Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 533 34 35 36 37266 267 268 269 270
Entropia666
24.08.2015 22:30:37

Kefiiri: Hyvät soundit, tykkäsin kaikista reunasäröpätkistä, tollanen kitaran äänen pitääkin olla.

Pahaltahan se voi papoista tuntua. Tällä hetkellä mun särösoundi on erittäin mieluisa ja ton reunasäröhomman laitoin vaan kuriositeettina ku joku kuitenkin natisee että on soitettu liian särökkäillä soundeilla. Tän hetken setuppi on metallimusaan, ei sillä tarttee kliinit onnistuakkaa. Tai noh, onnistuu oikeella vahvarilla ja kaulamikillä, mutta se on eri tarina se.
Doctrine of Damnation ulkona 17.8 Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
Juzpe
24.08.2015 22:39:39

Entropia666: Pahaltahan se voi papoista tuntua...

Whatever lifts your skirt, sir.
Töissä "Nopeampi kaula ei ole makuasia, se on fysiikkaa." musti-peruskoira
Entropia666
24.08.2015 22:44:36

Juzpe: Whatever lifts your skirt, sir.

Meikähän on tosiaan niin pervo että soitan piikkilapasilla ja paljon säröä tuottavilla kapineilla. Ja sillee että on paljon nuotteja lyhyessä ajassa.
Doctrine of Damnation ulkona 17.8 Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
heviäijä
24.08.2015 22:46:14
Entropia666: Meikähän on tosiaan niin pervo että soitan piikkilapasilla ja paljon säröä tuottavilla kapineilla. Ja sillee että on paljon nuotteja lyhyessä ajassa.

Onko korkeita vai matalia nuotteja?
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Entropia666
24.08.2015 22:49:05

heviäijä: Onko korkeita vai matalia nuotteja?

Plot twist: molempia.

*Yleisö kohahtaa*
varpio
24.08.2015 23:12:02
Laulava Kylätohtori: Mie on luullut, että saarni on kevyttä. Ainakin oma saarni-strato on kevyempi kuin yksikään leppäbodyinen. Tosin ilman punnitusta mutulla, joten se siitä taas tälläkin kertaa.

Mutta perstuntumalla on kyllä tosi kevyt tuo Tokain saarnibodyinen strato. Mutta niinhän ne on yksilöitä - kitarat...

Saarni taitaa olla aika tasalaadutonta. Mulla on varmaan semmosta kovaa ja painavaa saarnea, ei esim. suo- tai muuta kevyttä.
Juzpe
24.08.2015 23:13:06

Entropia666: Meikähän on tosiaan niin pervo että soitan piikkilapasilla ja paljon säröä tuottavilla kapineilla. Ja sillee että on paljon nuotteja lyhyessä ajassa.

Ootsä kyl hurja jätkä. Ensimmäinen jonka mä oon kuullu tekevän tollee. Wow! Saanksmä nimmarin?
Jukka Häikiö
24.08.2015 23:18:47

Karvamammutti: Eipähän tuosta paljon viisastus.

Nyt ollaan syvimmässä ytimessä(heh)......asia taitaa monellakin jäädä ratkaisemattomaan tilaan, muuttujien määrän ollessa kuitenkin niin suuri, pelkästään kuuloaisti tekee asiasta hankalan, toinen on "luuloaisti", eli mitä luulee kuulevansa, erothan on kuitenkin siellä, käytetään nyt vaikka keksittyä termiä "low-end hifi" tasolla, jos puhutaan täsmälleen samanmuotoisesta/painoisesta puupalikasta.
Itse oon sitä mieltä, jotta jotkut puut vaan soundaa paremmalta ja soveltuvat paremmin soittimen valmistukseen, maksavat monasti enemmän, onko se sen arvoista, sen jokainen määritelköön kukkarollaan.

Toiselle on olemassa "tonewoodia" toiselle ei, itse kuulun ensimmäiseen lokeroon, eikä ole tarvetta vängätä asiasta, onneksi on olemassa vapaus ajatella asiasta niin kuin lystää, mitään jokaiselle kelpaavaa yhtenäistä faktaa asian tiimoilta tuskin saadaan, ellei asialle valjasteta jotain VeeTeeTeetä, runsaan rahakirstun elävöittämänä, luulenpa niillä olevan siellä muutakin puuhaa.
Terveisiä pizzerian nurkasta.... -herra Huu
zedder
24.08.2015 23:22:54
Entropia666: Painoaspekti on tärkeä, itseltäni unohtui. Ei ois hääviä jos soloist tai rr painais lähemmäs neljää kiloo.

On. Soloistini (poppelia) painaa 4,1 kg ja vaikka sen soittoergonomia muuten onkin parasta A-ryhmää, niin kummasti muut kitarani houkuttelevat enemmän. Sitä en tiedä miten sen raskaat puut soivat, koska siinä on tallamikkinä EMG 81.
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Entropia666
24.08.2015 23:33:41

Juzpe: Ootsä kyl hurja jätkä. Ensimmäinen jonka mä oon kuullu tekevän tollee. Wow! Saanksmä nimmarin?

Ehdottomasti. Saat myös koskettaa mua että on jälkipolville kerrottavaa.
WanhaWetäjä
25.08.2015 02:24:37

https://dl.dropboxusercontent.com/u … 467/Yamaha%20SG%20200%20rakenne.jpg
Tossa on mun toisen kitaran rakenne, prkl nääs oikeen "Suuri Kitarakirja" on ottanut ko kapineen esimerkiksi hiukan normikitarasta poikkeavasta rakenteesta.

Painaa hitosti, akustinen soundi on aika tumppu mutta ooooonhan tuossa sustainia ja elämää, jopa mallintavan tai softan kautta soiitettuna, liekö sitten syy puissa, rakenteessa vai soittajassa ;-)
https://dl.dropboxusercontent.com/u … 8467/Yamaha%20SG%20200%20soundi.mp3

Tallamikki humppariasennossa, Logic Studio 9 ja joku vahvistin/kaappimallinus + erinäisiä efektejä, puiden vaikutuksesta en osaa sanoa mutta kyllähän tuo kitara pieksee monet juurikin sustaininsa suhteen. Viisaammat saavat sanoa miksi(=puut,rakenne?) tai ola eri mieltä, aivan sama. Mulla on tuosta kitarasta kokemusta vuodesta 80 lähtien = aivan vtun hyvä kitara ihan mihin vaan paitsi rrrautalankaan ;-)
Extra plussana puolitettavat mikit.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Juzpe
25.08.2015 07:34:36

WanhaWetäjä: aivan vtun hyvä kitara ihan mihin vaan paitsi rrrautalankaan

Miksei se siihen käy? LesBallikin käy ihan jebasest.
finlanderr
25.08.2015 08:41:10 (muokattu 25.08.2015 08:41:46)
Mitähän puuta mun -89 SquierII intiasta mahtaa olla? Poika painaa nimittäin 4,9kg. Toki otelauta on tällä hetkellä ebonya. Itse kaula ihan perus vaahteraa.

Kitarassa on aktiivimikit joten soundista en mitään esseetä kykene näillä aamuilla kirjoittamaan. Mutta cleanit yhdistelmällä kaulamikki (SC) + keskimikki (SC) on aivan mahtavat!
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
Yallup
25.08.2015 12:32:41
Jokainen lienee yhtämieltä, että sähkökitaran rakenteella on suuri merkitys sustainin suhteen. Sustain ei ole kuitenkaan täydellinen/maksimi, johtuen puun pehmeydestä esim teräkseen nähden. Eli tämä puumateriaali enemmän tai vähemmän "syö" sustainia ja vieläpä eri tavalla eri taajuuksilla ja niiden kerrannaisilla. Se on ikäänkuin equalisaattori, joka "värittää" kielien värähtelyn niiden soidessa. Vähän samaan tapaan kuin kädensyrjällä demppaus pyöristää ja tummentaa ääntä. Suurimmillaan ero on havaittavissa tietysti näppäyksen alussa, atakissa - joka yleisestikin erottaa kitaran muista soittimista ja kielisoittimista. Tässä voisi verrata kitaraa vaikka banjoon, jossa juurikin atakki tuo ominaisen äänen. Puhumattakaan vaikka domrasta. Näinpä myös mahongin ja vaikka lepän ero kuuluu myös vahvistettuna, vaikkakin tasaisesti sammuva kieli ei paljon enää erotukkaan, varsinkaan loppuvaiheessa.

