Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 5139 140 141 142 143202 203 204 205 206
erty
20.08.2015 21:51:05
klobasa: Mitä jos ostaa Fenderin kaulat ja rungot vaikka Ebäystä erikseen? Eihän ne eroa esim. Allparts tai Warmoth osisya muuta kuin logon osalta. Varmasti löytyy kaikilta runkoja ja kauloja joissa on identtiset speksit.

Korjaus edelliseen viestiin, Fender näemmä myykin myös kauloja ja runkoja tarvikeosina. Se olikin Fender CS, joka ei tarjoa tarvikeosia. Mut siltikin näkisin ton skenaarion "vääränä", kun samoista osista kasattua palacasteria voisi myydä Fender-nimikkeellä. Emmä tosin tiedä onko Fender rajoittanu tarvikeosiensa käyttöä mitenkään.
Thyvon
20.08.2015 22:05:37 (muokattu 20.08.2015 22:08:14)
Laulava Kylätohtori: Mitähän Fender tykkäisi, jos ostelisi Fendereitä ja myisi niitä eteenpäin omalla logolla?

Tuolta linkkaamastani Bill Nashin tekstistä löytyy tämä kohta: "I use several OEM suppliers that do not do much business with the public. They are in the USA, however I will not name them. This I do for a couple reasons. I once had a supplier stop selling to me once they were named. Their biggest customer for raw parts is FMIC and they felt some pressure to make a decision about selling me or FMIC. Though I was doing some respectable numbers with them, certainly I will never come close to spending what FMIC does, so I totally understood."

Eli jossain vaiheessa on tämän mukaan ollut tilanne, että Nash on ostanut osia X, käsitellyt niitä ja laittanut oman nimen lapaan ja samoin Fender Music Instruments Corporation on ostanut osia X, käsitellyt niitä ja laittanut oman nimen lapaan.

"Another thing to consider - what percentage of the parts used on a "real" Fender are made by them? I think you would be surprised at the answer."
antnis
21.08.2015 01:04:10
Laulava Kylätohtori: Mitähän Fender tykkäisi, jos ostelisi Fendereitä ja myisi niitä eteenpäin omalla logolla?

Myisi vai pitäisi myynnissä ja toivoisi että joku sellaisen ostaisi? :) Tuskin noin huono bisnesidea aiheuttaisi muuta kuin naurua.
Thyvon
21.08.2015 03:45:11 (muokattu 21.08.2015 03:46:23)
mpekkanen: En myöskään edelleenkään usko, että tällainen valmistaja saa valkata jostain valmiista kauloista ja bodeista toiselta tehtaalta parhaat päältä.

Jos Warmothilta tilaa kitaran esim. pao ferro -kannella, voi ottaa lisämaksusta unique choice -valinnan ja valita nettisivuilta silmää miellyttävällä kuviolla olevan palan pao ferroa. Tämä on mahdollista ihan kenelle tahansa yksittäistä tilausta tekevälle. Itse en näe niin mahdottomana, etteikö Nashin porukka vähän enemmänkin kitaroita kasaavana vakituisena asiakkaana voisi päästä osavalmistajan varastolle valkkaamaan tavaraa.
PIM
21.08.2015 07:57:51
Mites jos puhutaankin kitaroiden sijaan vahvistimista niin miten porukka suhtautuu siihen, että Fender merkillä myytävissä vahvistimissa tärkeimmät soundiin vaikuttavat elementit kuten esim. putket, muuntajat ja kaiuttimet on alihakkijoiden tekemiä eikä Fenderin omaa tuotantoa?
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
klobasa
21.08.2015 08:19:52 (muokattu 21.08.2015 08:21:47)
Toi Allparts puuosista rakentaminen tuli eilen mieleen kun itse taidan olla tämän foorumin aivan ensimmäisiä henkilöitä joka on k.o. puuosia hankkinut. Olisko ollut n. 10 vuotta sitten kun noita alkoi ilmestyä ekoja kertoja ebayhyn. Kenelläkään ei ollut niistä silloin kokemuksia ja niiden hinnatkin oli puolet siitä mitä nykyään. Tilasin yhden nitrolakatun 1" paksuisen telekaulan (toimituskulujen kanssa muistaakseni 130 eur) ja sehän vaikutti olevan tosi hyvä. Se oli mielestäni niin hyvä, että mietin saisko niistä tehtyä jotain sivubisnestä esim. relicöimällä niitä ja myymällä eteenpäin. Se lakka oli näet tosi tahmeaa. Hylkäsin ajatuksen hyvin pian siitä syystä, että 1. pelkkä Allparts puuosan relicöinti ei juuri nosta arvoa ja 2. omaa logoakaan en todellakaan viitsisi kitaraan laittaa koska soittimen sydän ja sielu on kuitenkin täysin jonkun muun tekemää ja suunnittelemaa. Näin kymmenen vuotta myöhemmin en ole edelleenkään eri mieltä asiasta.

