Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 5141 142 143 144 145202 203 204 205 206
Thyvon
22.08.2015 14:53:36 (muokattu 22.08.2015 15:03:24)
klobasa: Tässä logiikassa on reikiä enemmän kuin juustossa -- siis sellaisessa reikäisessä juustossa. Jos viedään logiikka pidemmälle, niin Fender logo sais olla vain kitaroissa jotka Leo Fender teki itse?

Jos joku muu, esim. Ruokangas möis firmansa pois esim. kaikille alaisilleen ja he jatkaisivat silti samojen soittimien tekemistä niin niitä ei ton logiikan mukaan saisi enää myydä Ruokangas nimellä? Ei vaikka uudet omistajat omistais k.o. tuotenimen jne.

PS: Itseasiassa jos heitätte torilla oleviin palacastereihinne logot lapaan ja myytte niitä omalla merkillä, niin jos puuosat on Warmothia tai Allpartsia niin lapaan voi laittaa myös tekstin "Made in USA". Siellähän ne on tehty. Aika maagista, suomalainen kitara joka on kuitenkin tehty ameriikassa!

Väistelet taidokkaasti minun pointtiani ja minä en nyt selvästi edelleenkään ymmärrä ihan täysin sinun näkökulmaasi. Ymmärrän sen, että kun sulle selvisi, että hehkutetut Nashit ei olekaan 100% käsityötä vaan puolivalmiste, niin koit ehkä harmistumista siitä, että markkinoinnissa asiaa ei ole tuotu riittävän selvästi esille. Itse ainakin harmistuin asiasta FWG stratojen kohdalla enkä myöskään suhtaudu täysin varauksetta tuohon Nashin toimintatapaan. Harhaanjohtaja markkinointi on tietenkin väärin. Suurimmalle osalle on kuitenkin nyt jo tiedossa, että Nash käyttää valmiita aihioita.

Jos pitää paikkansa, että Nashin kitaroissa on käytetty tismalleen samoja kolmannen osapuolen valmistamia runkoja ja kauloja kuin Fendereissä, niin mikä tästä Nashin toiminnasta tekee niin huikean paljon moraalittomamman kuin Fenderin? Ei se kitara ole sen "aidompi" muulta kuin siltä osin, että toinen on ostanut oikeuden Fender-nimen käyttöön, mutta Nashin toiminta on väärin? Ja sitten taas soitinrakentajan itse veistämä kitaran mallinimenä on "T-style" ja lavasta on viilattu tuuma pois, niin homma on taas mielestäsi täysin ok, vaikka inspiraation lähde lienee kaikille täysin selvä?

Tottakai FMIC-yhtiöllä on oikeus käyttää Fender-nimeä, en ole missään vaiheessa muuta pyrkinyt esittämään. Sekin on mulle ihan ok, jos se on just se juttu, että lavassa lukee Fender. Jos jollekin on se juttu, että samoista osista on kitaran kasannut Bill Nash, jonka viimeistelyjäljestä tykkää, niin mikäpä siinä. Onko niin, että Nash saisi tehdä ihan samaa mitä tekee nytkin, jos ei laittaisi lapaan logoaan?
klobasa
22.08.2015 15:12:24
Thyvon: Onko niin, että Nash saisi tehdä ihan samaa mitä tekee nytkin, jos ei laittaisi lapaan logoaan?

Kyllä. Jos hän sen sijaan itse valmistaisi tai valmistuttaisi omien speksien mukaan puita muilla, sekin olisi OK. Jos hän vain ostaa toisten lisensoimat, speksaamat / suunnittelemat puut valmiina, maalaa ne ja kasaa kitarat, niin hän ei silti ole mielestäni "valmistanut" mitään sellaista joka mielestäni täyttää kriteerit, että soittimen merkki maagisesti muuttuu esim. Allpartsista Nashiksi. Hyvässä/huonossa tuurissa siellä kaulassa on hitto vieköön vielä Allpartsin polttamat leimatkin jäljellä vaikka kitaran piti olla Nash.

Tämä olis aivan sama tilanne: ostan puut Warmothilta, laitan niihin Tru-Oilin pinnan ja lapaan oman logon. Kitaran merkiksi tulee Klobasa Guitars "Teletubby", Made in USA. Minä ostin valmiit osat ja myyn kitaran omalla nimellä. Laadussa ei varmasti olis valittamista. Olisko toi muka oikeasti OK? En ihan aidosti ymmärrä ajatusmaailmaasi jos vastaat siihen kyllä. Itse laskisin soittimen kasaajana, että en todellakaan viitsisi laittaa soittimeen omaa nimeäni koska enhän minä sitä soitinta missään nimessä ole tehnyt.

Kyse ei todellakaan ole siitä, että lavassa pitäis lukea Fender tms. mutta jos hitto vieköön puuosan valmistaja ja myyjä on Allparts, niin sen kitaran nimi on silloin "Allparts partscaster" tai jotain vastaavaa. Olen aina elänyt siinä uskossa, että soittimen nimi ja merkki määräytyy siitä kuka ne puut, elikkäs aivan sen oleellisimman osan koko soitinta, tekee tai teettää alihankintana. Ei siitä kuka sattuu ruuvaamaan ne kaupan hyllyltä löytyvät osat kiinni toisiinsa.
Thyvon
22.08.2015 15:34:37 (muokattu 22.08.2015 15:35:05)
klobasa: Kyllä. Jos hän sen sijaan itse valmistaisi tai valmistuttaisi omien speksien mukaan puita muilla, sekin olisi OK. Jos hän vain ostaa toisten lisensoimat, speksaamat / suunnittelemat puut valmiina, maalaa ne ja kasaa kitarat, niin hän ei silti ole mielestäni "valmistanut" mitään sellaista joka mielestäni täyttää kriteerit, että soittimen merkki maagisesti muuttuu esim. Allpartsista Nashiksi. Hyvässä/huonossa tuurissa siellä kaulassa on hitto vieköön vielä Allpartsin polttamat leimatkin jäljellä vaikka kitaran piti olla Nash.

Tämä olis aivan sama tilanne: ostan puut Warmothilta, laitan niihin Tru-Oilin pinnan ja lapaan oman logon. Kitaran merkiksi tulee Klobasa Guitars "Teletubby", Made in USA. Minä ostin valmiit osat ja myyn kitaran omalla nimellä. Laadussa ei varmasti olis valittamista. Olisko toi muka oikeasti OK? En ihan aidosti ymmärrä ajatusmaailmaasi jos vastaat siihen kyllä. Itse laskisin soittimen kasaajana, että en todellakaan viitsisi laittaa soittimeen omaa nimeäni koska enhän minä sitä soitinta missään nimessä ole tehnyt.

Kyse ei todellakaan ole siitä, että lavassa pitäis lukea Fender tms. mutta jos hitto vieköön puuosan valmistaja ja myyjä on Allparts, niin sen kitaran nimi on silloin "Allparts partscaster" tai jotain vastaavaa. Olen aina elänyt siinä uskossa, että soittimen nimi ja merkki määräytyy siitä kuka ne puut, elikkäs aivan sen oleellisimman osan koko soitinta, tekee tai teettää alihankintana. Ei siitä kuka sattuu ruuvaamaan ne kaupan hyllyltä löytyvät osat kiinni toisiinsa.

Eikun se kysymys on se, että jos ne osat on tullut jossain vaiheessa samalta kolmannen osapuolen linjastolta Nashille ja Fenderille, niin miksi se on hyväksyttävää leimata ne Fendereiksi? Yritin jo aiemmin kysyä, että tekeekö eron se, onko osavalmistajana toimiva kolmas osapuoli valmistanut tietyn erän omaa varastoaan täydentääkseen (josta voidaan ajatella että vaikka Nash ne hakee) vai Fenderin toimeksiannosta?

En ole tässä lähtökohtaisesti puolustamassa Nashia, vaan vähän kyseenalaistamassa, että onko nyky-Fenderit juurikaan sen "aidompia" millään muulla mittarilla kuin sillä, että on oikeus käyttää nimeä Fender.
reverend
22.08.2015 15:41:25
Thyvon: Eikun se kysymys on se, että jos ne osat on tullut jossain vaiheessa samalta kolmannen osapuolen linjastolta Nashille ja Fenderille, niin miksi se on hyväksyttävää leimata ne Fendereiksi? Yritin jo aiemmin kysyä, että tekeekö eron se, onko osavalmistajana toimiva kolmas osapuoli valmistanut tietyn erän omaa varastoaan täydentääkseen (josta voidaan ajatella että vaikka Nash ne hakee) vai Fenderin toimeksiannosta?

