Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gallup - käytätkö reverbiä koko ajan?
1 2 3
Juutas
21.08.2015 13:53:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä pohtinut oman (perus)soundin tekijöitä taas kerran (noin viidettäkymmenettä kertaa viimeisen 20 vuoden aikana) ja jumittunut reverbin käyttöön. Joskus muinoin minulla oli putkivahvistin jossa oli jousikaiku ja pidin reverbiä "miedosti" päällä koko ajan kun en jaksanut säätää vahvistimen potikkaa biisikohtaisesti eikä pedaalikytkintä voinut käyttää (ts. ei ollut kytkentää sitä varten).
 
Sittemmin olen vaihtanut vahvistinta ja sen myötä luopunut reverbin käytöstä. Taannoin haksahdin ostamaan uuden reverb-pedaalin ja nyt pohdin missä kohtaa sitä olisi järkevintä käyttää: polkea päälle biisikohtaisesti (esim. soolot tai arpeggiot tms.) vai antaa olla päällä miedoin asetuksin koko ajan. Jos on päällä koko ajan, niin IMHO komppauksen "tanakkuus" ja selkeys kärsii..
 
Eli kertokaapa kansalaiset kuinka itse toimitte: käytättekö reverbiä ja onko se päällä koko ajan? HUOM ei sotketa delayta tähän! :D
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Laulava Kylätohtori
21.08.2015 13:54:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En käytä reverbiä koskaan. :)
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Juzpe
21.08.2015 14:08:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyl mulla reverbi on käytössä koko ajan. Säröllä vähempi, cleanilla enempi. Ei mikään "patonki lentokonehallissa" reverbi, vaan ennemminkin "ilmava pikku lisä". Ei tota duggaduggaheviä tuu soitettua niin saa olla vähä ilmaa tsöyndis. Nupissa on reverbille oma säätö särölle ja cleanille, sekä on/off, joten voi ihan presettinä laittaa loopperista valmiiks soundikohtasesti.
 
Töissä "Nopeampi kaula ei ole makuasia, se on fysiikkaa." musti-peruskoira
Generalissimo
21.08.2015 14:40:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppisäröt - ei reverb
cliinit - joo reverbi
liidit - kyl + usein delay
 
määrät sitten tilanteen ja piisin luonteen mukkaan
 
arppah8
21.08.2015 14:47:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: En käytä reverbiä koskaan. :)
 
Meillä samat.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. Ostamatta ei testata!
Dundee
21.08.2015 14:51:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reverbi on paras ja särö.. :)
 
Pitäisi käyttää reverbiä enemmän. Ikämiesten kanssa tulee välillä soiteltua rautalankaa ja siellä pääsee vääntämään kaiut kaakkoon, muutoin juurikin cleaneilla miedosti päällä kokoajan.
 
"Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja."
jhlamm
21.08.2015 14:58:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: En käytä reverbiä koskaan. :)
 
Reverbiä nolla ja kyrpänä säröö! That's how it's done!
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Gabe
21.08.2015 15:04:51 (muokattu 21.08.2015 15:05:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Swartin kanssa, siinä kun on niin hyvä reverbi valmiina, tulee käytettyä pikkuisen mausteena puhtailla ja pikkurosoilla. Muuten vähempi.
Jeszse
21.08.2015 15:22:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyl mulla kai pikkusen taitaa aina olla.
 
ka uja teletabbies sa o yy sa o kaa sano koo fatpipe -megatherium || The Jasser Arafats || Crimson Day
Rämppy
21.08.2015 15:51:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reverbiä on aina hieman. Tuo tilan tuntua soundiin.
 
Saahan sitä sanoa.
Kunnallisjäte
21.08.2015 15:52:04 (muokattu 21.08.2015 15:52:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reverb aina päällä.
Rokissa vähän, kantrissa ja bluesissa sopivasti ja rautalangassa törkeästi.
Eniten käytän jousikaikusimulaatioita
 
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
Åboensis
21.08.2015 15:56:34 (muokattu 21.08.2015 16:57:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyjään käytännössä aina päällä, kasilla (this one goes to twelve). Aito jousikaiku molemmissa styrkkareissa, tietenkin. En edes miellä reverbiä efektiksi, se on luonnollinen osa "soundiani" (lainausmerkeissä siksi, etten vaikuttaisi omahyväiseltä mulberolta, joka kuvittelee, että hänellä on oma soundi). Niissä muutamassa biisissä, jossa polkaisen dilsan päälle, otan reverbin pois, koska eivät toimi kovin hyvin yhdessä. Näin meillä.
 
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
winstoni
21.08.2015 15:57:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aina on snadisti reverbiä päällä tilantunnun vuoksi. Ei nyt kuitenkaan mitään rautalankakaikua ;)
 
"Monet ihmiset antavat huolilleen uimaopetusta sen sijaan, että hukuttaisivat ne."
PJS
21.08.2015 16:01:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jousikaikuhenkinen reverb koko ajan päällä. Ei mitenkään överisti, mut ihan tuntuvasti kylläkin. Sitä edeltää nauhakaikutyyppinen delayhomma mikä sekin on melkein koko ajan päällä, mut ei koskaan mitenkään hyökkäävästi vaan enempi silleen et se leventää kitarasaundia ja tuo sellast miedosti ambienttiä höpinää sinne taustalle. Joskus jos pitää saada kitaraa tosi naamalle niin otan asioita pois päältä yleensä niin et eka lähtee delay ja sit jos tarvii vielä kuivempaa ni sit myös reverb.
 
Musa mitä soitan on sellasta pääosin pikkurosoilla/kliineillä saundeilla pelaavaa alt.country/americana hommaa.
 
Tyyppiesimerkkiä saundista vaikkapa tästä (joskus siin 40 sekan kohdal alkaa soitto..):
https://play.spotify.com/track/2dLM4nee0QG5MwGHviX8tP
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
johanssen
21.08.2015 16:35:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ränttätänttä orkan kanssa en ollenkaan. Toisen ryhmäni kanssa kappaleissa, joissa olen lähempänä cleania päräytän Flintin päälle tuomaan vähän tilaa. nam.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
sustain65
21.08.2015 16:54:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kliinillä kanavalla on päällä reiluhkosti kaikua.
Crunch/rokkikomppikanavalla ihan hitusen.
Heviriffittelykanavalla ei yhtään.
 
Swan
21.08.2015 16:55:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän aina. Koko saattaa vaihdella tilanteen mukaan, mutta ikinä ei ole sellaista hetkeä, jolloin edes pieni ambienssi puuttuisi.
 
"His sources include singing nomads, pirates, prisoners of war and a surprisingly knowledgeable merchant of cabbage."
Imper
21.08.2015 16:56:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun kitaristilla on reverbit omasta takaa köhisemässä niin soundit kuulostaa salin takana aina ihan muhjulta eikä oo mitään atakkia enää koko touhussa!
 
Everyone is a per-son
novo
21.08.2015 17:01:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen verran nopiaa punkeroo tullee soitettua, että ei pyde käyttää yhtään. Täysin hyödytön postaus, mutta otsikkoon vastaava.
 
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
varpio
21.08.2015 17:05:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En käytä kun en osaa. En osaa käyttää delaytäkään mutta sitä käytän mieluummin vähän joskus. Puhtahilla saatan käyttää reverbiä jos soitan vaikka surffia, mutta hyvin vähän tulee sellaista soiteltua. Kuiva on hyvä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «