Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 5137 138 139 140 141202 203 204 205 206
Puavali
14.08.2015 22:43:17
Laulava Kylätohtori: Siis oikeasti 7,4 kiloa vai näppäilyvirhe?

Vai 7,4 paunaa eli 3,3566 kg?
Radiaani toimmii Olen rento, rauhallinen ja ulospäinsuuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
htomperi
14.08.2015 23:28:20
Puavali: Vai 7,4 paunaa eli 3,3566 kg?

No just joo. Siis 3.4kg. Tää on tätä kun menee eu ja usa sekaisin... Sähköisesti on aikalailla avri 52, mutta jotenkin rennompi tuolla tallamikillä. Ei siinä kyllä mainittavaa eroa mielestäni ole. Sama mikki siis. Oli kyllä säädetty todella korkealle, melkein kieliin kiinni. Tallamikki ei ollut säädettävä. Ruuveissa oli sellaiset kovamuovi prikat. Vaihdoin ne pehmeisiin kumitutteihin ja nyt tallamikki on samoin sädettävissä kuin kaulamikki.
Navdi
19.08.2015 08:44:46
Erehdyin testailemaan paria Teleä kaupassa niin nyt se sitten vei mennessään...

Tilaukseen pantiin Halla Custom Instrumentsin kokoama puolivalmiste (puut ostetaan valmiina ja mikit Hallan omaa tuotantoa) vintage-tyylinen saarnirunkoinen Telecaster-kopio. Kokonaan Hallan tuotantona olisi ollut hieman liian suolainen hinta, joten tällä kertaa ei kyennyt. Tämä on toiseksi paras ja lopputulos varmasti hakkaa mennen tullen about jokaisen tehdasvalmisteisen vastaavan kapineen.

Sitten odotellaan soittimen valmistumista.
Kunnallisjäte
19.08.2015 14:56:29 (muokattu 19.08.2015 14:57:18)

Navdi: Erehdyin testailemaan paria Teleä kaupassa niin nyt se sitten vei mennessään...

Tilaukseen pantiin Halla Custom Instrumentsin kokoama puolivalmiste (puut ostetaan valmiina ja mikit Hallan omaa tuotantoa) vintage-tyylinen saarnirunkoinen Telecaster-kopio. Kokonaan Hallan tuotantona olisi ollut hieman liian suolainen hinta, joten tällä kertaa ei kyennyt. Tämä on toiseksi paras ja lopputulos varmasti hakkaa mennen tullen about jokaisen tehdasvalmisteisen vastaavan kapineen.

Sitten odotellaan soittimen valmistumista.

Kuulostaapa hyvältä.
Itse haluaisin leppärunkoisen ruusupuuotelautaisen vintage telen straton kaulamikillä ja/tai james Burton tyylisen telen straton mikityksellä ja 5-way-kytkimellä. Ja miksei vielä yksi bender-tele ja....

Kuulostaa potentiaalisesti hyvältä bisnekseltä jos Halla lähtee tohon yleisimminikin. Samaan meininkiin ainakin Nash guitars perustuu eli siis hyvään kasaukseen perusosista.
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
mpekkanen
19.08.2015 15:45:16
Tuosta B-Benderistä voisin sanoa kyllä sellaisen, että on kyllä pidemmän päälle aika puuduttava juttu.
Itsellä oli yksi sellaisella varustettu kitara ja se oli kyllä kaikinpuolin todella hyvä kitara. Sen sai myös laitettua ihan normaaliksikin, ettei koko Bender-toimintoa tarvinnut käyttää ollenkaan. Siis sen kielen sai laitettua ihan perinteisestikkin.
Kuitenkin, vaikka kitara oli soittotatsiltaan ja soundeiltaan todella hyvä laitoin koko kepin kiertoon. Syy oli juurikin siinä Benderissä, joka tavallaan harmitti kun se oli siinä vaikka sitä ei olisi tarvinnut käyttää.
Ajattelin myös, että laitetaan sellaiselle joka sitä toimintoa tarvitsee. Näitä B-Bender telejä kun ei ihan kauheasti ole markkinoilla täällä Suomessa.
Sehän on oikeasti hyvän kuuloinen osaavissa käsissä, mutta se on myöskin "efektinä" todella taitoa vaativa ettei sitä viljele liikaa.