Mpekkanen tais tossa antaa hyvä vertauskuvan. Jos ostaa kaupasta Coca Colaa ja Jaffaa niin ei se varmaan olis OK sekoittaa niitä keskenään ja myydä niitä omina tuotteinaan. Ei mun mielestä olis yhtään enempää OK ostaa virvoitusjuomien "tarvikeosia", eli Soda Stream masiina ja litkut, ja pullottaa niitä omilla logoilla brändättyihin pulloihin ja myydä niitä.

Mun mielestä jotku dealerit jotka ei myy Nashille puita ovat tehneet aivan oikein, koska stratot ja telet on kuitenkin Fenderin malleja ja lavat yms. on oikeanlaisia. On aivan eri asia myydä yksittäisiä osia lisenssillä harrastelijoille kuin samoja tuotteita kaupalliseen käyttöön toiselle firmalle. Alihankintana teetetyissä puuosissa ei ole mitään uutta ja sehän on täysin OK jos suunnittelee ja toimittaa itse ne omat piirrustukset sinne jyrsimöön. Jos esim. Ruokangas päättäis tehdä halpalinjan ja jyrsittäis ison määrän VSOP puuosia jollain toisella pajalla alihankintana (ja antais jonkun myydä lisenssillä puuosia), niin mun mielestä se olis täysin OK. Desing ja koko prosessi olis heidän kontrolloimaa. Se taas ei olis mun mielestä OK jos joku toinen alkais tekeen niistä samoista puuosista "omia" kitaroita myyntimielessä.

Tämä on jo saman jauhamista, joten eiköhän tämä riitä mun osalta.
klobasa
21.08.2015 08:26:24 (muokattu 21.08.2015 09:26:51)
PIM: Mites jos puhutaankin kitaroiden sijaan vahvistimista niin miten porukka suhtautuu siihen, että Fender merkillä myytävissä vahvistimissa tärkeimmät soundiin vaikuttavat elementit kuten esim. putket, muuntajat ja kaiuttimet on alihakkijoiden tekemiä eikä Fenderin omaa tuotantoa?

Fender kuitenkin _suunnittelee_ itse ne laitteensa. Ei kait tässä kukaan puhu siitä onko väärin/oikein käyttää alihankintaa. Minä kyseenalaistin sitä onko OK käyttää 100% toisten _suunnittelemia_ ja_teettämiä_ osia "omiin" kitaroihin. Nash kitarassa ei ole käytännössä _mitään_ muuta omaa kuin pintakäsittely. Ja sekinhän on idean tasolla suoraan kopioitu Fender Custom Shopilta (vai kuka lie sen trendin aloittikaan).
Laulava Kylätohtori
21.08.2015 08:30:17
antnis: Myisi vai pitäisi myynnissä ja toivoisi että joku sellaisen ostaisi? :) Tuskin noin huono bisnesidea aiheuttaisi muuta kuin naurua.

Kyllä minä mieleni niin pahoitin, kun noin menit ideani tyrmäämään. :(
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Thyvon
21.08.2015 11:27:42
klobasa: Fender kuitenkin _suunnittelee_ itse ne laitteensa. Ei kait tässä kukaan puhu siitä onko väärin/oikein käyttää alihankintaa. Minä kyseenalaistin sitä onko OK käyttää 100% toisten _suunnittelemia_ ja_teettämiä_ osia "omiin" kitaroihin. Nash kitarassa ei ole käytännössä _mitään_ muuta omaa kuin pintakäsittely. Ja sekinhän on idean tasolla suoraan kopioitu Fender Custom Shopilta (vai kuka lie sen trendin aloittikaan).

