kokemus. Mutta jos eroja on eikä niitä kuule niin eipä niihin varmaan kannata energiaakaan tuhlata. Toisekseen, mistä tiedät mitä osaa ne puut näyttelee tai on näyttelemättä siinä kokonaisuudessa?

varpio: Minkä takia blues- ja jazz-ukot saavat soittaa isommalla äänenpäineella?

Tarkoitin kylläkin sitä että jos soittaa vaikkapa kerrostaloasuntoon sopivilla äänenpaineilla niin kyllähän sekin jo muuttaa radikaalisti sitä kuuntelukokemusta. Lisäksi black metal on niin kauhean kuuloista ettei sitä pitäisi saada soittaa kuin ihan hiljaa. :)

No ei, tuolla samassa rakennuksessa missä oma treenis on soittelee alakerrassa myös todella raskasta metallia jauhava pumppu ja olen monesti kuunnellut että ne särönmäärät on jotain sellaista että en ihmettelisi vaikka siinä ei huomaisi vahvistimen/kitaran vaihtoakaan enää. Terveisiä vain.
Laulava Kylätohtori
27.08.2015 12:36:04
naavanka_: Itse soitan laidasta laitaan kaikkea ja kaikenmoisilla (sekä hintaisilla) vehkeillä eikä minusta puilla ole siltikään mitään tekemistä sähköisen soundin kanssa.

Pakko kysyä, että mistä ihmeestä tiedät, ettei puut vaikuta mitään? Varmaan ne eri vehkeet kuulostavat erilaiselta, niin miten päättelet, että erot johtuvat kaikesta muusta kuin puista?

Todellisuudessahan, jos soittelee erilaisilla kitaroilla, niin se on mahdotonta sanoa, että vaikuttaako se puu vai ei, koska et voi tietä, mistä ne erot tarkalleen otten tulevat.
naavanka_
27.08.2015 12:39:22
Laulava Kylätohtori: Pakko kysyä, että mistä ihmeestä tiedät, ettei puut vaikuta mitään? Varmaan ne eri vehkeet kuulostavat erilaiselta, niin miten päättelet, että erot johtuvat kaikesta muusta kuin puista?

Todellisuudessahan, jos soittelee erilaisilla kitaroilla, niin se on mahdotonta sanoa, että vaikuttaako se puu vai ei, koska et voi tietä, mistä ne erot tarkalleen otten tulevat.

Useamman rakentaneena, muutaman sata omistaneena ja noin sata per vuosi huoltavana luulen muodostaneeni jonkinasteisen kuvan kitaroiden soinnista.

Ei, minusta puut eivät edelleenkään vaikuta sähköiseen soundiin.

Olkoon sitten niin että olen puukorva, ihan sama.
Muovinen
27.08.2015 12:42:05

Soitan myös ns. vitun lujaa.

Mitä voitin?

Ja kello soi uuden kierroksen merkiksi dingelidong! Ei vaan sitä loppukiriä näy tulevan koskaan.
Laulava Kylätohtori
27.08.2015 12:45:31
naavanka_: Useamman rakentaneena, muutaman sata omistaneena ja noin sata per vuosi huoltavana luulen muodostaneeni jonkinasteisen kuvan kitaroiden soinnista.

Ei, minusta puut eivät edelleenkään vaikuta sähköiseen soundiin.

Olkoon sitten niin että olen puukorva, ihan sama.

Noh noh, en ole mistään puukorvista puhunut. Kysynpä vielä, että tarkoitatko, että puut eivät vaikuta äänenväriin (tonewood) vai sitä, ettei niillä puilla ole yhtään mitään merkitystä siihen, mitä kaapista tulee (sustain, attack ym.)?
naavanka_
27.08.2015 12:48:58
Laulava Kylätohtori: Noh noh, en ole mistään puukorvista puhunut. Kysynpä vielä, että tarkoitatko, että puut eivät vaikuta äänenväriin (tonewood) vai sitä, ettei niillä puilla ole yhtään mitään merkitystä siihen, mitä kaapista tulee (sustain, attack ym.)?

Tarkoitan juurikin sitä mitä kaapista tulee.

Toki akustisia eroja on yhtä paljon kun on kitaroita.
Tykkään soitella ilman sähköjä paljon, joten niillä jotka soivat akustisesti lujaa, tulee soitettua eniten.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)