Toki tallamateriaalilla ja -rakenteella on suuri osuus myös, kuten tele/strato, mutta myös puulla kuten tele/LP. Jos näitä kitaroita kuuntelee erikseen/vuorotellen, eron huomaa heti näpätessä. Kielen soidessa eroa on jo hankala havaita. Jos soitat halpaa/huonoa räpsyä, huomaat helposti miten kielet kyllä soi - jopa voimakkaasti, mutta niistä puuttuu väri ja elämä. Sellainen ohut, ehkä metallinen, mitäänsanomaton saundi. Eikä siinä kalliskaan mikki juuri auta.
"Tosta se taitaa lähteä.."
Klezberg
25.08.2015 12:45:07

finlanderr: Mitähän puuta mun -89 SquierII intiasta mahtaa olla? Poika painaa nimittäin 4,9kg. Toki otelauta on tällä hetkellä ebonya. Itse kaula ihan perus vaahteraa.

Kitarassa on aktiivimikit joten soundista en mitään esseetä kykene näillä aamuilla kirjoittamaan. Mutta cleanit yhdistelmällä kaulamikki (SC) + keskimikki (SC) on aivan mahtavat!

Mulla on Intiassa -90 tehty Squier Strato ja se on myös tosi painava. Luulen että se on jotain vaneria. Laitoin siihen joskus Kinmanin mikit ja jouduin vähän suurentamaan mikkien aukkoja, kyllä siinä oli kova työ meikäläisen työkaluilla.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
varpio
25.08.2015 13:20:16
Yallup: Näinpä myös mahongin ja vaikka lepän ero kuuluu myös vahvistettuna, vaikkakin tasaisesti sammuva kieli ei paljon enää erotukkaan, varsinkaan loppuvaiheessa.

Pitäisi pystyä osoittamaan se vielä. Jos ainoa muuttuja olisi puulaji niin aika harva pystyisi kuulemansa perusteella sanomaan että tuossa on leppä ja tuossa mahonki, tai edes kertomaan onko mitään eroa niissä.
Laulava Kylätohtori
25.08.2015 13:35:48
varpio: Pitäisi pystyä osoittamaan se vielä. Jos ainoa muuttuja olisi puulaji niin aika harva pystyisi kuulemansa perusteella sanomaan että tuossa on leppä ja tuossa mahonki, tai edes kertomaan onko mitään eroa niissä.

Se, että joku ei kuunnellessa pysty sanomaan, mikä puu soi, ei osoita yhtään mitään. Eihän kukaan pysty kuuntelemalla sanomaan sitäkään, mikä vahvistin, kitara tai kaappi soi. Tarkoittaako tämä siis myös, ettei kitaralla, kaapilla tai vahvistimella ole mitään merkitystä soundiin...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Juzpe
25.08.2015 13:49:42

Laulava Kylätohtori: Se, että joku ei kuunnellessa pysty sanomaan, mikä puu soi, ei osoita yhtään mitään. Eihän kukaan pysty kuuntelemalla sanomaan sitäkään, mikä vahvistin, kitara tai kaappi soi. Tarkoittaako tämä siis myös, ettei kitaralla, kaapilla tai vahvistimella ole mitään merkitystä soundiin...

Kumma kyllä aika monet pystyy kohtuu hyvällä varmuudella sanoon kuka soittaja on kyseessä....
varpio
25.08.2015 13:51:37
Laulava Kylätohtori: Se, että joku ei kuunnellessa pysty sanomaan, mikä puu soi, ei osoita yhtään mitään.

Ei, mutta pystyykö edes sanomaan että on eri puuta, ottamatta kantaa siihen mitä puuta? Jos olisi hypoteettinen ääninäyte, jossa ainoa muuttuja on puulaji (voi laittaa siihen mitkä hyvänsä kaksi eri puuta), niin pystyisikö edes kuuloaistinsa perusteella sanomaan milloin puu vaihtui siinä? Jos samalla laitetaan ruutuun teksti että tässä on puulaji numero yksi ja nyt vaihtui puulajiin numero kaksi, niin siinähän jo halutessaan kuulee sen "vihjeen" perusteella eroja vaikkei muuten kuulisi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)