Aihe: Huilun ja viulun äänitykseen vinkkejä halutaan..
1
kaukopoika
31.05.2004 17:32:44
Mulla olis tuossa kuukauden kuluttua sellainen äänitysjuttu,että pitäisi äänittää noin kymmenen kappaletta,joissa kokoonpano olis seuraava;Naislaulaja,joka laulaa enempi klasarityylillä,huilu,viulu,sähköpiano,sekä mahdollisesti akustinen kitara(teräskieli).Rumpuja tai perkussioita ei vissiin ollenkaan.Haluaisinkin nyt vinkkejä erityisesti sen viulun ja huilun äänitykseen,eli minkälaista mikkiä ja mihin asentoon,studiossani on seuraava "kattaus":
Tascam Msr-16,sekä Fostex R-8 analoginauhurit,Behringer Eurodesk 8000 mikseri,Alesis ja Yamaha kompurat,sekä Zoom ja Digitech efekti hässäkät ja 2x32 EQ.Mikkeinä mulla on isokalvoinen TSM-Mt 87 konkkamikki ja 2 kpl T-bone Em-900 pienikalvoisia konkkamikkejä,sekä pakillinen SM-57 ja SM-58 mikkejä,on myös muutama Tsm tomimikki ja Audiotechnica basarimikki.Käytössä on kaksi huonetta:tarkkaamo ja soittohuone,välissä ikkuna sekä kuulokekuuntelu ja talkback toimii kummassakin huoneessa.Itse oon suunnitellu,että toisessa huoneessa on laulaja,joka laulaa siihen isokalvoiseen ja samassa huoneessa sähköpianisti,koska tällöin ei laulumikkiin tuu muuta kuuluvaa ääntä,varsinkaan jos on sen verta etäisyyttä,ettei ne koskettimien mekaaniset kopinat eksyisi sinne laulumikkiin,sen pianon luonnollisesti vetäisin stereona suoraan linjaan.Siellä toisessa huoneessa sitten vedettäis vaikkapa se kitara samalla kertaa narulle ja se huilu ja viulu sitte toisella ääniytyskierroksella taas eri huoneissa tai erikseen peräkkäin.Sillähän ei oo mitää väliä teknisesti missä järjestyksessä ne muut vedetään,koska se laulu ja piano on ne perus elementit,jotka on kai joka biisissä ja luo hyvät pohjat seuraaville otoille,enemmänkin taitaa vaikuttaa se,että jos esimerkiksi huilisti ja viulisti on tottunet soittamaan kimpassa ja tuntee toistensa tyylin,niin silloin on luontevaa soitataa heidät yhdessä.Itse kuvittelisin ,että se T-bonen pienikalvokonkka vois toimia viulun kanssa hyvin,ainakin kitarassa se tuntuis paremmalta kuin isokalvoinen.Mutta se huilu onkin sitten varmaan kaikkein poikkeavin,en muuten tiedä onko kyseessä poikki vai nokkis,mutta joka tapauksessa se isokalvoinenki olis sitte taas käytettävissä,jos tässä järjestyksessä edetään.
Eli tällaiseen asiaan haluaisin vinkkejä ja mahdollisia kokemuksia jos ja kun muutki on tämänkaltaisia sessioita äänitelly.On sinänsä hienoo saada kokemusta erityylisten soittimien ja musatyylien äänityksestä,kun pääsääntöisesti on nauhoteltu musiikkia,missä esim rummut on selviö.Tiedän kyllä että tuo mun kalusto on aika vanhan aikainen osin,eikä ne mikitkään ole mitään huippumalleja,mutta kyllä niillä vaan hyvää jälkeä on saatu syntymään,joten mitään hankintalistaa,minkälaisia vermeitä pitäs vielä hankkia en halua,vaan noilla vehkeillä se joka
tapauksessa hoidetaan.Niin joo onhan mulla vielä rumpukonekin,jolla saadaan vaikkapa sille pianistille ja laulajalle metronomi sinne luureihin,niin ainakin sitten koko hoito olis heti taimissa.Suositteletteko tuohon sessioon kompressointia ja jos,niin äänitys vai miksaus vaiheessa?Luultavasti teen tuon kasiraidalla,koska raitojahan tulee vaan kuusi.On tietysti myös mahdollista,että vedettäis koko porukka kertaottona sisään kahdella konkkamikillä,paitsi laululle oma mikki ja se piano edelleen linjaan,tai jos laittais sen laulun ja pianon laulukaappien kautta kuuluville ja laulussa silloin vaikkapa sm-58,tosin tuosa vaiheessa kun äänitetään kaapeista mikeillä ,niin voi jo laatu heiketä mm erilaisten surinoiden ja muiden takia.
kaukopoika
31.05.2004 19:12:52
Tässäpä se ongelma juuri voi ollakin,kun en tiedä kuinka hyvin soitto sujuu yhteen,sen sijaan tiedän,että äänitys päivät voi olla kortilla ja juuri siinä tilanteessa pitäis site tehdä varman päälle, mm se pianisti kai on varautunu olemaan paikalla vaan yhtenä päivänä ja kappaleita tulee tosiaan se kymmenen! Onhan helppo sitten korjailla eri raitoja vaikka vuorotellen,tosin se rumpujen puuttuminen kyllä nopeuttaa hommaa todella paljon.Mutta kaikki vaihtoehdot ovat nyt mahdollisia,ja toki itsekin soittajana tiedän,että jos biisit vaan osataan,niin kaikkein paras paketti tulee yhteissoittotilanteessa.Oon tehnyt sellaisenkin session,että kappaleita ei osattu ja instrumenttien säädötki opeteltiin vasta minuutti ennen äänitystä.yksittäinen kappale saattoi muodostua useista kymmenistä eri otoista,kun jotain tiettyä raitaa korjailtiin muutaman sekunnin pätkissä ja sellaiseen menee aikaa!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)