En ole tässä lähtökohtaisesti puolustamassa Nashia, vaan vähän kyseenalaistamassa, että onko nyky-Fenderit juurikaan sen "aidompia" millään muulla mittarilla kuin sillä, että on oikeus käyttää nimeä Fender.

Edelleenkin Fender valmistaa itse puu- ja metalliosat, mikit yms. omilla tehtaillaan.
Thyvon
22.08.2015 15:57:00 (muokattu 22.08.2015 15:57:53)
reverend: Edelleenkin Fender valmistaa itse puu- ja metalliosat, mikit yms. omilla tehtaillaan.

Olen alusta pitäen viitannut linkittämääni tekstiin ja varsinkin tähän kohtaan, että "jos tämä pitää paikkansa": "Where do the bodies and necks come from?

I use several OEM suppliers that do not do much business with the public. They are in the USA, however I will not name them. This I do for a couple reasons. I once had a supplier stop selling to me once they were named. Their biggest customer for raw parts is FMIC and they felt some pressure to make a decision about selling me or FMIC."

FMIC = Fender Musical Instruments Corporation.
klobasa
22.08.2015 16:00:07 (muokattu 22.08.2015 16:02:22)
Thyvon: Eikun se kysymys on se, että jos ne osat on tullut jossain vaiheessa samalta kolmannen osapuolen linjastolta Nashille ja Fenderille, niin miksi se on hyväksyttävää leimata ne Fendereiksi?

Jos Fender ylipäänsä käyttää Allparts tms. puita niin esim. siitä syystä se vois olla OK, että kaulat ja rungot on kaikki Fender merkin luomia ja virallisesti lisensoimia kopioita heidän soittimiensa kauloista ja rungoista. Ja kauloissakin lapa on juuri se oikea mitä Fender käyttää. Ilman Fenderiä noita puita ei myytäis ollenkaan, eikä jenkkilässä varsinkaan kukaan muu käytä sitä lavan muotoa.

Itse olen entinen luovan alan työntekijä. Tilanne on mun mielestä ihan sama kuin jos möisin ottamastani valokuvasta kopioita eteenpäin kehystämättöminä, niin joku ostaja kehystäis ne hienosti ja möis eteenpäin omalla nimellä, koska valokuva on vain printti, mutta kehystettynä se voi olla taideteos. Noin yksinkertaistettuna. Okei, ehkä huono vertauskuva, mutta silti tuntuu samalta.
hallu
22.08.2015 16:06:39
reverend: Edelleenkin Fender valmistaa itse puu- ja metalliosat, mikit yms. omilla tehtaillaan.

Joihinkin kitaramalleihinsa, mutta ei kaikkiin. Ameriikan ja meksikon fenderit lienevät omaa tuotantoa, mutta japanin fenderistä en ole varma (kettu varmaan tietäisi), mutta olen kuullut huhuja ettei asia siellä ole enää niin yksioikeinen. Ja muualla kaukoidässä (en muista missä maassa taannoiset LiteAshit tehtiin) ovat selkeässä alihankintana tehtyjä ja vain Fenderin dekaalilla varustettuja taisi liteashissa olla jopa mikit seymour duncaneita eli ainakaan ne eivät olleet fenderin omaa tuotantoa mutta käsittääkseni siinä kitarassa ei mikään muu kuin nimi ja ulkonäkö ollut fenderiä.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Thyvon
22.08.2015 16:22:09 (muokattu 22.08.2015 16:31:57)
klobasa: Itse olen entinen luovan alan työntekijä. Tilanne on mun mielestä ihan sama kuin jos möisin ottamastani valokuvasta kopioita eteenpäin kehystämättöminä, niin joku ostaja kehystäis ne hienosti ja möis eteenpäin omalla nimellä, koska valokuva on vain printti, mutta kehystettynä se voi olla taideteos. Noin yksinkertaistettuna. Okei, ehkä huono vertauskuva, mutta silti tuntuu samalta.