Itsellä kun on yksi Reverendin kitara joka ajaa aika pitkälle oman tele/esquire tyylisen soittimen tarpeen.
Toki löytyy yksi hieman pienempi mini telecaster myös, mutta se tuli hommattua sitten myöhemmin kuin oli tuo B-Bender tele.

Tämä oli vain minun mielipiteeni ja jokainen voi itse kokeilla miten se toimii ja soundaa omaan soittoon jos vain sellainen tulee jostain vastaan. Muutenhan ainakin minulla tuo kyseinen Benderin toiminto toimi täysin moitteettomasti. Sai säädettyä hienovireen kohdalleen ja venytyksen joko puolen sävelen verran tai kokosävelen.
antnis
19.08.2015 15:57:40
Kunnallisjäte: Kuulostaapa hyvältä.
Itse haluaisin leppärunkoisen ruusupuuotelautaisen vintage telen straton kaulamikillä ja/tai james Burton tyylisen telen straton mikityksellä ja 5-way-kytkimellä. Ja miksei vielä yksi bender-tele ja....

Kuulostaa potentiaalisesti hyvältä bisnekseltä jos Halla lähtee tohon yleisimminikin. Samaan meininkiin ainakin Nash guitars perustuu eli siis hyvään kasaukseen perusosista.

Eikös Nasheissa ole ideana se ukkojen tekemä relikointi, muutenhan ne ovat ihan hyvää peruskamaa.
PIM
19.08.2015 16:11:14 (muokattu 19.08.2015 16:11:33)
Kunnallisjäte:

Riihimäkeläinen J. Leachim tekee samaa. Pitäis itsekin lähettää yks sokerimäntyinen telen body relikointikäsittelyyn, mutten ole vielä saanut aikaiseksi. Ehkä joku päivä kun idea vielä hieman tässä jalostuu ja saan tilattua EKT:ltä custom-tallan siihen.

http://www.jleachim-music.fi/
https://www.facebook.com/JLeachimMusic?fref=ts
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
kihtaristi
19.08.2015 17:15:18
antnis: Eikös Nasheissa ole ideana se ukkojen tekemä relikointi, muutenhan ne ovat ihan hyvää peruskamaa.

Näin olen käsittänyt, että idea olisi. Kaikki kaksi (yksi tele ja yksi strato) kokeilemaani ovat olleet todella hyviä.
Navdi
19.08.2015 19:11:40
Juu toki tähän Aarni by Halla -brändiseen "puolivalmisteeseen" tulee paitsi Hallan mikit myös Hallan tekemä two tone sunburst maalaus ja uretaanilakka päälle. Virittimet taisi olla gotoh. Tallan mallia en nyt tähän hätään muista, mutta noin pääpiirteiltään tämmönen. Ville osanee itse kertoa tarkemmin jos näitä ketjuja seurailee että millainen projekti on kyseessä.
Gabe
19.08.2015 19:47:58
Navdi: Juu toki tähän Aarni by Halla -brändiseen "puolivalmisteeseen" tulee paitsi Hallan mikit myös Hallan tekemä two tone sunburst maalaus ja uretaanilakka päälle. Virittimet taisi olla gotoh. Tallan mallia en nyt tähän hätään muista, mutta noin pääpiirteiltään tämmönen. Ville osanee itse kertoa tarkemmin jos näitä ketjuja seurailee että millainen projekti on kyseessä.

Onko tietoa mistä/mitkä nuo puuosat ovat? Eli kuitenkin valmiita tarvikerunkoja/kauloja joihin pintakäsittely ja kilkkeet? Paljon tuollaiselle tuli hintaa?
Kunnallisjäte
19.08.2015 22:03:38 (muokattu 19.08.2015 22:07:23)

mpekkanen: Tuosta B-Benderistä voisin sanoa kyllä sellaisen, että on kyllä pidemmän päälle aika puuduttava juttu.