Mitä ajatuksia sinulla herää Nashin tekstin kohdasta "I'd rather buy a REAL Fender than some parts-o-caster made by Nash"? Leo Fender suunnitteli klassiset mallit ja jätti Fender-nimisen firman vuonna 1964, sen jälkeen Fender-nimen omistavat tahot ovat teettäneet Leon suunnittelemia kitaroita. Fender ja Nash ovat ilmeisesti aiemminkin käyttäneet samoja osatoimittajia eli kitarat ovat isolla prosentilla ns. samaa tavaraa. Olisiko kaikki siis ok, jos Nash ja Fender tekisivät diilin ja Nashin kasaamia soittimia ryhdyttäisiin myymään Fender-tekstillä lavassa?
PIM
21.08.2015 11:38:08
Kuinka moni täällä käyttää vain Samsung merkkistä puhelinta sen vuoksi, että Samsung on suurin piirtein ainoa puhelinvalmista, joka valmistaa myös itse (lähes?) kaikkia puhelimissa käytettyjä komponetteja?
klobasa
21.08.2015 11:50:23
Thyvon: Mitä ajatuksia sinulla herää Nashin tekstin kohdasta "I'd rather buy a REAL Fender than some parts-o-caster made by Nash"? Leo Fender suunnitteli klassiset mallit ja jätti Fender-nimisen firman vuonna 1964, sen jälkeen Fender-nimen omistavat tahot ovat teettäneet Leon suunnittelemia kitaroita. Fender ja Nash ovat ilmeisesti aiemminkin käyttäneet samoja osatoimittajia eli kitarat ovat isolla prosentilla ns. samaa tavaraa. Olisiko kaikki siis ok, jos Nash ja Fender tekisivät diilin ja Nashin kasaamia soittimia ryhdyttäisiin myymään Fender-tekstillä lavassa?

Nashin logiikka oli tossa asiassa mielestäni aivan naurettava. Ei se tee kitarasta vähemmän Fender jos firman perustaja myy firman uusille omistajille.

Fender kuitenkin sattuu olemaan se merkki joka on alunperin lanseerannut telet ja stratot ja omistavat patentit lavan muotoon jne. Se kait tarkoittaa sitä, että he saa päättää mitä saa ja mitä ei saa myydä Fender nimellä. Jos Fender ilmoittais Nashille, että se vois alkaa käyttään Fender nimeä, niin eipä siinä olis mitään epäselvää. Nash kasais siis alihankintana Fenderille soittimia Fenderin speksaamista puista. Ne kitarat olis Fendereitä. Niinhän ne on tavallaan nytkin koska puut ja osat on pitkälti täysin samoja, mutta Nash omii kunnian itselleen pelkästä pintakäsittelystä ja kasauksesta. IMO, Nash ei ole soitinrakentaja vaan soitinten kasaaja.
Navdi
21.08.2015 11:53:06
Rupeaakohan jo olemaan melko kaluttu aihe? ;)
Juzpe
21.08.2015 12:00:30

Telessä ois uudet virit, lukittavat ja korkeussäädettävät non-vintage-correct gotohit. Ny pysys kammetessakin kohillaan. Tars hakee Halla-Villeltä se soittoon. JEE!
Töissä "Nopeampi kaula ei ole makuasia, se on fysiikkaa." musti-peruskoira
klobasa
21.08.2015 12:01:29
PIM: Kuinka moni täällä käyttää vain Samsung merkkistä puhelinta sen vuoksi, että Samsung on suurin piirtein ainoa puhelinvalmista, joka valmistaa myös itse (lähes?) kaikkia puhelimissa käytettyjä komponetteja?

Sinä jaksat toistaa tota samaa vaikka moneen kertaan on todettu, että ei ole kyse siitä, että kaikki kitarassa olevat osat pitäis 100% valmistaa itse. Olis se silti imo hyvä, että itse valmistais tai valmistuttais omilla spekseillä enemmän kuin 0% jos lavassa lukee oma nimi. En laske pelkkää pintakäsittelyä ja kasausta "valmistamiseksi".

Miksiköhän Nash ei kopioi Leo Fenderin G&L malleja?
Thyvon
21.08.2015 12:53:34 (muokattu 21.08.2015 12:54:16)
klobasa: Sinä jaksat toistaa tota samaa vaikka moneen kertaan on todettu, että ei ole kyse siitä, että kaikki kitarassa olevat osat pitäis 100% valmistaa itse. Olis se silti imo hyvä, että itse valmistais tai valmistuttais omilla spekseillä enemmän kuin 0% jos lavassa lukee oma nimi. En laske pelkkää pintakäsittelyä ja kasausta "valmistamiseksi".

Miksiköhän Nash ei kopioi Leo Fenderin G&L malleja?

Täytyy myöntää, että mulla on hankaluuksia hahmottaa sinun logiikkaasi tässä "aitouden" jahtaamisessa. Mielestäni viittaus eletroniikkaan tai melkein mihin tahansa tuotteeseen nykymaailmassa on ihan kohdallaan. Se ei ole ok, jos annetaan ymmärtää, että soitin 100% oman pajan käsityötä alusta lähtien ja näin ei ole. Jos jonkun mielestä se pintäkäsittely ja kasaus on just se juttu josta maksaa? Kerran alihankintakaan ei ole ongelma, niin onko juju siinä, että sitä lavan muotoa pitää muuttaa siinä "T-tyylin" kitarassa riittävästi? Aika saivartaluksi menee, jos osien valmistuttamisen kohdalla kysymys on siitä, kenen käskystä linjastolta on pistetty erä tuotantoon.
PIM
21.08.2015 13:10:39
Thyvon: Täytyy myöntää, että mulla on hankaluuksia hahmottaa sinun logiikkaasi tässä "aitouden" jahtaamisessa. Mielestäni viittaus eletroniikkaan tai melkein mihin tahansa tuotteeseen nykymaailmassa on ihan kohdallaan. Se ei ole ok, jos annetaan ymmärtää, että soitin 100% oman pajan käsityötä alusta lähtien ja näin ei ole. Jos jonkun mielestä se pintäkäsittely ja kasaus on just se juttu josta maksaa? Kerran alihankintakaan ei ole ongelma, niin onko juju siinä, että sitä lavan muotoa pitää muuttaa siinä "T-tyylin" kitarassa riittävästi? Aika saivartaluksi menee, jos osien valmistuttamisen kohdalla kysymys on siitä, kenen käskystä linjastolta on pistetty erä tuotantoon.

Minäkään en nyt taas oikein tajua, että miksi Fender olisi nyt jotenkin pyhempi lehmä kuin muut teollisuusyrittykset, jotka pusaa tuotteita markkinoille. Tää nyt vaan on nykypäivän yritysten tapa toimia ja jos siinä ei mitään lakeja rikota niin en ymmärrä miksi siitä nyt pitää tällänen haloo nostaa. Yritykset teettää osia alihankkijoilla tai ostaa niitä osatoimittajilta ja läiskäsee valmiiseen tuotteeseen lopuksi oman leimansa ja ottaa samalla niskoilleen vastuun siitä, että alihankkijoiden toimittamat osat vastaa firman laatustandardeja. Kyllä se asiakaspalaute nykypäivän pitää huolen siitä, että systeemiä väärinkäyttävät ja/tai luokattomia tuotteita kaupittelevat firmat ennen pitkää katoavat katukuvasta.
klobasa
21.08.2015 14:32:59
Pakko myöntää, että ootte kyllä aika avoimia. Se mikä ei ole erikseen kiellettyä on sallittua, vaikka jakaiskin moraalisesti mielipiteitä. Jenkeissä kukaan _soitinrakentaja_ ei tee Fenderin muotoisilla lavoilla stratoja tai telejä (koska copyrait), mutta valmisosista tekee monikin. Olis mielenkiintoista tietää olisiko F myynyt lisenssin esim. Allpartsille käyttää F lavan muotoja jos olisi tiennyt, että moni valmistaja sitä kautta kiertää tota copyrait hommaa.
PIM
21.08.2015 14:42:07
Emmä nyt oikein ymmärrä mitä hyötyä siitä on kenellekkään yrittää uida vastavirtaankaan. Kitaravalmistus Fenderin mittakaavassa on ihan samanlaista teollisuutta kuin jos joku BMW tai Volkkari kasaa auton Boschin osista.
klobasa
21.08.2015 14:47:24 (muokattu 21.08.2015 14:48:16)
PIM: Emmä nyt oikein ymmärrä mitä hyötyä siitä on kenellekkään yrittää uida vastavirtaankaan. Kitaravalmistus Fenderin mittakaavassa on ihan samanlaista teollisuutta kuin jos joku BMW tai Volkkari kasaa auton Boschin osista.

En ole kyllä vastavirtaan uimisestakaan oikein puhunut. Perimmäisenä ajatuksena tässä mulla taitaa olla se, että jos itse olisin soitinrakentaja (ajattelin vuosituhannen alussa Ikaalisten koulua vaihtoehtona, mutta päädyin toiseen alaan) niin mua ei kyllä tippaakaan hotsittais kopioida jo miljardi kertaa kopioituja telejä, stratoja ja lespauleja. Keskittyisin johonkin ihan omaan. Nämä valmispuuosa nikkarit vetää imo ton kopioinnit vielä uusiin sfääreihin, sillä eivät näe edes vaivaa rakentaa niitä kitaroita itse. En diggaa, lienee tullu jo selväksi.

Sallinette minulla tämän mielipiteen vaikka ollaankin netissä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)