Tämän ajatuksen ymmärrän kyllä. Kuitenkin mielestäni lopulta esim. Nashin kohdalla on kysymys siitä, että vaikka on tiedossa tarvikeosien käyttäminen, niin tuoko Nashin panos lisäarvoa hintalapun verran ostajan mielestä. Yleensähän nämä ovat alkaneet lätkiä omia logojaan kitaroihin siksi, että kysyntä juuri heidän kättensä jäljille on ollut niin suurta ja ostajat ovat halunneet varmistaa, että tieto asiasta myös säilyy, koska se tuo lisäarvoa ja vaikuttaa esimerkiksi jälleenmyyntiarvoon. Näin käsittääkseni esim. Danocasterin kohdalla, ensimmäisten kitaroiden kaulat olivat ebaysta ostettuja Japanin Fenderin kauloja 1980-luvulta. http://www.thegearpage.net/board/in … danocasters-so-much-cheaper.843508/

Uskon, että monen mielestä lisäarvo on merkittävä, vastikään jossain topicissa jengi hehkutti, miten kaupasta haetut esim. Fenderit muuttuu aivan toiseksi soittimeksi, kun ne kiikuttaa heti uutuudeltaan soitinrakentajan trimmattavaksi. Samoin itse olen maksanut tyytyväisenä ammattilaiselle parikin kertaa, kun olen vienyt Warmothin puihin perustuvat kitarat kasattavaksi sen sijaan, että olisin kasannut itse.

Olennaista on, että lähtökohdat ovat asiakkaalla tiedossa, harhaanjohtava markkinointi on ikävää. Väitän, että monen Nashia tunnetumman merkin kohdalla tieto siitä, mistä mikäkin osa on todellisuudessa peräisin, on paljon huonommin tiedossa.

Jos se sun valokuvan ostaja on sitä mieltä, että ne kehykset tekee just sen arvon josta hän maksaa, eikä ole edes kiinnostunut siitä, mikä valokuva siinä on...? ;) (joo, mun mielestä olisi paikallaan, että myös kuvaaja mainittais)
klobasa
22.08.2015 16:47:04
Tämän antoisan keskustelun päätteeksi taidan itse nyt tehdä sen minkä suunnittelin jo vuosia sitten. Eräs erityisesti telecasterille sopiva pintakäsittely / lookki, jota en ole kenenkään muun nähnyt vielä tehneen. On vain jäänyt tekemättä koska en omista puutyöverstasta, mutta ratkaisen asial samoin kuin näköjään moni muukin. Kaulaksi Allparts ja rungoksi guitarbuildin runko. Lapaan oma nimi, mutta en piilottele faktaa mistä puut on kotoisin. Pakko kait se on kokeilla.
Gabe
22.08.2015 18:22:06
antnis: Niin, pointtihan tässä oli se, että ei ole mitään "kuitenkin", helvetin hyvä soitin on helvetin hyvä soitin. Jos joku ukko väsää noin hyviä soittimia perusosista niin sehän todistaa, että ei edes tarvita mitään valmistajia, vain tietotaitoa. Palikat hyllystä ja myllyyn, ketä kiinnostaa vaikka joku täällä Suomessa vääntäis puut puukolla suoraan kannosta.
:)

Ei tarvita mitään valmistajia? Tyhjästäkö ne puuosat sinne mr Nashin hyllyyn materialisoituu? :)

Eiköhän tuollaisen Nashin tasoisen soittimen saa aikaan ihan kuka vain joka osaa perusteelliset kitaran säädöt tosi hyvin. Ei mulla mitään Nasheja vastaan ole, päinvastoin. Ne ovat ihan hyviä ja tasalaatuisia soittimia ja idea oli alunperin ihan hyvä. Tolkuttoman hintaisia ne vain ovat osien arvoon ja työmäärään nähden. Ihan vastaavan tasoisen soittimen saa itselleen halvemmalla kun ostaa torilta käytetyn Fender American Vintagen ja käyttää sen perusteellisessa säädössä. Mutta kyllä tuollaisen Nashinkin ostamalla hyvän soittimen saa, kukainenkin käyttäköön rahansa miten tykkää. Korkealuokkaiseen käsityöhön näillä on vielä vähän matkaa kuitenkin.

Huikatkaahan muuten kun nuo Teidän Halla Part-o-Casterit valmistuu. Semmoisen voisi laittaa.
erty
22.08.2015 20:28:08
Viekääpä Avri fenkkunne soitinrakentajalle uudelleen maalattavaksi, relikoitavaksi ja vaihtakaa samaan syssyyn elektroniikat niin aletaan olla samoissa hinnoissa..
Gabe
22.08.2015 20:30:15
erty: Viekääpä Avri fenkkunne soitinrakentajalle uudelleen maalattavaksi, relikoitavaksi ja vaihtakaa samaan syssyyn elektroniikat niin aletaan olla samoissa hinnoissa..

Mikäs niissä AVRI Fenkkujen elektroniikoissa mättää? Makuasioita, mutta omalla kohdallani valmiiksi tehtaan puolesta tehty voimakas relikointi ei ihan hirveästi nappaa.
erty
22.08.2015 20:36:29
Gabe: Mikäs niissä AVRI Fenkkujen elektroniikoissa mättää? Makuasioita, mutta omalla kohdallani valmiiksi tehtaan puolesta tehty voimakas relikointi ei ihan hirveästi nappaa.

Ei mikään, enhän mä niin väittänytkään? Nashit nyt vaan tulee eri mikeillä ja ainakin musta Nashien juttu on just toi relikointi. Se kun ei laadukkaasti tehtynä oo mitään halpaa vaan ottaa aikaa ja rahaa. Jos haluaa sen uuden karhean Fenkun niin vähän turha nillittää kun reliikit on kalliita? Soinnillisesti kummatkin on ihan yhtä päteviä. Niin on kyl nyky Squieritkin..
antnis
22.08.2015 20:50:31
Gabe: Ei tarvita mitään valmistajia? Tyhjästäkö ne puuosat sinne mr Nashin hyllyyn materialisoituu? :)

Eiköhän tuollaisen Nashin tasoisen soittimen saa aikaan ihan kuka vain joka osaa perusteelliset kitaran säädöt tosi hyvin. Ei mulla mitään Nasheja vastaan ole, päinvastoin. Ne ovat ihan hyviä ja tasalaatuisia soittimia ja idea oli alunperin ihan hyvä. Tolkuttoman hintaisia ne vain ovat osien arvoon ja työmäärään nähden. Ihan vastaavan tasoisen soittimen saa itselleen halvemmalla kun ostaa torilta käytetyn Fender American Vintagen ja käyttää sen perusteellisessa säädössä. Mutta kyllä tuollaisen Nashinkin ostamalla hyvän soittimen saa, kukainenkin käyttäköön rahansa miten tykkää. Korkealuokkaiseen käsityöhön näillä on vielä vähän matkaa kuitenkin.

Huikatkaahan muuten kun nuo Teidän Halla Part-o-Casterit valmistuu. Semmoisen voisi laittaa.

Kasaustaito ja pintakäsittelytaito riittää.

Ja en kyllä Ruokankaan ostajana puhuis yhtään mitään ilmasta hinnassa osien arvoon tai vaadittavaan työmäärän suhteen :-) Ei nekään mitään hyväntekeväisyyttä harrasta.
klobasa
22.08.2015 20:56:35
antnis: Kasaustaito ja pintakäsittelytaito riittää.

Tämä on kyllä sen verran mielenkiintoinen aihe ja on pakko palata tähän vielä vähän. Olis kiva jos vastaisitte kyllä tai ei tähän yksinkertaiseen kysymykseen:

jos ostan Allparts kaulan ja Guitarbuild rungon, laitan niihin sävytetyn Tru-Oil pinnan, niin onko sopivaa laittaa kitaraan mun oman merkin logo ja myydä kitara eteenpäin "mun tekemänä"? Eli täysin sama asia kuin mitä Nash tekee, mutta ilman relicöintiä.