En epäile, ettetkö olisi oikeassa ja varmasti sen käyttö on vaikeaa ja erilaista kuten vaikka slidekitarointi. Tiedän, että Fenderiltä löytyy yksi perusmalli, jossa on b-bender. Olen kuitenkin ajatellut ennemmin tätä systeemiä: http://www.timarastringbenders.com/product_p/benders.htm
Idean sain Jarmo Hynninsen country-kirjasta ja jos ymmärsin oikein tuolla systeemillä kitaraa voi soittaa myös aivan normaalisti, jos ei laita noita haravia kiinni... Hynninenkin kait enemmän käyttää vaib b-benderiä.

antnis: Eikös Nasheissa ole ideana se ukkojen tekemä relikointi, muutenhan ne ovat ihan hyvää peruskamaa.

No joo, itseasiassa siitä relikoinnista ainakin alkuvaiheessa on monta mielipidettä. Käsittääkseni nuo kuitenkin ovat todella kasattuja hyviä peruskitaroita. Kitaramaikalla on ollut muutama ja itse olen paria yksilöä kokeillut Custom-Soundsilla. Viehätys on erityisesti käytettyjen hinta-laatu-suhde.

PIM: Riihimäkeläinen J. Leachim tekee samaa. Pitäis itsekin lähettää yks sokerimäntyinen telen body relikointikäsittelyyn, mutten ole vielä saanut aikaiseksi. Ehkä joku päivä kun idea vielä hieman tässä jalostuu ja saan tilattua EKT:ltä custom-tallan siihen.

http://www.jleachim-music.fi/
https://www.facebook.com/JLeachimMusic?fref=ts

Torilla olen herran tuotoksia nähnyt. Relikointi ja viimeistely omaan makuun hieman outoa. Vaikuttaa kuitenkin kehityskelpoiselta tuotannolta.
E: otan vähän takaisin, oli tuolla kotisivuilla vähän perinteisempääkin menoa. Hyvätä ne näyttivät

No tää on tällaista kamawänkkäämistä. Olen erittäin tyytyväinen nykyiseenkin K-lineen, mutta aina sitä on uusia kujeita mielessä...
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
Mr.HCI
20.08.2015 08:30:36

Gabe: Onko tietoa mistä/mitkä nuo puuosat ovat? Eli kuitenkin valmiita tarvikerunkoja/kauloja joihin pintakäsittely ja kilkkeet? Paljon tuollaiselle tuli hintaa?

Tarvike runkoja ja kauloja. Maailman joka kolkalta riippuen mistä löytyy sopivat. Puolivalmisteiden hinnat lähtee vähän reilusta K€:stä riippuen pitkälti työn määrästä ja materiaaleista.
Gabe
20.08.2015 08:32:17
Mr.HCI: Tarvike runkoja ja kauloja. Maailman joka kolkalta riippuen mistä löytyy sopivat. Puolivalmisteiden hinnat lähtee vähän reilusta K€:stä riippuen pitkälti työn määrästä ja materiaaleista.

Pitääpäs laittaa korvan taakse, hieno homma tämmöinen.
klobasa
20.08.2015 10:37:13 (muokattu 20.08.2015 10:37:46)
En tiennytkään, että Nash tekee soittimet tarvikekauloista ja rungoista. Minen oikein tykkää siitä, että jos aihiot on vaikka Allpartsia niin kitarassa on silti esim. Nash logo.

Jos otat kaksi Fender USA teleä ja vaihdat kaulat keskenään, niin sulla on käsissä kaksi palacasteria ja molempien arvo laski huomattavasti. Sen sijaan jos ostat Allpartsin puut, kasaat niistä kitaran ja teet omanlaisen viimeistelyn, niin lopputuloksena ei olekaan palacaster vaan uuden merkkinen custom soitin jonka arvo onkin isompi kuin osiensa summa. En oikein hahmota logikkaa.
Navdi
20.08.2015 10:46:46 (muokattu 20.08.2015 10:47:21)
Enemmän tai vähemmän kaikki tuotteet joissa on siinä määrin spesialisoituneita osia että niitä ei voi tehdä samassa "tehtaassa" on nykyään juurikin tuollaisia "palacastereita", oli kyseessä sitten kitarat tai esimerkiksi autot. Se, että vetääkö sen rajan johonkin on asia erikseen, mutta minusta esim. Nash ei missään vaiheessa ole väittänyt että ne puuosat olisi niiden omia.