Jos ei ole OK, niin olis kiva kuulla perustelu miksei.
antnis
22.08.2015 21:09:56
klobasa: Tämä on kyllä sen verran mielenkiintoinen aihe ja on pakko palata tähän vielä vähän. Olis kiva jos vastaisitte kyllä tai ei tähän yksinkertaiseen kysymykseen:

jos ostan Allparts kaulan ja Guitarbuild rungon, laitan niihin sävytetyn Tru-Oil pinnan, niin onko sopivaa laittaa kitaraan mun oman merkin logo ja myydä kitara eteenpäin "mun tekemänä"? Eli täysin sama asia kuin mitä Nash tekee, mutta ilman relicöintiä.

Riippunee varmaan lainsäädännöstäkin, eli jos tietty prosentuaalinen osuus osista on joltakin firmalta niin tarviiko siltä luvat kaupalliseen toimintaan jne. En tunne tuota puolta, mutta jos nämä ovat kunnossa niin tottakai, siitä vaan. Tuskin niitä edes kiinnostaa, jos teet muutaman kappaleen ja pistät torille.
Kunnallisjäte
22.08.2015 21:17:50 (muokattu 22.08.2015 21:20:19)

klobasa: Tämä on kyllä sen verran mielenkiintoinen aihe ja on pakko palata tähän vielä vähän. Olis kiva jos vastaisitte kyllä tai ei tähän yksinkertaiseen kysymykseen:

jos ostan Allparts kaulan ja Guitarbuild rungon, laitan niihin sävytetyn Tru-Oil pinnan, niin onko sopivaa laittaa kitaraan mun oman merkin logo ja myydä kitara eteenpäin "mun tekemänä"? Eli täysin sama asia kuin mitä Nash tekee, mutta ilman relicöintiä

JOS tekisit sen yhtä hyvin kuin Nash ja laittaisit pienen relikoinnin ja JOS sulla olisi samanlainen maine, voisin ilman muuta ostaa käytettynä.
(E: ja siis jos sulla olisi hyvä maine, ylpeänä kertoisin soittavani "klobasa"-telellä,koska todennäköisesti se olisi mahtava peli)

Uusien Nashien hinnat ovat kovia, yli 2k€. MUTTA käytetyn Nashin saa yleensä 1200 tai 1300€:lla. Tuolla hinnalla kyseessä on todella kilpailukykyinen kitara. Ja se kitara säilyttää arvonsa eli saman rahan saa helposti takaisin. itseasiassa Nasheja on nykyään hyvin harvoin torilla, mun mielestä sekin kertoo jotain.

"Klobasa"-telestä tuskin saa omiaan heti takaisin, vaikka ostaisin käytettynä. Mutta jos tekisit tätä hommaa kauan ja laadukkaasti saattaisit saada hyvän maineen ja peli olisi siis eri.

Mutta mutta: pitäisikö välillä puhua telecastereista?
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
Gabe
22.08.2015 21:25:45 (muokattu 22.08.2015 21:29:28)
erty: Ei mikään, enhän mä niin väittänytkään? Nashit nyt vaan tulee eri mikeillä ja ainakin musta Nashien juttu on just toi relikointi. Se kun ei laadukkaasti tehtynä oo mitään halpaa vaan ottaa aikaa ja rahaa. Jos haluaa sen uuden karhean Fenkun niin vähän turha nillittää kun reliikit on kalliita? Soinnillisesti kummatkin on ihan yhtä päteviä. Niin on kyl nyky Squieritkin..

Jos se relikointi on "se" juttu noissa Nasheissa niin sitten saatan ymmärtää hintalappua vähän paremmin. Kyllähän tuollainen kitaran paskominen on työlästä ja vie varmasti aikansa. Ei nuo kaikki Nashin relikoinnit (minusta) kyllä mitenkään hyvällä maulla tai luonnollisuutta mukaillen ole tehty. Ei kyllä ole monessa muussakaan valmiiksi paiskotussa mailassa, eli tämä ei ole pelkästään Nashille osoitettu. Enpä minä ole uudenkarheiden fenkkujenkaan perään enkä ostaisi Fenderin Custom Shopin heavy relic malliakaan. Eli ei tuo Nashin hinta niinkään ärsytä, vaan hinta-laatusuhde mikä ei mielestäni kyllä ihan täsmää. Olisivatko ne vieläkin parempia jos Nash palkkaisi vaikka jonkun paikallisen käsityöläisen tekemaan niitä runkoja ja itse sitten hoitaisi pintakäsittelyn ja kasauksen... jonka homman hän osaa hyvin. Siinä voisi olla aikamoinen soitin. :)

antnis: Ja en kyllä Ruokankaan ostajana puhuis yhtään mitään ilmasta hinnassa osien arvoon tai vaadittavaan työmäärän suhteen :-) Ei nekään mitään hyväntekeväisyyttä harrasta.

Itse en kyllä puhuisi Allparts-tarvikeosista kyhätyistä palacastereista ja soitinrakentaja-artesaanin käsityöstä samassa lauseessakaan. :) Jos ostaa laadukasta käsiyötä niin siinä maksaa ammattitaidosta joka koskee koko kitaraa, kannattaa kokeilla sellaista joskus.

Omalla kohdallani siihen onko joku ylihintainen vaikuttaa eniten se mitä sillä rahalla saa, ei niinkään se paljonko se maksaa. Nashia kokeillessa tuli fiilis että onpas tämä hieman ylihintainen, enkä sitä ostanut. Ruokankaassa koin että sain joka sentille vastinetta vaikka hintaa soittimelle tuli suunnilleen saman verran kuin parille uudelle Nashille, ja ostin sellaisen. Jollakin tämä kokemus voi tietysti olla ihan toisin päin, eikä siinä mitään. Yhtä oikeassa lienee kumpikin. Käytettynä voisin kyllä Nashin ostaa jollain tonnilla.

Mutta turhaanpa tästä näin hiillytään? Makuasioitahan nämä on puhtaasti.. tuskin tässä kenenkään meidän mielipide on enemmän oikeassa kuin toisen. Hyvähän se vain on että jokaiseen makuun löytyy soittimia.

Kunnallisjäte: Uusien Nashien hinnat ovat kovia, yli 2k€. MUTTA käytetyn Nashin saa yleensä 1200 tai 1300€:lla. Tuolla hinnalla kyseessä on todella kilpailukykyinen kitara.

Ehdottomasti! Itsekin seuraan toria aina sillä silmällä ja jos sinne tulee vähän miedommin paskottu Nash johonkin 1000-1200e pintaan niin ostan.. ellen ehdi Hallalta tilaamaan ennen.

Mutta mutta: pitäisikö välillä puhua telecastereista?

Tele on niin täydellisen hyvä ja toimiva konsepti ettei siitä tarvitse sen kummemmin jauhaa.
mpekkanen
22.08.2015 21:54:47

Käsittääkseni Suomessa on lainsäädöntä sellainen, että omaan käyttöösi kyllä voit tehdä yksittäisiä kitaroita ja myydäkkin muutamia.
Sitten onkin eriasia jos teet sitä toimintaa yrittäjänä. Varmaan kateelliset naapurit pitää siitä viimestäin huolen, ettei täällä pysty "pimeästi" tuollaista tekemään ainakaan kovin pitkään.
Siinä vaiheessa jos noita tekee ns. laillisesti, niin varmasti ainakin jonkilaiset luvat pitäisi ja kaikenlaiset lisenssiasiat olla hyvin selvillä. Niistä kaikista en tiedä, mutta varmasti tarvitsee kyllä joltakin lakimieheltä kysyä ettei tule jostain pienestä asiasta myöhemmin isompaa juttua yllätyksenä.

Yksinkertainen vastaus on tietenkin: ettei ole.
Itse ainakin ymmärrän, että Gibsonin, Fenderin logo tai Ruokangas lavassa tarkoittaa myös muutakin kuin että se on siellä tehtaalla kasattua jostain toisen tehtaan osita ja leimattu omaksi.

Voihan tuota joku kysyä vaikka Ruokankaalta, olisiko hän valmis laittamaan oman logonsa mihinkä hintaan johonkin Harley Bentoniin tai Sunsmilen kitaraan. Veikkaampa, ettei se ole rahasta kiinni. Ainakin luulen näin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)