Tekeekö "kasattu puolivalmiista paloista" soittimesta sitten vähemmän arvokkaan kuin "tein jokaisen osan, myös tallan ja virittimet itse, raakaraudasta väänsin", on sitten asia erikseen. Minusta ei.

Onko vintage-kitara vuodelta 1967 vähemmän arvokas jos eräs omistajista sattui maalaamaan bodyyn kynsilakalla psykedeelisiä kuvioita?

Entä jos tämä maalari oli Jimi Hendrix?

Hahmotitko pointtini vai rönsyilikö jo liikaa?
erty
20.08.2015 10:51:42
klobasa: En tiennytkään, että Nash tekee soittimet tarvikekauloista ja rungoista. Minen oikein tykkää siitä, että jos aihiot on vaikka Allpartsia niin kitarassa on silti esim. Nash logo.

Jos otat kaksi Fender USA teleä ja vaihdat kaulat keskenään, niin sulla on käsissä kaksi palacasteria ja molempien arvo laski huomattavasti. Sen sijaan jos ostat Allpartsin puut, kasaat niistä kitaran ja teet omanlaisen viimeistelyn, niin lopputuloksena ei olekaan palacaster vaan uuden merkkinen custom soitin jonka arvo onkin isompi kuin osiensa summa. En oikein hahmota logikkaa.

Vois kuvitella, että nää pajat valikoi puunsa kohtuullisen tarkkaan. Vähän sama homma kuin TAD:n putkien kanssa. Nehän testaa ja valikoi muiden valmistamia putkia ja lyö hyväksihavaittuihin yksilöihin omat leimat.
Viimeistelyhän se noissa maksaa sekä laadukkaiden (tarvike)osien käyttö.
klobasa
20.08.2015 10:54:26
Navdi: Enemmän tai vähemmän kaikki tuotteet joissa on siinä määrin spesialisoituneita osia että niitä ei voi tehdä samassa "tehtaassa" on nykyään juurikin tuollaisia "palacastereita", oli kyseessä sitten kitarat tai esimerkiksi autot. Se, että vetääkö sen rajan johonkin on asia erikseen, mutta minusta esim. Nash ei missään vaiheessa ole väittänyt että ne puuosat olisi niiden omia.

Tekeekö "kasattu puolivalmiista paloista" soittimesta sitten vähemmän arvokkaan kuin "tein jokaisen osan, myös tallan ja virittimet itse, raakaraudasta väänsin", on sitten asia erikseen. Minusta ei.

Onko vintage-kitara vuodelta 1967 vähemmän arvokas jos eräs omistajista sattui maalaamaan bodyyn kynsilakalla psykedeelisiä kuvioita?

Entä jos tämä maalari oli Jimi Hendrix?

Hahmotitko pointtini vai rönsyilikö jo liikaa?

Juu kyllä, mutta viittasinkin yleiseen mielipiteeseen siitä mikä mielletään palacasteriksi ja mikä ei. Jos Fenderiin vaihtaa rungon tai kaulan Allpartsiin, sulla on käsissä palacaster ja arvo laski radikaalisti. Jos joku kasaa Allparts kitaran omilla modeilla niin sulla voi olla käsissä X merkkinen soitin, ei palacaster, hinta isompi kuin osien yhteishinta. Junou.

Sinänsä mulle on aivan sama mitä lavassa lukee jos kitara on hyvä.
PIM
20.08.2015 10:58:58
Ei muuta kun tervetuloa nykyaikaan, Klobasa. Ei mikään valmistaja nykypäivänä valmista kaikkien tuotteidensa kaikkia osia itse vaan esim. kaikki kitarat on enemmän tai vähemmän palacastereita. Mulle ainakin riittää, että valmistaja/kokoaja vastaa tuotteidensa laadusta omalla nimellään.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Navdi
20.08.2015 11:03:19
Jos nyt oikein haluaisi viimeisen päälle säilyttää sen alkuperäiskuntoisen vintage-kitaran arvon niin ei sitä varmaan sitten voisi edes soittaa, siihenhän tulee naarmuja ja whatnot. Kieletkin joutunee vaihtamaan jossain vaiheessa.

Mutta tämä lie jo hieman aiheen vierestä. Keräilijät on hulluja.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)